«Три сорти українців», утиски російської мови, «скасування Великодня» – лише кілька проявів маніпуляції, яку російські медіа використовують, щоб впливати на думку людей і примушувати їх робити хибні висновки.


The Village Україна в межах проєкту про медіаграмотність поговорили з медіаоглядачем, заступником шеф-редакторки «Детектор медіа» Ярославом Зубченком про те, якими бувають маніпуляції, які прийоми найчастіше використовують російські пропагандисти і які з маніпуляцій найбільше вплинули на нас.


 Раніше ми розповідали, як розпізнати фейк.

Що таке маніпуляція

Маніпуляція – вид впливу, що може змінити поведінку й рішення людини чи навіть цілої категорії людей. Наприклад, провокативний заголовок, що перекручує дійсність, викривлені факти чи специфічна пріоритезація у висвітленні новин окремим медіа.

Наприклад, якщо зняти серіал про уявного президента мрії (нарешті чесного й хорошого), а через певний час балотувати актора, який виконував головну роль у реальні президенти, це буде психологічним впливом на людей, які цей серіал дивилися й не можуть не ототожнювати актора з реальністю. Так працює мозок: він по-справжньому проживає ті переживання, які викликає в нас прочитане й побачене в кіно, літературі й медіа.

Види маніпуляції

Вигідна пріоритезація новин. Через олігархічну структуру медіа в Україні купа прикладів маніпуляцій на рівні видань. Найпростіше, звісно, проілюструвати медіа, які належать або просувають певних політиків. Наприклад, канал «Прямий» постійно розповідає про благодійність Петра Порошенка, але тільки про нього. Тобто для своїх глядачів він найбільший благодійник у державі, поки умовні «Слуги народу», як здається, не роблять нічого. Адже працює принцип «чого не було в медіа, того не було».

Аналогічно ми всі памʼятаємо, як перед виборами 2019 року на «1+1» була зовсім не політична реклама, а просто ток-шоу виключно з командою Володимира Зеленського й третій сезон «Слуги народу».

Заангажованість. За межами брудної політики й банальної надмірної уваги або повного замовчування певних фактів існує також системна заангажованість. Коли медіа активно висвітлюють тему, але роблять це упереджено. Наприклад, канал-виробник «Зіркового шоу X» завжди позитивно говоритиме про свої медійні обличчя й підтримуватиме їх у скандалах із ворожими продюсерами.

Немаркована реклама. Це розповсюджена проблема локальних медіа, коли якась умовна фабрика дверей у Броварах, виявляється, робить двері, які зачиняються на 25% краще й лишаються зачиненими на 30% довше. І це тема для повідомлення на сайті. Щотижня.

Неперевірена інформація. Крім злого умислу, існує також непрофесійність журналістів. Якщо вони беруть інформацію з поганих джерел, лінуються балансувати думки в новинах і не перевіряють факти, вони системно робитимуть маніпулятивні новини.

На рівні одного конкретного матеріалу можна використати буквально сотні маніпуляцій. Від товстих – вибрати невдале фото героя й скандалізувати заголовок. До непомітних пересічній людині – назвати «підозрюваного» «злочинцем» і таким способом схилити суддю до певного вироку.

Пʼять найпоширеніших маніпуляцій, до яких вдається російська пропаганда

  • Вирвати цитату з контексту. Джордж Сорос якось дійсно назвав Україну «своїм найкращим проєктом». Але ж не в сенсі тіньового впливу з глибин штаб-квартири ілюмінатів, а в сенсі перспективності демократії.
  • Розповісти правдиві засновки, але зробити свої висновки. В Україні дійсно не можна було прийти на нічну Великодню службу через комендантську годину. Але росіяни зробили власний висновок: «На Украине запретили Пасху».
  • Купити маргінального західного чиновника / медіа й опублікувати їхню цитату з узагальненим заголовком «На Западе… *підставте свій треш*» . І навряд пересічний читач піде розбиратися, хто там у Німеччині лівий, хто правий і яку реальну вагу має ця позиція. Добре, якщо читач узагалі піде далі заголовку. Особливо добре це чомусь працює з європарламентарями, типу Нейтана Гілла.
  • Взяти реальне фото чи відео й додати до нього власний контекст. Чудовий приклад – бабуся з червоним прапором. Вона нерадісно вітала окупантів, а намагалася врятувати себе.
  • Видати одиночний факт за ширшу тенденцію. В Україні більше 30 мільйонів людей – точно знайдеться ідіот, який плюне на касирку за російську мову, кине банан на футбольне поле, прибʼє на лобі червону зірку. Російським медіа лишиться взяти цей факт, в ідеалі з посиланням на українське медіа, і додати “told you so”.

Або повністю вигадати якусь історію, яку в ідеалі неможливо перевірити. Чи був розіп’ятий хлопчик? Хтось каже, що так. Хтось каже, що ні. Із розіп’ятими хлопчиками завжди таке.

