TikTok – найбільш динамічна соціальна мережа світу. Китайський сервіс з короткими музичними відео подолав рубіж у 2 мільярди завантажень та активно розвивається: заробляє більше за YouTube і Netflix, залучає зірок-інфлуенсерів і розгортає монетизацію. В Україні TikTok досі асоціюють зі школярами, і ключовою аудиторією платформи в країні залишається аудиторія дівчат від 13 до 24 років. Але TikTok активно працює над зміною позиціювання: сервіс підтримує освітні ініціативи, закликає дбати про психологічне здоров’я та розвивається як повноцінна рекламна платформа. The Village Україна запитує про «магію TikTok», мільйонні аудиторії та рекламу успішних українських тіктокерів з понад мільйоном підписників.

Максим Клименко десять років тому переїхав з України до Великої Британії, здобув економічну освіту в Лондонській школі економіки та юридичну в Університеті Саутгемптона, а тепер керує власною креативною агенцією, працює в консалтинговій фірмі та викладає у бізнес-школі. Та вдвічі більше грошей за зарплату він отримує через акаунт у TikTok, де Клименко називає себе «самопроголошеним мозком платформи».

В акаунту (@maxklymenko) два мільйони підписників, понад 60 мільйонів лайків і більш як тисяча відео. Український креатор бере участь в освітній ініціативі TikTok #LearnOnTikTok разом із популяризаторами науки Нілом Деґрассом Тайсоном і Біллом Найї, рекламує бренд окулярів і запускає власні формати контенту в сервісі.

Та почалося все з простого – наміру вразити молодшу сестру. Клименко розповідає: приблизно два роки тому помітив, що його 13-річна сестра з усіх соціальних мереж і сервісів найбільше часу проводить у TikTok. Він зацікавився сервісом, але сестра сприйняла це скептично: «Сказала, що я занадто старий для цієї TikTok». Максима це тільки зарядило – він почав знімати відео щодня, шукаючи власний формат, і врешті вийшов на перші віральні публікації.

Якщо на першому відео Клименко знімав себе на фронтальну камеру, наслідуючи обкладинки автобіографій відомих людей, під пісню My Life Be Like (3899 переглядів), то на кількох наступних підключив безвідмовну для соцмереж зброю – домашніх улюбленців. Перше відео з кішкою збирає 15 тисяч переглядів, а ось жартівливе відео про те, як коти поспішають на корм, розлітається вже на 145 тисяч переглядів і 15 тисяч лайків. Відтак Клименко спойлерить фінали «Гри престолів» і «Месників», шукає незвичні місця для читання та іронізує з новообраного президента Володимира Зеленського. «Перше відео я запостив дуже тупе, щось про книжки. Тоді знімав про політику, економіку тощо. Почав навіть тестувати формат комедійних скетчів. Але врешті знайшов свій жанр, який називають edutainment, тобто поєднання освіти та розваги. Можна сказати, що в цьому жанрі я став одним із перших і найбільших креаторів у світі», – розповідає Клименко.

Серед останніх його відео – експлейнер про вплив сну на типи особистості (11,3 млн переглядів), лайфхак для продуктивності (7,8 млн переглядів) і серія з порадами про переконання та перемовини (2,7 млн переглядів), опубліковані в межах серії #LearnOnTiktok. «Не скажу, що це якась інноваційна освіта, але я не хотів би виробляти порожні відео», – каже Клименко. Ще один приклад – Клименко знайомить глобальну аудиторію з Україною. 

Найбільш популярне відео Клименка – близько 20 мільйонів переглядів на всіх платформах

Окрім співпраці з освітньою програмою TikTok, він взаємодіє з рекламодавцями. Завдяки функціоналу TikTok Creator Marketplace, який поки не доступний в Україні, інфлуенсери мають можливість знаходити контакти з потенційними партнерами й прозоро домовлятися про вартість співпраці, розповідає Клименко. Каже, що завдяки співпраці з брендом окулярів отримував по 2 тисячі фунтів за відео, а зараз готує кампанію, що буде вдвічі дорожчою. Та як головну мету в сервісі визначає не монетизацію, а розвиток власного бренду. «Я хочу, щоб це був мій креативний рупор», – розповідає креатор. Як приклад, наводить відео з піснею «Обійми» гурту «Океан Ельзи», яку використав «для привернення уваги до війни на сході України», – ролик переглянули майже 3 мільйони людей.


