Модна індустрія стала одним із фронтів боротьби з російською агресією: від патріотичного мерчу на вулицях міст до Мей Маск, вбраної в сукню від української дизайнерки Дар’ї Донець. Одяг став можливістю доносити світовій спільноті меседжі про Україну як про країну талановитих людей. Разом із тим потужності українських виробників модного продукту стали у пригоді, коли потрібно було шити термобілизну та тактичний одяг військовим замість створення нових колекцій.

Поговорили з представниками брендів Riot Division, Syndicate, Frolov і Support by Poustovit про стратегічні зміни, нові сенси, благодійність, зростання цін на одяг і збільшення його цінності.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів

Riot Division


Так склалося, що серед поціновувачів і друзів бренда багато військових. Ще всередині лютого вони почали ділитися з нами інформацією про можливість повномасштабної війни з Росією. Було відомо, що на кордонах уже зосереджено велику кількість військ агресора.

Людям притаманно ігнорувати «погану» інформацію. Тому, мабуть, кожен із нас не дуже вірив у те, що війна можлива у 2022 році, але ми трохи готувалися. 22 лютого колективом провели зустріч на тему «Що будемо робити, якщо..?». Вирішили перевести інтелектуальне виробництво до Тернополя. Планували, що туди поїдуть наші колеги-дівчата, а хлопці залишатимуться в Києві. Але далі розмов нічого не пішло. Ми нікуди не поїхали.

24 лютого зранку стало точно зрозуміло, що всі побудовані плани зруйновані. Єдине, що точно спрацювало – наша домовленість про зустріч усім колективом в експериментальній студії, якщо все ж таки війна почнеться. О шостій ранку ми зібралися всі разом. Того ж дня, 24 лютого, частина команди вступила до лав ТрО.

Усі діяли спокійно та виважено, хоча, звичайно, було страшно.


О десятій ранку відкрили магазин і почали віддавати наш одяг знайомим, які точно збиралися відразу їхати воювати.


Через годину спрацювало «сарафанне радіо», до нас просто приїздили чоловіки та жінки з різних підрозділів, яким ми видавали все, що мали, і все, що могло б стати у пригоді на війні.

Так ми працювали щодня впродовж наступного місяця. Іноді наші захисники відмовлялися брати одяг безоплатно та просто клали гроші на підвіконня, коли йшли. Це був час великого єднання, хочеться ніколи не забути це відчуття.

Головний дизайнер та СЕО Riot Divison Олег Мороз / Кінець березня або початок квітня – фото надали Riot Division

З 2015 року в нас діє постійна знижка 50% для учасників бойових дій у зоні АТО й ООС.


Звичайно, від початку повномасштабної війни цю знижку назавжди отримали всі представники ЗСУ, парамедики, медики та працівники ДСНС.


Ми потоваришували з благодійним фондом «Солом’янські котики». Тепер працюємо разом над розвитком тренінгового центру «Тактичні котики», мета якого – навчити якомога більше військових новітніх алгоритмів тактичної медицини. Разом також навчаємо представників бізнесу та цивільних основ домедичної допомоги. Усі кошти з цих тренінгів направляємо на навчання військових такмеду. Ми відчуваємо, що це вкрай важливий напрям, без пафосу те, що дійсно рятує життя.

Якщо дивитися на війну з точки зору бізнесу, звичайно, оптимізму не так багато. Економіка країни страждає, і це з кожним днем відчувається більше.

Через подорожчання логістики та її ускладнення, вартість долара тощо, подорожчав увесь процес створення одягу.


Ми розуміємо, що ціль номер один – перемога, тому інвестуємо в це все, що можемо інвестувати.


Дякуємо також нашим уже-не-клієнтам, а друзям, які підтримують нас як в Україні, так і за кордоном. Ця підтримка вкрай важлива та дає нам змогу й собі підтримувати військових.

