Попередній експлейнер про «Тарілку» на Либідській – модерністську споруду, що є частиною будівлі Інституту науково-технічної експертизи та інформації – редакція The Village випустила навесні 2021-го. На момент публікації «Тарілку» обіцяли відреставрувати до кінця року. Поряд тривало будівництво ТРЦ Ocean Mall Вагіфа Алієва, запуск якого планували на 1 вересня 2021 року. Девелопер мав намір інтегрувати «Тарілку» в торговий центр, натомість активісти з автором споруди архітектором Флоріаном Юр’євим виступали за її відновлення в первинному вигляді.

Що змінилося за останні 2,5 роки? Помер архітектор Флоріан Юр’єв, юридичну процедуру з надання «Тарілці» статусу пам’ятки, за словами активістів, не завершили, а проєкт реставрації споруди так і не представили. Водночас нещодавно Алієв укотре анонсував запуск Ocean Mall – на 1 вересня 2024-го.

Чи захищена «Тарілка» від забудови та що їй загрожує у зв’язку із запуском ТРЦ Ocean Mall? Розбиралися з представниками руху Save Kyiv Modernism, а також запитали КМДА, представників девелопера, Міносвіти й Мінкульт.

Баталії за «Тарілку» тривають роками.
Ось основне, що слід знати

   

«Літаюча тарілка» – модерністська будівля, зведена в 1971 році за проєктом Флоріана Юр’єва та Льва Новикова. Конференц-зала, розташована в «Тарілці», мала унікальну акустику, що давала змогу почути весь діапазон частот людського голосу й музичних інструментів. За задумом автора, це мала бути концертна зала зі світломузичним театром.

Споруда почала занепадати в 1990-х: облущувався фасад і виходили з ладу комунікації. Власником «Літаючої тарілки» є держава, а утримувачем – Український інститут науково-технічної експертизи й інформації (УкрІНТЕІ), підпорядкований Міністерству освіти. Але сама конструкція «Тарілки» й стилобатна частина під нею перебувають в оренді компанії «Альдо», пов’язаної з девелопером Вагіфом Алієвим.


Фото Андрія Шурпенкова для The Village Україна, 2017 рік

Ділянку біля ТРЦ Ocean Plaza компанія Алієва придбала ще у 2012 році, щоби звести Ocean Mall й обʼєднати їх в один комплекс. Забудовник отримав дозвіл на будівництво й використання частини будівлі на 20 років, але за умови, що він відреставрує «Тарілку» та погодить проєкт з автором будівлі Флоріаном Юр'євим. В оновленому приміщенні хотіли облаштувати «Музей науки», хоча Юр'єв і виступав проти такого рішення. Зрештою, за наполягань архітектора й активістів спромоглися лише пофарбувати дах споруди та відремонтувати висотну частину будівлі УкрІНТЕІ.

У жовтні 2020-го в Мінкульті повідомили, що почали процедуру внесення «Тарілки» до реєстру пам’яток місцевого значення. Такий статус мав захистити будівлю, адже пам’ятки дозволено тільки реставрувати, не змінюючи їхнього вигляду й розмірів. Це важливо, оскільки девелопер розглядав можливість з’єднати «Тарілку» з Ocean Mall і навіть проводив у будівлі несанкціоновані демонтажні роботи. А під час ремонту висотної частини УкрІНТЕІ фіксували втручання в несні конструкції.

У Міносвіти заявляли, що споруду відреставрують до кінця 2021 року за кошти девелопера Ocean Mall та японських інвесторів. Проєкт реставрації був у розробленні міністерства та компанії «Капітел Стоун» архітектора Віталія Молочка. Зрештою рішення так і не представили. Єдиною публічною пропозицією залишається альтернативний проєкт, який представники руху Save Kyiv Modernism розробляли разом з архітекторами Флоріаном Юр’євим, Олексієм Биковим і засновником Balbek Bureau Славою Балбеком.

Восени 2021 року після тривалої хвороби Флоріан Юрʼєв помер. Будівництво Ocean Mall кілька разів зупиняли, востаннє – після повномасштабного вторгнення РФ. Станом на грудень 2023 року будівельні роботи відновлені. Водночас досі невідомо, який вигляд матиме ТРЦ, відкриття якого запланували на 1 вересня 2024-го.

«Охоронний статус Шредінгера». Як вийшло, що «Тарілки» досі немає в реєстрі пам’яток

   

У жовтні 2020 року Мінкульт ініціював надання будівлі УкрІНТЕІ охоронного статусу та «передав естафету» КМДА. Після того, як міська адміністрація внесла «Тарілку» до списку щойно виявлених об’єктів культурної спадщини, Мінкульт підписав наказ №2202, яким вніс споруду до Державного реєстру нерухомих пам’яток місцевого значення. Однак у цьому переліку будівлі досі немає.