Чотири роки тому, у вересні 2016 року, китайська компанія ByteDance запустила в межах Китаю застосунок A.me. У грудні 2016-го сервіс із короткими музичними відео змінив назву на Douyin, що перекладається з китайської, як «звук вібрації». За перший рік сервіс залучив понад 100 мільйонів користувачів і вийшов на показник у мільярд переглядів відео на добу. У 2017 році застосунок вивели на глобальні ринки під назвою TikTok, водночас Douyin продовжив збирати аудиторію в регульованому державою китайському інтернеті. У 2018 році ByteDance за приблизно мільярд доларів придбала конкурентний сервіс Musical.ly, який дозволяв записувати відео під фонограму, об’єднавши функції та користувачів двох соціальних мереж. Завдяки Musical.ly TikTok отримав бібліотеку ліцензованої музики й вихід на аудиторію американських підлітків, почавши активно нарощувати користувачів по всьому світу. У квітні TikTok подолав позначку у 2 мільярди завантажень з понад 150 країн світу.

Успіх TikTok намагаються пояснити по-різному. Його називають першим сервісом соціальних медіа, створеним спеціально для покоління, що не знає світу без соцмереж. TikTok орієнтований на короткі сесії, віральність і флешмоби, до яких може долучитися кожен охочий. У платформи низький поріг входу й велика глобальна аудиторія. Його використовують суто як розвагу, подалі від робочих листувань і сповіщень. The New York Times у тексті «TikTok – це майбутнє» виділяє ще одну відмінність китайського застосунку від традиційних соцмереж: «Це не ще одне місце, де можна дізнатися, що відбувається. Це передусім вияв того, що зараз відчувають люди».

Інфографіка Sensor Tower

Тільки підсилила TikTok перша за сто років пандемія: більшість відео інфлуенсери однаково записували вдома, а після оголошення карантину дивитися та створювати простий домашній контент почали ще більше людей. Перший квартал 2020 року став найбільш успішним для ByteDance за всю історію: TikTok додав 315 мільйонів завантажень застосунку.

Як працюють алгоритми TikTok

Потік відео у TikTok розділяється на дві категорії: підписки (користувачі, на яких ви підписалися) і рекомендації (контент, який сервіс пропонує вам на основі вподобань). Тіктокер і засновник креативної агенції Максим Клименко каже, що стежить за всіма великими соцмережами, але вважає алгоритми рекомендацій TikTok «найкращими з усіх великих соцмереж». Він виділяє чотири основні переваги алгоритмів платформи:

1

короткий формат відео. «Ти дивишся багато відео за одну сесію. Поки переглянеш на YouTube три відео, на TikTok можна переглянути десятки. Тому й алгоритм знає про твої вподобання більше, ніж звичайні відеосервіси. Якщо сервіс краще знає смаки користувачів, то може надавати їм максимально релевантний контент».

2

глобальність. «TikTok – це перша у світі дійсно глобальна платформа. Отже, що популярно зараз у світі, те й популярне в TikTok. Якщо всі обговорюють Black Lives Matter, то у всіх BLM і в TikTok».

3

водночас локальність. «TikTok – це географічна платформа: якщо ти в США, тебе більше дивляться американці. В Австралії своя тусовка, в Україні своя. Наприклад, Instagram більш глобальний, там немає цих меж».

4

доступність і щирість. «Культура TikTok передусім про автентичність. Якщо ти на відео – це ти, то не потрібна ані крута камера, ані красива зйомка. YouTube, наприклад, передбачає вищий рівень продакшну, а отже, і вищий поріг входу. Звичайно, якщо публікувати в TikTok красиві відео, це буде перевагою. Але платформа не карає за відсутність якісної камери чи мікрофона».


Дарія Таран протягом тривалого часу працювала баристою, тоді стала за бар у харківському закладі Benedict Daily Bar, названому найкращим баром України 2019 року. Зараз вона працює в новому барі The Ditch і регулярно бере участь у барних конкурсах, але робота з коктейлями – третій за рівнем доходів пріоритет бартендерки. Дарія вже протягом кількох років співпрацює з сайтом Suicide Girls, який позиціонує себе як еротичний журнал з просування альтернативної краси. Також близько чотирьох років вона розвиває акаунт у TikTok, у якому має 3,2 мільйона підписників.

