«Напевно, усі, у кого в дитинстві були коти, собаки, папуги чи хом'ячки, мали цей досвід, коли батьки ховали тварину десь у коробці з-під взуття або в мішку для сміття. Так, сміттєвий мішок – це те, що запам'ятовується назавжди», – говорить Надія Оласюк, співзасновниця бренда меморіальних товарів Fluff Above. На початку листопада бренд випустив флагманський продукт – «естетичну урну» Llumi для зберігання праху тварин, за допомогою якої хочуть змінювати культуру прощання з петами.

«В Україні ринок меморіальних товарів для тварин лише зароджується. За кордоном, зокрема в США, така культура є й активно розвивається, проте пам’ятні товари зазвичай мають скорботний і винятково негативний відтінок. Ми ж хочемо змінити парадигму із суму на вдячність і повагу до тварин-компаньйонів», – розповідають розробники урни.

Поспілкувалися з командою Fluff Above про те, що вони зрозуміли про культуру прощання з тваринами під час досліджень, як дизайн меморіального продукту може допомогти пережити втрату та чому урну для тварин, вироблену в Україні, поки що продаватимуть за кордоном.

Авторка ідеї Llumi Ангеліна Андрєєва, дизайнер Олександр Манукьянс, співзасновники бренда Fluff Above Надія Оласюк і Павло Мельник. Фото надане Fluff Above

Коробки з-під взуття та стихійні кладовища. Що з культурою поховання тварин в Україні

   

«Основна наша ціль – дати можливість людям гідно попрощатися з улюбленцем», – кажуть у команді Fluff Above. Ініціаторами проєкту урни Llumi виступили троє людей: ідейна натхненниця Ангеліна Андрєєва та співзасновники бренда Fluff Above Надія Оласюк і Павло Мельник. Усі члени команди – петперенти, які мали досвід втрати своїх тварин.

«У підлітковому віці в мене був пес чихуахуа. Він прожив недовго, лише півтора року, і пішов несподівано. Коли настав цей момент, ні я, ні люди, які мене оточували, насправді не знали, що робити. Зрештою його поховали на дачі в коробці з-під взуття, і вже зараз я вважаю, що для мене це був доволі травматичний досвід. Напевно, десь відтоді я виношувала ідею меморіального продукту чи сервісу», – розповідає Андрєєва.

Схожий досвід описує Оласюк: «Коли я була дитиною, у нашій родині були й собака, і кіт, і коли вони пішли, мені не казали, де саме їх поховали. Але я бачила ці пакети, і це супержахливо».

Урна – рішення для людей, які обрали за спосіб прощання з твариною кремацію. В Україні ця культура наразі не дуже розвинена, хоча в містах вона фактично є єдиним санкціонованим варіантом поховання. Так, перший колумбарій із крематорієм для домашніх тварин відкрили лише у 2017 році в Харкові на базі КП «Центр поводження з тваринами». Також крематорій для тварин працює на території «Центру захисту тварин» у Миколаєві, що, однак, не вирішило проблему стихійних поховань у парках.

Стихійне кладовище для тварин у Києві. Фото надане Fluff Above

Плани на створення колумбарія були й у Львові, але проєкт так і не реалізували. Поховання тварин у місті заборонене санітарними нормами, і єдиний для львів’ян легальний спосіб поводження з тілом померлої тварини – передати його для спалювання підприємству «Укрветсанзавод» поблизу Жовкви. Попри заборону, стихійні поховання тварин відбуваються в міських парках, зокрема в «Погулянці».

У Києві домашніх тварин ховають на стихійних кладовищах у різних районах міста: на Русанівці, Оболоні, Троєщині, Борщагівці та Лісовому масиві. Окрім того, що це незаконна практика, стихійні кладовища також знищують у ході забудови. Наприклад, така доля спіткала одне з найбільших київських кладовищ тварин на Русанівці, частково розташоване на місці каналізаційного колектора, який вирішили реконструювати. Несанкціоновані кладовища небезпечні, тому що несуть ризик поширення інфекцій (якщо тварина померла внаслідок хвороби) та потрапляння токсичних продуктів розкладання в ґрунт – трупи належать до категорії небезпечних відходів, пояснювали в Департаменті міського благоустрою КМДА.

Стихійні поховання тварин у Києві. Фото надані Fluff Above

Ще у 2003 році КМДА відвела ділянку під кладовище тварин із крематорієм і колумбарієм неподалік від ТЕЦ-6 на Троєщині. На проєкт виділяли кошти, його відтерміновували та зрештою не реалізували. Востаннє заяви про створення кладовища звучали в КМДА у 2019 році, на роботи спрямували 2 мільйони гривень, але вкотре заморозили.

