Patreon – краудфандингова платформа, на якій творці контенту можуть отримати фінансову підтримку від своєї аудиторії. Патрони оформлюють щомісячні платежі на різні суми та можуть отримувати від креаторів «плюшки» у вигляді ексклюзивного контенту або ж раннього доступу до своїх випусків.

Ми поговорили з авторами українських Youtube-каналів і подкастів, які мають Patreon. Запитуємо, чому вони використовують цю платформу, скільки на ній заробляють і що пропонують своїм патронам.

Євген Самойленко


креативний продюсер «Телебачення Торонто»

На Patreon 1961 патрон, 10 907 доларів

Чому запустили Patreon

Ми вирішили завести Patreon для «Телебачення Торонто» минулого року, щоб диверсифікували свої фінансові надходження. Ще два роки тому ми працювали тільки за грантові гроші, а потім зрозуміли, що потрібно мати альтернативні джерела фінансування та розвиватися в напрямі більшої незалежності. Хто працював з грантами, знає, що на старті проєкту бюджет розписується дуже детально й потім немає можливості для маневру вліво-вправо, немає коштів для експериментів і чогось нового.

Тому ми вирішили запустити комерційні рекламні інтеграції та Patreon. У нас були сумніви, чи буде достатньо підтримки аудиторії. Але вирішили ризикнути та не пошкодували – зараз у нас близько 2000 патронів.

Останній рік ми в Україні спостерігаємо бум підтримки проєктів на Patreon та інших форм донейтів. Коли він досягне свого піку, зупиниться чи закінчиться, я не знаю. Можливо, це стане новою звичкою. Думаю, що більшість тих людей, які підтримують когось на Patreon, змінили свої споживацькі звички та почали загалом платити за контент: фільми, серіали, музику. Ми рухаємося в бік західних тенденцій, де всі платять за контент і де система донатів дуже розвинена.

Для нас Patreon – це ще й така собі форма прихованого соціологічного дослідження, яке вказує на те, що аудиторії подобається. Коли кількість наших патронів росте, ми бачимо, що рухаємося в правильному напрямі. Весь минулий рік наш Patreon зростав і зараз продовжує потроху зростати. Кожен випуск щотижневого шоу #@)₴?$0 з Майклом Щуром і випуски «Ще» з Максом Щербиною приносить нам нові патрони.

Що пропонує патронам

Більшість людей, які донатять нас на Patreon, нічого не вимагають від нас, не просять про ексклюзивний контент. Коли патрони реєструються на платформі через пошту чи Facebook, вони потім навіть повідомлення не перевіряють. Тобто ми бачимо, що вони донатять нас за те, що ми вже робимо.



ми впевнені, що до 90% наших патронів задоволені нашим контентом і саме тому вирішують його підтримати



Ми нічого не обіцяємо патронам, окрім нашого мерчу та можливості зустрітися з командою за великі донати. Ми чітко декларуємо, що ніхто не буде впливати на наш контент. Людина, яка задонатить нам 1000 доларів, наприклад, однаково не матиме жодного впливу на те, що та як ми робимо. Це абсолютно нормальні чесні відносини.

Ми впевнені, що до 90% наших патронів задоволені нашим контентом і саме тому вирішують його підтримати. Особисто я теж підтримую проєкти на Patreon, але мені не принципово, дають вони ексклюзивну інформацію для патронів чи ні. Я просто надсилаю донейти маленьким не суперуспішним чи взагалі комерційно не успішним проєктам, які мені цікаві. Я думаю, що більшість наших патронів приблизно так само ставляться до цього.

Скільки заробляють на Patreon

Зараз у нас 1961 патрон, який донатить 10 907 доларів на місяць. Зрештою ми отримуємо на 30% менше: близько 10% іде на комісії та збори платформи, і ще 20% – на податки в Україні. Від публічно доступної суми до «Телебачення Торонто», зазвичай, доходить приблизно 70–75% після різних комісій і податків.