За ці пів року ми не втілили жодного плану з тих, що мали в січні 2022 року. Але натомість отримали інше бачення, відчуття та розуміння місії бренда. Змінили підхід до створення колекцій, перейшли на дроп-систему та відмовилися від класичної сезонності. В умовах війни це нереально, і до того ж не дає змоги створювати «вдумливий одяг». А ми прагнемо до створення саме інтелектуального одягу: якісного та з великою увагою до деталей. Ми завжди трималися цієї ідеї, а тепер маємо змогу та натхнення втілювати своє бачення щодо цього максимально.

Олег Мороз

Графічна дизайнерка Riot Division Ліка Бистрова. Волонтерить на кухні кафе Mates
Дизайнерка та головна конструкторка одягу Саша Джулай на кухні Mates

Ми не маємо горизонту планування на великий термін, але плануємо розвивати також напрями, пов’язані з реабілітацією психічного стану наших захисників спільно із «Солом’янськими котиками». Ми хочемо також змінювати та покращувати уявлення про нашу культуру у світі.


Бо ми – всі, хто створює одяг в Україні, створюємо не просто одяг, ми творимо сенси.


Нашу культуру цілеспрямовано знищували понад 300 років, тож зараз історичний момент – у нас є шанс довести власну суб’єктність. Ми як бренд хочемо бути в епіцентрі цих подій і створювати новітні сенси, через які люди в усьому світі зможуть перейнятися нашим буттям і нашою любов’ю до свободи.

Frolov


Наше виробництво та команда перебуває в Києві, тому після перших вибухів ми зробили все, щоб переконатися, що всі у відносній безпеці, й одноголосно ухвалили рішення призупинити виробництво. Частина команди евакуювалася до західних регіонів України, частина залишилася в Києві за власним бажанням. Уже за місяць ми відновили виробництво, але весь цей період усе просто залишалося «замороженим» у нашому офісі та хабі. Ми якраз готували нову колекцію, у такому стані, як ми покинули будівлю ввечері 23 лютого, усе й залишалося до моменту, як ми не відчинили двері нашого хабу Frolov у квітні.


Ми вже мали досвід волонтерської роботи під час Революції Гідності, коли разом з іншими дизайнерами виготовляти бронежилети для людей на Майдані.


Тому, коли до нас почали звертатися волонтери, наші майстрині повернулися до хабу та зайнялися пошиттям розвантажень, ракетоносців, а також уніформи нестандартних розмірів для ЗСУ. Ми навіть запустили власний фандрейзинг, а потім і благодійний NFT-проєкт. Так ми збирали кошти для закупівлі необхідних матеріалів для виготовлення бронежилетів, щоби захистити серця наших воїнів.

У День захисту дітей ми запустили наш перший благодійний проєкт Frolov Heart . Це лімітована колекція чорних і білих світшотів і футболок із вишивкою нитками або бісером. Кожне серце вишите вручну нашими майстрами, що робить кожен виріб унікальним.

Для нас це надзвичайно важливий проєкт, адже він про наше майбутнє – дітей. Через війну кожна дитина в Україні отримала травму, про яку пам’ятатиме все життя. Саме тому всі кошти проєкту ми передаємо «Фонду Маша» Маші Єфросиніної. Нещодавно ми переказали понад 750 тисяч грн – і це лише проміжний результат, адже фінальний транш ми будемо проводити всередині вересня, сподіваємося, що він перевищить суму в один мільйон гривень.


З вересня ми розпочинаємо співпрацю з проєктом «Фонду Сергія Притули» під назвою Nest. Його метою є допомогти українським сім’ям повернутися в рідне місто та відбудовувати свій дім.


Попереду зима, люди, які втратили житло через дії російської армії, дуже потребують допомоги. Тому, дізнавшись про Nest, ми зрозуміли, з ким далі буде співпрацювати Frolov Heart. Протягом осені весь прибуток від продажів світшотів і футболок нашого проєкту ми передаватимемо на будівництво нових будинків для українських родин на місці їхнього зруйнованого житла.

