Приблизно 80% українців готові працювати не за спеціальністю, якщо не можуть знайти роботу бажаного фаху, ідеться в дослідженні Gradus Research. Майже 40% наразі не працевлаштовані. Частина з цих людей вимушено переїхала в нові міста та тепер шукає роботу не за фахом. ВПО багато чого доводиться починати «з нуля», тож ми поговорили з експертом про те, з чого почати самопрезентацію, якщо втратив не лише дім, а й роботу: як підійти до складання резюме, розповідати про мотивацію та на що ще звернути увагу. Також пропонуємо шість безкоштовних можливостей для навчання новій спеціальності та три платформи з пошуку роботи.

Сергій Денисюк

директор рекрутингової агенції ESCA


«Очевидно, що більше спільного між вашим досвідом і запитами тих, до кого ви подаєтеся на роботу, то більше шансів, що вас візьмуть на нову позицію. Якщо це збіг нижче 60%, насправді малоймовірно, що ви отримаєте посаду»

Як краще складати резюме, якщо переходиш з однієї сфери в іншу

Якщо говорити загалом про структуру резюме, то в ній обов’язково повинні бути такі блоки:

  • персональні та контактні дані, фото, позиція, на яку претендуєш (окремо для кожної вакансії, на яку відгукуєшся);
  • ключові навички, hard skills (найбільш цікавий розділ для компанії);
  • досвід роботи;
  • освіта;
  • додаткова інформація, soft skills.

Коли ми відгукуємося на вакансію з іншої сфери, головне завдання – показати потенційному роботодавцю, що, попри відсутність досвіду в новій галузі, ви саме та людина, яка здатна розв’язувати проблеми компанії.

Перше, що слід зробити, – уважно прочитати опис вакансії. Він зазвичай складається з двох частин: завдань, які потрібно буде розв’язувати, і вимог до досвіду.

Коли починаєте складати резюме, спочатку варто в розділі «ключові навички» прописати все, що ви вмієте робити. А потім перенести на початок ті пункти, які найбільш релевантні для вакансії.

Не варто прибирати щось із загального списку, тому що ваш досвід в іншій сфері може виявитися важливим для роботодавця у якомусь аспекті, про який ви навіть не здогадуватиметеся. Якщо ви неодноразово змінювали сферу діяльності, також це покажіть у резюме.

Наприклад, ви могли керувати відділенням в одній сфері, а подаєтеся на менеджерську посаду в зовсім іншій галузі. Тоді почати можна з того, скільки років у вас уже є керівний досвід, якою кількістю людей ви керували, що це був за колектив. Тобто спочатку демонструєте, що ви хороший розпорядник, а потім уже розповідаєте про інші сильні сторони.

У розділі «досвід роботи» ви просто підкріплюєте перелік своїх навичок інформацією про те, де їх здобули.

Постарайтеся вийти на замовника вакансії

Найбільш буквально сприймає ваше резюме HR-менеджер. Його завдання – подати релевантного кандидата. Що менше кандидат буде релевантний, то гірше виконаною вважатиметься робота HR.

Тому, якщо ви хочете потрапити в нову сферу, вам бажано вийти на керівника, на замовника вакансії. Чому? Бо керівник зазвичай мислить ширше. І оскільки він ухвалює остаточні рішення та нікому не підзвітний, він не побоїться взяти людину, яка не відповідає вимогам вакансії на 100%. З мого досвіду, часто керівники вважають, що люди з іншої сфери можуть бути дуже корисними та привнести нові знання, яких бракує компанії.

Але найчастіше, звісно, шукають релевантний досвід. Тому, по-перше, варто зробити якісне резюме, а вже далі за можливості постаратися вийти на особу, яка ухвалює рішення.

Не будьте банальними, коли пишете про свої непрофесійні навички

Прописувати soft skills (уміння, пов’язані з особистісними якостями) – це дуже важливо, але цей розділ легко може стати шаблонним і банальним. У 99% випадків у пошукачів роботи в розділі soft skills одні й ті самі слова: пунктуальність, комунікабельність…

Резюме потрібно максимально індивідуалізувати. Не треба писати очевидні речі, які роботодавець очікує від співробітника за замовчуванням. Особливо, якщо насправді ви запізнюєтеся або маєте проблеми з комунікацією.

Ви маєте в цьому розділі підсвітити саме свої характерні сильні сторони. Наприклад, якщо ви вмієте швидко ухвалювати рішення у критичних ситуаціях або формувати ефективну команду за умови обмеженого бюджету – це важливі soft skills, які варто було б вказати. Тобто ніякої банальщини – пишемо конкретно та про себе.

Як розповідати про мотивацію змінити сферу

Деякі компанії на співбесіді з’ясовують причини вашого переходу. Роботодавцю тут важливо знати, що навіть за умови, що ви втратили роботу через війну, ви подаєтеся на нову посаду не з відчаю. Чому? Бо роботодавцю дуже важливо розуміти, що його новий співробітник не піде за першої ж можливості, як це буває, коли люди зголошуються на якусь роботу від безвиході.