30-річна Таран розповідає, що дізналася про TikTok, коли сервіс ще не називався TikTok: «Побачила в когось в Instagram короткі відео під музику, тоді ще з логотипом Musical.ly. Подумала, що це може бути цікаво». Серед користувачів тоді здебільшого були представники Китаю, а України чи російськомовної аудиторії було обмаль, пригадує Дарія. Це не завадило, тому що TikTok вона сприймала як інструмент для розвитку відео з танцями, що не потребує перекладу. «Тоді в мене ще був телефон на Android, знімала не дуже якісні відео. Але в TikTok я передусім танцівниця, люди звертали на це увагу. Іноді публікую відео про роботу чи конкурси, але це чомусь не викликає такий інтерес, як ці дурні танці», – сміється Таран, що має професійну освіту хореографа й досвід роботи в навчальних закладах.

Перше по-справжньому віральне відео Таран зняла рік тому. У ролику Дарія танцює в центрі Харкова, а позаду неї проїжджає набита людьми маршрутка. «Я роблю кілька рухів у коротких шортах і з розпущеним волоссям, а люди вилізають головами з маршрутки, щоб подивитися на мене», – пригадує авторка відео. Відео підхопили алгоритми TikTok – за наступні три дні Дарія отримала додаткові сто тисяч підписників.

Щомісяця на TikTok Дарія заробляє близько 16 тисяч гривень. Каже, це більше, ніж її заробіток у барі, але менше, ніж гонорари за фотосесії. Заробляти в TikTok вдається без взаємодії з рекламодавцями: комерційні співпраці Таран практикує лише в Instagram, у TikTok же отримує кошти виключно як креаторка залежно від кількості підписників (додаткова сума за кожні 50 тисяч фоловерів). Пояснює, що сприймає TikTok як інструмент для заробітку, але більше цінує його як селф-брендинг. «Є люди, які соромляться, але TikTok може допомогти їм розкритися, і я знаю це по собі, – каже Таран. – На хейтерів мені байдуже, а компліменти піднімають самооцінку. Думаю: «Боже, я богиня! Клас!»


Максиму Ткачову 23 роки, раніше він працював актором на популярному YouTube-каналі для дітей, а тепер розвиває власний TikTok. І досить успішно: у його акаунту з псевдонімом @skomoroh 3,1 мільйона підписників і 30 мільйонів лайків. У рейтингу найпопулярніших TikTok-інфлуенсерів України за версією медіа HypeAuditor він посідає четверте місце.

У Ткачова був свій момент, коли переконався у так званій «магії TikTok». Із TikTok «Скомороха» познайомив друг, який попросив допомогти зі зйомкою відео. Максим пригадує, що ще дев’ять місяців тому про сервіс не знав абсолютно нічого, навіть вирішив провести опитування серед підписників в Instagram, чи варто приділяти йому час. Більшість відповідей зводилися до одного – «це дитячий майданчик, там не немає нічого цікавого», пригадує Максим. Та за першу добу ролик його друга набрав 40 тисяч переглядів. Він вирішив зняти власне відео й зібрав уже 50 тисяч переглядів. «Завантажив цей «дитячий майданчик» і почав знімати. Часто, дедалі цікавіше, з експериментами», – каже Ткачов. За перший місяць вийшов на показник у пів мільйона переглядів.

Вийти на мільйонні перегляди допомогла впізнаваність з попереднього проєкту, не приховує «Скоморох». Він протягом тривалого часу працював з дитячою аудиторією на YouTube, і в TikTok це допомогло швидше отримати впізнаваність. «З іншого боку, я починав вести акаунт зі ще трьома людьми, і вони також мали певний рівень відомості. Але люди реагували гірше – не набрали більше 100 тисяч підписників», – додає креатор. Просимо пояснити, чому так вийшло, на що Максим відповідає: «Працюють такі чинники, як: харизма, акторські навички тощо».

Серед останніх відео Максима – челендж, у якому він купує та їсть у McDonald’s сиру картоплю фрі; відео, у якому дівчина змушує його мити посуд; і трюки з паперовими стаканчиками. «Я від початку орієнтувався на дитячу аудиторію, тому що працював на такому каналі. Мені так було простіше шукати контакт, я розумів, що цікаво дивитися дітям», – каже Ткачов. Додає, що зараз намагається захопити й більш дорослу аудиторію: «Хочу, щоб були й 10-річні, і 25-річні. Щоб усі дивилися відео й усім було кумедно, цікаво та смішно».

«Скоморох» додає, що TikTok в Україні перебуває на початковому етапі розвитку. Однак каже, що поки не бачить максимальної межі розвитку платформи: «Де стеля TikTok? Ще не бачу. [сміється] Це буде розвиватися ще дуже довго».


