З 17 березня кінотеатри в Україні закриті на карантин. Відновити роботу їм дозволять на 4–5 етапі послаблення карантину, проте точна дата поки що невідома. Запитуємо представників Multiplex, «Планета кіно», «Жовтень» і Kino42, як кінотеатри готуються до відкриття, як збираються організувати безпеку для персоналу та відвідувачів і що показуватимуть до нових прем’єр.

Роман Романчук

СЕО «Мультиплекс-Холдинг»


Коли і як планують відновити роботу

На сьогодні проговорюється декілька дат відкриття кінотеатрів. У нас періодично відбуваються зустрічі з Віктором Ляшком, який намагається тримати нас в інформаційному полі, оскільки відкриття кінотеатрів не може відбутися за тиждень. На те, щоб устигнути підготуватися до відновлення роботи, нам потрібно щонайменше кілька тижнів. Станом на минулу п’ятницю, 5 червня, – саме тоді була наша остання зустріч – найімовірніше, кінотеатри відкриються 2 липня. До того часу ми будемо готові.

Зараз обговорюються різні варіанти заходів безпеки, частково ми напрацьовуємо їх самі та віддаємо на розгляд до Міністерства охорони здоров’я. За останньою інформацією, найбільш вірогідними будуть такі заходи безпеки:

  • Посадка в залах у шаховому порядку та окремі ряди, виділені для групових квитків. Наприклад, якщо на перегляд прийшла родина, вона може сидіти разом, оскільки немає сенсу робити соціальну відстань для сім’ї. Між групами так само має бути відстань через крісло.
  • Регулювання черги так, щоб між відвідувачами була безпечна дистанція.
  • Стимулювання купівлі квитків онлайн.
  • Масковий режим і захисні екрани для працівників.
  • Температурний скринінг для працівників.
  • Санітарна обробка залів після кожного сеансу.
  • Збільшення частоти санітарної обробки фоє та всіх відкритих поверхонь у кінотеатрі.

Швидше за все, глядачам буде необов’язково сидіти в масках (проте у фоє буде масковий режим). Оскільки в залі глядачі сидітимуть у шаховому порядку, на думку пана Ляшка та його команди, цієї відстані буде достатньо для того, щоб під час перегляду фільмів масковий режим не був обов’язковим. Це означає, що в залі можна буде їсти попкорн та інші снеки.

Розсаджування в шаховому порядку – це приблизно 50% заповненості залу. Є кілька ключових факторів, які впливають на економічну обґрунтованість роботи в таких умовах. По-перше, це готовність людей ходити в кінотеатри після того, як їх дозволять відкрити. Ми маємо позитивні очікування щодо цього, опитуємо наших відвідувачів, і абсолютна більшість із них каже, що із задоволенням відразу прийде в кінотеатр. Але ми обережно до цього ставимося, оскільки розуміємо, що одна справа, коли ми опитуємо людей, поки вони сидять удома на карантині, інша справа – коли ми побачимо фізичне підтвердження цього. Тому перший виклик – це те, наскільки масово люди підуть у кінотеатри після того, як це буде дозволено.


Ми також будемо робити великий акцент на українське кіно після відкриття та спостерігатимемо, наскільки це цікаво глядачу


Другий – це контент. Багато світових студій відкладають релізи до липня. Ми сподіваємося, що в липні ситуація стане кращою, ніж є зараз, оскільки ті країни, які вже відкрили кінотеатри, поки що мають досить обмежений контент для того, щоб люди масово приходили. Враховуючи те, що світових прем’єр немає, кінотеатри показують насамперед локальний контент. І ми також будемо робити великий акцент на українське кіно після відкриття та спостерігатимемо, наскільки це цікаво глядачу.

Третій виклик – це домовленість між кінотеатрами та орендодавцями. Якщо орендодавець погодиться на гнучкі умови в цей час, а не вимагатиме повної оренди, це буде економічно обґрунтовано. Якщо ж наполягатимуть на 100% оплаті оренди, а перераховані вище критерії матимуть якийсь негативний прояв, кінотеатрам може бути досить складно виживати.

