Існує безліч цікавих секцій і гуртків для дітей: танці, футбол, малювання, іноземні мови, робототехніка тощо. Часто батьки хочуть, щоби їхня дитина була різносторонньо розвинена, і віддають її на декілька секцій та гуртків одночасно. Деяким дітям це подобається, а деякі не мають інтересу до цього. Ми запитали дитячу психологиню та педагогиню Олену Замоні про те, яка кількість гуртків і секцій для дитини є нормою. Фахівчиня розповідає, із якого віку варто віддавати дітей на додаткові заняття, на що звернути увагу під час вибору гуртків та як не перевантажити дитину.

Олена Замоні


дитяча психологиня та педагогиня

Розвиток дитини в родині

Потрібно звернути увагу на віковий критерій. До трьох років не бажано навантажувати дитину додатковими заняттями, тому що нервова система ще формується. Дитину необхідно розвивати, це потрібно та корисно, але бажано робити акцент на заняття в родинному колі.

Зрозуміло, що в сучасному світі батькам потрібно працювати та будувати кар’єру, через що може не вистачати часу на те, щоби займатися дитиною. Добре, якщо є можливість, аби дитина отримувала перші знання в родині. Напевно, у кожній родині батьки мають певні знання й таланти, якими можуть поділитися з дитиною.

Наприклад, хтось з батьків займається спортом, шахами або знає іноземні мови й може передавати свої навички дитині. Бажано, щоби батьки в ігровій формі систематично займалися розвитком дитини. По-перше, це зближує їх із дитиною, дитина починає усвідомлювати цінність близьких людей. Класно, коли всі члени родини беруть участь у домашньому навчанні та розвитку дитини.

Якщо такої можливості немає, на допомогу приходять дитячі садки. У нас добре розвинена система дошкільної освіти, і діти отримують корисні знання в дитсадках. Цього цілком достатньо для подальшого етапу розвитку.

Як обрати додаткові заняття для дитини

Далі батькам потрібно звернути увагу на необхідність додаткового розвитку. Плюс додаткових занять, гуртків, секцій у тому, що батьки не завжди можуть помітити особливості розвитку дитини. Коли вона займається чимось поза домом, спеціалісти можуть звернути увагу на особливості дитини та допомогти батькам помітити їх.

Маленькі діти дуже активні, що добре. Важливо розвивати велику моторику дитини, мається на увазі рухова активність. Велика моторика – це розвиток вестибулярного апарату, укріплення м’язів, суглобів, розвиток гнучкості. Розвиток великої моторики добре впливає на розвиток мовленнєвих навичок, інтелекту та допомагає дитині адаптуватися в соціальному середовищі.

Це можуть бути спортивні секції, фізкультура, плавання, гімнастика, ролики. Головне, щоби це був не травматичний вид спорту. Коли в дитини добре розвинена велика моторика, вона впевнено відчуває себе серед однолітків і добре опановує навички дрібної моторики.

На що потрібно звернути увагу під час вибору гуртків і секцій для дитини

Я раджу батькам, коли вони обирають гуртки та секції для своєї дитини, не керуватися тим, чого вони у своєму житті не дібрали й не перекладати це на дитину. Умовно, якщо мама хотіла займатися балетом, не треба примушувати дитину до цього заняття, якщо вона цього не хоче. Тобто не варто втілювати в дітях свої нереалізовані мрії.

Потрібно придивлятися, прислуховуватися до дитини та направляти її. Також важливо не вимагати забагато від вашої дитини й не порівнювати її з іншими. Наприклад, чиясь дитина в ранньому віці вже читає напам’ять вірші й батьки під враженням починають тиснути на свою дитину й вимагати від неї того ж.

Спілкуючись з дитиною, ви не одразу зрозумієте її інтереси, оскільки до семи років у дітей ще не сформовані стійкі інтереси. Батькам потрібно це розуміти. Часто вони стикаються з тим, що дитина займається в багатьох секціях і гуртках, але все кидає, бо їй не цікаво. Це нормально, із часом інтереси дитини сформуються. Допомогти визначити потенціал дитини може хороший педагог. Він побачить, у якому напрямі можна розвивати дитину.

Як не перевантажити дитину

Важливо не перебільшувати з секціями та гуртками й не перевантажувати дитину. Також необхідно дотримуватися режиму дня та гармонійно в нього інтегрувати додаткові заняття. Вони в жодному разі не мають порушувати режим сну та харчування.

Ближче до семи років, коли дитина дорослішає й нервова система більш сформована, можна вводити додаткові заняття, гуртки чи секції в життя дитини. Бажано, щоб заняття були не більше 2–3 разів на тиждень. Важливо спостерігати, як дитина себе поводить, як відчуває себе після цих занять, перезбуджена чи пригнічена.

Секції та гуртки корисні тим, що дитина може отримати там досвід соціалізації, спілкування з іншими дітьми та враження. Це важливий досвід для розвитку особистості. Також бажано, щоб гуртки та секції були неподалік від дому. Щоби не витрачати багато часу на дорогу, оскільки це дуже втомлює дитину.

Із секціями та гуртками дитини, як з їжею, головне не переїдати. Зараз світ перенасичений інформацією, існує безліч цікавих і різнобічних додаткових занять, секцій, але важливо не перевантажити цим дитину.

Якщо перевантажувати в ранньому віці, у майбутньому в дитини може зникнути мотивація до навчання. Тому потрібно чергувати навчання з відпочинком. Дитині важливо відпочивати, гуляти на свіжому повітрі та гратися.

Виберіть одне основне заняття, яке подобається дитині, і потрохи розвивайте її в інших напрямах. Це потрібно робити обережно й не намагатися виховати дитину чемпіоном у кожній діяльності. Головне, щоби вона отримувала радість і задоволення.