24 лютого повномасштабна війна зламала всі наші плани. Хтось повертався з драйвового концерту, збирав валізи в довгоочікувану подорож або ж чекав в аеропорту на свій рейс. Увесь український бізнес отримав великий струс мозку в лютому. Але за пів року як-не-як частина відновилася.

Редакція The Village Україна поговорила з індустріями, які після початку відкритої війни майже повністю зупинилися. Це концерти, які зараз не можна проводити будь-де, крім бомбосховищ; авіаперельоти, які неможливі через «закрите небо»; туристичні поїздки, які «не на часі» для більшості українців, і реклама, яку не знімають в Україні закордонні бренди.

слухайте прем'єру подкасту «Вулиця Степана Бандери»

Ксенія Чайковська


маркетинг-директорка фестивалю Atlas Weekend

Довідка: Atlas Weekend – найбільший музичний фестиваль України. Він проходить щороку [з 2015] в Києві. На фестивалі виступають українські та закордонні артисти. У 2021 році фестиваль відвідали 600 000 людей.

– Пригадайте перші дні повномасштабного вторгнення. У вас був запланований Atlas, продані квитки, виплачені завдатки. Що робили?

– Так, уже були забуковані західні хедлайнери й артисти. Не з усіма ми встигли вийти в анонс, проте весь лайнап фестивалю був сформований уже на 90%.

Цього року ми нарешті мали зробити масштабний фестиваль із західними іменами, який планували на 2020 рік. У нас уже були продані квитки, була запущена рекламна кампанія. Увечері 23 лютого був зідзвон із командою, ми говорили про хедлайнерів, концепції, зони фестивалю, артінсталяції. Тому так, війна зламала всі наші плани, як і всіх інших українців.

У перший день війни ми авансом виплатили всій команді зарплати, зробили в клубі Atlas волонтерський штаб, передали весь свій фестивальний мерч на гуманітарну допомогу, облаштували бомбосховище в приміщенні, де розташований клуб і наш офіс, а також комунікували одне з одним, щоби допомогти всім в перші дні потрапити в якомога більш безпечні місця.

На жаль, є велика частина коштів, які ми витратили на рекламну кампанію й оплату робіт підрядників, які ми вже не можемо повернути. Наразі всі виплати відтерміновані згідно з чинним законодавством. Це стосується як повернення коштів за квитки, так й інших фінансових операцій.

– Чи писали люди про повернення грошей?

– Насправді нам дуже пощастило, адже аудиторія фестивалю – неймовірно лояльна та дружня, тому ми не отримали багато негативу. Усі наші фестивальники розуміють, що це великий шок і форс-мажор не тільки для нас, але й для всієї концертної індустрії, яка протягом останніх двох років намагалася вижити під час пандемії COVID, а війна – це ще більший удар під дих.

Ми на зв’язку з нашою аудиторією, робимо благодійні проєкти й отримуємо від них багато повідомлень із підтримкою.

Багато хто каже, що Atlas після перемоги буде найкращим у їхньому житті. Ми цінуємо такі слова та зробимо все можливе, щоб так воно і сталося

– У якому стані зараз концертна індустрія в Україні? І, як думаєте, що з нею буде далі?

– Наразі головна ціль концертної індустрії в Україні – пришвидшення нашої перемоги. Ми намагаємося нести наше слово в Європу, щоб про нас не забували, і ця війна не стала нікому не цікавим сезоном на Netflix.

Мені здається, що наразі в Україні з’явилося дуже багато українськомовного та якісного контенту: стендап, нові імена на музичній сцені, багато українських артистів, які раніше співали російською, переходять на українську, перекладають свої хіти українською, відмовляються спілкуватися на концертах мовою ворога.

Зараз переломний момент, коли кожен українець намагається більше дізнатися про себе, свою культуру, культурний код і національну ідентичність. Ця війна, якою б жахливою та кровопролитною не була, дала великий поштовх для нового та потужного розвитку української культури та музики, поєднання минулого та майбутнього, створення неймовірних колаборацій

Марина Дайнеко


директорка з продажу туристичного оператора Join Up!

– Пригадайте перші дні війни. Чиїсь поїздки були заплановані, тисячі українців повномасштабне вторгнення застало за кордоном. Що робили?

Туристичний сектор і війна – взаємозаперечні речі

– Ми працюємо в галузі, яка розвивається в мирний час, а під час бойових дій зупиняється серед перших. Тому початок повномасштабного вторгнення й оголошення воєнного стану для нас означали зупинку звичної нам логістики та процесів. Проте, звичайно, це не скасувало роботу з туристами.

