Україна увійшла до п’ятірки європейських країн за кількістю смертей через забруднення довкілля. Навесні та восени 2020 року Київ час від часу потрапляв до трійки найбрудніший міст світу або й узагалі очолював антирейтинг. Навіть за ясної погоди на момент написання цього тексту Київ посідає 13 позицію серед міст із найбруднішим повітрям.

У чому головна причина, що має зробити міська влада та кожен із нас, аби повітря в Києві стало чистішим – запитуємо експертку.

Марина Ратушна

експертка з питань промислового забруднення в «Екодія»


Чому в Києві брудне повітря

Основними джерелами забруднення повітря в Україні є промисловість і транспорт. На промисловість припадає близько 65%, а на транспорт – близько 35%. Але в кожному місті співвідношення за джерелами забруднення різне.

У Києві за 90% забруднення повітря відповідальний транспорт. Ще 10% – стаціонарні джерела забруднення. Це Дарницька ТЕЦ, першу чергу якої було введено в експлуатацію в 50-х роках. Основним паливом для Дарницької ТЕЦ є вугілля. Варто згадати про сміттєспалювальний завод «Енергія». Восени 2020 року був проведений тендер на встановлення фільтрів напівсухого очищення. Це означає, що викиди, які потрапляють у повітря, будуть очищуватися за допомогою активованого вугілля та гашеного вапна. Це дорога технологія, вона впроваджується у три етапи, що розтягнуться на кілька років.

Погіршення стану повітря ми зазвичай спостерігаємо восени через погодні умови. Туман, відсутність вітру, температурна інверсія (підвищення температури повітря з висотою – ред.) – усе це сприяє тому, що забруднювальні речовини не розсіюються в атмосферному повітрі. Наприклад, через це восени Київ увійшов до трійки міст світу з найбільш забрудненим повітрям. Сьогодні (20 січня – ред.) в рейтингу IQAir Київ на 13 місці серед 100 найбільш забруднених міст світу. Утім, треба розуміти, що погода погодою, але кількість авто в місті щороку збільшується, і це головний чинник, що погіршує якість повітря.

Уплив має в тому числі зміна клімату. Наприклад, навесні 2020 року в Києві була пилова буря, через яку якість повітря сильно погіршилася. Також масштабні лісові пожежі тієї ж весни в Чорнобильській зоні та Житомирській області мали негативний вплив на якість повітря – і через вітер продукти горіння відчувалися в Києві.

Але важливо розуміти, що забруднене повітря не завжди має запах. Навіть якщо ми нічого не відчуваємо й не бачимо туману, це ще не означає, що повітря чисте. Це можуть підтвердити тільки правдиві дані про якість повітря. Але з цим у нас є проблеми.

Як у Києві збирають дані про якість повітря

Державна система моніторингу якості повітря була сформована у 70-х роках. У Києві є 16 державних стаціонарних постів, які здійснюють моніторинг якості повітря. Проби беруться 3–4 рази на добу, але система не може інформувати населення в режимі реального часу. Тобто якщо ви хочете перевірити якість повітря перед виходом на вулицю, це неможливо.

Наприкінці 2020 року на вулиці Вербицького, що на Харківському масиві, та на Харківському шосе було встановлено 2 автоматизовані станції, які показують якість повітря в реальному часі та на онлайн-мапі. Станом на 20 січня одна з цих станцій показує якість повітря нормальну, інша – дуже погану. Як зазначено на сайті, поки що вони працюють у тестовому режимі. Але двох постів на Київ – недостатньо. Необхідно розширювати мережу постів моніторингу.

Увага до теми забруднення повітря, на мою думку, зросла десь із 2018 року – тоді почали активно говорити про відсутність даних про якість повітря, неможливість перевірити їх у реальному часі. У відповідь на це з’явилися такі ініціативи, як SaveEcoBot, Telegram-бот «Якість повітря у Києві», ЛУН Місто Air, EcoCity.

