45% українських бізнесів працюють у «довоєнному» режимі, ще 42% – частково, ідеться в дослідженні Gradus Research. Здебільшого це компанії у сфері інформаційно-консультаційних послуг, роздрібної торгівлі, а також виробництва товарів і будівництва.

12% бізнесів припинили існування після 24 лютого, а кількість нових бізнесів із початку повномасштабного вторгнення – 1%.

35% бізнесів заявляють про зниження доходу більш як у половину. Ще 23% опитаних компаній говорять про скорочення доходів на чверть або більше.

Лише 5% респондентів збільшили доходи за час повномасштабного вторгнення.

Попри це, чверті українського бізнесу вдалося зберегти або навіть збільшити команду з 24 лютого. Майже така ж частка – 26% компаній – вимушено скоротили власні команди до третини.

Переважно працівники отримують меншу зайнятість і меншу оплату, що допомагає зберегти всіх людей у компанії, зазначають у Gradus Research.

Серед основних пріоритетів бізнесу – зберегти команду й ринки збуту.

39% компаній або зазнали галузевої трансформації, або потребують її – наразі вони знаходяться в пошуку нових форм ведення бізнесу, вказують результати опитування.

61% опитаних компаній вважають, що не потребують релокації. Водночас 19% бізнесів або вже змінили місце своєї діяльності, або готуються це зробити.

Більшість бізнесів релокувалися в межах України, лише 20% переїжджають за кордон. Найчастіше це країни Європейського Союзу (83%).

«Польща – країна номер один за вибором для переміщення бізнесу. Другим за привабливістю ринком є Німеччина. Основні причини для такого вибору – наявність ділових зв’язків і місця проживання в країні, куди переїжджають», – вказують аналітики Gradus Research.

Крім того, 90% підприємців вважають, що український бізнес спроможний бути конкурентним й успішним на європейських ринках.

Половина українських підприємців вважає, що війна триватиме до кінця 2023 року. Крім того, бізнесмени переконані, що війна стане запорукою швидкого зростання економіки.

«Основними запоруками для відновлення України бізнес убачає боротьбу з корупцією, реформування судової системи і створення привабливих умов для інвесторів», – наголошує директорка Gradus Research Євгенія Близнюк.

У дослідженні взяли участь 203 керівники малого, середнього й великого українського бізнесу. Метод опитування – самозаповнення анкети в спеціальному додатку Gradus у смартфоні.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів


Близько 80% українців готові працювати не за спеціальністю, якщо не можуть знайти роботу бажаного фаху.

 Читайте «Нормальні новини» в телеграмі