У крові астронавтів можуть розвиватися мутації ДНК через польоти в космос, ідеться в дослідженні низки науковців з університетів США, яке опублікували в журналі Nature.

Мутації ДНК в кровотворних стовбурових клітинах виявили в 14 астронавтів, які літали в космос у проміжку між 1998 і 2001 роками.

Науковці вважають, що астронавтам мають проводити моніторинг щодо ризику розвитку раку через космічні польоти. За їхніми словами, подібні програми скринінгу особливо актуальні на тлі ймовірних місій до Місяця або Марсу.

«Наявність цих мутацій не обов’язково означає, що астронавти матимуть серцево-судинні захворювання або рак, але існує ризик того, що з часом це може статися через постійне й тривале перебування в екстремальних умовах далекого космосу», – каже автор дослідження й кардіолог Девід Гукасян.

Як проходило дослідження

Дослідження тривало 20 років, середня тривалість польоту становила 12 днів. Близько 85% астронавтів, які взяли участь, – чоловіки.

Дослідники двічі брали зразки цільної крові астронавтів – за 10 днів до польоту й у день приземлення. Натомість лейкоцити збирали один раз, через три дні після посадки.

Зразки крові протягом 20 років лишали недоторканими в морозильній камері. Матеріали охолоджували за температури -80°C.

Після виявлених результатів дослідження вирішили продовжити, зважаючи на «підвищений інтересу як до комерційних космічних польотів, так і до дослідження далекого космосу».

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів

Доба 29 червня 2022-го була найкоротшою з моменту появи атомного годинника в середині 20 століття. За даними Міжнародної служби обертання Землі, вона тривала на 1,59 мілісекунди менше, ніж звичайна, 24-годинна.

Читайте «Нормальні новини» в телеграмі