Передусім ми потурбувалися про те, щоб українці, які опинилися за кордоном і мали повернутися до України, мали можливість залишитися в безпеці. На той момент за кордоном перебували приблизно 7000 наших туристів з України. Ми відразу розпочали перемовини з готелями-партнерами, щоб домовитися про подальше проживання на пільгових умовах, а інколи й зовсім безоплатно.

Щодо туристів, які перебували в Україні та тільки очікували на подорож, то ми повідомили, що всі сплачені кошти будуть збережені. Мандрівники зможуть скористатися ними для замовлення нових турів після припинення дії воєнного стану в країні та повноцінного відновлення операційної діяльності туроператора в Україні.

– Що сталося з бізнесом у перший місяць відкритої війни? Чим займалася компанія?

– Спочатку ринок зупинився повністю. Компанія від самого початку допомагала нашим туристам, а також займалася евакуацією персоналу в більш безпечні регіони країни та за кордон. Крім того, частина співробітників долучилися до відсічі ворога в Збройних силах, займалися волонтерством.

Перші місяці продажів усередині країни не було

Однак поступово з’являлися запити на наземне обслуговування в Європі: українці, які були за кордоном, бронювали готелі, але самостійно діставалися місця відпочинку.

– Початок сезону. Як компанія входила в нього?

– Якщо говорити про український ринок, то продажі традиційно з’явилися в літній період. Утім, порівнювати показники цього року з попереднім (який теж був непростий через пандемію) доволі складно.

У червні 2022 року тури з України забронювали приблизно 1440 туристів, а за аналогічний період попереднього року – понад 95 000 мандрівників 

Важливо також, що продукт та умови зовсім інші. Наразі ми сфокусувалися на автобусних турах із Києва та регіонів України, а також на авіаційних турах із трансфером до Кишинева та вильотом із цього міста. Ми розробили пропозицію, щоб компенсувати закрите небо поїздками на автобусах із регіонів, які розташовані на відстані від бойових дій, а також авіарейсами з Молдови.

– Чи скорочували філії та співробітників через такий спад попиту?

– Ми дбаємо про відновлення туристичної галузі після війни та намагаємося зберегти експертизу. Тому компанія не проводила скорочень навіть у найскладніші моменти. Щодо філій, то принциповим для нас рішенням було закриття туроператора, що працював під брендом Join Up! у Білорусі. Але це не пов’язано з бізнес-показниками, це саме позиція компанії, адже ми є українським бізнесом і хочемо залишатися ним.

Також ми намагаємося підтримувати діяльність, пришвидшили процеси щодо відкриття туроператорів під брендом Join Up! у країнах Балтії: Естонії, Латвії, Литві.

Дмитро Сєроухов


виконавчий директор авіакомпанії SkyUp!

SkyUp припинив виконання рейсів 24 лютого через закриття повітряного простору України для виконання цивільних перевезень. Пасажирів і співробітників аеропорту «Бориспіль» евакуювали. Вильотів із регіонів не було заплановано.

За кілька тижнів до повномасштабного вторгнення Росії на тлі посилення інформаційної напруги щодо можливої військової агресії світові страхові компанії повідомили українських авіаперевізників про припинення страхування літаків для польотів над Україною

Таке рішення було пов’язане з підвищеними ризиками початку бойових дій і створювало ризик обмеження польотів у повітряному просторі України.

Спільними зусиллями з Міністерством інфраструктури й урядом нам удалося домовитися зі страховиками та лізингодавцями – і до 24 лютого ми продовжували виконувати перельоти в штатному режимі.

– Чи були в Україні літаки компанії 24 лютого? Ви їх вивозили чи вони так і залишилися в Україні?

– На початку року в нашому флоті було 15 літаків, чотири з них, згідно з домовленістю з лізингодавцем, були повернені. На початку серпня ми отримали один літак. На сьогодні у флоті авіакомпанії 12 літаків. Один перебуває в Борисполі, ще 11 виконують рейси в Європі для інших авіакомпаній на умовах мокрого лізингу.

Дуже щільний розклад польотів нашого флоту сприяв тому, що на момент повномасштабного вторгнення Росії всі, крім одного, літаки були за кордоном. Дуже важливою в цьому контексті стала співпраця зі страховими компаніями, лізингодавцями й авіаційною владою України: це дало нам змогу нам сформувати план польотів, який не передбачав стоянки в українських аеропортах понад дві години.

– Що з квитками, які були вже куплені. Ви їх повертали, замінювали?

– Тим, хто купував квитки на сайті авіакомпанії, кошти за скасовані рейси були автоматично зараховані на баланс в особистому кабінеті. Пасажирам, які купували квитки через посередника, оформлювали промокод у розмірі повної вартості квитка.

Кошти на балансі та промокоди зберігаються без обмежень у часі. Ними можна буде скористатися після відновлення регулярних рейсів авіакомпанії для сплати будь-яких авіаквитків і послуг для себе, рідних чи друзів.