Що показуватимуть до нових прем’єр

Ми готуємося показувати український контент, також на другу половину липня запланована прем’єра «Тенет». Але навіть якщо з якихось причин вона буде перенесена, у нас є план Б. Так може статися через те, що динаміка захворюваності у світі буде не дуже позитивною та через масові заворушення у США. Штат за штатом вводять надзвичайний стан, і це теж дуже негативно впливає на розклад виходу фільмів.

Треба розуміти, що одна прем’єра на місяць не зробить відвідування кінотеатрів масовим. У нормальному житті ми мали по 2–3 прем’єри щотижня, тому зрозуміло, що після відновлення роботи ми матимемо зовсім інші показники відвідування та зборів.

Я вважаю, що студії будуть так само гнучко переглядати дати прем’єр, у позитивний бік. Якщо критична маса екранів буде відкриватися в кінці червня – на початку липня, то, я думаю, що студії будуть також оперативно реагувати, адже вони так само перебувають в скрутному становищі. Якщо загальна динаміка відкриття кінотеатрів буде позитивною у світі, то й із контентом ситуація буде налагоджуватися.

Як зміниться індустрія після карантину

З моєї точки зору, індустрія зараз трансформується й буде робити це далі. У період, коли ми вийдемо з карантину, відвідування кінотеатрів більше не буде таким, як раніше. Це стосується не тільки України, а й світу. Чому? По-перше, тому що кожна студія буде ще більше аналізувати ризики перед тим, як робити тайтли з величезними бюджетами. Студії зважуватимуть, якими мають бути бюджети нових проєктів для того, щоб мінімізувати ризики, тому бюджети фільмів будуть нижчими.

Мені здається, що створюватимуть більше контенту для онлайн-платформ. Уже зараз є прецеденти, що деякі прем’єри відбулися онлайн до того, як вийшли в кінотеатрах, наприклад, ті ж самі «Тролі».

З іншого боку, я не вважаю, що кінотеатри як індустрія затухатимуть. Коли з’явилося телебачення, усі говорили про те, що кінотеатри й театри перестануть існувати, тому що не буде жодного сенсу туди ходити. Але так не сталося, і я думаю, що кінотеатри будуть і надалі розвиватися, адже вони дають певну атмосферу та кардинально інше сприйняття контенту. Фільми, які знімаються в першу чергу для перегляду в кінотеатрах, будуть завжди цікавими аудиторії та збиратимуть повні зали.

Але швидше за все, кількість кінотеатрів на душу населення скоротиться. Це не так стосується України, адже ми ще не доросли до середнього рівня Європи та США. Якби не було нинішньої ситуації, можливо, у наступні кілька років в Україні ми б побачили значне зростання кількості кінотеатрів. Але, враховуючи обставини, жвавого зростання не буде, адже не буде необхідності у великій кількості кінотеатрів.

Як кінотеатр переживає карантин

За період карантину майже щотижня ми запускали різні активності, деякі з них пішли в системну роботу, інші – не виправдали очікування. Ми запустили сертифікати в кіно, які можна використати після карантину, доставку попкорну, продаж іграшок, який раніше був лише офлайн, а тепер доступний онлайн і багато іншого.

У березні та квітні, у ситуації повної невизначеності, ці проєкти були для команди дуже важливими. Ми будували нове життя в тих умовах, коли звичайне було неможливим. Знаходили фокуси та рішення, як об’єднувати команду в той час, коли все завмерло. Тому це мало дуже класний і позитивний ефект для роботи нашої команди. Якщо говорити про фінансову сторону, то всі ці активності принесли дуже невеликі гроші, якщо порівнювати із загальним бюджетом, потрібним на утримання інфраструктури під час карантину. Цього вистачало досить частково на покриття зарплат – але це навіть не чверть фонду заробітної платні. Проте це допомогло й до сьогодні допомагає нам зменшити фінансове навантаження.

