Арам Сімонян та Ольга Саранча придбали морську свинку в одному із зоомагазинів мережі MasterZoo на вулиці Маршала Конєва, 10/1 в Києві.

MasterZoo – це мережа зоомагазинів, яка працює в Україні протягом 28 років. Усього має понад вісімдесят магазинів по всій країні. Мережа продає товари для тварин. Наприклад: корм, вітаміни, домішки, товари для догляду, посуд, обладнання та ветпрепарати. Також у мережі можна купити гризунів, птахів, акваріумних рибок, рептилій, котів і собак.

За кілька днів тварина померла. Серед причин – недостатня вага, паралізовані задні лапи, травми та хвороби, які вона могла отримати під час утримання в магазині. 

Випадок зрезонував і викликав жваву реакцію серед людей, понад тисяча осіб поділилися цією історією в соцмережах. Арам та Ольга розповідають, що вирішили спробувати запобігти аналогічним ситуаціям, зробивши свою історію публічною. 

Як виявилося, випадок із морською свинкою непоодинокий. Інші клієнти MasterZoo у коментарях до посту Арама і у своїх профілях розповідають про схожий експіріенс: хворі, недоглянуті, скалічені домашні улюбленці. Для розв’язання проблеми пара звернулася безпосередньо до MasterZoo та руху зоозахисників UAnimals.

The Village Україна розповідає про досвід Арама та Ольги, реакцію MasterZoo та подальші кроки зооактивістів і зоомагазину.

Арам, Ольга та їхня морська свинка Тиква з MasterZoo: що сталося

Ми з Ольгою гуляли районом 3 січня і зайшли в зоомагазин MasterZoo на вулиці Маршала Конєва, 10/1. Одразу звернули увагу на морську свинку: це був спокійний малюк, який ніби сидів і чекав, поки ми за ним прийдемо. Продавчиня відразу відреагувала на наш інтерес. Сказала, що свинка залишилася одна, бо її ніхто не купує через надто довгу шерсть.

Ми повернулися додому й почали вивчати все про утримування морських свинок: клітки, харчування, усі деталі. Придумали навіть ім’я – Тиква або Тиквич. Дали собі кілька днів подумати. Згодом вирішили забрати свинку.

5 січня ми купили Тиквича. Одразу придбали найкращу клітку, корм, сіно, підстилку. Від магазину до нашого дому десь 650 метрів. Ми за кілька хвилин донесли Тиквича, щоби він не замерз у коробці-переносці.

Удома Оля помітила, що тварина досі млява. Свинка була дуже худа й сиділа на одному місці. Коли ми насипали корм, Тиквич одразу на нього накинувся, ніби до цього взагалі ніколи не їв. Ми зрозуміли, що він особливий. Носили його до годівнички, поїли й підмивали. Старалися зробити все, щоби він відчув себе як удома.

Важливо, що Тиквич взагалі не ходив. Він повзав, відштовхуючись передніми лапками. Потім ми побачили, що в нього паралізовані задні лапи, він ними взагалі не рухав. Зранку почали шукати ветлікаря, але найближчий вільний час був на 8 січня.

Коли ми все ж потрапили до лікаря, то дізналися, що тварина дуже виснажена. Її вага у два з половиною рази менша, ніж має бути в такому віці: 160 грамів замість 400. Також у нього викривлені дві передні лапи й не працюють дві задні. Крім цього, ще підозра на паразитів, кахексія і вроджений рахіт або ж травма хребта. Тиквичу призначили рентген на наступний день.


Вони не запитали про стан тварини. Вони запитали, хочемо ми повернути морську свинку чи гроші


Поки ми чекали на рентген, почали шукати, як спростити життя Тиквича. Знайшли кілька моделей візків, які можна надрукувати на 3D-принтері. Такий візок допоміг би свинці рухатися. Але візок не знадобився.

Ми дали Тиквичу всі необхідні вітаміни, спеціальний живильний корм, болетамівне. Годували його за допомогою шприца, зігрівали грілкою, бо його маса тіла не давала йому зігріти себе самостійно. Тиквичу ставало дедалі гірше й 8 січня, о 23:00, він помер.

Що було далі

Ми спілкувалися із продавцями магазину на вулиці Конєва ще двічі. Перший раз одразу після прийому у ветлікаря. Тоді Оля пішла купувати потрібні препарати й зайшла в MasterZoo. Вона показала виписку лікаря, на що їй продавчиня сказала, що це ми самі винні, бо, очевидно, Тиквич впав у нас, коли ми несли його додому.


