Автомобілі-«фантоми», які приховано фіксують порушення швидкісного режиму, уже понад тиждень патрулюють дороги Києва та Київської області. За перше повноцінне патрулювання, 25 січня, вони виписали майже тисячу штрафів, а за 4 дні роботи – понад 4 тисячі штрафів.

У МВС кажуть, що досвід європейських країн показує ефективність «прихованого» патрулювання. Зокрема, подібний патруль працює в Польщі, Словаччині, Німеччині, Литві й інших країнах ЄС.

Але чи всі порушення може зафіксувати «фантом»? І чи можна проводити таке патрулювання на будь-якій ділянці дороги? А чи можуть «фантомні» патрульні мене зупинити? Розповідаємо, як ця система має працювати в Україні.

Навіщо потрібні «фантоми»?

Для запобігання ДТП ще в червні 2020 року почала працювати стаціонарна система автофіксації порушень на дорогах Києва та Київської області. За даними МВС, за перші десять днів роботи камер кількість правопорушень зменшилася вдвічі.

Але, попри це, кількість аварій продовжує зростати. Кожного дня в ДТП гине 7 українців, а 60 людей отримують травми. Зокрема, за період із січня по листопад у 2021 році у порівнянні з тим самим періодом 2020 року, кількість аварій збільшилася майже на 14% в Україні та майже на 20% – у Києві.

Тож «фантоми» анонсували як ще один спосіб попередження ДТП і їхніх наслідків. Також у МВС очікують, що «фантоми» запобігатимуть корупції, яка можлива за звичайної зупинки авто патрульними, а відео з камер спостереження спецавтомобілів зможуть стати доказовою базою у випадку судових розглядів.

Який вигляд може мати «фантомний» патруль?

Тендер на закупівлю чотирьох спеціалізованих автівок з’явився на Prozzoro ще в листопаді 2020 року. Відповідно до документації, Державне агентство інфраструктурних проєктів закупило чотири «фантоми» за майже 4 млн грн (3,95 разом із ПДВ).

Також у документах можна знайти вимоги для технічних характеристик спеціалізованих автомобілів: це мають бути повнопривідні кросовери білого, сірого та чорного кольорів з автоматичною коробкою передач.

Автомобіль має бути обладнаний світловими пристроями синього та червоного кольорів, які могли би працювати одночасно. Місця для встановлення – захисна решітка радіатора на передньому бампері й заднє та лобове скло в салоні автомобіля. Про традиційні проблискові маячки на даху не йдеться.

Поки дороги Києва та Київської області патрулюють чотири автомобілі марки Škoda Kodiaq, але автівки ще планують закупати. Вони будуть різних марок, і, можливо, їздитимуть не лише в межах Києва й області, але й в інших регіонах України.

Хто та що всередині «фантома»?

За кермом автомобіля сидять інспектори патрульної поліції під час виконання, у поліцейській формі, з жетонами та шевронами.

Автомобіль оснащений чотирма камерами. Основна камера автомобіля, радар, призначена саме для фіксації швидкості. Результати цієї фіксації зображаються на радарній сітці: там є дані про номер та ідентифікаційний код автомобіля, дату, час, координати та, власне, швидкість автівки.

Ще дві камери встановлені спереду та ззаду автомобіля. Вони фіксують порушення ПДР позаду та попереду службового «фантома». Відеозаписи з цих камер можуть за потреби бути доказами в суді.

Також одна з камер розміщена над дзеркалом переднього виду, вона знімає салон спецавтомобіля.

Який принцип роботи «фантомного» патруля?

«Фантоми» малопомітні на дорозі, рухаються в загальному потоці автівок і не мають розпізнавальних знаків. Вони фіксують порушення швидкісного режиму в обох напрямках дорожнього руху, це може бути 50 цілей водночас, пояснив міністр внутрішніх справ Денис Монастирський.

Як саме працює механізм фіксації швидкості на різних ділянках дороги, поки не пояснюють. Але кажуть, що автомобілі «оснащені відповідними системами контролю швидкості», а її вимірювання відбувається за допомогою «спеціальної високоточної техніки».