Максим Ткачов визнає, що спочатку не розумів принципу дії алгоритмів. Для того, щоб прийшло усвідомлення того, як працює TikTok, довелося витратити кілька місяців. Він переконаний: основними в цьому є глобальні тренди, які адаптуються у форматі TikTok-відео.

«Найчастіше це працює так: один користувач задав тренд, інший також записав відео з цією піснею чи рухом, тоді воно розвірусилося й полетіло», – пояснює «Скоморох». «Встановлюють тренди топові користувачі TikTok, здебільшого зі США, – доповнює Дарія Таран. – Найголовнішою є музика. Знімають перше вірусне відео під певний модний трек, після того під нього добре «залітає» все». Як приклади, наводить пісні Travis Scott, Cardi B і Meghan Thee Stallion: «Люди люблять провокативні, зухвалі треки. І, головне, нові й актуальні. Beyoncе та Rihanna так добре вже не «зайдуть». «У TikTok дуже важливо влучити в тренд і пісню. Не можна просто вийти й говорити про те, що тобі цікаво, як на YouTube. Слід бути частиною культури. Якщо ти не частина культури, тебе ніхто не бачить», – погоджується Клименко.

Для того, щоб ловити тренди, треба постійно стежити за топовими блогерами й тенденціями попкультури, кажуть українські тіктокери. До того ж враховувати й глобальний контекст, і локальні особливості. Водночас виділяють і негативний аспект TikTok: залежно від уподобань алгоритм додає користувачів в умовні тематичні групи. «На жаль, TikTok заточений під одну тему, – наводить приклад тіктокер Ткачов. – Якщо ви починаєте акаунт з танців, то тільки танці й будете бачити».

Це впливає не лише на обрану користувачем тематику, а й на позиціонування креатора. «Я завантажую багато відео з танцями, тож мене сприймають як танцюриста. Та, якщо раптом почну «заливати» скетчі, TikTok не буде активно показувати нові відео – відчує, що щось змінилося», – каже «Скоморох». Скаржиться, що через ці особливості йому складно змінювати цільову аудиторію: до ігрових відео для дітей він почав додавати скетчі про дорослі ситуації – і відео почали набирати відчутно менше переглядів. З огляду на це тіктокерка Таран радить обрати один чіткий формат: «У TikTok є жартівники, танцюристи, візажисти – треба обрати свій стиль і робити круто».

Монетизація та вихід на нову аудиторію

Спроба «Скомороха» вийти на більш дорослу аудиторію показова щодо інфлуенсерів TikTok у всьому світі. TikTok здобув популярність, зокрема, завдяки аудиторії школярів і підлітків, але протягом останніх кількох років сервіс робить все, щоб позбутися іміджу платформи для неповнолітніх. Дарія Таран пригадує, як поступово спостерігала за цим процесом: якщо раніше основну частину аудиторії становили діти, то згодом у сервісі з’явилися дорослі теми, розширений функціонал для роботи з відео та рекламні інтеграції.

Максим Клименко переконує: у Великій Британії та на Заході загалом TikTok уже вдалося змінити цей імідж. «На відміну від України, тут уже не думають про TikTok як про платформу для підлітків, що танцюють. Це вже платформа для всіх», – каже Клименко. Змінити цю оптику вдалося, зокрема, програмам на кшталт #LearnOnTikTok, до якої долучився український тіктокер. ByteDance витратили на освітню ініціативу приблизно 15 мільйонів доларів, але вона вже запустила низку трендів і нових форматів у сервісі. Тому інфлуенсери нового типу особливо важливі для TikTok, каже Клименко. Підсумовує: «Креаторів, які працюють у нових жанрах, не так багато, тому ми дуже потрібні, щоб змінювати імідж платформи».

Першочергова мотивація для виходу на більш дорослих користувачів – вихід на актуальну для рекламодавців платоспроможну аудиторію. TikTok активно розвиває монетизацію через вбудовану в інтерфейс рекламу, а західні інфлуенсери мають доступ до TikTok Creator Marketplace – окремого кабінету креаторів, у якому вони можуть знайти вихід на актуальних рекламодавців. На відміну від України, у Великій Британії Клименко має доступ до цього функціоналу й уже перевірив його, зокрема, через партнерство з брендом окулярів, що приносило йому по 2 тисячі фунтів за пост. Головною перевагою Creator Marketplace він називає прозорість: TikTok уважно стежить за тим, який контент є органічним, а який рекламним.