Її вага у два з половиною рази менша, ніж має бути в такому віці: 160 грамів замість 400


Другий раз нам подзвонили з магазину в той вечір, коли Тиквич помирав. Нас вразила реакція продавців. Вони не запитали про стан тварини. Вони запитали, хочемо ми повернути морську свинку чи гроші. Їх цікавили тільки ті 400 гривень, які довелося б нам повертати.

Нам стало прикро. Ми вирішили публічно говорити про ситуацію, щоби смерть Тиквича не була даремною. Ми з Олею ніколи не належали до спільноти зоозахисників, але зіштовхнулися із проблемою й вирішили зайнятися нею.

Як розв’язують проблему Арам та Ольга

Зараз ми спілкуємося із представниками UAnimals. Зокрема, нашою проблемою займається зоозахисниця Юлія Фісовна. Вона зібрала такі ж кейси, пов’язані з MasterZoo, і тепер з юристами готує звернення до мережі, щоби вони прокоментували ситуацію. Після того, як UAnimals підготують колективне звернення, вони планують залучити незалежних ветлікарів, які проведуть експертизу утримання тварин у магазинах MasterZoo. Ми готові це підтримувати та брати активну участь у процесі.

«Я не підбирав епітетів і звинувачував їх в усьому»: як склалася комунікація з MasterZoo

Я визнаю, що мій пост на Facebook був дуже емоційним. Я не підбирав епітетів і звинувачував їх в усьому, але зараз разом з UAnimals максимально готовий до діалогу.

Велика кількість людей репостили мій допис. Усім цим людям MasterZoo відповідали, що вони з нами сконтактували, але це була неправда. У момент, коли вони це писали, жодної реакції від них ще не було.

За добу після появи мого посту MasterZoo відповіли в коментарях. Вони написали, що «більш детально ознайомилися з ситуацією і приносять співчуття». Сказали, що «провели внутрішню аналітику й виявили, що умови проживання свинки були максимально комфортними з усім необхідним: їжа, сіно, вода, смаколики та іграшки». Додали, що «стан здоров’я свинки не був перевірений перед продажем належним чином, що і спричинило ситуацію».

Мережа визнала провину за цю ситуацію. Розповіли, що до працівників магазину на вулиці Конєва застосували дисциплінарне та адміністративне покарання, а в інших магазинах мережі пообіцяли провести перевірку стану здоров’я та належних правил утримання тварин.

Після цього я написав їм список запитань, відповіді на які цікавлять не тільки мене. Оскільки є інші кейси, це вже не проблема одного випадку. Це проблема комплексна. Я попросив показати умови утримання тварин, інструкції з догляду й харчування, а також попросив розповісти, як влаштований процес ветеринарного нагляду. Ми з’ясували, що, за законом, якщо магазин продає будь-які ветпрепарати, то це вже як аптека. А тому в такому магазині повинен бути фахівець – ветлікар, який має доглядати за тваринами. Тому нас цікавить, чи є в мережі процес ветнагляду.

Важливо ще почути, звідки тварин доставляють у магазини. Колишні працівники мережі розповіли в коментарях про те, що в Харкові чи під Харковом є фабрика тварин. Там утримують тварин, які народжують інших. Умов жодних, антисанітарія. Тому нам важливо, щоби показали, звідки справді беруть тварин.

Ще один факт, який прозвучав від колишніх співробітників мережі: хворих тварин перенаправляють в інші магазини, де утримують рептилій. Таких хворих гризунів віддають цим рептиліям як корм. Нам би хотілося почути спростування або коментар.

Ми запропонували обговорити все в публічному просторі: у коментарях, онлайн-трансляції на Facebook чи іншому майданчику. У середу, 20 січня, мені зателефонувала представниця MasterZoo. Вона попросила вибачення за ситуацію з Тиквичем. Повідомила, що в магазинах змінили правила. Наприклад, усі тварини проходять щоденний контроль та огляд і в разі необхідності співробітники зв’язуються з ветлікарем і надають допомогу. Також сказали, що обладнали вольєри і стежать за раціоном, а всі співробітники проходять навчання з перевіркою знань і будуть нести відповідальність за здоров’я тварин.

Редакція The Village Україна перевірила наявність ветлікаря в MasterZoo. Для цього ми зайшли в їхній магазин у ТРЦ Europark. Там продавчиня сказала, що в них не було і немає ветлікаря і запитала, навіщо він нам.

