За 2020 рік у Києві демонтували 140 літніх майданчиків, а від початку 2021-го ще 25. За даними департаменту благоустрою, у місті наразі лишається 112 незаконних літніх майданчиків (принаймні вони не надали документи).

Загальна кількість літників у Києві – близько 700. Тож кожен восьмий літній майданчик у столиці працює без дозволів. Порушення регулярно фіксують журналісти й активісти.

Наприклад, урбаніст Олександр Рак у Facebook звертає увагу на майданчик на Великій Васильківський, встановлений прямо на зупинці.

А тут майданчик на вулиці Ярославів Вал, який звужує прохід для пішоходів до мінімуму, ще й розташований поблизу перехрестя.

Ну, і ціла епопея сталася з терасою поблизу Золотих воріт, де заклад встановив повноцінний сезонний майданчик упритул до входу в метро (чого не можна робити), а після демонтажу наприкінці 2020 року почав встановлювати його знову.

Наразі там працює повноцінний сезонний майданчик.

Що можна зробити, якщо ви бачите літник, який перешкоджає вільному руху? Усе, що може зробити сторонній глядач у таких випадках, – це організувати перевірку тераси, якщо йдеться про законний спосіб, звичайно. Ми вирішили розібратися, як запустити механізм перевірки на дотримання власниками закладів умов облаштування терас.

Редакція The Village Україна спробувала поскаржитися на літній майданчик, який перекрив тротуар.

Перед тим, як звернутися до місцевої влади, треба самому зрозуміти, якою має бути літня тераса.

Які літні тераси є законними

Правила встановлення та вимоги до літніх майданчиків у Києві регламентує розпорядження КМДА. Згідно з ним, якщо підприємець бажає облаштувати літній майданчик, він має оформити довідку та сплатити пайову участь (на час пандемії це символічна 1 гривня).

Процедура отримання довідки про функціональне призначення літника здійснюється онлайн. Про те, як отримати довідку, можна подивитися тут. Однак сторонньому глядачеві важливіше, аби літній майданчик відповідав вимогам.

Вимоги:

  • залишати для проходу пішоходів 1,8 метра (якщо не йдеться про парк, площу чи сквер);
  • розміщуватися вздовж фасаду закладу (в іншому випадку потрібна згода сусідів);
  • мати вхід для людей з інвалідністю;
  • освітлення не засліплює пішоходів, автомобілістів і сусідні вікна;
  • висота огорожі по периметру майданчика не більше метра;
  • дотримані протипожежні вимоги;
  • його можна легко розібрати в екстрених ситуаціях;
  • майданчик в історичному центрі міста має стилістично відповідати концепції;
  • майданчик не виділяється на фоні фасаду будинку та не заважає сприйняттю декору (не перекриває мозаїку, ліпнину, ротонди, пілястри тощо).

У травні ми намагалися дізнатись у КМДА, яким чином вони перевіряють останні візуальні норми майданчика, але відповідь на запит так і не отримали.

Майданчики не можуть розміщуватися на дорогах, газонах і ближче ніж 20 метрів до зупинок, входу до метро та перехресть вулиць.

Що робити, якщо ви бачите майданчик, що порушує ці вимоги

За дотримання правил розміщення (або взагалі законність розміщення) літніх терас відповідає департамент міського благоустрою КМДА. На сайті процедура скарги на тераси виглядає просто.

Як поскаржитися:

  • зателефонувати за номером 044 489 33 75 (телефонувати до 12:00);
  • надіслати лист на пошту kyivblagoustrii@kmda.gov.ua;
  • заповнити онлайн-форму на сайті КП «Київблагоустрій».

Також на сайті КП є номер диспетчерської, де нібито ви можете залишити скарги, але нам за вказаним номером відповідала охорона. Кажуть, що ніякої диспетчерської тут немає.

У скарзі ви повідомляєте адресу літнього майданчика, назву закладу та виявлене порушення (заважає пішоходам, близько до перехрестя й т.д.). Також треба залишити своє ім’я, адресу проживання в Києві та контактний номер телефону.

Вашому зверненню призначать номер (запишіть його). Упродовж семи робочих днів інспектор із благоустрою має відвідати майданчик і перевірити наявність документів та відповідність нормам. Про результати перевірки повинні вам повідомити.

Експеримент

Ми виконали ці пункти щодо одного з майданчиків поблизу станції метро «Золоті ворота», який, схоже, має розміри більше дозволених і заважає пішоходам.

Для початку ми зателефонували в сам заклад «Хурма», де нам повідомили, що в них є всі необхідні дозволи.

Далі ми зателефонували в КП «Київблагоустрій», де нашу заявку прийняли. Проте звіту від інспектора ми не дочекалися. Навіть отримати інформацію про долю звернення нам не вдалося.

За цими ж номерами, за якими приймали заявку, у КП «Київблагоустрій» нам відповідали, що в них такої інформації немає, і лише порадили подивитися в реєстрі на сайті. Проте він наразі не працює та невідомо, чи запрацює найближчим часом.

За головною диспетчерською лінією міста 15-51 нам також не допомогли, адже заявку ми залишили не в них. Проте на момент залишення скарги ми не бачили потреби в її дублюванні.

Хоча процедура й виглядає на сайті КП простою, уся складність квесту полягає у відсутності прямого контакту. Один із номерів телефону – це охорона, а другий – приймальня. Тому навіть якщо ваше звернення приймуть, дізнатися про результат перевірки складно. Як і перевірити, чи її взагалі проводили.

Усе, що нам відомо: майданчик, на який ми скаржилися, залишився незмінним. Проте нашою метою й не було його прибрати, адже ми не уповноважені вирішувати, чи дотримуються вони правил розміщення. Нашою метою було перевірити, як організовано процес подачі скарги та його ефективність.

Наостанок, що має дати скарга?

В ідеальних умовах, якщо порушення знайдуть, то департамент може анулювати дозвіл, а далі – демонтувати літник. Водночас наступного року заклад має знов збирати документи, тимчасом як «відмінники» отримують дозвіл на наступний рік автоматично.

Обкладинка: Ярослав Друзюк для The Village Україна