36 577 м² промислового простору у центрі Івано-Франківська мають перетворити на інноваційний простір з бізнезами, лабораторіями, освітніми програмами та розвагами. На близько 2 000 м² уже розмістили коворкінг, школу танців, міський відділ роботи з інвестиціями, бар та ще кілька міських бізнесів. Проект «Промприлад. Реновація» має намір змінити не лише окреме місто, а й показати новий формат сnворення суспільно відповідальних бізнесів.

Спільнокошт реалізують за прикладом проекту Urban Space: низка людей вкладатиме гроші у підприємство на території франківської індустріальної зони для того, щоб отримані прибутки реінвестувати у локальні соціальні ініціативи.

Виконавчий директор проекту Юрій Филюк розповідає The Village Україна, як працюватиме «Промприлад. Реновація».

Фото: Антон Куба, Andy Shustykevych, Urban Space 100

Що таке «Промприлад. Реновація»?

Ми намагаємося створити своєрідний інкубатор для змін – у межах міста, регіону та країни. Є амбіція створити модель для реплікації цього досвіду за межами Івано-Франківська. Власне, як це відбулося з проектом Urban Space 100 – зараз ми готуємо відкриття Urban Space 500 у Києві. Ми віримо, що такий потенціал має і ця модель – перетворення закинутих пострадянських індустріальних зон на інноваційні центри.

Пілот проекту працює з березня. Перші результати ми оцінюємо дуже позитивно. На поверсі, на якому ми зараз працюємо, вже є різні гравці – і бізнеси, і громадські організації, і департамент інвестиційної політики міськвиконкому. Тобто це вже екосистема, у якій колаборують різні елементи суспільства, і це вже створює нові потенціали. Звичайно, що більші будуть масштаби розвитку, то більшим буде цей ефект.

Юрій Филюк

виконавчий директор «Промприлад. Реновація»

Як можна взяти участь у проекті?

4 вересня ми відкриваємо можливість подання заявок для соціальних інвесторів проекту. (Станом на 14:00 4 вересня до проекту вже долучилися понад 20 інвесторів, – ред.) Це початок кампанії зі збору інвестицій для реалізації проекту у повному масштабі.

Модель передбачає участь приватих осіб, бізнесу, організацій, фондів тощо. Вони можуть придбати певну долю підприємства у вигляді акцій і стати реальними співвласниками проекту, претендуючи у подальшому на долю прибутковості. У цьому проекті мінімальна планка входу буде схожою до тієї, що була в Urban Space 100 ($1 000 – ред.). Максимальну планки визначати майже не будемо – вона буде досить високою.

Кількість учасників проекту ми не обмежуємо. Є припущення, що це буде кілька тисяч інвесторів – від дрібних до великих. Мета – об’єднати якомога більше проактивних людей, які розуміють, що це за проект і який потенціал він має.

У чому інноваційність проекту?

Ми є піонерами в Україні нової суспільно-економічної форми імпакт-інвестування. Це створення підприємства зі всіма ознаками бізнесу, головною метою якого, втім, є не заробляння грошей, а вирішення системних суспільних завдань. Світовий ринок імпакт-інвестування щороку має приріст у 15-20%. В Україні це поки нова категорія, але ми хотіли б її розкрити.

Проект «Промприлад. Реновація» розвивається у чотирьох основних напрямках: сучасна освіта, сучасне мистецтво, нова економіка та урбаністика. Ми віримо у системний підхід, за якого всі ці функції можуть поєднуватися, а на їх перетині – народжуватися нові потенціали.

У межах чотирьох напрямків будуть розподілятися й кошти від прибутку підприємства. Серед іншого це можуть бути освітні проекти, фестивалі, інкубаційні програми для стимулювання розвитку підприємництва тощо. (Проект уже зібрав понад мільйон доларів, – ред.)

На який досвід спирається проект?

Прототипом для розвитку «Промприлад. Реновація» є Urban Space 100. Це успішний приклад колективного інвестування, переважна частина прибутку якого реалізується на фінансування розвитку міста. Навряд чи у нас були б амбіції такого рівня, якби не успішний досвід «Урбана», а також інших проектів, утілених платформою «Тепле місто» та нашими партнерами.

Як і у випадку з Urban Space, у «Промприлад. Реновація» йдеться про консорціум партнерів, кожен із яких вкладає у спільну справу власні досвіди та ресурси. Утім, в «Урбані» йшлося про певний вид філантропії: люди вкладали кошти безповоротно.

У випадку з «Промприладом», по-перше, мова йде про значно складнішу систему. По-друге, ми застосовуємо модель колективного інвестування, за якої інвестори мають подвійну мотивацію. Вони прагнуть змін і підтримують проекти, які несуть ці зміни. Але при цьому вони претендують на певну долю прибутковості – хоч це може зайняти й більш тривалий час, ніж у певних суто бізнес-проектах.

На скільки більшим за масштабом буде новий проект? Найпростіше порівнювати за площею. Urban Space 100 – це 160 м². Своєю чергою, «Промприлад» – це близько 36 тисяч м² розгалуженої інфраструктури з інкубаторами, акселераторами, різними економічними та освітніми просторами тощо. Це той масштаб, який може допомогти змінити вектор розвитку Івано-Франківська – на більш динамічний і сучасний.

Окрім того, щоб створювати можливості для самореалізації місцевої спільноти, проект може створити точку з’єднання з рештою світу. На наш погляд, Україна вже має достатньо накопиченого потенціалу, аби робити свій внесок у розвиток загальносвітову динаміку. Чому ні? Нам здається, що час уже настав.

Чи планують проект реалізувати в інших містах?

Уже на цьому етапі ми маємо попередні запити на взаємодію від низки міст, включно з Києвом. Думаю, багато інших міст (і не лише в Україні) можуть претендувати на відтворення такого досвіду. Наприклад, з приводу проекту Urban Space із нами вже контактували люди з 15 країн світу. Власне, тому з початку проекту ми намагалися зробити «Промприлад. Реновація» реплікабельним.