Нещодавно засновниця українського ювелірного бренда Guzema Jewelry Валерія Гузема звинуватила бренд «Золотий вік» у копіюванні дизайну каблучки. Валерія створила його та запатентувала у 2016 році. У відповідь на це «Золотий вік» заявив, що інформація Валерії неправдива. У своє виправдання зазначив, що мода циклічна, а дизайн цієї каблучки не є унікальним і траплявся раніше у виробників з інших країн.

У ЗМІ та соціальних мережах доволі часто з’являється інформація про те, що бренди копіюють одне одного. Не лише масмаркет і «малі» бренди наслідують світових дизайнерів, а й навпаки – люксові бренди копіюють локальних дизайнерів. Так, наприклад, американський дизайнер головних уборів Тайсон Перес звинуватив модний дім Givenchy в копіюванні своєї шкіряної панами (панама бренду Givenchy).

У схожі ситуації потрапляв і бренд Gucci. Художниця Шарона Франклін звинуватила бренд у крадіжці її робіт. Франклін створює скульптури з желе, у які поміщає різні предмети – прикраси, статуетки, квіти. Свої роботи художниця показує в Instagram. За її словами, Gucci спочатку запропонували їй співпрацю для реклами курортної колекції 2020 року, а потім відмовилися. Згодом представили у своїй кампанії аналогічні витвори мистецтва.

А інколи відомі копіюють відомих. Так Vetements звинуватили модний дім Balenciaga у плагіаті. В інстаграм-акаунті бренда з’явився колаж з оригінальною футболкою 2019 року та копією французького бренда Balenciaga, випущеною роком пізніше, з підписом WTF. Футболки дійсно дуже схожі, обидві речі чорного кольору з вітальним стікером на грудях. Проте, як зазначають Dazed, ідея не нова – футболки зі стікерами випускав бренд Fuct ще в 1994 році.

Проте найбільше грішать копіюванням бренди масмаркету. Окрім того, що майже весь асортимент брендів швидкої моди нагадує речі світових брендів, до прикладу, Zara та Mango нерідко копіюють локальні бренди з надією, що ті не зможуть себе захистити: ні репутаційно, ні юридично. Так, наприклад, у 2016 році Mango повторили дизайн джинсів-шортів Ksenia Schnaider.

Ми запитали фешн-експерта, чи нормально, що бренди копіюють одне одного, та як це впливає на їхню репутацію. А також розпитали юриста, як убезпечити себе, якщо ваш дизайн копіюють.

Ярослав Лерман

співавтор телеграм-каналу КФЛ, колумніст в L’Officiel і консультант із креативних комунікацій


Чому бренди копіюють одне одного

У 21 столітті вигадали все – нічого нового не впровадиш. Багато ідей уже втілено. Тому я вважаю, що великий талант – знати те, що вже вигадано, і спробувати зробити з цього щось нове. Але важливо не відкидати той факт, що технології не стоять на місці, і саме вони можуть стати умовою для нової форми та нових механік.

Навіть умовний високотехнологічний дизайн одягу за сенсом може відрізнятися, проте використовує ті ж самі силуети, що і класичний дизайн. Наприклад, бренд Альбера Ельбаза AZ Factory (колишній креативний директор Lanvin – ред.) достатньо очевидні речі інтерпретує з допомогою нових тканих і нових технологій виробництва. І це вже якось мірою щось нове, проте на 100% чогось нового бути вже не може.

Чи нормально це

Я вважаю, що наслідування – це не ок. Тому що багато чого вже зроблено, що можна інтерпретувати, з одного боку. А з іншого боку, ми всі є свідками мас-маркету і фаст-фешну та навіть локальних брендів, які інтерпретують світових дизайнерів. Добре, коли ця інтерпретація схожа на гру, а не на тупе копіювання.