На жаль, виходити з карантину ми будемо не всією командою. Ми не могли запропонувати співробітникам підтримання їхнього звичайного рівня зарплати на весь період, тому дехто вирішив піти. З кожним департаментом ми створювали компромісну дорожню карту, де пропонували співробітникам на деякий час виходити у відпустку своїм коштом, повертатися на певну ставку, поки в цей час у відпустку йдуть їхні колеги. Тобто по черзі працівники мали піти у відпустку, щоби компанія могла витримати навантаження. Когось це не влаштовувало й ці люди вирішували вийти з компанії, хоча в той момент вони отримували більше грошей, адже мали оплачувані відпустки. Дехто вважав, що для них це буде фінансово вигідніше та стабільніше.

Зараз деякі люди хочуть повернутися назад, ми розглядаємо їхні кандидатури на нові вакансії, які відкриваємо зараз. Також було багато кейсів, коли працівники під час карантину виїжджали з Києва та поверталися до родини в інше місто, бо не мали можливості оплачувати винайману квартиру – тобто це був вимушений крок. Загалом було багато причин та історій, але всі вони були органічними та відбувалися за домовленостями з роботодавцем.


Дмитро Деркач

співвласник мережі кінотеатрів «Планета кіно»


Коли і як планують відновити роботу

Ми обов’язково будемо виконувати вимоги й обмеження держорганів, які ухвалять щодо кінотеатрів. Але поки що ми не знаємо, якими будуть остаточні розпорядження. Тому ми готуємося, виходячи з кращого досвіду компаній, які працювали під час карантину й відповідно до побажань наших клієнтів. Будемо обмежувати кількість місць у залах, дезінфікувати крісла, а контролер, який сканує квитки, працюватиме на пристойній відстані від клієнтів.

Ми проводили дослідження серед наших клієнтів місяць тому, де запитували: «Яка ймовірність, що ти прийдеш до нас протягом перших двох тижнів після завершення карантину? Де 1 – точно не прийду, 7 – точно буду». Ми отримали 8500 відповідей від наших клієнтів, середній бал склав 4,7. Це досить висока ймовірність, і це з тим, що опитування ми проводили, коли ще були жорсткі карантинні заходи у країні.

Як кінотеатр переживає карантин

Ми, як і раніше, намагаємося утримати всіх співробітників, з адміністративного складу кінотеатрів і центрального офісу ми нікого не втратили. Ми продовжуємо виплачувати всім співробітникам частину їхніх зарплат – до 50%.

Певну підтримку нам дав продаж сертифікатів на перегляд фільмів після карантину. Можу сказати, що в порівнянні з доходами кінотеатрів у звичайний час, ця цифра не дуже велика, але це допомагає нам триматися довше. Це також мало чудовий психологічний ефект для наших співробітників, було дуже приємно відчути величезну любов і підтримку від наших клієнтів, це підняло моральний дух усієї нашої команди.

А щодо попкорну Pumpidup, то поки що цей напрямок не приносить прибуток, адже ми перебуваємо на початковій стадії його розвитку. Заходимо в різні торгові точки, запускаємо продаж онлайн і доставку. Зовсім недавно ми з’явилися майже у всіх АЗС ОККО, METRO взяли наш Pumpidup практично в усі свої магазини (починали ми з 3 торгових точок), працюємо через Raketa і Glovo, запустили доставку своїми співробітниками й самовивіз із наших кінотеатрів. Це робота на перспективу. Думаю, що в наступному році в нас уже будуть непогані результати з продажу Pumpidup і це приноситиме непоганий прибуток.

Що показуватимуть до нових прем’єр

Дуже орієнтовний, ще не фінальний список фільмів і дати прокату (точно будуть зміни дат, додадуться інші фільми, а якісь фільми з цього списку можуть вилучити):

02.07–09.07

  • «Мій шпигун»
  • «Утеча з Преторії»
  • «Русалка в Парижі»
  • «Вірю в кохання»
  • «Лессі. Повернення додому»
  • «Герой СамСам»
  • «Тунель»

  • «Пірати Карибського моря: Помста Салазара»
  • «Вартові галактики 2»
  • «Початок»
  • «Повернення Темного лицаря»
  • «Чемпіони»
  • «Як приборкати дракона»
  • «Убивства за листівками»

09.07–16.07

  • «Агент Лев»
  • «Коханці»
  • «Дедпул»
  • «Уперед»
  • «Світ Юрського періоду»
  • «Людина-павук: Далеко від дому»
  • «Хоббс і Шоу»
  • «Нотр-Дам»
  • «Віваріум»