Автівки можуть «помічати» перевищення швидкості тоді, коли «фантом» стоїть на місці чи коли він перебуває в русі.

Після фіксації правопорушення система зчитує та розпізнає номерні знаки автівок, щоби перевірити їх у базах даних. Далі в автоматичному режимі формується файл, що передається в центр автоматичної фіксації.

Там інформація обробляється та формуються постанови про адміністративні правопорушення, щоб потім порушник ПДР сплатив штраф. Якщо водій не сплатить його протягом 10 днів, йому прийде сповіщення на електронну пошту.

«Фантомний» патруль фіксує лише перевищення швидкості?

У більшості випадків робота «фантомів» зводиться до роботи пересувних комплексів, що автоматично фіксують порушення ПДР.

Поліцейські втручатимуться лише під час «найзухваліших» правопорушень, які небезпечні своїми наслідками. Це може бути проїзд на червоне світло або перетин подвійної суцільної смуги, каже перший заступник начальника департаменту Патрульної поліції Олексій Білошицький.

Якщо інспектори вирішили зупинити автомобіль, вони мають увімкнути проблискові маячки синього та червоного кольорів, вийти з «фантома» та розв’язувати дорожню ситуацію у звичному режимі.

Які труднощі виникають при патрулюванні

Найбільшою проблемою для «фантомних» патрулів є розпізнавання так званих автомобілів-двійників, а також автівок, зареєстрованих до 2011 року. Через це «бувають неточності в реєстраційних даних», але в МВС «працюють у цьому напрямі», повідомив заступник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко.

Також поки не розв’язали питання щодо фіксації швидкості спецавтомобілів, зокрема автівок дипломатів або військових автомобілів. Зате «фантоми» «чудово фіксують буквені номери на кшталт імен «САША» або» «МАША», і їхні власники отримують штрафи, зазначив Геращенко.

Наскільки законні «фантоми»?

Запровадити «фантоми» було непросто, бо відповідні сертифікаційні процедури здійснювали вперше в Україні, каже перший заступник начальника департаменту Патрульної поліції Олексій Білошицький.

Спецавтомобілі сертифіковані за модулями В та F (це означає, що автівки відповідають технічним характеристикам – ред.) і внормовані з усіма вимогами ДСТУ-8809:2018 Національного стандарту України.

«Приховане» спостереження за водіями не суперечить статті 40 закону «Про національну поліцію». Тобто місця патрулювання будуть позначати спеціальними знаками, що ведеться фото- та відеофіксація, додає Олексій Білошицький.

Водночас юрист Центру демократії та верховенства права в коментарі «Суспільному» каже, що наразі нема чіткого розуміння, чи справді в поліції будуть дотримуватися цієї вимоги. Знаки про фото- і відеофіксацію мають бути розміщені лише на видному місці. На думку юриста, законність використання «фантомів» має підтвердити або спростувати судова практика.

Скільки «фантомів» ще хочуть запустити?

У вересні міністр внутрішніх справ Денис Монастирський казав, що у 2022 році фіксуватимуть порушення 23 автомобілі. Водночас Олексій Білошицький та Антон Геращенко пізніше зазначили, що за Держпрограмою, яка реалізовується Мінінфраструктурою, у 2022 році закуплять 30 «фантомів».

Заступник міністра внутрішніх справ також зазначив, що у 2023 році придбають ще 50 таких автомобілів. А за словами Дениса Монастирського, українські дороги будуть патрулювати 110 «фантомів» у 2023 році.

Де може очікувати «фантом»?

«Фантоми» патрулюватимуть не на будь-яких ділянках, а в місцях із найбільшою аварійністю, де трапляється найбільше ДТП, кажуть у Патрульній поліції. Місця патрулювання обіцяють позначати знаками про те, що там ведеться фото- та відеофіксація.

Джерело фото: Патрульна поліція, Олексій Білошицький, МВС