Крім цього, мережа запропонувала покрити всі наші витрати на утримання нових морських свинок, а також вартість обслуговування у клініці, куди ми возимо на огляд наших тварин.

Нам приємно, що вони йдуть на діалог. Але наша мета – не просто вирішити конкретну проблему. Оскільки ситуація повторилася й в інших клієнтів мережі, ми хотіли б, щоби магазини комплексно її вирішили й обговорили публічно.

Юлія Фісовна

зоозахисниця UAnimals


Подібні історії, яка сталася з морською свинкою Тиквичем, у MasterZoo стаються не вперше. Лише через цю ситуацію нам вдалося сконтактувати з великою кількістю людей, які були свідками поганих умов утримання тварин, деякі з них передали нам відео та фото, де зафіксовані або умови утримання, або самі тварини з травмами.

У соцмережах MasterZoo дає формальні пояснення. UAnimals планує офіційно звернутись до MasterZoo, а також ініціювати перевірку умов утримання тварин та їх стан. Ми розуміємо, що не можемо заборонити продавати тварин, птахів в зоомагазинах, тому нам потрібен інструмент, який дозволить в майбутньому недопустити подібних випадків.

Керівництво та працівники зоомагазинів повинні розуміти, що вони показують приклад, які мають бути умови утримання (розміри кліток, вольєрів тощо) тварин, а особливо папуг, хом’яків, кроликів, щурів або екзотичних тварин.

Що розповіли The Village Україна юристи, які працюють із UAnimals

Відповідно до публічних даних, судові рішення стосовно вчинення кримінальних правопорушень, передбачених частини 1 статті 299 Кримінального Кодексу України, стосуються передусім дій, вчинених окремими фізичними особами. Водночас судова практика стосовно подібних кейсів у мережах магазинів чи бодай в окремому відсутня. Однак окремий Закон України «Про захист тварин від жорстокого поводження» зазначає, що його [Закону] дія поширюється на відносини, що виникають у зв’язку з утриманням тварин та поводженням із ними фізичних та юридичних осіб, що, на нашу думку, включає до обов’язків не фізичних осіб, а й підприємств, таких як мережа зоомаркетів MasterZoo, гуманно ставитися до тварин.

Відсутність подібних кейсів ставить перед нами ціль не лише вирішити чинну проблему поводження з тваринами в MasterZoo, а й сформувати прецедент, який покаже ефективні механізми боротьби за право тварин на захист від жорстокого поводження з боку людини.

Ми зацікавлені у швидкому та ефективному вирішення ситуації, що склалася. Тому ми плануємо офіційно звернутися до представників мережі зоомаркетів MasterZoo з пропозицією звернути увагу на проблеми, пов’язані з утриманням тварин у магазинах, та вирішити їх. Ми сподіваємося на готовність з боку мережі зоомаркетів MasterZoo співпрацювати. З метою встановлення компетентними особами офіційних підстав для ствердження про жорстоке поводження над тваринами у вигляді недотримання з боку мережі зоомаркетів MasterZoo загальних правил утримання тварин, ми плануємо ініціювати перевірку додержання підприємством законодавства про захист тварин від жорстокого поводження.

У нас уже є успішні кейси. Зокрема, організація UAnimals проводила незалежну експертизу цирку в Одесі (результатом стала заборона виступів тварин в одеському цирку). Це дає нам підстави стверджувати, що ми маємо шанси ініціювати та провести ефективну перевірку мережі зоомаркетів MasterZoo.

«У нього немає частини правого вушка й кількох фаланг пальців на передніх лапках»: шиншила з MasterZoo на вулиці Маршала Конєва, 10/1

Історія Марини Фогель

У магазин я зайшла випадково, точно не планувала купувати там тваринку. Але цей шиншильониш привернув мою увагу. У мене понад десять років досвіду проживання з шиншилою, тож я відразу помітила, що з нею не все гаразд – у тварини немає частини правого вушка й кількох фаланг пальців на передніх лапках. Я сказала про це консультантам у магазині, а вони взагалі здивувалися, ніби вперше це помітили. Ще консультанти не змогли сказати, звідки його взяли, на нього не було жодної картки, навіть цінника не було. Не знали вони й точного віку: сказали, що йому десь п’ять-шість місяців, хоча візуально він був значно менший, а ще худенький і сумний. Власне, саме це остаточно переконало мене його забирати з магазину.