16.07–23.07

  • «Тенет»
  • «Східняк»
  • «Тролі»
  • «Мій друг містер Персіваль»

23.07–30.07

  • «Мулан»
  • «Концерт Live at Knebworth»

30.07–06.08

  • «Секрет»
  • «Думай як Пес»
  • «Зустрінемось онлайн»
  • «Губка Боб»

06.08–13.08

  • «Тесла»
  • «Нічний патруль»
  • «Дружини на мільйон»
  • «Біллі Бонго»
  • «Зроблено в Італії»

13.08–20.08

  • «Диво-жінка 1984»
  • «Айван»
  • «Наркомама»
  • «Казки магічного міста»

20.08–27.08

  • «Час диявола»
  • «Червоний 2»
  • «Толока»
  • «Антебеллум»

27.08–03.09

  • «Капітан Шаблезуб і Чарівний діамант»
  • «Творець»

  • «Війна з дідусем»
  • «AC/DC концерт Донінгтон»

Ми маємо великі надії на фільм Крістофера Нолана «Тенет», він дуже очікуваний, про нього давно говорять. Думаю, що за результатами прокату цього фільму ми якраз зможемо оцінити, наскільки люди готові ходити в кінотеатри після карантину. Повне відновлення ми очікуємо восени – у листопаді, якщо не буде другої хвилі вірусу.


Юлія Антипова

директорка кінотеатру «Жовтень»


Коли і як планують відновити роботу

Ми ретельно стежимо за інформацією від МОЗ та уряду щодо дати відкриття кінотеатрів. Зараз обговорюється три дати: 22 червня, 2 липня та 16 липня, та все залежить від епідеміологічного стану. Проте всі процеси з відновлення роботи кінотеатру орієнтуємо на 2 липня.

Уряд розглядає можливість спочатку відкрити кінотеатри з обмеженням 30% заповненості місць у залі. З одного боку, якщо дадуть дозвіл на відкриття кінотеатрів із такими обмеженнями, юридично ми будемо зобов’язані відновити операційну діяльність. З іншого – це комерційне питання. Обмеження заповненості залу вдарить нас фінансово, буде дуже складно виживати. Тому представники кіногалузі звернулися до влади та пояснили, що таке наповнення збільшить витрати на утримання кінотеатру й продовження діяльності, але не принесе бажаного прибутку. Це великий ризик для нас, тому ми дуже сподіваємося, що нас почують і не запровадять такі обмеження. Ми розраховуємо, що після перших фаз виходу з карантину – а кінотеатри перебувають на останній фазі – будуть вироблені чіткі інструкції з дотримання безпеки, і вони відповідатимуть у тому числі побажанням представників кіногалузі.


Обмеження заповненості залу вдарить нас фінансово, буде дуже складно виживати


Поки що немає офіційної постанови від МОЗ щодо протиепідеміологічних заходів у кінотеатрах, але ми вже ознайомлені з протоколами, які зараз діють у кінотеатрах в інших країнах. Ми плануємо забезпечити дотримання всіх профілактичних і дезінфекційних заходів. 

Ми плануємо:

  • міряти температуру співробітникам перед початком зміни та протягом дня
  • організувати на вході та всередині кінотеатру місця для обробки рук антисептиками та серветками 
  • забезпечити співробітників захисними масками та рукавичками,
  • забезпечити соціальну дистанцію
  • проводити додаткові вологі прибирання з використанням дезінфекційних засобів
  • регулярно проводити вентиляцію приміщень
  • рекомендувати відвідувачам сплачувати квитки безконтактно в кінотеатрі чи купувати їх онлайн на сайті
  • для перегляду фільмів у 3D глядачі повинні будуть придбати індивідуальні окуляри в нашому кінотеатрі.

Ми поки очікуємо інструкцій від МОЗ щодо продажу їжі та напоїв. Дуже сподіваємося, що не буде заборонено продавати продукцію бару. Ми готові запровадити безконтактне придбання й уже зараз продумуємо процеси, щоб це було безпечно.

