11 серпня компанія McDonald’s повідомила, що планує почати «поетапно відновлювати роботу закладів в Україні». Фастфуд-мережа не працювала в Україні з 24 лютого, від початку повномасштабної війни Росії проти України. Тож уже майже пів року великої війни український ресторанний бізнес живе в умовах, коли тимчасово відсутній один із найбільших гравців ринку. Редакція The Village Україна розпитала ринок, як на нього вплинула відсутність фастфуд-гіганта та чи встиг хтось частково закрити цю нішу.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів

У травні у звільненому від російської окупації Тростянці на Сумщині влаштували свято. Щоб нагодувати та потішити місцевих дітей, волонтери придумали «день McDonald’s»: приготували бургери на грилі в стилі фірмових позицій мережі. «Мережа зараз не працює, але в них є продукція із соусами та булочками, тож вони надали нам їх. Місто було повністю розбомблене, там не працювали заклади, але була відкрита кухня, де ми змогли приготувати котлети та зробити таке свято для дітей», – розповідає The Village Україна операційна лідерка міжнародної організації World Central Kitchen Катерина Сердюк. «Від цих усміхнених облич хочеться пустити сльозу», – ділився емоціями виконавчий директор WCK Нейт Мук.

Після припинення роботи всіх 107 закладів McDonald’s в Україні 24 лютого компанія вирішила передати страви та залишки продуктів на складах представникам місцевої влади в різних регіонах України. «Коли почалася війна, ми всі продукти, які зберігалися в наших ресторанах, віддали міськрадам. Це було на початку війни, коли з постачанням продуктів були великі проблеми. Міські ради самостійно розподіляли продукцію відповідно до нагальних потреб», – розповідала Forbes виконавча директорка українського підрозділу Юлія Бадрітдінова. Додала, що загалом McDonald’s передав понад 200 тонн продукції на суму майже 70 мільйонів гривень.

Продукти через місцеві влади передавали у волонтерські хаби, а також волонтерські кухні, які по всій Україні запускали на базі ресторанів. Приміром, ресторатор Алекс Купер, який разом із партнерами Михайлом Бейліним та Андрієм Родіонцевим організували підготовку понад мільйона раціонів для українських військових і волонтерів, розповідає, що підтримка McDonald’s була відчутною: «Мак нам дуже багато всього передав. Коли вони кажуть, що все віддали на волонтерку, це тупо правда. Там теж рахунок на тонни йшов». Уточнює, що, крім продуктів, McDonald’s також надав для користування морозильні камери для зберігання харчів.

Тимчасове припинення роботи McDonald’s безпосередньо вплинуло на роботу українських ресторанів і в багатьох інших проявах. Передусім – на ринку з’явилася велика ніша в сегменті фастфуду. Завдання повністю її заповнити було б надзвичайно складним навіть за мирних умов, але, як свідчать представники українського ресторанного бізнесу, це вдалося.

«McDonald’s – це не просто «конкурент», а бенчмарк для ринку, компанія з крутими бізнес-стандартами. Тож дуже важливо, щоб вона була присутня на національному ринку. Ми щиро вважаємо: що більше крутих системних гравців на ринку, то краще», – розповідає The Village Україна власник однієї з найбільших ресторанних компаній України «Сім’я ресторанів Дмитра Борисова» Дмитро Борисов.

Заснована Борисовим компанія з 2010 року розвиває ресторани в різних цінових категоріях: почавши з гастрономічного ресторану «Барсук», ресторану української кухні «Канапа» та закладу з азійськими стравами Oxota Na Ovets, після запуску формату «Білий налив» у 2018 році вона зосередилася на розвитку демократичного сегмента на зразок Dogz & Burgerz, «Біляш, пончик, шаурма» та Philadelphia. «GastroFamily справді працює в сегменті McDonald’s, якщо говорити про швидкість видання, бізнес-підхід і системність процесів. Але в цій категорії ми створили 15 різних концепцій із різними якірними продуктами: від шаурми та пончиків до ролів», – пояснює Борисов.

ФОТО: Dogz & Burgerz від «Сім'ї ресторанів Дмитра Борисова»

Запитуємо, чи відчула «Сім’я ресторанів Дмитра Борисова» прямий вплив тимчасового виходу з ринку McDonald’s, передусім у демократичних категоріях і форматі Dogz & Burgerz із бургерами. Борисов відповідає, що в фастфуд-сегменті заклади компанії зараз перебувають на рівні 80–120% від тих, що були до повномасштабного вторгнення, а в межах одного бренда в різних містах різні показники, з огляду на безпекову ситуацію в областях». Вплив призупинення роботи McDonald’s ресторатор називає точковим: «Наприклад, якщо на залізничному вокзалі Києва «БПШ» і McDonald’s були розташовані на відстані кількох метрів і, по суті, гість робив вибір лише між цими двома закладами або кіосками поряд, ми можемо говорити про певне зростання попиту». Водночас «надзвичайного росту» для бренда бургерів Dogz & Burgerz компанія за минулі пів року не спостерігає.

Чи можуть у такому разі заклади українських рестораторів використати ситуацію та за відсутності McDonald’s пояснити цінність своїх продуктів? «Я не думаю, що ми побачимо якісь нові бренди, які «займуть нішу McDonald’s», – відповідає Борисов. – Чесно кажучи, крім GastroFamily та, можливо, KFC, я не знаю компаній, які б працювали в такому таймінгу, з таким чеком, продуктом, прогнозованим результатом. В Україні, безумовно, є заклади, які роблять фантастичні бургери, але вони не потрапляють у QSR-категорію [фастфуду] ні за ціною, ні за швидкістю видачі. Це просто різні світи». Додає, що на бізнес передусім впливають не присутність чи відсутність на ринку інших ресторанних компаній, а інші чинники: сезонність, локація, інфляція, рівень безробіття чи відстань від лінії фронту.

