Війна показала повною мірою, наскільки потужними та впливовими можуть бути насаджені меседжі. Так, родичі можуть повірити пропаганді через телевізор більше, ніж близьким людям поруч. А в соцмережах навіть люди з достатнім рівнем критичного мислення можуть поширювати фейкові меседжі через постійне емоційне перевантаження.

Ми поговорили з людиною, яка працювала на ботофермі. Розпитали, як це працює зсередини, хто такі фейкові лідери суспільної думки та чи вдається ботам переконати живу людину й насадити їй потрібні погляди. Герой попросив залишитися анонімним.

Як стати ботом

Я потрапив у цю сферу у 2018 році через SMM-агенцію, у яку прийшов колись працювати. Ближче до виборів більшість політичних сил залучає ботів, а для агенцій це додаткові проєкти. Таких вакансій досі доволі багато, вони ховаються за описами на кшталт «копірайт, рерайт, робота із соцмережами». Ти думаєш, що йдеш працювати з текстами й лише на співбесіді дізнаєшся, куди потрапив. Уперше я працював у ролі виконавця – коментатора. Удруге був уже керівником команди ботів.

Насправді ботами користуються в усіх сферах. Наприклад, з’являється якийсь заклад, йому можна замовити відгуки в Google, щоб з’явилася активність і люди більше довіряли. Так само з продавцями на маркетплейсах. Якщо це новий продавець, то люди будуть боятися щось у нього замовляти. Тому роблять фейкові відгуки – штук 50 коментарів під різними товарами, і довіра до продавця значно збільшується. Але я працював саме в політичних комунікаціях.

Як це працює

Усе працює за такою структурою: комерційний замовник (у моєму випадку це був політичний штаб) ділиться наративами та меседжами, які треба поширювати. Це може бути 20 основних тез, які треба просувати. Завдання керівника – моніторити медіаджерела. Це робиться за допомогою сервісів YouScan, Looqme чи подібних. Керівник шукає необхідні згадки за ключовими меседжами: де згадували чи, навпаки, – не згадували замовника під час обговорення необхідних тем. Для цього є спеціальні скрипти для того, щоб знаходилися релевантні згадки.

Далі керівник роздає технічні завдання коментаторам: адаптує отримані від замовника меседжі під конкретні дописи. Коментатори йдуть у коментарі, де починають розводити дискусію – переформульовують необхідні меседжі. Найчастіше коментатор спочатку спілкується в коментарях сам із собою. Він пише з різних акаунтів, може навіть імітувати протилежну думку, якій сам і заперечить від імені іншої людини. Тобто коментатор нібито переконує людину з альтернативною думкою у своїй правоті, хоча обидві ці людини – він. Щобільше, одночасно один коментатор може писати з п'ятдесяти сторінок.

Коли я працював, у кожного коментатора було понад 100 акаунтів – по 50 на Facebook і YouTube та ще приблизно стільки ж Telegram-акаунтів. Для цього використовують антидетект-браузери. Ці браузери дають можливість мати браузерні сесії з великою кількістю акаунтів. Ти заходиш і міксуєш користувачів – створюєш діалоги з різних сторінок. Мати меншу кількість акаунтів не має взагалі ніякого сенсу. Це буде безглузда робота.

Команда ботоферми – яка вона?

У компанії, де я працював, було 35 коментаторів, три людини, котрі займались «фармою»: наповнювали фейкові акаунти та вели на них імітацію реальної активності. Ще дві людини шукали необхідні меседжі на моніторингових ресурсах – щопівгодини треба було знаходити нові дописи та згадки за ключовими словами. І ще дві людини, які керували різними групами, – давали технічне завдання коментаторам: до яких постів що писати. Це могли бути десять коротких заготівель коментарів, з яких далі коментатори рерайтили ще сотню.