Послуги кремації тварин у Києві пропонують похоронні бюро, які надають послугу на базі Київського крематорію. Там можна придбати й урни для праху тварин у традиційних траурних дизайнах.

Чому світ зацікавився «естетичною» урною

   

У Fluff Above кремацію вважають оптимальним способом прощання з твариною, особливо в містах, де однаково немає санкціонованих кладовищ. Урну Llumi команда вироблятиме та хоче зробити доступною для придбання в Україні, однак вітчизняний ринок не буде основним (принаймні спочатку) через нерозвинену культуру кремації, кажуть у Fluff Above. Попри це, її розвиток може бути швидким, вважають у команді.

«Наприклад, у США кремувати й людей, і тварин – це вже суспільна норма, але з'явилася вона буквально за 50 років. Тобто якщо 50 років тому в Штатах кремували близько 10% людей і скрізь були класичні кладовища, зараз ситуація змінилася цілком, більш як дві третини померлих кремують. Нам здається, що в українській культурі частка кремації буде також рости. Але як бренд ми нічого не нав'язуємо, не диктуємо людям, що їм робити», – говорить Павло Мельник.

Першими ринками, де команда Fluff Above запускає продукт, стануть США, Велика Британія та країни Азії. «Ресерч, який ми провели за кордоном, показав, що проблема з ушануванням пам’яті тварин є в усьому світі. Якщо в країні й розвинена культура кремації, далі люди стикаються з тим, що треба кудись покласти цей прах, тоді як урни для тварин, які наразі є на ринку, переважно неестетичні або дуже похмурі», – розповідає Надія Оласюк.

Меморіальні продукти – продовження тренду гуманізації тварин, який найшвидше розвивається та рухає індустрію петтоварів в Азії, зокрема, у Сінгапурі, Японії й Південній Кореї, відзначають у команді. Але навіть там дизайнерська урна для праху тварин, яку позиціюють як органічний елемент інтер’єру, поки що не має конкурентів. «Ми вже отримуємо запрошення на японський ринок, і спеціалісти з дистрибуції говорять, що їм наш продукт цікавий саме через брак аналогів», – говорить Оласюк.

«У межах комунікаційної кампанії ми вже отримали багато відгуків, що це той продукт, який давно шукали. Власне, ми це розуміли й із досліджень. Ми пройшлися, напевно, по мільйону коментарів на форумах, де люди пишуть, що вони вже мають у себе на руках прах тварини, але не можуть його покласти в ці некрасиві урни, які їм пропонують, і тому шукають щось гарне. Або вони вже купили якусь чорну некрасиву урну й залюбки замінили б її», – продовжує Оласюк.

Не власник тварини, а петперент: редакція The Village Україна розбиралася, чому важливо говорити про тварин як про рівних і чим можна замінити непідхожі для цього формулювання. 

«Ми дійсно зараз сприймаємо тварин зовсім інакше, ніж наші батьки або батьки наших батьків. Для них неможливо було навіть уявити, щоб пес застрибнув до тебе в ліжко, грався з тобою – ставлення до тварин було утилітарним. Якщо ти вважаєш свого улюбленця повноцінним членом родини або другом, то хочеш відповідно й попрощатися. І цей досвід, який ви пережили разом, тобі хочеться згадувати як щось приємне. Тобто продукт народився через те, що ми усвідомили, що момент прощання настає в кожного петбатька, а естетичного та світлого способу вшанувати цю пам’ять не вистачає», – розповідають у команді.

Як дизайн меморіального продукту може допомогти пережити втрату

   

«Коли помирає тварина, люди й так пригнічені, а потім ще й треба дивитися на похмуру чорну урну. У нас виникла ідея запропонувати натомість естетичний варіант, який буде приємно споглядати в інтер’єрі», – каже Надія Оласюк.

Перед розробленням дизайну команда консультувалася зі спеціалістами щодо того, як зробити прощання з близькою істотою екологічним для психіки. Думки психологів щодо зберігання праху вдома різняться, але головна рекомендація полягає в тому, щоб створити ритуал прощання, розповідають у Fluff Above. Для цього урні є процес завантаження капсули з прахом, під час якого людина може подумки «поговорити» з померлою твариною.

«Як кажуть психологи, найактивніший період горювання триває до двох місяців. Це час, коли людина має прийняти, що улюбленої істоти вже немає, поговорити з нею подумки. Зокрема, радять написати лист або попросити пробачення за те, що турбує. Дуже поширена практика – зробити щось корисне для живих тварин, наприклад, донейт притулку», – каже Ангеліна Андрєєва.

