Опалювальний сезон в Україні почнеться пізніше та закінчиться раніше, ніж зазвичай. У «Нафтогазі» кажуть, що зима буде «найхолоднішою за останні десятиліття», а температура повітря в приміщеннях буде +17–18°C, що на чотири градуси нижче від норми.

«Фокстрот», Rozetka, Comfy та «Епіцентр» цього літа фіксують «безпрецедентне» зростання попиту на обігрівачі на тлі попереджень про складну зиму. Запитали у продавців, як саме зросли продажі та які прилади для обігріву купують найчастіше.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів

«Фокстрот»

В’ячеслав Склонний

комерційний директор


Підвищення попиту на обігрівачі ми почали спостерігати вже в середині літа, і досі це зростання триває. У серпні продажі обігрівачів у магазинах мережі «Фокстрот» зросли у сім-вісім разів, як порівняти з аналогічним періодом 2021 року. Передусім це пов’язано з невтішними прогнозами щодо прийдешнього опалювального сезону, через що українці поспішають заздалегідь подбати про альтернативні джерела тепла у своїх оселях. Крім того, споживачі побоюються зростання цін через високі темпи інфляції.

Що купують найчастіше

Дуже популярний прилад для обігріву – електричний конвектор, він працює безшумно, швидко нагрівається та відносно економічний (ККД цих приладів – приблизно 85%). Середня ціна такого приладу – 2000–2500 гривень. Але в кількісному вимірі найкраще продаються тепловентилятори. Ці прилади популярні через свою низьку вартість (у межах 550–1000 гривень), але мають суттєвий недолік – через наявність внутрішнього вентилятора вони дуже гучні, крім того, мають нижчий ККД, ніж конвектори. Їх можна розглядати як прилад для догріву (тимчасове рішення, наприклад, щоб прийняти душ), а не як основне джерело тепла, яким може бути електричний конвектор.

Якщо йдеться про заощадження електроенергії, то останніми роками набирають популярності інверторні кондиціонери. Вони працюють не лише на охолодження, а й на обігрів, коли температура на вулиці сягає -15 °C і нижче. ККД у них у три-п’ять разів вищий, ніж в обігрівачів, тому що вони не спалюють електроенергію, а витрачають її на те, щоб забрати тепло з вулиці до будинку. Витрачаючи 0,7 кВт енергії, вони дають такий самий ефект, як обігрівач потужністю 2–3 кВт. Але ціна на такі прилади стартує від 11 000 гривень, крім того, вони вимагають спеціалізованого монтажу, який коштує від 4000 до 5000 гривень.

Чи зростатимуть ціни на обігрівачі

Щодо подальшого зростання цін, відзначу, що головним ціноутворювальним чинником у нашому випадку є вартість доставлення товару з Китаю та валютні коливання. Як порівняти із 2020 роком, вартість фрахту з Китаю до Європи виросла в чотири-шість разів. Аналогічним чином зростає вартість доставлення вантажів з Європи до України сухопутним шляхом.

Зростання вартості імпортної продукції впливає й на місцевих виробників, у яких також зруйновані традиційні логістичні ланцюжки.

З урахуванням усіх перелічених чинників, ціни на обігрівачі можуть вирости на 45–60%, як порівняти з минулим роком. Ми очікуємо, що восени через потенційний стрибок цін попит на дорогий сегмент обігрівачів значно знизиться. На піку популярності будуть, як і раніше, конвектори та тепловентилятори, але вже більш бюджетні моделі.

Rozetka

Євген Образок

директор із маркетингу


У серпні на Rozetka у 22 рази збільшився попит на обігрівачі, як порівняти з 2021 роком.

Попит на прилади для обігріву на Rozetka росте з літа. Через війну та пов’язані з нею прогнози експертів щодо майбутнього опалювального сезону українці почали готуватися до зими раніше. Такий ажіотаж на обігрівальні прилади в теплий сезон є для нас безпрецедентним.

У серпні клієнти найчастіше купують конвектори в ціновому діапазоні 2000–3000 гривень. Також популярні інфрачервоні обігрівачі (600–700 гривень) і керамічні (2000–4000 гривень).

Крім того, у 13 разів збільшився попит на інші прилади для обігріву. Серед таких, зокрема, електропростирадла й електроковдри.


Comfy

Андрій Коваленко

керівник департаменту великої побутової техніки


Так, цього літа ми спостерігаємо аномально високий і ранній попит на обігрівачі різних типів. Ми прогнозували різке зростання попиту на прилади для обігріву ще у травні, і ситуація, що склалася зараз на ринку, відповідає нашим попереднім прогнозам.

Традиційно попит на обігрівачі зростав із другої половини серпня. Цьогоріч уже в кінці травня та червня ми фіксували зростання попиту, а перші масові постачання техніки в липні розкуповувалися.

Якщо порівнювати з минулим роком, то попит виріс приблизно у 20 разів. Ідеться про будь-які види обігрівачів – від класичних масляних до більш сучасних керамічних панелей.

Проте не всі різновиди кліматичної техніки наразі мають великий попит. Наприклад, до кондиціонерів, навпаки, інтерес зараз знизився. Попри те, що майже всі моделі сучасних кондиціонерів мають режим обігріву, такі прилади не можна використовувати як єдине джерело обігріву під час сильних морозів.


«Епіцентр»

Ангеліна Бурлакова

директор напряму «Електротехніка»


Попит на електротехніку й обладнання для обігріву в «Епіцентрі» влітку 2022 б'є рекорди всіх попередніх років.

Протягом трьох місяців літа спостерігається непритаманне цьому сезону зростання обсягу продажів товарів для обігріву різних категорій і функціоналу. Українці прагнуть уже зараз придбати товар, адже восени ціни можуть підвищитися щонайменше на 25%. Серед причин зростання – значні коливання курсу, підвищення вартості сировини та логістики. Виробники здійснюють закупівлю металу не в Україні, як раніше, а в Туреччині. Це призводить до суттєвого здорожчання логістики та суміжних складових ціноутворення.

Динаміка зростання попиту на деякі категорії приладів для обігріву за два місяці літа 2022 подекуди перевищила показники високого зимового сезону. Як порівняти з аналогічним періодом 2021 року, продажі зросли в десятки разів.

До прикладу, попит на масляні обігрівачі підвищився в 47 разів. Значне зростання попиту спостерігається й на всі категорії електричних обігрівачів: конвектори електричні, теплові панелі, інфрачервоні обігрівачі, тепловентилятори тощо. Більш ніж утричі зросли продажі біокамінів і твердопаливного обладнання.

Намагаючись убезпечити себе від можливих перебоїв з електропостачанням, українці скуповують дизельні генератори: їхні продажі зросли вшестеро. Попит на бензинові генератори збільшився несуттєво – лише в 1,5 раза. Водночас доволі суттєво зросли продажі інверторів – у 5,5 раза. Також цікаво, що продажі покривал влітку 2022 зросли аж у 47 разів.

Ми бачимо, що українці прагнуть «застрахуватися» від усіх можливих сценаріїв розвитку подій у наступному опалювальному сезоні та завчасно забезпечити себе та свої родини теплом.