Покупцям брендів, які були спіймані на відвертому копіюванні, дуже сумно, що вони заплатили за щось вкрадене та «другосортне»


Копіювання неприпустиме для брендів, що позиціюють себе як висока мода та працюють із власними розробками. Коли їх ловлять на тому, що вони когось скопіювали – це виглядає дуже безглуздо. Така модель неприпустима для тих брендів, які хочуть бути відвертими зі своїми споживачами. І відвертими не просто на словах і підписах в інстаграмі, а на ділі. Я впевнений, що покупцям брендів, які були спіймані на відвертому копіюванні, дуже сумно, що вони заплатили за щось вкрадене та «другосортне».

Марк Мусієнко

юрист


Купуючи будинок, ти апріорі купуєш двері, ключі, замок. У купленому авто з імовірністю 70% стоїть сигналка. Коли ми створюємо бізнес, то чомусь люди дуже рідко піклуються про захист своєї ідеї. Кожен бізнес потрібно захищати. Для того, щоб убезпечити свій бренд або ідею бізнесу, насамперед потрібно реєструвати торгову марку й авторське право. У нас є різні об’єкти інтелектуальної власності: торгові марки, винаходи, промислові зразки, корисні моделі.

Під час реєстрації компанії ви обираєте її назву, вона є комерційним найменуванням. Наявність такого комерційного найменування надасть вам у майбутньому більше шансів зареєструвати торгову марку для захисту: словесного, зображувального (лого чи інший візуал) або комбінованого (комбінація слів і зображень) знака.

Об’єкти інтелектуальної власності потрібно реєструвати, щоб у майбутньому чи захистити, чи заборонити їх використовувати іншим. До речі, зараз часто порушники використовують такі об’єкти (копії товарів) в інтернеті, а зареєстрована торговельна марка допоможе таких користувачів швидко заблокувати.

Кожен предмет модної індустрії може бути об’єктом інтелектуальної власності. Просто тут питання в іншому: як правильно зареєструвати такий предмет, щоб у результаті його захистити. Наприклад, коли ми говоримо про фасон одягу, то це буде промисловий зразок. Коли говоримо про якесь технічне рішення, яке вирішує предмет одягу, то це корисна модель. Якщо ми говоримо про назву або зображення бренда, то це торговельна марка. Якщо щось не можна зареєструвати, то юристи завжди знайдуть шлях, як це захистити.

Як працює патент у сфері фешну?

Тут існує багато нюансів. Наприклад, якийсь одяг має назву бренда, бирку або зареєстровані зображення (лого). Щоби ніхто не вкрав реалізовану ідею, треба реєструвати назву або логотип, зображення. У майбутньому власник зареєстрованого об’єкта або його юристи зможуть заборонити іншим особам розповсюджувати таку продукцію. Наприклад, китайські підробки речей таких брендів: Nike, Adidas, Zara тощо.


Об’єкти інтелектуальної власності потрібно реєструвати, щоб у майбутньому чи захистити, чи заборонити їх використовувати іншим


Власники оригінальної торгової марки можуть заборонити іншим особам використовувати ТМ в інтернеті. А з допомогою інших юридичних інструментів можна заборонити використовувати її на території України, додатково таку продукцію можна вилучити. Недавно був створений кабінет митниці, де є функціонал, з допомогою якого можна заборонити ввозити таку продукцію на територію України, однак потрібно мати свідоцтво про реєстрацію ТМ. Крім цього, зареєстрована ТМ допоможе власникам бізнесу отримати домен у зоні UA та під час оформлення вивіски.

Якщо, наприклад, дизайнер спідниці хоче захистити своє право, то потрібно зареєструвати промисловий зразок. Промисловим зразком може бути: дизайн етикетки, форма пляшки, форма стільця або шафи, модель або фасон одягу чи взуття, зовнішній вигляд автомобіля, телефону, настільної лампи, вентилятора й інших речей. Важливо зазначити, що легше захистити те, що зареєстровано. Однак якщо немає реєстрації, то можливо й без неї направити претензію особам, які порушують ваше право.