«Нещодавно ми підняли всю цю хроніку й зрозуміли, що процедура визнання «Тарілки» пам'яткою архітектури не завершена», – говорить архітектор і співзасновник руху Save Kyiv Modernism Віктор Герасименко. Мінкульт зробив «перший крок», видав наказ про визнання будівлі пам’яткою, але воно не відбувається автоматично, пояснюють активісти Save Kyiv Modernism. Після цього Департамент охорони культурної спадщини КМДА, згідно з наказом, мав виконати певний перелік робіт – п’ять пунктів, про які потрібно було знову відзвітувати Мінкульту.

«Лише після цього остаточно визначається статус. Наприклад, має бути опис межі ділянки: що охороняємо, як охороняємо, що там є цінного й так далі. Потрібно також визначити, хто відповідає за утримання будівлі, її фінансування, реставрацію», – відзначає Герасименко.

Так, згідно з наказом, КМДА мала сформувати облікову справу на пам’ятку, а також визначити межі та режими використання її території. Крім того, мали підписати з власником будівлі охоронний договір. У цьому документі прописують, у який термін власник проведе протиаварійні та реставраційні роботи. 

«За весь час була лише заява від КМДА про те, що вони внесли «Тарілку» в перелік як пам'ятку місцевого значення, але це лише одна з багатьох процедур, що мають відбутися. Після цього ми втратили детальну комунікацію з КМДА. Вони не розповідають, що було виконано з цих пунктів наказу [Міністерства культури]. Сам наказ також неможливо знайти в електронних базах, ми маємо лише скан-копію», – каже Герасименко.

«Історія з цим наказом дійсно скидається на спекуляцію. Нібито наказ є, статус пам’ятки є – заспокойтеся. Але це статус Шредінгера. Насправді виглядає так, що юридична процедура не завершена», – додає співзасновниця руху Save Kyiv Modernism, активістка Ольга Терефеєва.

У КМДА на запит The Village Україна відповіли, що «Тарілка» внесена до держреєстру пам’яток, посилаючись на вже згаданий наказ від Мінкульту 2020 року. За словами очільниці Департаменту охорони культурної спадщини Марини Соловйової, у КМДА наявна облікова документація на будівлю, а охоронний договір був укладений з УкрІНТЕІ в серпні 2021-го. Відповідно до нього, власник будівлі зобов’язаний провести ремонтно-реставраційні роботи в період із 2021 до 2024 року.

«На сьогодні будівля є пам'яткою, має охоронний статус, і це все має сприяти тому, щоб об’єкт був збережений в автентичному вигляді. Лише реставрація може відбуватися на об’єкті», – каже Соловйова. Водночас КМДА не веде комунікацію з УкрІНТЕІ й забудовником щодо питання реставрації «Тарілки». Також немає науково-проєктної документації, що визначала би межі території пам'ятки, підтвердили в КМДА.

Редакція звернулася до Міністерства культури та інформаційної політики України з запитанням, чому «Тарілки» немає в реєстрі, розміщеному на сайті міністерства, однак на момент публікації відповіді ми не отримали.

Чим загрожують відсутність охоронного статусу й будівництво Ocean Mall

   

Редакція також направила запит компанії Mandarin Plaza, що відповідає за ТРЦ Ocean Mall, стосовно статусу будівельних і реставраційних робіт і планів забудовника на «Тарілку», однак там не надали відповіді.

Водночас представники Міносвіти в коментарі The Village Україна повідомили, що станом на 12 грудня ремонтні роботи для створення «Музею науки» в будівлі УкрІНТЕІ тривають. Поки що музей тимчасово функціонує на території ВДНГ. 

Ремонт відновили після 2,5-річної паузи в жовтні 2023 року, кажуть у Мінкульті. На питання, чи був завершений проєкт реставрації «Тарілки» та чому його досі не представили громадськості, у міністерстві не відповіли. Щобільше, заяви МОН про створення музею не збігаються зі словами власників ТРЦ. У березні 2023-го представники девелопера говорили, що на базі «Тарілки» реалізують «музичний або театральний проєкт».

Не представляли й проєкт самого ТРЦ Ocean Mall, який зводять упритул до будівлі. Розробили лише низку рендерів фасаду. Відповідно до одного з них, «Літаюча тарілка» мала бути покрита блискучим металом. Водночас ці візуалізації не були повними концептуальними та функціональними рішеннями, розповідав у інтерв’ю The Village Україна активіст і режисер документального фільму «Нескінченність за Флоріаном» про протистояння за «Тарілку» Олексій Радинський.

Активістів бентежить, що прибудинкова територія між будівлею інституту та Ocean Mall досі неврегульована, тобто не визначена буферна зона довкола пам’ятки, куди не може втручатися забудовник. «Якщо цього немає, то можна просто взяти й тишком-нишком підійти прямо до будівлі», – кажуть у Save Kyiv Modernism.

«Від муніципальної влади не було жодного коментаря щодо «Тарілки». Не зрозуміла ні позиція міського голови, ні позиції департаментів. Також немає комунікації від девелопера: чи йому відомо про надання статусу пам’ятки будівлі, що він із цим збирається робити, які публічні наміри компанії? Словом, усі мовчать, а будівництво триває», – відзначає Віктор Герасименко.

