Під час повномасштабного вторгнення в Україні почали роботу тисячі волонтерських кухонь: їх створювали ресторани й кейтерингові компанії, професійні шефи та просто небайдужі люди. Бренд продуктових рішень для HoReCa Kurator із початку повномасштабного вторгнення надав волонтерам тонни курятини, щоб вони могли готувати їжу для військових і цивільних.

The Village Україна разом із брендом Kurator висвітлюють історії кількох таких кухонь і розповідають, як вони були влаштовані, а також що, для кого, з чого готували та де шукали продукти.

«Підвішена шаурма» для військових від GastroFamily

Київ

Навесні 2022 року команда Дмитра Борисова GastroFamily влаштувала сім волонтерських кухонь у Києві. Крім того, вони запустили успішну акцію «підвішена шаурма», у межах якої небайдужі люди, навіть з-за кордону й окупованих міст, оплатили для військових понад 5000 порцій шаурми. Усі підрозділи, якими опікується GastroFamily, були в захваті від ініціативи. Зазвичай вони просять привезти шаурму з особливих приводів: на присягу або перед виїздом у гарячу точку на складне завдання.

«Військові самі підказали нам ідею. Спочатку просто натякали, що були б раді, якби ми їм у частину привезли не котлетки з пюре, а шаурму. А потім мати одного військового надіслала нам 10 000 гривень і замовила 100 порцій для всього підрозділу сина. Ми зрозуміли, що треба діяти: зробили анонс, і за перші дві доби 1000 людей підвісили страву.

Одного разу нам надійшло замовлення на 150 порцій, яке треба було доставити протягом 60 хвилин. На щастя, «БПШ» – це системний бізнес, заточений під швидкість. Ми працюємо зі зручними «бухтами» для шаурми від Kurator, оптимізуємо всі процеси. Встигли. Хлопці та дівчата потім писали, що в бліндажах під час боїв часто згадували цю шаурму. Вона дня них уже як символ Києва, нормального життя, свята», 

– розповідає Дмитро Борисов.

«Смачна варта» від Української ресторанної асоціації

Київ

«Смачна варта» – об’єднання волонтерів під егідою Української ресторанної асоціації в Києві. Протягом повномасштабної війни команда приготувала понад 2 мільйони порцій гарячої їжі. Перші звернення вони отримували від лікарень, а згодом почали готувати також для підрозділів ТРО, переселенців та інших людей. Спочатку працювали на базі київських закладів, як-от: Il Molino чи Wine Love, а згодом відкрили два великі хаби, які щоденно виробляли понад 5000 порцій їжі. У команді «Смачної варти» працювали як професійні шефи, так і звичайні люди, які хотіли допомогти.

«Якось нам подарували тонну цибулі порей. І ми весь день шукали вершки, щоб її приготувати. Ще був дуже емоційний момент, коли на Великдень розвозили паски та крашанки, і деякі дорослі чоловіки-військові ледь не плакали: така їжа – немов спогад про дім і затишок. Також нас вразило, скільки партнерів прийшли на допомогу, щойно ми попросили про неї. Наприклад, ми отримали величезну кількість курки від Kurator, тож вигадували безліч смачних страв із нею: смажили, тушкували, робили тисячі порцій курчати гриль і подавали з різними соусами»,

– згадує Софія Коломицева, засновниця «Смачної варти».

«Шефи проти війни» та волонтерські кухні G-Group

Одеса

«Шефи проти війни» створив Віктор Тітов, бренд-шеф G-Group і засновник Асоціації шеф-кухарів Півдня України. Під цим гаслом кухарі в різних містах країни створювали свої волонтерські заклади. В Одесі команда Віктора відкрила чотири таких кухні, де працювали всі: професійні шефи, адміни, бармени, власники закладів, а також пересічні люди, які пропонували свою допомогу.

«Одного разу, щойно ми оголосили збір продуктів за певною адресою, заклад дуже сильно обстріляли. Думаю, це було навмисно, нас хотіли залякати. Але жодна людина не відмовилися продовжувати роботу. У дні найбільших навантажень ми готували до 300 порцій на день. Щоби робити це швидко, використовували підготовані продукти від Kurator. Фрикадельки, наприклад, подавали з пюре й овочами, робили з ними супи, а ще хрусткі крокети, які є чудовим додатком і до «Цезаря», і до салату з печеним гарбузом»,

згадує Віктор Тітов.

Волонтерський хаб Антоніни Захарової

Київ

Антоніна Захарова раніше організовувала масштабні події, як-от: Creative Chefs Summit і Bocuse D’Or Ukraine, проте 25 лютого вона зібрала команду, щоб готувати для тероборони Подільського району. Просто написала в чат будинку, шеф-кухарям і друзям, а вони відгукнулися. Перші продукти надала компанія МХП, зокрема курку від бренда Kurator. Власник The Burger Mexico віддав свій заклад, щоби його перетворили на волонтерську кухню.

Очолив процеси на цій кухні Дмитро Лазаренко, професійний шеф. Він планував меню, шукав нові страви та керував роботою кількох десятків волонтерів.

«Це був надзвичайно важливий досвід для мене. Усі були готові працювати на межі власних можливостей. Тут я знайшов однодумців і кохання: одна з волонтерок стала моєю дівчиною. Тут я дізнався про нові українські страви, наприклад, кроп’яники. А ще прокачав креативність: ми отримали майже 22 тонни курятини, тож 70% страв готували саме з неї. Я весь час експериментував, а ще знайшов рецепт ідеального бульйону: для нього курку попередньо треба запекти разом з овочами, а потім на цій основі робити суп»,

каже Дмитро Лазаренко.

World Central Kitchen

Роботу величезної кількості волонтерських кухонь в Україні важко уявити без підтримки World Central Kitchen – організації Хосе Андреса, яка по всьому світу забезпечує харчуванням людей у скруті. Її фокус – emergency response [екстрене реагування]. З початку повномасштабного вторгнення команда готувала в містах Європи на кордоні з Україною, потім розпочала місії майже в усіх регіонах, а нині зосередилася на лінії фронту та прифронтових територіях. Вони забезпечують людей як гарячими обідами, так і харчовими наборами.

«Зазвичай ми робимо все власними силами, однак в Україні вирішили співпрацювати з ресторанами-партнерами: надавали їм фінансову та продуктову підтримку, а вони готували обіди. За період із 24 лютого ми забезпечили 194 мільйони порцій їжі, співпрацювали з 520 ресторанними компаніями, покрили 1100 міст і селищ і 1660 шелтерів для переміщених осіб. Звісно, ми вдячні локальним партнерам, які точково передавали нам борошно, дитяче харчування, овочі або курку»,

– розповідає Юлія Стефанюк, директорка World Central Kitchen в Україні.

МАТЕРІАЛ ПІДГОТОВЛЕНО ЗА ПІДТРИМКИ