Жорсткі карантинні обмеження тривають в Україні з початку квітня (і продовжаться щонайменше до 30 квітня). Зокрема, обмежено роботу громадського транспорту: проїзд у метро, автобусах і маршрутках можливий лише за спецперепустками. Введення першого локдауну торік у березні позитивно вплинуло на трафік у місті. The Village Україна вирішила поцікавитися у транспортних експертів із команди A+C Україна, як на затори вплинув новий локдаун.

Дмитро Беспалов

директор компанії А+С Україна, керівник проєкту розробки транспортної моделі Києва


Як локдаун у березні 2020 року вплинув на трафік

Торік, з 18 березня 2020 року, у місті припинили роботу метрополітену, а з 23-го березня наземний транспорт перейшов у режим спецперевезень – на все місто залишилося 17 маршрутів, які перевозили пасажирів лише за спецперепустками. У перші дні на зупинках вишикувались величезні черги та натовпи, проте в наступні дні попит дещо спав, а місто, здається, спорожніло.

Та чи справді місто спорожніло в перший день локдауну? Згідно з аналітикою, середньодобові затримки до ковіду коливалися в діапазоні 40–50%, а під час карантину вони зменшилися до значень 15–20%.

Що таке ці відсотки затримок? Це кількість зайвого часу, який витрачають на поїздку в порівнянні з такою самою поїздкою абсолютно вільною дорогою. Тобто, наприклад, 50% затримки означає те, що до поїздки, яка вночі займає 30 хвилин, удень додається ще 15.

Проте таким вільним трафік став не відразу. Хоч офіційно локдаун розпочався 12 березня 2020 року, трафік тримався на звичайному рівні до 17-го березня. У цей день ранкова затримка зменшилася на 38%. У наступні дні затримки поступово зменшувалися. А сказати, що місто стало вільним, можна лише 24 березня. Тоді середньодобова затримка зменшилася до 16%, а піки були на 71% менші за докарантинні. На такому рівні цифри тримались і впродовж наступних тижнів. На графіку нижче видно, як поступово спадав трафік у Києві в кінці березня минулого року. Помітно, що зменшення затримок відбувалося паралельно із впровадженням обмежень на громадському транспорті.

Як локдаун у квітні 2021 року вплинув на трафік

Що ж говорять цифри про нинішню ситуацію? Імовірно, що під час ухвалення рішення про введення обмежень на транспорті влада сподівалася на аналогічну реакцію у цьому році. Та цифри невблаганні: у минулий понеділок ранковий пік сягнув 125%, що на 75% відсотків більше за середні значення локдауну минулого року. Середньодобова затримка склала 58% й упродовж тижня не падала нижче 42%. Протягом тижня був тренд на зниження затримок, але завдяки цьому цифри просто знизилися до середніх значень минулого року. На графіку видно, який виглядав мав трафік Києва минулого тижня:

Порівнюючи графіки за два роки, можна сказати, що реакція на обмеження в цьому році значно слабша за торішню – трафік на дорогах не зменшився. Така ситуація спостерігається як у будні, так й у вихідні дні.

Також із цифр можна зробити такі висновки: торік пандемія була чимось новим для всіх, а локдаун вводили лише на кілька тижнів. Тож природний острах перед невідомим та очікування на швидке повернення до життя були надзвичайно сильними стимулами до максимального дотримання карантинних вимог. До того ж вони підсилювалися повним закриттям метро в місті.

Проте минув рік, маски й антисептики стали невіддільними елементами нашого побуту, так само як і перманентні обмеження та кольорові зони. Більшість із нас давно пристосувалася до нових умов та облаштувала свій ритм життя відповідно до нових реалій. Нескінченний потік новин про зміни обмежень і рівнів небезпеки в різних регіонах давно став інфошумом. І при цьому держава не поспішала ні зі збільшенням кількості тестів, ні із закупівлею апаратів ШВЛ, так само зараз ми є далеко не лідерами зі швидкості вакцинації.

Тому в таких умовах люди максимально покладаються на самих себе й самотужки вирішують проблеми. Зокрема, обмеження щодо проїзду на громадському транспорті викликало потребу самим шукати альтернативні способи пересування. Як наслідок, крім збільшення заторів, спостерігаємо вибухове зростання кількості велосипедів та інших персональних мобільних засобів у містах. Особливо це стало помітно минулого тижня, коли транспортні обмеження збіглися з настанням гарної погоди – тротуари кишать двоколісними. Хотілося б сподіватися, що цього разу це все-таки буде гарним стимулом для розвитку веломережі. Адже карантинні обмеження завершаться ще не скоро, а в такий час легкий персональний транспорт є найефективнішим і найбезпечнішим засобом пересування.

Обкладинка: Яніна Сич для The Village Україна