Міжнародна природоохоронна організація Greenpeace дослідила доступність громадського транспорту в 30 країнах ЄС і 30 європейських столицях та зробила висновок, що в більшості міст вартість перевезень занадто висока.

Доступність оцінювали за чотирма критеріями, як-от: простота системи оплати, вартість довгострокового проїзного, пільги й ставка ПДВ на квитки.

Найкращим рішенням для громадського транспорту в Greenpeace вважають довгострокові загальнодержавні проїзні, які можна використовувати на всіх видах транспорту. Такі єдині квитки вже запровадили в Німеччині й Угорщині. Вони роблять громадський транспорт «доступним для всіх, що спонукає містян відмовитися від приватних автомобілів до більш екологічних форм мобільності», відзначають у Greenpeace.

Результати дослідження

Перші шість місць у рейтингу країн посідають Люксембург, Мальта, Австрія, Німеччина, Кіпр й Іспанія.

У семи країнах: Австрії, Німеччині, Кіпрі, Угорщині, Швейцарії, Бельгії й Нідерландах – діють єдині проїзні на різні види транспорту терміном від місяця. Водночас у Бельгії й Нідерландах проїзд обходиться в більш як 7 євро на добу, і тому не є доступним для широкого загалу, додають у Greenpeace.

У рейтингу міст, окрім Люксембурга, Таллінна й Валлетти, де громадський транспорт безкоштовний, найдешевші місячні й річні проїзні пропонують у Празі, Братиславі, Римі, Відні й у Мадриді. У цих містах проїзд коштує менш як 0,85 євро на добу.

Болгарія, Хорватія, Греція й Норвегія показали найгірші результати в рейтингу країн. У Дубліні, Лондоні, Парижі й Амстердамінайвища вартість проїзду серед європейських столиць (понад 2,25 євро на день).

Окрім Люксембургу й Мальти, які зробили внутрішній громадський транспорт безкоштовним, лише Австрія, Німеччина й Угорщина запровадили «відносно доступні» загальнонаціональні квитки, які коштують менш як 3 євро на день, відзначають дослідники. Приблизно дві третини проаналізованих країн узагалі не мають довгострокових проїзних квитків.

У низці європейських країн квитки на громадський транспорт оподатковуються так само, як предмети розкоші, що є неприпустимим, кажуть в організації. ПДВ становить у середньому 11%, попри те, що йдеться про послуги першої необхідності. Шість країн ЄС: Румунія, Болгарія, Естонія, Словаччина, Хорватія й Угорщина – оподатковують громадський транспорт так само, як ювелірні вироби чи розкішні годинники, ідеться у звіті.

10 Країн ЄС із найбільш доступним транспортом

  1. Люксембург
  2. Мальта
  3. Австрія
  4. Німеччина
  5. Кіпр
  6. Іспанія
  7. Швейцарія
  8. Угорщина
  9. Нідерланди
  10. Естонія

10 європейських міст із найбільш доступним транспортом 

  1. Таллінн;
  2. Люксембург;
  3. Валлетта;
  4. Прага (156 євро на рік);
  5. Братислава (200 євро на рік); 
  6. Мадрид (місто запровадило 60% знижки на місячні проїзні до кінця липня 2023-го);
  7. Рим (250 євро на рік);
  8. Відень (365 євро на рік);
  9. Афіни (300 євро на рік);
  10. Софія (187 євро на рік).

Детальні результати дослідження можна подивитися за цим посиланням.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів


Раніше аналітики компанії Picodi порівняли вартість проїзних у 45 великих містах світу й адміністративних центрах України та зʼясували, що проїзд у Києві – один із найдорожчих.


Єдиний квиток на весь громадський транспорт, який коштував 9 євро на місяць, запровадили в Німеччині влітку 2022-го в межах експерименту. Спочатку квиток проіснував до кінця серпня й мав заохотити водіїв пересісти з автівок на потяги й автобуси. Результати експерименту показали, що люди в Німеччині дійсно почали частіше користуватися громадським транспортом, однак більшість так і не відмовилася від приватних авто.

Із травня 2023 року в країні все ж запустили загальнодержавний проїзний на громадський транспорт і потяги. Місячний квиток коштує 49 євро.

 Читайте «Нормальні новини» в телеграмі