Надходження від Patreon і реклами закривають значну частину нашого річного бюджету, але однаково не є основним джерелом фінансування. Утім, наприклад, минулий грудень, а також частину лютого й березень цього року всі шоу «Ґрати-песик» виходили виключно за кошти з Patreon і рекламних інтеграцій.

Ми не живемо виключно за гроші з Patreon, це неможливо, адже в нас велика команда, студія, оператори, монтаж, звукорежисери. Зараз ми працюємо з грантами, рекламою та Patreon. Жодне з цих джерел фінансування не закриває повністю наші потреби, але разом вони дають нам змогу працювати.

Теоретично, маленькі проєкти, де є одна людина й камера, можуть існувати лише за донейти з Patreon. Але мені здається, що зараз для більшості українських проєктів це все-таки додаткова частина підтримки, хоча й дуже важлива.

Кріс Косик


співведуча подкасту «ШитАй Ноу Лайв»

433 патрони, 3000 доларів на місяць

Чому запустили Patreon

Наш подкаст існує з серпня 2019 року, а Patreon з березня 2020 року. Створити Patreon запропонував співведучий нашого подкасту Діма Малєєв. Він живе в Каліфорнії, на той момент працював у Patreon і бачив статистику підтримки багатьох американських подкастів. Він сказав мені, що Patreon – дуже перспективний майданчик, і переконав спробувати створити його для нашого проєкту. Спочатку я була налаштована скептично, але все-таки вирішила довіритися Дімі й сьогодні не шкодую про це.

На той момент майже ніхто в Україні не мав великої кількості підписників на Patreon чи якихось цікавих рішень, тому ми надихалися тим, як ведуть Patreon американські подкасти.

Ми не обираємо між Patreon і рекламою, ми за ці два напрями разом. Але в Україні рекламодавці поки що не розуміють силу подкастів і як узагалі можна використовувати рекламу в цьому форматі. Тому зараз наша робота з рекламою полягає в тому, що ми пояснюємо відділам маркетингу, малому й середньому бізнесу, що таке подкасти та чому класно купувати рекламу не тільки в Instagram. Я думаю, що зараз усі люди, які мають подкасти, тільки створюють ринок подкастів і, відповідно, реклами в них. Поки триває етап розкачки, витрати йдуть, тому Patreon став для нас таким собі цікавим експериментом, який може приносити дохід.

Уже за перший місяц нам удалося зібрати трохи більше 540 доларів на платформі. Ми доволі швидко почали рости, і наша статистика показує, що зростаємо щомісяця. Я думаю, це пов’язано з тим, що ми не просто попросили про підтримку, але й запропонували патронам цікаві додаткові продукти. До того ж у нас дуже віддана фан-база та взаємна любов із нашими слухачами.

Що пропонує патронам

За 2 долари ми ділимося з патронами списком із 10 нових речей, сервісів чи контенту, які нас зацікавили. Щомісяця ми з Дімою створюємо документ, у який кожен із нас додає 5 речей, які радимо. Це може бути рецепт, покупка: від одягу до техніки, новий сервіс, який ми спробували, чи серіал, який подивилися.

За 5 доларів патрони отримують документ, плюс доступ у секретний чат у Telegram. Там ми відповідаємо на запитання людей, і вони просто між собою спілкуються. Зараз у нашому чаті 315 активних учасників. Окрім цього, за 5 доларів патрони отримують доступ до секретної частини епізоду. Ми завжди стараємося зробити його цікавим і смішним або ж дуже особистим.

За 10 доларів патрони отримують усі попередні плюшки та доступ до секретного подкасту. Раз на місяць ми створюємо секретний подкаст, і зараз на нашій платформі вже є 16 таких випусків.

Наші патрони активно користуються усім цим: ми це бачимо за статистикою, також нам часто пишуть про це в особисті, і це дуже приємно. На Patreon у нас є не тільки додатковий контент, а й можливість слухати подкасти без реклами.