Нові акаунти для ботів створюють десятками чи навіть сотнями щодня, а також закуповують на маркетплейсах. Купити акаунт – це не проблема, але такі акаунти можуть бути дуже низької якості. Тому є фармери, які займаються саме наповненням акаунтів. Ці люди зазвичай розвинені в арбітражній сфері [займаються закупкою та перепродажем рекламного трафіку – ред.].

Деталі роботи

У нас були люди, які могли написати 200 коментарів за чотири години, а були ті, кому це давалося складно, тож вони сиділи за коментарями повний восьмигодинний робочий день. Зазвичай робота регулювалася кількістю коментарів, які ти написав. Найбільше навантаження, яке я пам’ятаю, коли людина за день мала писати 450 коментарів, але це був спам: короткі повідомлення, які можуть повторюватись. Якщо брати до уваги саме «свідомі» коментарі, реалістично написати 200–300 штук за вісім годин.

З цікавих аспектів роботи, крім того, що люди в коментарях переписуються самі із собою, часто буває й так, що одна компанія обслуговує кілька політичних сил. Тобто ти пишеш коментарі одному кандидату, а потім ще і його опоненту. Ми одночасно вели трьох кандидатів.

Часом кандидати можуть навіть не знати, що вони користуються послугами ботоферми. Тобто штаб напряму може не мати до того стосунку. А коли приходять політтехнологи та маркетологи, вони можуть залучити ботоферми, щоб показувати у звітності вищі показники та нібито кращу результативність своєї роботи. Бо коли кандидату показують його допис, а там тисячі коментарів і десятки тисяч лайків, він думає, що це так круто працює політтехнолог. Усі на тому заробляють гроші.

Фейкові лідери суспільної думки

Якщо потрібно створити певний медіашум, порушити якусь тему або «відбілити» кандидата чи бренд, використовують фейкових лідерів суспільної думки. Це дуже розкачані акаунти в соцмережах, за якими насправді не стоїть жива людина. Це нібито блогери або навіть експерти, які мають велику кількість підписників і навіть дають коментарі різним медіаресурсам. Тобто їх можна перевірити та побачити їхні письмові інтерв’ю, які також написані насправді ботами. У такому випадку роблять якийсь «вкид» [неправдива новина – ред.], який репостять і розносять ці «лідери суспільної думки» (ЛСД). І тоді в коментарі приходять боти та формують перше враження.

Коментарі ботів у Facebook можна помітити – там буде структуровано й чітко подана інформація, буде видно тези, а ще там часто багато лайків на коментарях. Їх теж накручують – виводити коментар «у топ» – це окреме завдання. Бо можуть прийти конкуренти й завдяки лайкам вивести свій коментар на перше місце. Їх треба перебити.

Люди, які займаються «фармою», наповнюють і розвивають сторінки фейкових лідерів суспільної думки. Працювати з ними починають задовго до основної кампанії. Ці персонажі активізуються десь за рік до виборів. У першому місці, де я працював, було п'ять-шість таких ЛСД – із наповненими сторінками та згадками в ЗМІ. Фотографії генерують за допомогою штучного інтелекту.

Як боти впливають на думки людей

Окремий фетиш для людини, яка пише коментарі – це коли їй відповідає жива людина. Звісно, ти відразу починаєш із нею діалог, обережно та переконливо. Твоя мета в цьому випадку – нав'язати свою думку. І це справді вдавалося. Бо ти маєш план, прописані тези, маєш купу акаунтів, що можуть імітувати альтернативну думку, а зрештою все ж погоджуватися з тим, що тобі потрібно. У Facebook майже кожна людина, яка потрапляла до ботів, змінювала свою думку. Там аудиторія чомусь найпростіше піддається такого роду маніпуляціям. У Telegram із цим складніше – там люди «не пробиваються».