Інше запитання – якщо ви розумієте, що вас ця сфера приваблює, просто раніше не було нагоди в неї «зайти». А зараз ситуація склалася так, що ви робите цей крок, вам це цікаво. Якщо так, то, очевидно, ви не підете з цієї компанії за першої ж можливості.

Ще в роботодавців можуть виникати сумніви щодо людей, які вимушено змінили місце проживання. Тут важливо проговорити, на який термін ви плануєте залишатися в місті, де базується компанія (якщо йдеться про роботу в офісі або на підприємстві). Так, один із моїх клієнтів шукав бухгалтера в компанію, і ця людина повинна була знати специфіку виробництва й експорту. Пошук був складним, найчастіше траплялися люди, які зналися або на торгівлі, або на виробництві, але не на обидвох сферах. Урешті, я знайшов хорошого кандидата, і ця жінка виявилася переселенкою зі Слов’янська. Вона пройшла співбесіду та сподобалася СЕО компанії у Львові, але він був переконаний, що за першої ж можливості жінка поїде додому, і тому спершу не хотів брати її на роботу. Ми поговорили з кандидаткою про те, які в неї плани, і зійшлися на тому, що вона залишатиметься в місті не менш як два роки. Зараз вона працює, усі задоволені. Головне – з’ясувати цей нюанс.

Ще важливо максимально толерантно пояснити причину свого переходу в іншу компанію, навіть якщо сталася якась конфліктна ситуація. Жоден роботодавець не любить, коли на попереднього роботодавця нарікають під час співбесіди. Тому що будь-який співробітник найчастіше тимчасовий, і оскільки співробітники постійно «мігрують», роботодавець прекрасно усвідомлює, що на наступній співбесіді так само можуть полити брудом його. Тому ніякого негативу щодо колишнього керівника бути не повинно.

Слідкуйте за своїми соцмережами

На будь-якому етапі кар’єри важливо, як ти презентуєш себе в соцмережах. Тому що, якщо ти влаштувався в компанію, і цей факт є в публічному просторі, ти стаєш амбасадором цієї компанії. У мене були випадки, коли кандидати доходили до фінальних співбесід, але їх не брали на роботу через фото еротичного характеру, публічну критику інших бізнесів, хейт уряду чи президента, матюки в соцмережах. Тут важливо розуміти, який імідж формує для себе компанія та якої поведінки в публічному просторі очікує від своїх співробітників.

Ще бувають конфузи, коли в резюме пишуть одні посади та дати, а в LinkedIn зовсім інша інформація. У таких випадках роботодавці ніколи не стануть розбиратися, де правда, а де брехня, і просто не розглядатимуть кандидата.

Штат чи фриланс?

Люди, які роблять перехід, часто запитують мене, який формат роботи краще обрати, якщо є така можливість, – за найманням чи фриланс. На це запитання насправді відповідь можна знайти тільки всередині себе. Ви маєте розуміти, чи ви підприємець, чи ви людина, яка хоче, щоб хтось ставив вам завдання та гарантував стабільність.

Навіть СЕО можуть бути за природою виконавцями, а не підприємцями. Наприклад, можна бути керівником, який хоче відповідати не за свої, а за чужі гроші. Кожен повинен сам для себе з’ясувати, у якому форматі йому комфортно працювати.

Можливості для безоплатного навчання

IT Basics Course

GlobalLogic

Міжнародна IT-компанія GlobalLogic запустила відкритий курс IT Basics Course, у межах якого тренери GlobalLogic поділилися базовими знаннями та навичками, які необхідні для старту кар’єри в IT.

Наразі матеріали курсу в запису доступні для всіх охочих. Це десять лекцій про те, як обрати професію та компанію в ІТ; що треба знати початківцю про проєктний менеджмент в ІТ; базові навички бізнес-комунікації в міжнародній компанії; soft skills, які необхідні для побудови успішної кар’єри; інструменти для навчання та роботи онлайн. Також розкажуть, як сконцентруватися на навчанні в стресових умовах і швидко досягати прогресу.

Дивитися курс

QA Automation (Java) і Data Engineering

Parimatch Tech Academy

Під час навчання можна буде здобути теоретичні знання, створити власні проєкти, а також пройти стажування в компанії з реальними завданнями. Найкращі випускники отримують джоб-офер у Parimatch Tech.

У програмі QA Automation (Java) – вивчення ключових понять, які стосуються автоматизованого тестування мобільних і вебплатформ, опанування Selenium WebDriver, Appium, Apache HTTP-клієнта й інших інструментів.

Data Engineering – курс для початківців, які хочуть побудувати кар’єру в галузі роботи з даними. У межах цього курсу вчать основ проєктування даних, пов’язаних із побудовою конвеєрів даних за допомогою Python, SQL, NoSQL та інших технологій.