Громадські ініціативи відрізняються від державних тим, що вони надають дані тут і зараз. Також вони вимірюють якість повітря за найбільш пріоритетними забруднювачами – твердими частками ТЧ 2,5 і ТЧ 10. Простими словами – це пил. Чому ці тверді частки є небезпечними й визнані ВООЗ пріоритетними забруднювачами? Вони дуже дрібні, тому ми не відчуваємо їх, коли вдихаємо, але з часом вони провокують серцево-судинні захворювання та хвороби легень.

Як можна розв’язати проблему забруднення повітря

Грузія, яка посідає 4 місце за рівнем смертності від забруднення повітря в Європі – тобто ситуація там ще гірша, ніж у нас – уже почала вирішувати проблему. У 10 км від Тбілісі є маленьке місто Руставі, у якому розташовано 20 заводів. Влада Грузії звернулась увагу на проблему якості повітря, зробила інвентаризацію цих підприємств і вже затвердила план поліпшення якості повітря, що передбачає жорсткий контроль і модернізацію підприємств. За прогнозами грузинської влади, після реалізації цього плану якість повітря має суттєво покращитися.

Ще один приклад – досвід Італії. На початку минулого року в окремих регіонах країни спостерігалося високе забруднення повітря твердими частками ТЧ 2,5 і ТЧ 10. У відповідь на це влада обмежила використання дизельних авто на певний період, поки погодні умови не сприяли розсіюванню забруднювальних речовин. Цей приклад показує, що владі необхідно оперативно реагувати на погіршення якості повітря та роботи прогнози.

Якщо говорити про Україну, то, перш за все, потрібно всім областям і містам затверджувати програми моніторингу якості повітря. Далі – плани поліпшення якості повітря.

  • Важливо закладати кошти й у державному, і в місцевому бюджетах на те, щоби розширювати мережу автоматизованих постів моніторингу.
  • Одним з основних рішень для Києва має бути розвиток громадського транспорту та мікромобільності – інфраструктури для велосипедів, самокатів, моноколіс тощо. За підрахунками, мікромобільність може забрати на себе до 15% всіх поїздок містом.
  • Необхідно відновлювати трамваї, оскільки це найбільш екологічний наземний громадський транспорт.
  • Також потрібно розбудовувати смуги громадського транспорту та встановлювати камери для фіксації порушників – автомобілів, які використовують смуги громадського транспорту для паркування, або іншим чином блокують їх.
  • Впровадження єдиного квитка. Коли людина купила квиток, який діє, наприклад, 1,5 години, і може за допомогою нього скористатись кількома видами громадського транспорту.
  • Важливо зробити так, щоби громадський транспорт був зручним, прямолінійним (з якомога меншою кількістю пересадок) і надійним (він має ходити за розкладом). Тобто заходи з розвитку громадського транспорту мають бути комплексні.

На якість повітря впливає в тому числі те, на якому паливі їздять автомобілі та наскільки вони старі. Наприклад, Фінляндія – одна з країн, що має найчистіше повітря у світі. Там заборонено користуватися автомобілями нижче стандарту Євро-5 (екологічний стандарт, що регулює вміст шкідливих речовин у вихлопних газах – ред.).

Для того, щоб якість повітря в місті покращилася, потрібен ґрунтовний комплексний підхід і час.

Що може зробити кожен із нас

По-перше, кожен із нас може зменшити використання автомобілю в місті, пересісти на громадський транспорт, на велосипед чи самокат.

Також можна долучитися до громадського моніторингу якості повітря та встановити датчик у себе вдома або ініціювати його встановлення вашим ОСББ. Так на мапі якості повітря з’явиться більше точок і ми матимемо більше даних.

Окрім цього, кожен громадянин має звертати увагу місцевої влади на цю проблему. У Києві ви можете зателефонувати за номером 15–51, коли датчики поруч із вами показують, що повітря забруднене, або якщо ви відчуваєте неприємний запах.

Так само кожен громадянин може звертатися до місцевої влади – вимагати фінансування нових станцій моніторингу, включення дієвих заходів у план поліпшення якості повітря Києва та слідкувати за його реалізацією.

Коли кияни будуть активними й вимагатимуть розв’язання цього питання, влада буде звертати на це більше уваги та робитиме реальні кроки. Що більше уваги громадськості буде, то більше шансів, що проблема буде вирішуватися.