Багато виробників косметики та продуктів стараються привернути увагу покупців яскравою упаковкою. Її доводиться викидати відразу після покупки чи придумувати, як здати на переробку кілька шарів з різних матеріалів. Засновниця інтернет-магазину Катерина Колчанова вмовила одного з постачальників перейти з пластику на крафтовий папір. Вона написала, як їй це вдалося та як вона намагається «переодягнути» інші продукти.

Катерина Колчанова

Засновниця інтернет-магазину


Занадто упаковані

Ми запустили інтернет-магазин, щоб можна було придбати прості побутові товари, не витрачаючи час на вибір і читання дрібного тексту на упаковці. Щоб хтось взяв і відсіяв продукти, які виходять за межі дбайливого побуту. Для такого відсіву працює три фільтри: товари мають бути місцевими (це відповідає принципу підтримки місцевих виробництв), склад повинен бути зрозумілим без кандидатської з хімії, після використання має залишатися мінімальна кількість сміття.

І якщо з першими двома більш-менш зрозуміло, то з третім пунктом поки що ні. Ми багато працюємо з брендами з регіонів, куди хвиля свідомого споживання ще не дійшла.

30–80 %

може займати вартість пакування в ціні продукта

Мало хто задумується про принципи стійкості й те, що упаковку, на яку витрачається багато сил і грошей, викинуть уже за хвилину після покупки. Багато виробників продовжує підкреслювати унікальність свого продукту упакуванням. Тут усе як у казці: крем у баночці, баночка в коробці, а коробка в плівці. Дехто додає ще й рекламку.

З одного боку, так більш звично – зняв і викинув. А з іншого боку, щоб зробити навіть паперову упаковку (її, як правило, вважають менш шкідливою за пластик, але це не завжди так), витрачають велику кількість води, енергії, деревини та отруйної хімії, яку використовують для відбілювання паперу та у фарбах. Виробництво супроводжується викидами, забрудненням стічних вод і транспортним слідом. За все платимо ми – споживачі. Що більш витончена коробка, то більше ресурсів та вища ціна.

Вартість упаковки в ціні продукту може становити від 30% до 80% (іноді й більше). Але ми не думаємо про це, коли купуємо баночку крему. В магазині чи на виробництві це вже зовсім інший масштаб, який важко не помітити.

Переодягання

«Роздягнути» чи «переодягнути» – так ми називаємо роботу з упакуванням товарів.

Перше, чого нам здалося найлегше позбутися, – це плівка з паперової коробки. Ми попросили кількох виробників не використовувати її, вони відповіли, що плівка захищає коробку під час транспортування. Окрім цього, відомі бренди можуть використовувати плівку для додаткового захисту від відкриття чи підробок. Але це точно не наш випадок: ми продаємо через інтернет та працюємо з вітчизняними марками, які ще не такі відомі, щоб хтось почав їх підробляти.

Водночас менеджери погоджуються з нашими аргументами та позитивно ставляться до пропозиції «заощадити на нас». Але поки що далі, ніж «ми передамо вашу пропозицію на виробництво», ми не просунулися – товари продовжують надходити в плівці. Ймовірно, внутрішня мотивація компанії до таких змін ще не готова, а наших прохань недостатньо, але ми продовжуємо спроби.

Десерт без пластику

Один з найпопулярніших продуктів – натуральні десерти. Ми купували їх у фасуванні по 130 грамів – у пластиковій підкладці з припаяною до неї кришкою з композитного матеріалу (товстий фольгований картон). Пластикову підкладку ще можна було здати на переробку, а ось з кришкою уже нічого не зробиш. Але найбільший недолік цієї упаковки був у тому, що кришку так міцно припаювали до підкладки, що дістатися до десерту без інструмента було нездійсненним завданням.

Продавати десерти в такому вигляді було трохи соромно. Тому ми запропонували виробнику подумати про більш ергономічну упаковку. За кілька місяців після розмови ми отримали фото прототипа – світлину десерту, загорнутого в крафтовий папір і перев’язаного джутовою мотузкою. У відповідь ми підшукали варіанти того, як можна на нове упакування нанести брендинг та іншу інформацію, і вже за місяць отримали пробну партію.

До речі, саме так у команді з’явилося правило «запитай». Сенс якого у тому, щоб все-таки обговорити свою ідею з партнером, замість того, щоб самому придумувати причини, «чому ні», та заздалегідь ухвалювати за нього негативне рішення.

Тепер усі десерти запаковані в невідбілений папір, який можна здати на переробку, відіслати на компост чи навіть використати вдруге. Всередині упаковку довелося обкласти харчовою калькою, щоб на зовнішньому боці паперу не з’являлися плями вологи від десерту.


Юрій Легін

керівник виробництва

Поки що для нас це експеримент, і, на жаль, далеко не всі наші гуртові покупці готові перейти зі звичного пластику на папір. Вихідні матеріали для паперової упаковки загалом дешевші, але поки вона не стала популярною, ми робимо її вручну й не дуже великими партіями. Попри це ми віримо, що рано чи пізно таке упакування буде більш затребуване, та вже шукаємо більш екологічні рішення для фасування та подарункових варіантів.


Ми вже встигли отримати перші відгуки про нашу нову упаковку від постійних покупців: десерти стало легше відкривати. Наша аудиторія доволі свідома, і, здається, для неї «переодягання» в більш екологічні матеріали і так зрозуміле. Для нас теж, тому ми не чекаємо на овації, але це ще один крок до більш дбайливого споживання.

ТЕКСТ: Анна Соколова