Чи мають хлопці та дівчата в українських школах займатись трудовим навчанням окремо?

Після публікації видання ABC news про нову київську гімназію, у якій заняття «технологією» розподілили за гендерним принципом: «дівчат вчитимуть, як доглядати за шкірою та волоссям, готувати і шити; хлопців – працювати з інструментами». Як пояснюють ABC news з посиланням на викладачів гімназії, деякі діти захотіли більшого: дівчата – вчитися роботі з деревом та металом, а хлопці – готувати. Тому після уроків влаштують спеціальні гуртки.

The Village Україна з’ясовує, чи передбачено гендерний розподіл міністерством освіти та як до цього ставляться батьки. Запитуємо у батьків київських школярів, чим займаються їхні діти на уроках трудового навчання, чи розділяють групи за гендерним принципом та чого, на думку батьків, варто вчити дітей на уроках трудового навчання.

Текст: Наті Авдєєва, Софія Пилипюк

Батьки про уроки трудового навчання в школі


Тетяна


Іван, 13 років, державна школа

Уроки трудового навчання для хлопців і дівчат розділені. Хлопці найчастіше виготовляють вироби з деревини чи металу, якось кілька уроків поспіль вирізали фігурки з фанери, робили якісь головоломки з металу. Не можу сказати, що ці заняття приносять якусь користь. Можливо, розвивають моторику. Але якихось практичних навичок поки я не помітила.

З розповідей інших батьків знаю, що дівчатам в нашій школі не пощастило більше. Вони постійно щось шиють і вишивають, плачуть над тими вишивками, бо в них дуже сувора вчителька, яка постійно вимагає велику кількість роботи здавати вчасно. Я не обирала, чим буде займатися на трудовому навчанні мій син. Ні батьків, ні дітей про це не запитували.

Якби була можливість обирати заняття на уроках трудового навчання, то потрібно було б розділяти дітей за видами занять, а не за гендером. Думаю, було б добре проводити короткі курси, наприклад, з приготування їжі, сортування сміття, отримання простих побутових навичок. По закінченню одного курсу дитина могла б обрати інший, який дійсно буде корисним в майбутньому житті. А приготувати яєшню чи суп, пришити собі гудзик чи прикрутити поличку бажано вміти незалежно від статі.

Анна Черемних


Микита, 10 років, 4 клас, 73 школа

Кіра, 6 років, 2 клас, 73 школа

Мій син і дочка поки в молодшій школі. І на уроках праці вони не розділені. В основному вони вирізають, клеять вироби. Дуже рідко квіллінг, гофра-папір, і вкрай рідко пластилін використовується. Вважаю, що важливо набагато більше розширити палітру можливостей для самовираження. Якраз в ранньому шкільному віці і можна задавати різні шляхи та напрямки для творчого потенціалу.

У середній школі, на жаль, у хлопчиків немає окремого кабінету (раніше це було навіть окрема будівля) для роботи з праці. Маю чітку позицію, що уроки праці повинні повернуться в школи, нехай не у вигляді старих норм, а змінених, але вони повинні бути присутніми.

Вважаю, що діти повинні бути розділені. Але кожна група повинна проходити різні заняття – юнаки повинні вміти пришити ґудзик, а дівчатка вбити цвях.

Міра Кім


Богдана, 6 років, 183 школа

На уроці технології (наразі єдиному) дочка вирізала руку з кольорового картону і прикрашала її віночком з квітів, домальовувала личко і прикраси.

Ми не обирали та нас не питали, чим дитині займатись. Діток не розділяли, і я думаю, що не треба. Хай хлопчики малюють, вишивають, ліплять, якщо хочуть, і хай мою Данку вчать забивати цвяхи,  якщо вона того хоче.

Марія


Катя, 8 років, гімназія Міленіум 318

У третьому класі, на уроках праці роблять аплікації, вироби з паперу, картону, пластиліну.

Ми не вибирали, є затверджена програма, під свята замовляємо майстер-класи, робимо тематичні вироби, використовуємо інші матеріали, типи фанери, МДФ, тканини, фарби тощо.

На уроках не розділяють хлопчиків і дівчаток, у початковій школі це в принципі неактуальне, в старших класах думаю можна теж не розділяти, тоді хлопчики зможуть пошити собі фартух, а дівчатка – змайструвати табуретку.


Відповідно до міністерської програми щодо уроків праці, навчання предмету відбувається за проектами. У програмі є перелік проектів, які учні можуть обрати для себе.

Що кажуть у міністерстві освіти?


Згідно із наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. № 128, при проведенні уроків з трудового навчання здійснюється поділ класів на групи.

Цим наказом жодним чином не передбачено поділ класів за гендерним принципом.

Водночас за сам процес поділу класів на групи відповідає кожен окремий заклад освіти самостійно. У випадку, якщо учня та батьків не влаштовує, в яку саме групу дитина потрапила на навчання, вони можуть написати заяву на ім’я директора з проханням перевести дитину на навчання в іншу групу.

Щодо роботи в кабінетах, відповідно до проектів, які обирають собі учні, у закладах освіти мають бути передбачені «кабінети технічної праці», де здійснюється робота зі станками, та «кабінети обслуговуючої праці», – в яких діти вчаться готувати їжу, шити тощо.