Насамперед нам було дуже важливо бути активними на інформаційному фронті. Ми використовували всі можливості, щоб розповідати про справжній стан справ в Україні та дали десятки інтерв’ю міжнародним виданням, де ділилися нашою історією. Мода для нас стала платформою, завдяки якій ми змогли бути почутими та привернути увагу світових ЗМІ, селебрітіс, культурних діячів. Одним з інструментів, який ми використовували та продовжуємо використовувати, є міжнародні кінофестивалі. Наші короткі фешн-фільми були учасниками таких фестивалів, як La Jolla International Fashion Film Festival, Roma International Fashion Film Festival, Pink Apple Film Festival. Відвідуючи їх, ми мали змогу порушувати тему війни та розповідати про Україну для різноманітних інтернаціональних аудиторій.

Зараз для нас важливо працювати, не зупиняючись, і репрезентувати українську культуру у світі завдяки нашій роботі.


Наша місія – змінювати наративи та створювати нові асоціації з Україною, адже попри війну, про нас мають знати як про талановитих людей із власною унікальною культурною, відомою на весь світ.


Для нашого бренда не менш важливо брати активну участь в економічному розвитку країни: зберігати та створювати нові робочі місця в модній індустрії. Завдяки нашому проєкту Frolov Heart ми змогли залучити втричі більшу кількість майстрів, аніж ми потребували до того. Для нас це стало справжнім успіхом усередині команди, але бажання розширюватися та розвивати бізнес і досі залишається пріоритетом.

У структурі продажів до війни левову частку займали внутрішні продажі, відповідно, більшість обігу була втрачена. Оскільки весь запас міцності ми витратили на матеріальну допомогу нашим співробітникам, у березні ми почали втілювати в життя нову стратегію роботи компанії, націлену на експорт. Саме так ми зможемо підтримувати команду, забезпечувати робочі місця та допомагати економіці держави функціонувати в умовах війни.

Наразі міжнародних продажів 90%. Також завдяки чинним міжнародним контрактам і підтримці наших партнерів (Bettter.Community, Angels for fashion, Purple PR) ми маємо змогу продовжувати та навіть розширювати нашу діяльність.

У березні ми готували до випуску нашу весільну колекцію. Над нею тривала дуже активна робота саме в переддень повномасштабного вторгнення Росії. Нам довелося трансформувати її, і в такому вигляді, як вона задумувалася із самого початку, колекція так і не була випущена.

Але натомість нам вдалося втілити дуже багато нових планів за цей період.


Ми запустили власне волонтерське виробництво, власний благодійний NFT-проєкт, великий благодійний проєкт, який уже приніс понад півмільйона гривень для дітей, які постраждали від війни, ми уклали омріяне партнерство зі світовим брендом, яке анонсуємо вже зовсім скоро.


Також тепер до списку країн, де представлені колекції Frolov, доєдналася Швеція. Нещодавно ми випустили нову колекцію Hot Couture, яку представили в шоурумі в Парижі. Ми намагаємося бути корисними, як для нашої країни, так і продовжуємо будувати бренд, щоби забезпечувати нашу команду робочими місцями та навіть збільшувати їхню кількість. Але для нас дуже важливо залишатися вірними собі та створювати те, що закладено у ДНК нашого бренда. Ми працюємо над цим у новій колекції, яку плануємо представити на чотирьох Тижнях моди у вересні: у Мілані, Лондоні, Парижі та Нью-Йорку.

Syndicate


На початку повномасштабної війни ми поставили в пріоритет життя та здоров’я команди, тому відразу зачинили магазин у Києві, винайняли будинок на заході країни та зібрали там усіх для «перегрупування». Через декілька днів, відчувши себе у відносній безпеці, на зміну страху прийшла злість і «синдром вцілілого». Це й стало каталізатором до активних дій.