Ми обрали такі формати, бо розуміємо, що український споживач не звик віддавати гроші за те, що й так доступно безкоштовно. Тож вирішили створити додаткові продукти, які було б цікаво купити. На мою думку, така стратегія виграшна. Зараз у нас 423 патрони, і ця цифра постійно росте. Нам удається постійно збільшувати кількість патронів, адже кожен випуск містить секретну частину. Так ми дуже нативно нагадуємо людям, що вони можуть отримати додатковий контент.

Часто в нашому секретному чаті, який доступний тільки для патронів, люди пропонують теми, і ми їх беремо для наступних випусків. Тож так патрони можуть прямо впливати на наш контент і подачу.

Але ми враховуємо фідбек не лише від патронів, але й від усіх слухачів. Наприклад, якось ми отримали фідбек про те, що наші публічні випуски та секретні частини дуже сильно роз’єдналися: у секретній ми розповідали лише про особисті речі, а в публічних розкривали різні теми, які досліджували. Людина написала, що не має змоги оформити підписку, бо ще студент, і дуже сумує за тими часами, коли ми ділилися особистими речами у випусках. Ми врахували це та збалансували так, щоб розкривати теми однаково в різних форматах.

Скільки заробляють на Patreon

У середньому за місяць заробляємо до 3000 доларів на Patreon. Усі гроші, які отримуємо на платформі, вливаємо назад у подкаст, але зараз заробляємо достатньо, аби не вкладати в проєкт особисті гроші. На сьогодні зарплати з подкастів ще собі не беремо.

Подкаст не єдина наша діяльність, ми працюємо над іншими проєктами. У Діми є основна робота та власний Youtube-канал, у мене своя компанія Filab, де я читаю тренінги. Ми займаємося іншими проєктами не просто, щоб за щось їсти, а тому, що нам це подобається.



тенденції змінюються, нове покоління вже має інакше бачення й розуміє, що за контент платити треба, адже це провокує креаторів створювати більше цікавих речей



Для нас Patreon – це основна фінансова підтримка проєкту, яка дозволяє виходити в нуль. У нас не лише аудіоформат, а й відеоверсія на Youtube. Тож ми залучаємо людей, які монтують випуски та займаються SMM, щоб збільшувати нашу присутність в Instagram і TikTok. Також почали співпрацювати з людиною, яка буде займатися звукорежисурою. Окрім цього, гроші йдуть на техніку та хостинги, і ми відкладаємо їх на запуск нових подкастів. «ШитАй Ноу Лайв» – це не тільки подкаст, але й продакшн. У нас є амбіція відкрити свою студію у Львові, де інші подкастери зможуть записуватися.

Я думаю, що донати з Patreon можуть бути єдиним джерелом доходу для проєктів, таких прикладів є багато у США. Умовою для цього є великий ринок подкастів і ментальна готовність людей платити за контент. Мені здається, що поки в нас більшість людей завантажують контент на торентах. Але тенденції змінюються, нове покоління вже має інакше бачення й розуміє, що за контент платити треба, адже це провокує креаторів створювати більше цікавих речей.

Назар Токар


автор YouTube-каналу Tokar.ua про безпеку, технології та винаходи простою мовою

273 патрони, 1014 доларів на місяць

Навіщо запустили Patreon

Усе дуже просто: безкоштовного контенту не буває й ніколи не було. Однаково хтось за нього платить. Якщо говорити про телеканали, то за них платять олігархи, які просувають свої інтереси через контент. Добре це чи погано, ми не кажемо, це просто факт. Будь-який український телеканал є збитковим. Якщо ж за контент платить споживач, він має можливість самостійно створювати інформаційний простір, який споживає.

У своєму проєкті я розказую про те, що мені цікаво: про космос, безпеку, технології. Я почав це робити тому, що на цю тему не було адекватного україномовного контенту, був лише російськомовний та англомовний. Аудиторія почала мене підтримувати, бо це їй цікаво, тому я можу далі створювати цей контент.