Упродовж останніх п’яти років одним із головних чинників змін у ресторанному бізнесі України був вихід на ринок сервісів швидкої доставки їжі. А під час запуску великих закордонних та українських гравців – від Uber Eats, Glovo і Bolt Food до Rocket – важливим чинником була співпраця з McDonald’s. «На будь-якому ринку – хай це буде США, Україна чи будь-яка інша країна – гравці на зразок McDonald’s, KFC чи Burger King відповідають за 50–60% усіх замовлень сервісу доставки. Саме ці три міжнародні кити дають божевільну кількість замовлень», – розповідав в інтерв’ю The Village Україна Олексій Юхимчук, співзасновник сервісу Rocket, який зараз перебуває в процесі банкрутства.

Сервіс швидкої доставки Glovo співпрацює з McDonald’s в Україні вже протягом чотирьох років. «Цей партнер завжди був серед найбільших для Glovo. До початку повномасштабного вторгнення Росії частка замовлень із мережі McDonald’s у різних містах, де працює наш сервіс, складала від 15% до 40%», – розповідає The Village Україна генеральний менеджер Glovo в Україні Євген Тришин. У стартапі родом з Іспанії визнають: «Звісно, McDonald’s в Україні не вистачає, наші користувачі теж говорять про це. З поверненням до роботи McDonald’s ринок доставки був би більш динамічний, ми вже могли б перевищити результати до 24 лютого». Утім, Тришин уточнює, що і без McDonald’s станом на кінець липня – початок серпня змогли відновити бізнес уже на 60%, як порівняти з рівнем до початку широкомасштабних бойових дій. Детальніше про вплив війни на Glovo ми розповідали за посиланням.

Чи фіксують у Glovo прямий вплив тимчасового виходу McDonald’s із ринку на інші українські ресторани? «Безперечно, це дало би змогу збільшити обсяги замовлень на платформі Glovo іншим закладам», – відповідає гендиректор Glovo Тришин. Окремо запитуємо про вплив на найближчого конкурента McDonald’s в Україні, мережу KFC. «KFC, як і раніше, має велику кількість прихильників на нашій платформі та повністю відповідає їхнім очікуванням. Очевидно, що частина шанувальників McDonald’s обрали саме KFC за умов тимчасової відсутності McDonald's», – кажуть у Glovo. Редакція The Village Україна звернулася за коментарем до KFC, але не отримала відповідь від компанії на момент публікації матеріалу.

 Раніше The Village Україна розповідала про 20 бургерних Києва.

Користувачі, які раніше обирали страви McDonald's, тепер замовляють американську кухню в інших партнерів, додає Тришин: «Станом на серпень 2022 року бургери, курячі снеки та картопля фрі залишаються найбільш популярними стравами американської кухні серед користувачів Glovo». Серед партнерів, яким вдалося частково замінити McDonald’s, «відомі бренди та локальні мережі», а також інші страви: піца, курячі нагетси тощо. [Окрім того, у Glovo додають, що розвивають власний віртуальний бренд під назвою «The Бургер» у форматі Dark Kitchen.]

Підтверджують це і в «Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова»: до точкового впливу ситуації з McDonald’s додають, що фіксують зростання кількості замовлень на доставку в певних районах, де тимчасово не працюють заклади фастфуд-мережі.

ФОТО: Сім'я ресторанів Дмитра Борисова

З іншого боку, вплив McDonald’s на роботу сервісів доставки й інших ресторанів не є лінійним. Сервіс Bolt Food виходив на ринок у 2020 році без співпраці з McDonald’s, і в компанії це рішення пояснювали, зокрема, економічними причинами: «Кожне замовлення в McDonald’s – це втрачене замовлення інших операторів, – пояснював колишній регіональний менеджер Bolt Food Ігор Шрамко. – Тому робота з фастфудом – це не про заробіток, а про частку ринку».

На першому етапі роботи Bolt Food комунікував, що відсутність McDonald’s на платформі була можливістю залучити на платформу користувачів, яких цікавить не тільки фастфуд, а локальні ресторани та заклади з вищим середнім цінником. «Це було складне рішення – запускати Bolt Food без McDonald’s. Але якщо дивитися на результат ретроспективно, я б сказав, що це було навіть на краще. Адже Bolt Food здебільшого забрав собі клієнтів із великим середнім чеком і залишив іншим операторам фастфудних клієнтів із нижчим чеком без жодної маржі. У такий спосіб Bolt поліпшив позиції з рентабельності ведення бізнесу, як порівняти з конкурентами. Це дало можливість інвестувати ще більше грошей у подальший розвиток. Наступний етап – логічно приєднати McDonald’s чи інших гравців [категорії], щоби збільшувати свою частку ринку», – додавав навесні 2021 року Шрамко.

Коли ми запитали, чи змінився цей підхід Bolt Food за два роки в нового керівника сервісу в Україні Івана Гринчука, його відповідь була більш стриманою: «Наша стратегія – давати вибір з усіх можливих ресторанів і кухонь. Я сам дуже люблю McDonald’s і чекаю, коли можна буде піти та з’їсти Big Tasty». У коментарі The Village Україна Bolt Food розповідають, що працюють над тим, щоб почати роботу із McDonald’s у 2022 році.