Спочатку ми волонтерили дистанційно, організовували постачання ліків та евакуацію цивільних. За тиждень у мережі з’явилися більш профільні для нашого бізнесу запити.


Наприклад, треба було покрити велику нестачу термобілизни для військових і ТрО.


Ми запустили виробництво у Хмельницькому, організували збір коштів у мережі та, доклавши зі своїх запасів, змогли в короткий термін утеплити значну кількість наших воїнів. Це стало для нас неймовірним натхненням і розумінням того, що кожен може та має робити свій внесок у перемогу над окупантами. Завершивши цей проєкт, через місяць після початку повномасштабного вторгнення ми вирішили повернутися з Хмельницького до Києва, відкрити магазин і продовжити працювати на перемогу вже з дому.

Після постачання термобілизни ми спілкувалися з багатьма підрозділами та волонтерськими організаціями. Вони розповіли нам про дефіцит бойових сорочок для літнього періоду. Ми одразу взялися за реалізацію, але цього разу все було трохи складніше. Щоб відшити сорочки, потрібно було замовляти спеціальну вогнетривку тканину з-за кордону, але там потрібно було відразу робити дуже велике замовлення – її виготовляли спеціально під нас.

Почали знову збирати донати, але наприкінці весни можливості людей виснажилися, тож для старту нам не вистачало більшої частини суми.


Ми вигребли свої останні запаси, узяли кредит, але таки змогли запустити виробництво.


Конструкція самої сорочки запозичена в декількох найкращих виробників. Не було сенсу «винаходити велосипед» у справі, у якій профільні бренди пройшли вже не одну війну. Тому, поспілкувавшись із багатьма військовими, ми розробили оптимальний, на нашу думку варіант. Багато сорочок ми постачаємо безоплатно за свої та донорські кошти, частину продаємо за собівартістю, щоб повернути кредити. Нещодавно почали отримувати перші відгуки від бійців – якість і конструкція всім подобається, хіба бодибілдерам треба брати на розмір більший. До зимового сезону плануємо повернутися до термобілизни, якщо на неї буде запит. Трикотаж – це наш профіль.

Також ми втілюємо особливі проєкти, якими пишаємося. Наприклад, «Діти та війна», створений за ініціативи медіа «Наш Київ». Вони оголосили конкурс і зібрали більше, ніж пів тисячі малюнків дітей з усіх куточків України на тему війни, їхніх переживань та емоцій відносно цієї трагедії. Ми обрали п’ять малюнків, що лягли в основу принтів для футболок. Увесь прибуток із продажу цих виробів ми перераховуємо в благодійний фонд «Таблеточки», що опікується онкопацієнтами – дітьми, які одночасно мають дві війни. Ми вже встигли передати 40 000 грн, але проєкт ще триває. Під час перегляду малюнків нас розривало від емоцій: ми й сміялися, і плакали. Тому вирішили познайомити спільноту з більшою кількістю дитячих робіт, організувавши виставку в галереї The Naked Room, що розташовано поряд із нашим магазином на Рейтарській.

Також було дуже приємно зробити благодійний дроп футболок із проєктом «Агенти крові», що розвиває культуру донорства в Україні. Завдяки цим футболкам ми зібрали 48 000 гривень на закупівлю такмеду. Укотре переконуємося, що українці – неймовірні.


Наразі нам вдалося вийти на обсяги продажів, які були до 24 лютого, щоправда, враховуючи падіння гривні відносно долара США, ми ще відстаємо.


Також турбує підняття цін на наступні колекції, адже всі матеріали імпортуються за іноземні валюти, та й сама робота стала дорожчою. Але ми налаштовані позитивно, будемо робити менші дропи, але частіше, частина актуальних речей залишилася з минулої зими через війну. Люди зараз також максимально підтримують і купують локальні бренди – це дуже допомагає. Тому разом до перемоги.

Support by Poustovit


У моді завжди зображаються суспільні настрої та важливі події. Зараз мода також є рупором – вона привертає увагу суспільства до трагічних подій і часом допомагає людям формувати думку щодо них.