Раніше ми розповідали власний досвід людини, яка позначає фейки в Facebook

Що робити, якщо атакують боти

Колись я адміністрував сторінки одного політичного кандидата. Він зрозумів, що відсотки, на які розраховував – це казки, тому вирішив об'єднатися й оголосити про підтримку іншого кандидата. Це було в п’ятницю. А в суботу й неділю, протягом двох діб, ботоферми всіх кандидатів, яких тільки можна було уявити, почали писати йому хейт. Мені довелося дві доби сидіти, не встаючи з дивана, і чистити коментарі – я не встигав їх видаляти.

Узагалі, якщо проти тебе як бізнесу, діяча чи політичної сили направляють ботів, тобто твої комунікації потрапляють у ці моніторингові майданчики, єдиний варіант – мати своїх ботів. Фізично відписати всім або видалити все буде просто неможливо, бо можуть атакувати тисячами акаунтів, і без ботів у зворотному напрямку відпрацювати такі атаки дуже складно. Хоча останнім часом я спостерігаю, як підключаються справжні лідери думок, за якими є жива аудиторія, і часом у них виходить відбити атаку ботів.

Як зрозуміти, що перед тобою бот

Зараз Facebook дозволяє закривати сторінки – тобто можна зайти на профіль і не побачити активність. Видно лише підписки та короткий опис профілю, тому точно підтвердити, що це бот – важко. Якщо сторінка відкрита, у ботів зазвичай вся активність зводиться до репостів. Наприклад, боти політичних сил репостять всі дописи з фан-сторінок політиків.

Але те, на що можна звернути увагу й що може видати бота – привітання з днем народження та коментарі під фото. Ніхто не заморочується з фейковими привітаннями у фейковий день народження фейкового лідера суспільної думки. Тому якщо привітання відсутні або немає дружніх коментарів під фото – з високою ймовірністю це бот.

Робота ботів під час повномасштабної війни

Я спостерігав за цією сферою від початку повномасштабного вторгнення: перший місяць нічого, крім російських ботоферм, не працювало. Тобто були добровольчі угрупування кібервійськ – люди, які самостійно ходили та писали коментарі, але це не зовсім ті масштаби. Але за півтора місяця в Twitter почали активну діяльність «лідери суспільної думки» однієї з найбільших українських ботоферм, ця ботоферма належить одному з політичних діячів.

Під час війни з’явилися «хороші боти». Це організації на кшталт «інформаційних військ України». Там об’єднуються люди, які завдяки великій активності й увазі до війни, наприклад, у Twitter доносять важливі меседжі до світової спільноти. Вони працюють за подібним алгоритмом, тільки це не боти, а реальні люди. Це корисна діяльність. В інших випадках боти рідко роблять щось суспільно-корисне.

На мою думку, діяльність ботоферм політиків під час повномасштабної війни – це дуже ницо. Бо вони маніпулюють суспільною думкою, і це дуже деструктивно впливає на суспільство. Уже зараз деякі політики готуються до майбутніх виборів, активізують фейкових лідерів суспільної думки, закидають «зраду». Часто це повна дезінформація та спотворені інфоприводи: перекручують слова лідерів держави, роблять відеонарізки з вирваними з контексту фразами, купують дописи в Telegram-каналах. На мою думку, це злочині дії, бо вони розколюють суспільство в момент, коли нам найбільше треба гуртуватися.

Правова площина

Робота ботів сама по собі не є незаконною: писати коментарі не заборонено, послуги можуть називатися «послугами маркетингової агенції». Якщо, звісно, робити відверту «чорнуху», поливати брудом когось і поширювати фейки, за це можуть притягнути до відповідальності. Особливо якщо десь перейшли дорогу конкретній людині. А якщо ботоферма працює над тим, щоби покращувати імідж кандидата чи бізнесу, то в цьому немає нічого забороненого.

Боти нічого не фальсифікують, вони просто пишуть. Завдання бота – не зробити фейк, а розігнати його на різні майданчики: щоб це з’явилося всюди – від Twitter до TikTok. Але це, звісно, впливає на емоційний стан людей і на те, що вони з більшою ймовірністю повірять у фейкові новини.