Принцип дії платформи Клименко пояснює таким чином: креатори можуть заздалегідь домовлятися про співпрацю з брендами, визначаючи її формат і вартість. Бренд надсилає інформацію про товар чи сервіс і формує бриф. Після цього блогер знімає кілька варіантів відео й надсилає на затвердження бренду. Клименко каже, що вкрай важливо проговорити, що успіх інтеграції не залежить від кількості переглядів. «Тому що кількість переглядів неможливо контролювати. Якщо вони починають лізти в креативний процес, мені це не цікаво. Тому що я знаю краще, ніж вони», – ділиться тіктокер.

В Україні рекламні інтеграції в TikTok тільки починають розвиватися, кажуть українські інфлуенсери. Тіктокер «Скоморох» каже, що до певного часу не знав, що в TikTok є реклама, поки до нього не звернувся з пропозицією інтернет-магазин парфумерії. «Я здивувався, але погодився. Потім спілкувався з іншими тіктокерами й дізнавався, як вони працюють з рекламою, почав і сам орієнтуватися в цінах», – каже тіктокер, який співпрацює зі спеціальною агенцією, що взаємодіє з рекламодавцями. Розповідає, що до процесу виробництва реклами ставиться, як до власних відео: «Хочеться, щоб люди посміялися, щоб було кумедно. Неякісні речі рекламувати не хочеться, тому що це впливає на підписників, це все-таки живі люди. Можуть скористатися моєю порадою, розчаруватися, тоді репутація буде кульгати».

Ткачов каже, що бачить прогрес із розвитком монетизації сервісу в Україні. Наводить приклади, що з TikTok уже почали працювати Rozetka й Intersport. «Поступово великі бізнеси переконуються, що TikTok приносить прибуток. До того ж росте загальна кількість аудиторії в Україні», – стверджує «Скоморох». Додає, що завдяки рекламі перетворив хобі на основний заробіток.

Зі свого боку, тіктокерка Таран поки відмовляється від співпраці з українськими рекламодавцями. Каже, що поки не бачить, як могла б використовувати TikTok для реклами. Надає перевагу монетизувати Instagram-акаунт, де є розвинений ринок і попит.


13 вересня в Харкові відбувся захід Kharkiv Pride: марш за права ЛГБТ-спільноти вперше провели в форматі автопробігу. Більше 20 автомобілів проїхали центром міста, щоб привернути увагу до проблеми захисту рівних прав і можливостей ЛГБТ+ людей. Харків’янка Дарія Таран підтримала акцію, опублікувавши в TikTok відео з веселковим прапором. Після цього акаунт Таран із понад трьома мільйонами підписників тимчасово заблокували, на момент публікації цього матеріалу тіктокерка проводить перемовини з сервісом і намагається відновити доступ. Під час переходу на акаунт з’являється напис: «Цей обліковий запис обмежено через серію порушень правил користування сервісом».

Таран розповідає, що це не перший її випадок блокування в TikTok через символіку ЛГБТ. «Усі сучасні актуальні теми на зразок фемінізму, сексизму чи теми ЛГБТ жорстко блокують. У цьому вони дуже перегинають. Я б назвала мінусом TikTok цю сувору модерацію», – розповідає тіктокерка. Додає, що іноді сервіс не вдається до «бану», а вводить приховані обмеження: доступ до акаунту є, але алгоритми не зчитують відео.

Офіційна позиція TikTok: сервіс не обмежує ЛГБТ-ініціативи, але «використовує локалізований підхід» до модерації контенту. Платформа застосовує тіньовий «бан» для хештегів зі словом «гей» російською й арабською мовами, а також низки інших зворотів, зокрема, у Росії, Йорданії та Боснії, визнає компанія.

«Локалізований» підхід TikTok до модерації критикують не лише в контексті прав людини. За інформацією The Guardian, китайський сервіс обмежує низку чутливих для комуністичної партії Китаю тем на зразок жорстокого придушення протестів на площі Тяньаньмень, статусу Тибету чи Гонконгу й у Douyin, і в TikTok. У відповідь на розслідування британської газети ByteDance заявили, що оновили ці правила модерації в травні 2019 року.

Блогер Клименко каже, що, з іншого боку, TikTok встиг зробити певні висновки з невдалого досвіду інших великих соцмереж. «У них було багато можливостей навчитися з PR-факапів інших», – каже інфлуенсер. Як приклади, наводить позитивні ініціативи сервісу: наприклад, з уваги до психологічного здоров’я та превенції суїциду. «Це програми, до яких Instagram ішов протягом семи років, а TikTok робить уже зараз», – каже Клименко.