Після купівлі я зателефонувала лікарю-ратологу, який постійно опікується моїми тваринками (для гризунів потрібен окремий ветеринар, не як для котів чи собак) і домовилася про огляд. Цього ж дня ми його обстежили – за зубами визначили, що йому приблизно чотири місяці. Він важив 234 грами, що трохи малувато для цього віку, був доволі худеньким. На огляді також виявилося, що шиншилу неправильно утримували – не давали проявляти активність, неправильно годували та збили режим. У шиншили було надкушене праве вушко, але хрящ не пошкоджений.

Лікар підтвердив, що в нього немає кількох фаланг на пальчиках передніх лапок, але вони теж зажили. Що з ним сталося, мені не сказали, але, ймовірно, його побили старші шиншили. За правилами, малюків і старших в одній клітці тримати не можна. Після цього моя мама зайшла до зоомагазину та сказала працівникам про все це, на що вони лише відповіли: «Ви ж бачили, що брали, то які до нас запитання?»

Зараз шиншильониш уже прожив у мене понад тиждень. За цей час він став значно активнішим, почав цікавитися зовнішнім світом, навчився купатися і майже полюбив сіно та корм. Я даю йому курс вітамінів і постійно стежу за ним. Він уже потроху контактує з моїми шиншилами та вчиться у них. Я на контакті з лікарем, уже записалися на наступний контрольний прийом наприкінці січня.


Обурює, що процес утримання тварин у зоомагазинах не підпадає під жоден контроль


Мене обурює, що процес утримання тварин у зоомагазинах не підпадає під жоден контроль. Мою шиншилу утримували у стандартній низькій вітрині, а їм потрібна висока з кількома ярусами та поличками, щоби тренуватися стрибати. Не було й обов’язкового будиночка, щоби ховатися вдень спати (адже це нічні тварини, примусова активність удень не йде їм на користь). Особливо це важливо для тваринки з такими дефектами, як у цього хлопчика. З усього потрібного всередині клітки була лише купалка з найдешевшим піском і металеве колесо для бігу з «лопатями», яке може сильно травмувати тварину, якщо вона раптом зіскочить.

Я про це сказала працівникам, але вони відмовчалися. Також у нього був найдешевший корм, переважно із зерна, яке їм не дуже корисне, та дуже мало сіна (у день купівлі я його взагалі не помітила), але ж саме воно є основним раціоном шиншили.

І ще один момент – тварин виставляють на видному місці, часто біля входу на протязі, щоб їх одразу бачили, а діти просили купити. Діти постійно підходять до кліток – махають руками, кричать. Але для тварин це стрес. У них має бути спокій і достатній простір, а також чимало супутніх предметів і гарне харчування, яке точно не може бути стандартним для всіх видів гризунів, наприклад. Адже для кожного виду має бути окремий підхід.

Що кажуть у мережі MasterZoo

«Ми щиро шкодуємо про нещасний випадок і розуміємо почуття нашого клієнта, який пережив втрату домашнього улюбленця. Щойно ми отримали інформацію про те, що сталося, проаналізували причини та вжили необхідних заходів щодо недопущення подібної ситуації в майбутньому», – відповіли у MasterZoo.

У магазині додали, що вжили низки заходів для уникнення подібних ситуацій у майбутньому. Зокрема, уточнили:

  • усіх вихованців у зоомаркет доставлено від надійних постачальників на спецтранспорті, у якому створено необхідні умови для комфортного перевезення тварин;
  • у наші зоомаркети тварини приїжджають здоровими, про що свідчать ветеринарні документи та індивідуальні картки здоров’я для кожного вихованця;
  • співробітники зоомаркетів проводять огляд на щоденній основі; якщо необхідна ветеринарна допомога, її надають;
  • у нещодавно відкритому магазині нові співробітники забезпечували вихованців свіжою їжею й водою, але не застосовували весь комплекс необхідних знань про стандарти нашої мережі з догляду за тваринами та їхнього огляду, через що сталося порушення норм.

Які рішення ухвалили:

  • посилили контроль умов утримання та догляду за вихованцями в усіх наших магазинах,
  • для всіх співробітників магазинів заплановано додаткове навчання та тренінги щодо правил догляду за тваринами та їхнього огляду. Працівники магазину, у якому стався інцидент, негайно пройдуть комплексне навчання.

Окрім цього, MasterZoo додали, що готують відеопроєкт, у якому будуть розповідати про правила, умови та стандарти якості утримання улюбленців у зоомаркетах мережі.