Що показуватимуть до нових прем’єр

Ми ретельно працюємо над репертуаром, але це дуже важко. Через коронавірус майже всі проєкти вийшли з графіку релізів, дати постійно змінюються. Дистриб’ютори в усьому світі чекають оголошень від влади.

Кінотеатр «Жовтень» для більшості нашої аудиторії – це осередок артхаусу, європейського жанрового, документального та фестивального кіно. Саме з цього напрямку ми плануємо почати роботу після карантину. Повернемо на екрани новий український контент і те, що недопрацювали під час карантину. Також із середини липня плануються голлівудські прем’єри, на які маємо багато сподівань: це «Тенет», «Мулан» і «Тролі 2».

Як зміниться індустрія після карантину

Подібних потрясінь індустрія ще не бачила, тому ми очікуємо, що будуть зміни. Це стосується не лише України, а й усього світу. Кінофестивалів, які перенесено або скасовано – від Одеського міжнародного кінофестивалю, який тепер має відбутися в онлайні у вересні, до головного кінофестивалю в Каннах. Це стосується також зйомок нових фільмів, які заморожені до кращих часів. Чим усе це обернеться в перспективі – важко прогнозувати. Але вже зараз ми бачимо, що багато глядачів залишаться в інтернет-ресурсах, куди поспішили викласти свої фільми найбільші голлівудські студії. Проте автори потенційних блокбастерів, прем’єри яких були заплановані на весну та літо, не можуть просто так викласти їх в інтернет. Наприклад, такі стрічки як «Чорна вдова» або новий фільм про Джеймса Бонда «007: Не час помирати» – це фільми-атракціони, розраховані на великий екран. Саме в кінотеатрах вони можуть принести найбільший прибуток. Тому вихід один – чекати на реліз. Вважаю, що тепер позиція кіногалузі щодо онлайну буде формуватися чіткіше.

«Жовтень» – єдиний в Україні кінотеатр, який входить до союзу європейських кінотеатрів «Європа Сінема», прокат європейських фільмів у нас складає майже 46%. У цілому, ці кінотеатри налаштовані оптимістично. Вони ухвалюють заходи безпеки – це якраз і практика, яку ми переймаємо й будемо запроваджувати в нас. Їхні дослідження показують, що кінотеатри зараз є найбільш бажаним видом дозвілля серед усіх категорій людей, тому нам це дає надію на світле майбутнє для галузі.

Як кінотеатр переживає карантин

Ми звернулися до нашої аудиторії та попросили підтримати кінотеатр, але не тільки нас. З 16 квітня до 24 травня ми проводили акцію – і з кожного проданого квитка 20 гривень перераховували на придбання захисних масок для лікарів міських лікарень. Ми отримали багато відгуків і подяк від наших відвідувачів і медиків. Ми змогли придбати 1900 масок і доставили їх у міську лікарню №1, №8, у пологовий будинок №2. Ми дуже вдячні всім, хто підтримав і продовжує підтримувати наш кінотеатр.

Кошти від продажу сертифікатів допомагають зберегти кінотеатр у цілісності, враховуючи те, що «Жовтень» – це окремо розташована будівля, на відміну від кінотеатрів у ТРЦ. Тому він потребує охорони, обслуговування інженерних систем, відеонагляду, утримання пожежної сигналізації тощо. Також кошти, які ми отримали, дуже важливі для нашої команди. Ми намагаємося допомагати фінансово працівникам, які найбільше потребують цього, за можливості.

Зараз більшість наших співробітників у відпустці без збереження заробітної плати, продовжує роботу лише охорона, диспетчери та бухгалтерія. Ми тримаємо зв’язок з усіма нашими співробітниками, підтримуємо їх і прагнемо допомогти. Після відновлення роботи кінотеатрів ми не плануємо скорочення, нам важливо зберегти всіх співробітників. Наш штат дуже оптимізований, адже ми мали ряд звільнень на початку карантину. Тому ми почнемо роботу в тому складі, який зараз маємо, навіть за умов, якщо зали дозволять заповнити лише на 30%.


