Незабаром у селищі Брюховичі, що на Львівщині почне працювати навчально-виховний простір «Томік». Це приватна школа в комбінації з дитячим садочком, яка на невеликій площі поєднала все необхідне для сучасного й головне цікавого навчання дітей: від стіни для скелелазіння до простору, де встановлять телескоп.

The Village Україна разом з архітектурною компанією Poly розповідають, які виклики стояли перед дизайнерами та як архітектурні рішення заохочуватимуть дітей навчатися.

Архітектура, що доповнює освіту: чому «Томік» – це інноваційний навчальний простір?

Роман Вербіщук

архітектор, засновник і СЕO Poly

Навчально-виховний простір «Томік» – місце, де діти робитимуть перші кроки до знань, тому для нас було важливо створити сучасний, стильний і, безумовно, безпечний простір, де дитина почуватиметься щасливою та зможе спробувати реалізувати власні дитячі фантазії. При проєктуванні школи ми насамперед пам'ятали, що діти – наші головні клієнти, тому саме до них зверталися за оцінкою й приділили особливу увагу всім їхнім бажанням і потребам.

Комплекс поділений на три блоки, один із яких основний, тож зовні помітно виділяється. Усі три будівлі зʼєднані між собою двоповерховими «мостиками».

При проєктуванні ми враховували, що комплекс буде розташований у селищі міського типу, де немає багатоповерхівок і великих площ. Важливо було вписатися в контекст навколишньої забудови, але й підкреслити власну особливість, стати впізнаваними. Сама будівля не схожа на громадську установу. Вона масштабна, проте форми радше нагадують приватний будинок, аніж навчальний заклад. Постала потреба відшукати баланс, і нам це вдалося.

Томас Дземінський

засновник початкової школи «Томік»

«Томік» – це освітній простір дитячого розвитку. Ключовою нашою ціллю було зробити комплексний освітній підхід, щоби діти могли перебувати в нашому закладі від самого ранку й аж до вечора. У нас є садок, школа, спортивні та розвивальні гуртки, також хочемо реалізувати два види таборів: вихідного дня та міжсезонні. Для нас важливо розвивати в дітях здатність до самопізнання та дати розуміння, що вони мають право на вибір: від гуртків до навчальних процесів, можуть не боятися висловлювати власну думку та зростати з активною лідерською позицією.

Наша глобальна ціль – покращувати базове уявлення про освіту. Тому навчання відбуватиметься за державними стандартами НУШ із додатковими авторськими методиками та курсами.

Наші класи будуть оснащені обов'язковими осередками для учнів за вимогами Нової української школи:

  • Осередок комунікації, де буде збиратися весь клас, щоби проводити ранкові кола або інші цікаві заходи та повторювати закріплений матеріал. Якщо будуть виникати конфліктні ситуації в колективі, вони будуть разом у цьому колі їх вирішувати, проговорювати та розв'язувати.
  • Тематичний осередок або зона відкриттів – яскравий простір із наочними матеріалами, який буде видозмінюватися залежно від теми уроку, пори року чи свят.
  • Осередок тиші з атмосферою спокою та розслаблення, де дитина зможе відпочити та набратися енергії. Простір буде оснащеним осередком канцтоварних матеріалів, де будуть зібрані набори під кожного учня та з власними зонами для зберігання.

Однією з фішок «Томіка» буде також осередок новин, що відповідатиме за формування навичок невербального спілкування. Тут діти можуть ознайомитися з розкладом уроків, інформацією про дні народження, позашкільними заходами та взяти участь в опитуваннях.

Також у просторі будуть осередки читання. Окрім загальної бібліотеки, у кожному класі буде власна мінібібліотека з книжками, орієнтована на вік тої чи іншої групи дітей. І звичайно, кожен учитель матиме власний осередок – простір, який можна кастомізувати під себе.

Зростати, прогресувати, вдосконалюватися: які сенси заховали в архітектурі?

Роман Вербіщук

З архітектурних міркувань акцент вирішили робити на головному корпусі будівлі. Попри те, що це центральний блок, необхідність його додатково виділити нікуди не поділася. Тоді народилася ідея створити масштабну трубу, яка імітує димохід.

Насамперед вона привертає увагу й ненавʼязливо виділяє школу серед інших будинків. Утім, окрім цього, усередину «димоходу» інтегровані круглі сходи. Доступ до них є з третього поверху, а також із вулиці. Діти під наглядом учителів або батьків підніматимуться нагору, де зможуть встановити телескоп чи дивитимуться на мальовничі пейзажі навколо.

Окрім того, що труба – це наша архітектурна фішка, вона має ще й прихований сенс. Кожен рівень сходів, який закручується, це новий рівень розвитку учнів, який вони опановують разом із нами. Так працюють і знання – треба докласти зусиль, щоби піднятися до бажаного рівня. А ключова винагорода на вершині – можливість отримати ключ до самопізнання й побачити неосяжний світ, зрозуміти, хто ми в ньому й ким хочемо бути.

Дитяча енергія й оптимізм: чому в дизайні зробили акцент жовтий колір?

Роман Вербіщук

У брендуванні закладу було багато кольорів: синій, зелений, помаранчевий і жовтий. Ми обрали акцентним останній, і цьому є професійне пояснення: більшість фасадних матеріалів, які ми використовуватимемо, мають сірі та білі відтінки, а з ними найбільш вдало контрастує саме жовтий.