Будівля, поряд із якою забивають палі 20 метрів завглибшки, продовжує руйнуватися, кажуть архітектори. Щобільше, ділянка, де ведуть будівельні роботи, розташована в районі з пливунами – ґрунтами, що насичені водою та схильні до розпливання. Про те, що довкола «Тарілки» підіймається вода, забудовник Вагіф Алієв говорив у коментарі The Village Україна у 2018 році. «Коли будували цю будівлю [«Тарілки»], не було метро, не було води. Зараз, через 60 років після будівництва, провели мережу метро, і там піднімається вода. Будівлю треба захистити від цього, щоб вона не впала під землю. Біля «Тарілки» навіть ходити не можна, тому що вона руйнується», – заявляв Алієв. Чи були проведені роботи з укріплення фундаменту й чи актуальна проблема наразі, у компанії Алієва на запит редакції не відповіли.

Чи слід зупинити зведення ТРЦ

   

Девелопер Ocean Mall Вагіф Алієв – один із найбільших рантьє в Києві. Крім Ocean Mall, він будував комплекси «Парус», «Гулівер», Lavina Mall і Blockbuster Mall. З 2022-го офіційною власницею 15 фірм групи Mandarin Plaza, що керує ТРЦ Алієва, стала Марина Дорохіна, його молодша донька, оскільки сам Алієв мав російське громадянство, повідомляло видання Forbes із посиланням на дані YouControl.  

«Зрозуміло, що активи Вагіфа Алієва в Україні можуть підлягати націоналізації. Найімовірніше, його бізнес-імперія не матиме майбутнього в Києві. Але є великі сумніви, що люди, які можуть отримати його об’єкти, матимуть благородніші плани», – відзначав у торішньому інтерв’ю The Village Україна режисер та активіст Олексій Радинський.

Найпозитивнішим сценарієм у листопаді 2022-го Радинський називав замороження будівництва Ocean Mall і його демонтаж. З тим, що новий мегамол не потрібен на цій локації, погоджуються й архітектори. «Я не прихильник розміщення торговельних і розважальних центрів у межах міста, тому що це потужні магніти, які навантажують міську інфраструктуру. Там, де міський простір спланований розумно, ТРЦ виносять за межі міста. Але якщо фактично ця будівля [Ocean Mall] вже зведена, про демонтаж навряд чи доводиться говорити. Це інвестиційний проєкт на мільярди доларів просто посеред Києва, з ним потрібно щось робити», – каже архітектор Віктор Герасименко.

Хоча історію протистояння за «Тарілку» сам її автор Юр’єв описував як боротьбу між грошима й культурною спадщиною, у Save Kyiv Modernism не виступають проти комерційних проєктів у відреставрованому корпусі УкрІНТЕІ. Вони могли би стати мотором комерційного успіху будівлі, відзначає Ольга Терефєєва: «Архітектура має забезпечуватися бізнесами, які фінансують і будівлю, і дають необхідні послуги суспільству, але ж не так. У випадку з Ocean Mall немає поваги бізнесу до пам’ятки. А держава, яка мала стати регулятором цих відносин, просто вийшла з чату».

Проєкт, який на волонтерських засадах розробляли представники руху Save Kyiv Modernism разом з архітекторами Флоріаном Юр’євим, Олексієм Биковим і Славою Балбеком, передбачав появу в «Тарілці» концертної зали, опен-спейсу, виставкового простору, презентаційно-лекційного майданчика й кафе на 50 посадкових місць.

Наразі цей проєкт «у підвішеному стані», кажуть у Save Kyiv Modernism. «Але нам ще давно було зрозуміло, що будь-яка ініціатива з нашого боку не корелюється з амбітними планами Алієва», – відзначає Герасименко.

Окрім Ocean Mall, девелопер збирається побудувати в Києві ще 13 ТРЦ поряд зі станціями метро, серед яких «Іподром», «Почайна» та «Лісова», розповідав Вагіф Алієв в інтерв’ю Forbes. «Алієв продовжує нормально почуватися та множити ці рішення далі, а його заявка про будівництво ще 13 торгових центрів по Києву означає, що ще 13 ділянок постраждають від його амбіцій», – каже Терефеєва.

Натомість команда активістів, які стоять на захисті будівлі, не має значних ресурсів на продовження боротьби. «Довго й системно займатися активізмом важко. І однаково всі роблять, що можуть. Льоша Биков написав книгу про бруталізм, Радинський зняв фільм, Артем Додонов зробив мапу модернізму. Я проводила зйомки, екскурсії для іноземців, була співпраця з медіа й фестивалями», – розповідає Терефеєва.

Після заяв про надання будівлі охоронного статусу в активістів з’явилося відчуття «гібридної перемоги», а потім увага була прикута до будівлі «Квіти України», діляться в Save Kyiv Modernism. «Коли ти це все робиш, ти вигораєш. Та і загалом питання про архітектуру та спадщину не в авангарді наразі. Хоча наша спадщина наразі як ніколи під ризиком зникнення – як через війну, так і через брак правого регулювання. Лише завдяки розголосу є надія проштовхнути цю справу», – кажуть активісти.