Ілля Гладштейн

співзасновник кінотеатру KINO42 в готельному комплексі Bursa

Василь Гроголь

співзасновник кінотеатру KINO42 в готельному комплексі Bursa

Коли і як планують відновити роботу

Ілля: Зараз представники кінотеатральної спільноти ведуть перемовини з Міністерством охорони здоров’я. Розглядається кілька можливих дат відкриття – 22 червня й 2 липня.

Щодо заходів безпеки, поки що немає точних інструкцій, наразі ми їх чекаємо. Розглядається варіант, що між глядачами має бути дистанція півтора метра, тобто це розсадження на половину крісел у шаховому порядку, але ми не знаємо, чи буде така вимога у фінальних інструкціях.

Наполовину заповнені зали – це не так приємно, як повні, але ми очікуємо, що обмеження будуть поступово зніматися, тому тимчасово ми готові працювати в тих умовах, які безпечні для наших глядачів. Також ми розраховуємо на оренду: наш кінотеатр працює лише на трьох вечірніх сеансах, а в інший час ми можемо здавати його під зйомки та приватні події. Ми сподіваємося, що після офіційного дозволу зможемо коштом оренди компенсувати ті втрати, які понесемо через обмеження заповненості місць у залі.

Василь: Bursa має незалежне джерело опалення, вентиляції та охолодження приміщень. Ми використовуємо для цього екологічно чисту систему теплового насоса. Під готелем пробурено приблизно 40 свердловин, через які повітря охолоджується та нагрівається. Це означає, що ми не беремо повітря з вулиці, і це великий плюс, тому що повітря всередині приміщення завжди чисте.

Також ми думаємо встановити ультрафіолетові лампи всередині наших вентиляційних систем для того, щоб додатково очищати повітря.

Що показуватимуть після карантину

Ілля: Швидше за все, відновимо повторний прокат українських фільмів, які ми недопрацювали, і тих, які мали вийти у прокат: хочемо показати «Толоку», ще попрацювати «Думками» [«Мої думки тихі»], також плануємо й надалі співпрацювати з дистриб’юторами Arthouse Traffic, «Своє кіно», KyivMusicFilm і орієнтуватимемося на їхні плани, які теж динамічні й зараз формуються в очікуванні відкриття кінотеатрів.

Як кінотеатр переживає карантин

Ілля: Під час карантину ми зробили футболки для наших глядачів. Це не було супермасштабно, проте приємно знати, що в нас є віддані глядачі, які можуть нас підтримати й отримати за це класну футболку. Думаю, що ми надрукуємо ще не один наклад.

Також на карантині ми зробили кілька лайвів із режисерами. Ми робили Late night Q&A до карантину, це важлива частина нашої роботи, тому ми спробували провести це онлайн. Звісно, коли глядачі сидять у залі та можуть взяти участь безпосередньо, це більш концептуально й відповідає первинному задуму, але у форматі онлайн це також цікаво.


Люди хочуть соціального життя, живого контакту, тусовок, усіх вже нудить від Zoom, Netflix і решти електронних комунікацій – хочеться просто бачити людей, відчувати їх поруч і дивитися хороше кіно в хороших кріслах


Василь: Під час карантину я сам дивився там [в KINO42] кіно іноді. А взагалі ми протоптували доріжки для нових можливостей кожен зі свого боку. У Ілька є ідеї з масштабування з точки зору літніх кінотеатрів. Я зі свого боку пропрацьовував варіанти того, де це може бути – на різних майданчиках, які ми зараз менеджимо, і на тих, які ще будемо відкривати. За кілька місяців зробимо анонс нового проєкту, в якому також буде кінотеатр, який куруватиме KINO42. Тому під час карантину ми не сумували. Але вже дуже чекаємо на відкриття кінотеатру, бо для кіно потрібен дім, а не онлайн-платформа.

Я думаю, що після відкриття кінотеатрів люди швидко в них повернуться. Судячи з того, як вони повертаються на літні майданчики, вважаю, що всі вже готові. Люди хочуть соціального життя, живого контакту, тусовок, усіх вже нудить від Zoom, Netflix і решти електронних комунікацій – хочеться просто бачити людей, відчувати їх поруч і дивитися хороше кіно в хороших кріслах, а не тільки в себе вдома.