Звісно, цей колір є доволі специфічним, і кожна людина може сприймати його по-різному. Але жовтим ми хотіли передати енергію й оптимізм. У такі непрості часи ми хочемо дати дітям, їхнім батькам і всім відвідувачам комплексу промінь сонця та надії, який не тільки заряджатиме позитивним настроєм, а й стимулюватиме активність і підвищуватиме в учнів рівень сприйняття всіх процесів.

Обмежені простором: як вдалося багато зон розташувати на невеликій території?

Томас Дземінський

Ми хотіли максимально правильно використати простір і, що важливо, створити різні можливості для дитячого розвитку: спортивні майданчики для розваг, ігрову зону для активностей і гойдалки з лавками для відпочинку. Також зона центрального входу на вихідних буде відкрита для жителів Брюховичів, адже на території функціонуватиме заклад громадського харчування, тераса якого матиме вихід на наш майданчик. Батьки зможуть насолоджуватися своїм відпочинком, поки діти гратимуться в безпечному просторі.

Роман Вербіщук

Ми приділили увагу найменшим деталям, адже саме вони диктують якість. Такі речі в ландшафті, як покриття, мощення, газон, можуть здаватися другорядними, але вони зрештою стають «найсмачнішими».

Вуличні батути, дерева, навколо яких інтегровані лавки, і цікаві речі в благоустрої – без них уся територія була б рівною й відверто нудною. У ландшафт, зокрема, інтегровані величезні шахи, що виконують функцію впізнаваності, проте можуть бути використані і як місця для сидіння.

Одним із викликів була нормативна документація, яка вимагає, щоби в такого типу закладах була тридцятиметрова бігова доріжка. Ми стикнулися з проблемою – на ділянці не було рівної лінії необхідної довжини та ширини, окрім зони перед головним фасадом. Туди ми її втиснули, дотримавшись усіх норм і рекомендацій.

Роман Вербіщук

Кожен сантиметр ділянки, включно зі стінами будівлі, ми намагалися використати з користю. Спортивний розвиток дітей на вулиці забезпечуватимуть майданчик для гри в баскетбол і тенісні столи. Також зі сторони спортивного майданчика є глуха стіна, що виступає, з якої ми вирішили зробили зону для занять скелелазінням. Унизу розмістили настил і водонепроникний мат для безпеки дітей.

Томас Дземінський

Моя маленька мрія, щоби діти починали свій шлях у спорті ще змалечку, адже я сам із дитинства професійно займався футболом і тенісом. Ми будемо створювати максимально великий спектр спортивних розваг, щоби дати дітям можливість обирати, чим вони хочуть займатися, і не боятися пробувати себе в чомусь новому. Крім того, спортивні гуртки будуть доступні для всіх охочих, не тільки для учнів нашого закладу.

Ключовий наш задум у спортивних гуртках – навчити дітей дисципліни, прищепити їм любов і бажання до постійного спорту та донести його важливість і цінність, адже це те, що нас рухає вперед.

Навчання в тандемі з розвагами: як функціонуватиме амфітеатр?

Томас Дземінський

Рішення впровадити амфітеатр – максимально креативний і крутий підхід до організації дитячого навчання. Насамперед це зона для лекцій і презентацій, але також ми розглядаємо амфітеатр як ігрову для групових занять та інтерактивів. У теплі пори року плануємо використовувати його для проведення святкових подій на свіжому повітрі.

Роман Вербіщук

Амфітеатр складається із трьох рівнів й облаштований фактично як кінотеатр. Утім, окрім стандартних сидячих місць, тут є також батут, який розмістився просто перед стіною-«екраном». Він встановлений у тандемі з вертикальною сіткою, що слугує розвагою для дітей, а також додатковим «шляхом» для їхнього переміщення з нижнього поверху на верхній.

У цій зоні діти зможуть дивитися мультфільми та навчальний відеоконтент. І хоча територія здається невеликою, завдяки багатоповерхневому розташуванню місць ми зможемо залучити максимальну кількість глядачів: із рівня землі, з батута, другого та третього поверхів. З кожного рівня є вихід на вулицю, а третій поверх суміжний із кабінетом інформатики, з якого можна керувати технічною складовою амфітеатру.

Ще одна цікавинка – гірка, що веде з другого поверху амфітеатру на дитячий майданчик. Тобто малеча після перегляду мультиків за необхідності зможе легко спуститися на вулицю. Там на них чекатимуть гойдалки, пісочниця й інші вуличні активності.

Безпека – пріоритет: яким буде бомбосховище прямо під школою?

Роман Вербіщук

Сьогодні, як і завжди, найбільшою турботою про дітей є їхня безпека. Щоби її гарантувати, у закладі облаштують містке бомбосховище з двома входами та виходами. Найбільший його плюс у тому, що дітям не потрібно буде одягатися й перебігати в укриття – воно розташоване прямо під школою, а також опалюватиметься й матиме всі необхідні комунікації. Крім того, воно буде обладнане ігровими зонами, так діти зможуть відволіктися й почувати себе в безпеці та комфорті.

Томас Дземінський

Зараз безпека дітей – це ключовий пріоритет як для батьків, так і для нас як нації. Під час тривог діти перебуватимуть разом із викладачами в укритті на мінус першому поверсі. Воно максимально оснащене під усі потреби, тому фізична безпека та психологічна підтримка будуть забезпечені, а освітні процеси продовжуватимуться в гарному настрої.

Більше про те, як будують «Томік»

МАТЕРІАЛ ПІДГОТОВЛЕНО ЗА ПІДТРИМКИ