Водночас поточна операційна діяльність авіакомпанії в Європі за контрактами за мокрим лізингом дає змогу передусім зберегти бізнес і команду та сплачувати податки.

Про прибутки чи покриття отриманих збитків нині не йдеться, але ми почали поступово повертати пасажирам кошти за скасовані рейси

За поточних умов ми не можемо зробити це швидко, однак продовжуємо виконувати свої зобов’язання, наскільки це дозволяє робити поточна ситуація.

– Які були перші кроки після 24 лютого?

– На першому етапі ми зосередилися на виконанні евакуаційних рейсів громадян України до Ізраїлю, Португалії з Кишинева, Любліна, Варшави та транспортуванні гуманітарної допомоги з інших країн світу для України з найближчих до нас аеропортів.

Також ми звернулися до авіакомпаній світу з пропозицією взяти наші літаки в користування на умовах мокрого лізингу й уже з кінця квітня почали передавати свої повітряні судна перевізникам.

– Яка ситуація з працівниками? Чи мають вони роботу, заробітну плату? Скільки людей працювали в компанії та скільки працюють зараз?

– Команда SkyUp Airlines нараховує понад 1200 співробітників і продовжує зростати.

З початку року команду залишили не більш як 10% людей

Лише завдяки нашій поточній діяльності та потенційним можливостям продовжувати розгортати роботу в європейському авіаційному просторі нам удається зберігати та забезпечувати роботою нашу команду.

Нині майже 80% співробітників залучені до поточної роботи з різним ступенем завантаженості. Частина співробітників служать у ЗСУ.

Анастасія Буковська


режисерка, продюсерка, співзасновниця київського продакшну Family Production

Довідка: Family Production – це київський рекламний продакшн. Вони створюють фільми, кліпи та рекламні ролики, які отримують «Каннських левів». У портфоліо – рекламні ролики для Nike, Dior, McDonald`s і Netflix.

– Перші дні були для нас шоком. Проєкти ми не зупиняли, навіть за декілька днів до початку повномасштабного вторгнення успішно зняли комерційний рекламний проєкт для українського замовника. Але, на жаль, ми змушені були зупинити знімання дуже важливого творчого проєкту, який ми створювали в Києві разом із німецькими кінематографістами. Актори з Лондона, які брали участь у цьому проєкті, відмовилися летіти до Києва, оскільки їхня страхова не змогла би покрити їхнє повернення й інші витрати, якщо почнеться відкрита війна.

– На телебаченні зникла реклама. Як ви це відчули як рекламна агенція?

– Для нас це означало відсутність нових замовлень. Але зрозуміли, що маємо можливість усім разом, як ніколи раніше, об’єднати наші зусилля та ресурси та допомогти ЗСУ й нашій країні захищати свої території. Цим ми й зайнялися. 

Ми робили все, що могли, і навіть більше

– Що сталося з бізнесом у перший місяць? Чим займалася компанія?

– Ми постійно комунікували з нашими працівниками й клієнтами. Допомагали нашим колегам з індустрії. Водночас ще й доробляли проєкти, які на стадії постпродакшну.

Звісно, через певні нові правила й заборони змінилися й правила виробництва. Наприклад, ми лімітовані в часі через комендантську годину. Під час повітряної тривоги вся знімальна група зупиняє процес і йде в укриття. Але все це добре організовано, і ми маємо гарний попередній досвід з розроблення й утілення у виробництво нових правил, пов’язаних із COVID-19.

– Як усе почало відновлюватись і чи почало?

– Усе починає відновлюватися, але не так швидко, як би того хотілося. Українцям потрібна мрія. І мета, яка всіх об’єднує. Зараз ми здебільшого створюємо емоційні проєкти для широкої аудиторії. Залучаємо для цього професіоналів. Зараз, як ніколи раніше, нам усім потрібна підтримка й контент, що надихає на перемогу: рекламні ролики, фільми, музичні кліпи. Тому ми робимо їх.

– Чи скорочували співробітників або ж їхню заробітню плату?

– Ми всім зробили однакову зарплату й не скорочуємо штат. Але в нас є співробітники, які зараз у ЗСУ, є люди, які вирішили змінити сферу діяльності, але зараз ми маємо справжню команду, яка працює в Києві й робить це з любов’ю до своєї справи й за найвищими стандартами виробництва.

– Якою бачите рекламу після перемоги?

– Кращою. Після перемоги, звісно, усе буде ще краще. Бо до роботи будуть залучені українці, які отримали певний досвід у ЄС. Будемо більше залучати людей, які повернуться, й отримаємо ще кращі результати. Але спочатку потрібно пройти цей шлях до перемоги.