Навчання на програмах триватиме 3,5 місяця, заняття відбуватимуться тричі на тиждень. Ще 2,5 місяця відведено на оплачуване стажування.

Щоби потрапити на навчання, треба пройти відбір. До 21 вересня потрібно подати заявку й отримати підтвердження від організаторів. Далі – два тести (логіка та технічний) та онлайн-співбесіда. Старт занять – 10 жовтня.

Подати заявку

Програмування, вебдизайн, тестування

ITVDN

Освітній онлайн-ресурс ITVDN відкрив українцям безоплатний доступ до навчальних програм на своїй платформі. Це понад 230 курсів з усіх напрямів програмування й інформаційних технологій: Front End і Back End розробка, тестування, мобільна розробка для Android, iOS, вебдизайн тощо.

Доступ надають на 30 днів. У цей період можна буде завантажувати навчальні матеріали будь-якого курсу – опорні конспекти, код, презентації та завдання до уроків. Також можна буде виконувати завдання в розділі інтерактивних практикумів, проходити тестування, брати участь у безоплатних вебінарах та отримувати сертифікати.

Подати заявку

Копірайтинг, інтернет-маркетинг та Adobe Photoshop

Campster

Гейміфікована платформа для онлайн-навчання Campster пропонує безоплатний доступ до курсів із маркетингу, вивчення мов, копірайтингу, програмування, роботи з Excel та Adobe Photoshop.

На Campster можна навчатися з комп’ютера чи мобільного телефона, контактувати з іншими студентами, накопичувати бали, проходити вікторини та завдання. Кількість місць на кожному курсі обмежена.

Доступ до курсів

Візуалізація даних в Excel і побудова бізнес-презентацій

PwC Ukraine

Консалтингова компанія PwC Ukraine відкрила безоплатний доступ до низки своїх курсів на платформі Coursera. ​​Це курси з роботи в Exel: візуалізації даних і розв’язання задач. Також доступні програми з побудови ефективних бізнес-презентацій, аналізу даних та ухвалення рішень, які базуються на такому аналізі.

Доступ до курсів

Проєктний менеджмент в ІТ

Redcamp

IT-школа Redcamp відкрила доступ до курсу, який дає змогу поглибити знання в проєктному менеджменті. Автор курсу – project-менеджер Андрій Осипенко, який має шість років досвіду в цій сфері.

У відеолекціях тривалістю приблизно годину-півтори спікери розповідають про бізнес-моделі IT-проєктів, роботу в команді й основи менеджменту. Лекції представлені російською мовою з презентаціями англійською.

Дивитися курс

Платформи для пошуку вакансій

Проєкт «Твоя кар’єрна перемога»

Happy Monday

Платформа Happy Monday запустила проєкт «Твоя кар’єрна перемога» для української молоді-ВПО, який має на меті допомогти з професійним розвитком і пошуком роботи.

У межах проєкту учасникам надаватимуть доступ до консультацій експертів із кар’єрних питань та освітніх заходів для опанування нових навичок. Також учасники будуть отримувати добірки вакансій і можливостей від роботодавців, дружніх до молоді, зокрема, ВПО.

Узяти участь у проєкті можуть українці віком від 18 до 35 років з-поміж ВПО, які внаслідок війни втратили роботу або джерела доходу та наразі шукають нові можливості для працевлаштування та професійного розвитку.

Стати учасником спільноти

Upwork

Upwork, Tent Partnership for Refugees, Payoneer

Компанії Upwork, Tent Partnership for Refugees і платіжна платформа Payoneer створили проєкт для забезпечення тимчасово переміщених українців віддаленою роботою.

Українцям, які зареєструються на Upwork, пропонуватимуть вакансії лише від тих бізнесів, які працюють в онлайн-режимі. У проєкті також можуть брати участь бізнеси, які шукають працівників на вакантні посади.

Автори проєкту запевняють, що українці здобудуть не тільки можливості для працевлаштування, а й соціальні послуги, інтернет і необхідне для роботи обладнання.

Зареєструватися на платформі

JobPoint

Joberz

Сервіс пошуку роботи Joberz створив безоплатний Telegram-бот, за допомогою якого можна знайти роботу поряд із місцем проживання. Бот показує вакансії у кроковій доступності по всій Україні та за її межами.

Потрібну локацію можна вказати за допомогою автоматичного визначення місцеперебування або вручну, якщо користувач заздалегідь шукає роботу в місці, куди збирається переїхати. Також можна вказати радіус пошуку в кілометрах.

ПОсилання на бот

Матеріал створено в партнерстві з IREX в рамках програми СИЛА (Єднання через спільні дії молоді), що працює над інтеграцією внутрішньо переміщеної молоді в Україні та забезпеченням найбільш комфортних умов для них