Коли деякі наші працівники були змушені виїхати за кордон, першою виникла ідея підтримати таких самих українців, як ми – тих, хто опинився далеко від дому та сумує. Хотілося згуртувати українців за допомогою патріотичного одягу. Так з’явився дроп «Воля» для Support by Poustovit із принтом українського прапора та словами «Glory to Heroes».


В Poustovit ми зробили особливу для нас шовкову хустку з віршами Ліни Костенко. Ми пишаємося тим, що пані Ліна Василівна погодилася на цю колаборацію й особисто дала дозвіл на друк своїх віршів.


На хустці надруковані рядки з «Мій перший вірш написаний в окопі», «Крила» й «Усе моє, все зветься Україна»

Рядки на хустці прикрашають квіти мімози – символ весни та надії, а в жовто-блакитному обрамленні заховано послання «Віримо в Україну». І дроп із футболками та сорочками, і хустка отримали відгук – на всі ці речі в нас досі великий попит. Прибуток від продажів дропу та хусток ми відправляємо на потреби ЗСУ, до волонтерських організацій, на допомогу постраждалим від війни та дітям. Для донатів обираємо перевірені великі фонди або допомагаємо тим, кого знаємо особисто.


Зараз дуже хороший шанс познайомити світ з українським крутим продуктом, культурою, спадщиною, традиціями, і це стосується не тільки моди, а й усієї креативної індустрії.


За час повномасштабної війни частина нашої команди була вимушена виїхати за кордон, на жаль, як і багато українців. Але більшість усе ж залишаються в Києві. Зараз деякі процеси намагаємося оптимізувати, оскільки в такий складний для країни та бізнесів час, потрібно швидко адаптуватися та знаходити нагальні рішення. Ми перестали працювати з білоруськими ритейлерами – раніше це були два магазини в Мінську.

Виробництво залишилося в Україні та ми пишаємося цим, але поки Лілія Пустовіт перебувала в Європі, мала досвід співпраці з місцевими фабриками та зазначає, що в Україні, навіть за умов війни, багато процесів, пов’язаних із виробництвом, відбувається більш злагоджено та швидко.

Ми працювали та продовжуємо співпрацювати з італійським шоурумом, який нам дуже допомагає та підтримує. Вони намагаються навіть збільшити обсяги замовлень для нас, наскільки це можливо, щоб ми мали змогу працювати та розвивати компанію. З іншого боку, розраховуємо на паризькій шоурум, який пройде восени під час Тижня моди у Франції.


Зараз в Україні досить важко продавати речі, а в Європі ініціатив з підтримки українських дизайнерів було багато, тому ми брали участь у численних виставках і поп-ап-маркетах.


У червні брали участь у Pitti Uomo у Флоренції – організатори зробили спеціальну програму для українських брендів і змогли привернути увагу багатьох баєрів і преси до українського продукту, за що ми дуже вдячні. Ми також були учасниками першої виставки Tripolar у Парижі, яка для нас була досить успішною. Зараз плануємо поп-ап в Амстердамі й Антверпені. І загалом відчуваємо багато підтримки від партнерів, колег і друзів за кордоном.

Попри трагічні події, що відбуваються в Україні, для української культури та креативної сфери зараз прекрасні часи, щоб показати, хто ми та чого варті. Наші художники та майстри, які роблять цікаві речі й завжди їх робили, зараз отримують увагу всього світу, на яку, безперечно, заслуговують. Українські галереї зараз багато подорожують світом, модні дизайнери отримують запрошення на виставки у сфері моди. Наприклад, у нас є пропозиція від італійської Confindustria, яка згуртовує українських дизайнерів і, сподіваюсь, буде великий шоурум під час Міланського Тижня моди. Зараз дійсно велика активність і підтримка надходить із боку іноземців та українців, які перебувають за кордоном. Це допомагає нам триматися на плаву та підтримувати українців.