Важливі висновки про російські маніпуляції

1. Часто ми сміємося з російських фейків, бо всі ці історії про бойових комарів і тисячі знищених хаймарсів не правдоподібні. Але росіянам однаково, чи ви їм вірите. Як тільки виникає якась новина, вони самі створюють кілька взаємозаперечних і часто абсурдних версій. Ідея не в тому, щоб ви повірили їм. Ідея в тому, щоб ви більше не вірили нікому. Ні українській владі, коли вона закликає евакуюватися. Ні банкам, які кажуть не знімати долари. Ні медіа, коли вони повідомляють про перемоги. Ні західним союзникам, коли ті обіцяють підтримку. Путін найкраще ловить рибу в мутній воді.

І саме тому кулсторі людей, які начебто читають російські медіа в межах «антропологічного дослідження» чи для розваги, це булшит. Так, вони не починають вірити росіянам. Але вони починають запитувати, а чому українська влада нічого не повідома про цю деталь? Тому що росіяни її вигадали.


2. Розвінчування російських фейків потребує від читача найгіршого – зусиль. Треба знайти цю саму інформацію в якісному медіа (тобто спочатку ще знайти якісне медіа) і розібратися в ситуації. Інколи розібратися буває дуже складно, бо не про всі теми читачі мають базові знання. Ви не можете просто сісти й прочитати, чому ситуаційна обізнаність західних винищувачів краща за паперові ТТХ російських винищувачів. Треба принаймні знати, що гуглити. Тому не варто читати російські медіа вдома. Трюк виконують професіонали.

Маніпуляція, що сильно вплинула на українців

«Три сорти українців» – приклад маніпуляції, що працює вже багато років і несе багато шкоди. У 2004 році ця фейкова картинка штабу Ющенка, за реальним авторством штабу Януковича, повинна була просто мобілізувати електорат. Мовляв, дивіться, вони вважають вас третім сортом, а ми, навпаки, одні з вас. Проте маніпуляція виявилася занадто успішною. Усі проросійські політики з 2004 року грали на цій карті. У 2014-му, коли Путін оголошував плани на «Новоросію», він назвав ті самі області, які на карті були позначені «Третім сортом». Під час повномасштабного вторгнення Росія намагалася окупувати передусім ці області.

Ця мапа (ідея, яку вона візуалізувала) практично одноосібно поклала початок усій риториці про «утиски російської мови», регіональний історичний розкол, «наших героїв» й іншу фігню. Звісно, були маргінали, які говорили щось подібне й раніше. Але після «Трьох сортів українців» подібні теми стали загальнонаціональною й виборчою риторикою парламентських партій і кандидатів у президенти.

 Раніше ми розповідали історії людей із донецькою пропискою й упередження, з якими вони стикнулися.

Як зрозуміти, що прочитана новина є маніпулятивною?

Теоретично є кілька «твердих» показників: у маніпулятивних новинах присутні особисті емоції журналістів, немає позиції всіх учасників історії, наведені сумнівні посилання на джерела інформації. Наприклад, абстрактні «експерти» замість конкретних якісних організацій. Чи «як стало ексклюзивно відомо телеграм-каналу «Всратые Лубны», Байден не буде балотуватися на другий термін». Але на практиці це не дуже працює. Жодна людина не хоче, щоб її обманювали, і все ж хтось дивився одразу три канали Медведчука.

Насправді, щоб відрізнити маніпулятивну новину, потрібно превентивно качати медіаграмотність. Маю для цього примітивне порівняння. Ви можете ніколи в житті не бачити якийсь екзотичний фрукт, але в готелі Єгипту однаково майже напевне зрозумієте, що він зіпсований. Вам не треба буде жодних свідомих зусиль, типу вимірювання шкали запаху: сотні тисяч років еволюції захистили вас підсвідомим чуттям зіпсованої їжі. На жаль, для масових медійних маніпуляцій не пройшло ще навіть сотні років, тому вбудованого механізму в нас немає. Але його можна створити.

Читайте якісні медіа й займайтеся самоосвітою в темах, які для вас важливі. Після тисячі новин на умовній «Українській правді» (нехай навіть у їхньому телеграмі), ви підсвідомо відчуєте, що з новинами «Страны.ua» щось не так. Якщо ви знатимете, як і навіщо працює медична марихуана, ви не будете вестися на новини про «бажання влади легалізувати уколи кокаїну».

Насправді за межами політики існує купа побутових, дрібних, але дуже поширених прикладів маніпуляцій. Українська мова не друга наймилозвучніша у світі. Адам і Єва начебто зірвали не «яблуко», а неназваний у Біблії плід. Сонце не сходить і не заходить, це Земля рухається відносно Сонця. Неправда оточує нас з усіх боків. Варто бути пильними.