Частина фахівців також вважає, що найекологічніший спосіб попрощатися – це розвіяти прах, тобто відпустити й не зберігати його, додають у Fluff Above. «Але ми досліджували не тільки думки психологів, але й потреби та бажання людей. І з’ясували, що людям треба мати місце, де зберігається якась фізична згадка про тварину. Так, більшості все ж треба мати щось фізичне, щоб повертатися до цього пам’ятного предмета та знову згадувати гарні моменти», – говорить Андрєєва.

Щоб споглядання урни викликало не сум, а вдячність і приємні спогади, вирішили перш за все відмовитися від традиційних траурних кольорів. Урну виготовили у трьох фінішах: кремовому відтінку, відкритому дереві та небесно-рожевому градієнті. Дизайн продукту розробляли спільно з дизайнером Олександром Манукьянсом.

«Цей предмет стоятиме в інтер'єрі, людина бачитиме його щодня. На відміну від скорботних, зажурних думок під час споглядання чорної урни, світлий і просто красивий дизайн має допомогти людині впоратися з втратою», – вважають розробники Llumi.

Важливим елементом дизайну є дзеркальна окантовка урни, що відбиватиме сонячних зайчиків, наприклад, на стіну або полицю. «Ми довго думали, який саме символ хочемо помістити в урну, і згадали, що багатьох тварин об’єднує те, що вони люблять гратися із сонячними зайчиками – і котики, і песики. Це такий універсальний символ, а також своєрідний світлий «привіт» із того світу», – кажуть автори урни.

Водночас задум із сонячним зайчиком передбачає, що цей ефект буде випадковим, а не детермінованим. «Ми свідомо робили щось ненав’язливе та відмовилися від супертехнологічних ідей, бо не хотіли, щоб урна перетворилася на інтерактивний гаджет. Так, у похмуру погоду «зайчиків» не буде. У сонячну вони будуть, але не спеціальні. Задум у тому, що випадковий промінь сонця стане алюзією на пережиті з улюбленцями моменти, коли ви гуляли й так само ловили це сонце. Тобто ми хотіли, щоб уся ця взаємодія була дуже ніжною й екологічною», – розповідає Павло Мельник.

Форма урни також довільна та не передбачає конкретних асоціацій, кажуть у команді. У дизайні уникали гострих кутів і виразних акцентів, щоби зробити його легким для сприйняття. Для персоналізації можна нанести на урну гравіювання з іменем улюбленця та роками його життя.

Як урна захищає прах і для яких тварин підходить

    

Перші урни лінійки – універсальний варіант для тварин середнього розміру, вагою до 25 кілограмів, розповідають у Fluff Above. Вона підійде для собак, котів, птахів та інших невеликих тварин.

Конструкція урни не класична, вона не схожа на банку із закруткою або вазу, як традиційні урни. Натомість Llumi складається з внутрішнього контейнера для праху та зовнішньої форми, яка його приховує. Контейнер із прахом завантажують всередину корпусу та закривають на байонет.

Зазвичай урни роблять керамічними, але команда відмовилася від такого рішення: «Керамічні урни б'ються. Ми читали багато історій на Reddit [онлайн-сервіс із новинами та форумами, що є популярною соцмережею в США та Європі – ред.], коли люди випадково розбивали урну в гостях, це дуже незручна ситуація. Інша поширена історія – коли людина з часом заводить нового улюбленця, і він випадково скидає з полиці «старого». Тому ми хотіли зробити захищене та справді безпечне сховище для праху», – кажуть у команді.

Внутрішній контейнер виготовлений з алюмінію, він захистить останки тварини від вологи та радіації, а також не постраждає, якщо урна впаде. Дзеркальна окантовка корпусу сталева, а сам він дерев’яний. 

«Тобто капсулу для праху ми робили максимально надійною, вона прихована у формі. Це як сейф: завантажив, закрив спеціальним байонетом – і прах захищений. Усе інше вирішили виготовити з натурального, приємного дерева. Це недешево, бо це не пластик, але ми хотіли, щоб предмет був приємний візуально й тактильно», – відзначає Мельник.

Лінійку урн згодом планують розширити, додавши нові розміри. Так, більшими урнами цікавляться утримувачі великих собак вагою 50–80 кілограмів, розповідають у команді. Окрім додаткових розмірів, розглядають можливість нових дизайнів.

Обкладинка й фото: Fluff Above