Та головним запитанням про методи роботи TikTok залишається статус ByteDance як компанії з походженням і веденням бізнесу з Китайської Народної Республіки – комуністичної країни, яку систематично звинувачують у порушеннях прав людини. Зокрема, зі створенням концентраційних таборів за релігійною й етнічною ознакою в Сінцзян-Уйгурському регіоні. TikTok наполягає, що відповідально ставиться до особистих даних, які їм надають користувачі. Але критики звертають увагу на те, що великий бізнес у Китаї не може працювати без дозволу комуністичної партії.

Президент Дональд Трамп мотивував цим намір заборонити TikTok у Сполучених Штатах. Він наполіг на продажі американської частини TikTok, на яку спочатку претендувала компанія Microsoft. У вересні повинен закінчитися процес продажу американського бізнесу TikTok; очікується, що розвиватимуть його компанії Oracle і Walmart. У такий спосіб американська аудиторія TikTok працюватиме на окремій платформі.

«Це сумно, звісно, – каже український тіктокер «Скоморох». – У мене 10% аудиторії зі США, було б прикро її втратити». Інфлуенсер Клименко каже, що серед його аудиторії – приблизно 40% американців, що навіть більше, ніж кількість його читачів з Британії. Це важливо, оскільки контакти з аудиторією зі США рекламодавці оцінюють вище, ніж вихід на інші країни. Рішення Трампа Клименко називає політичним, додаючи, що навіть сервери TikTok розміщувалися не в Китаї, а в США та Сінгапурі. «Я не представник TikTok чи ByteDance, але, наскільки розумію, TikTok нічим не відрізняється від Instagram, Twitter чи Facebook з погляду обробки персональних даних, – додає Клименко. – Як на мене, єдина різниця, яка провокує американську адміністрацію, – це те, що вперше в історії інтернету не американська компанія контролює увагу онлайн».


Перспективи в Україні

Україна посідає 25 місце у світовому рейтингу TikTok за загальною кількістю інфлуенсерів, ідеться у звіті сайту HypeAuditor. Інфлуенсерами медіа вважає облікові записи з понад тисячею читачів. Водночас 3,34% українських інфлуенсерів мають понад 100 тисяч читачів. У звіті додають, що показник залученості (engagement rate) в українських інфлуенсерів близький до середнього в сервісі – від 15,69% до 16,86%. Основною цільовою аудиторією TikTok в Україні називають користувачів жіночої статі віком від 13 до 24 років. Цей сегмент аудиторії відповідає за 51,23% всіх українських користувачів сервісу.

Лідерка рейтингу найбільш популярних тіктокерів України – Яна Дога з 7,3 мільйона користувачів, яка записує відео з партнером, залазить у холодильник, намагається з’їсти 20 «кіндерів» за 35 секунд і залучає шеф-кухаря Ектора Хіменеса-Браво. Також у чільну десятку ввійшла співачка Надя Дорофеєва.

«Мені здається, зараз пік розвитку TikTok, але він триматиметься ще довго», – каже тіктокерка Таран. Додає: «Зараз можна на порожньому місці зробити популярний акаунт. Можна знімати якісь банальні речі, як доглядати за квітами, як ти граєшся із собакою. В Instagram це все вже набридло, а в ТikTok заходить. До того ж тебе мотивують розвиватися, заохочують й увагою аудиторії, і матеріально».

Тіктокер Клименко бачить зростання українського сегменту в TikTok, але досі вважає його невеликою нішею. Каже, що український ринок TikTok розвивається із затримкою в рік-два від глобального. «Я бачу тут те саме, що було в Британії два роки тому. Рік тому в Україні я бачив те, що тут було три роки тому», – каже інфлуенсер-мільйонник. Пояснює: Україна не є пріоритетним ринком для TikTok через рівень купівельної спроможності, а отже, і рекламні доходи. «З погляду бізнесу очі українців коштують учетверо дешевше, ніж очі американців. Тому TikTok передусім розвиватиме ринок США, Європи й Африки, де зосереджено максимум молодої аудиторії», – підсумовує Клименко.

Максим Клименко із сестрою

Останнє запитання до Клименка – чи вдалося йому переконати сестру, що він підкорив TikTok. «Важко сказати, чи заслужив я її увагу, – відповідає тіктокер. – Я вважаю, що це суперкруто, її друзі в школі вважають, що це суперкруто. А їй – таке. Каже, що стану крутим, коли буде 10 мільйонів підписників».