усе дуже просто: безкоштовного контенту не буває й ніколи не було


Проєкт Tokar.ua уже давно існує на пожертви читачів і глядачів. Раніше люди просто надсилали мені гроші на картку, а я щомісяця звітував, скільки ми отримали. У березні 2018 року я створив Patreon, і поступово більшість пожертв стала надходити туди.

Для креатора Patreon корисний тим, що йому не потрібно щоразу нагадувати своїй аудиторії надсилати гроші. Людина один раз підписалася – і щомісяця кошти списуються. Для людей це також зручно тому, що їм не потрібно щоразу вручну надсилати кошти чи оформлювати регулярний платіж у банку.

Ще пару років тому ця платформа не була популярна в Україні, люди не розуміли, для чого це потрібно. Мені здається, приблизно з весни минулого року почався такий собі бум підтримки. Люди почали розуміти, що за контент хтось має платити. Це або умовний рекламодавець ставок на спорт чи швидких кредитів, або глядач цього контенту. Зараз багато хто підтримує проєкти навіть на 1–5 доларів на місяць. Для людини ця сума переважно непомітна. А для невеличкого Youtube-каналу, що має 1000 патронів, які платять по 3 долари на місяць, це гроші, за які можна існувати й розвиватися.

Як Patreon впливає на контент

Якщо ти довго чогось не створюєш, люди починають відписуватися. Тому кожен автор зацікавлений час від часу радувати своїх донейторів чимось новим.

Це також впливає на якість. Як автор я вмотивований поліпшувати якість свого контенту. Наприклад, мені хочеться мати великий вибір музики, тому маю підписку на музику для моїх відео. Зараз працюю над новим відео про мандрівки в часі, і для цього потрібна 3D-анімація. Тому я веду перемовини зі студією, яка його може створити.

Що пропонує патронам

Для своїх патронів я завжди показую відео раніше, ніж вони будуть опубліковані на каналі, окрім цього, можу викладати окремий контент лише на Patreon. Наприклад, це може бути голосування за наступні теми випусків (це в планах). Це мотивує людей залишатися й отримувати певні вигоди.

Під час створення контенту враховую не лише думку патронів. Якщо на Youtube, у соцмережах чи на сайті люди лишають коментарі, я також беру їх до уваги.

Скільки заробляють на Patreon

На початку я отримував 11 доларів на місяць, а зараз у мене 273 патрони і я отримую близько 1000 доларів. Різке зростання кількості донейтів сталося минулої весни, коли я змінив формат відео на Youtube. Зростання завжди пов’язано з тим, що ти випускаєш класний контент. Різкого падіння в мене не було, це дає розуміння, що я все роблю правильно.

За свій проєкт отримую кошти тільки на Patreon, рекламу не продаю. Над Tokar.ua працюю разом із командою: колеги допомагають зі сценарієм, пишуть тексти, монтують відео.



вважаю, що це хороша звичка підтримувати того, хто тобі подобається



Сам я займаюся не тільки Tokar.ua, я маю роботу, зокрема програмую. Із часом Youtube займає все більше й більше часу, і мені це подобається. Тож грошей із проєкту я також отримую все більше. Вважаю, що до самоокупності й покриття всіх своїх витрат має йти кожен ютубер, адже створення контенту – це робота.

Я й сам підтримую п’ять проєктів на Patreon, серед них – один Youtube-канал, решта – онлайн-видання. Вважаю, що це хороша звичка підтримувати того, хто тобі подобається. Не обов’язково витрачати на це колосальні гроші й на чомусь економити, можна просто вкладати в проєкти комфортну для тебе суму.

Настя Мозгова


авторка подкасту «Обмозгуєм»

Навіщо запустила Patreon

У мене з’явилася потреба мати закритий простір для креативу, ближчий контакт із читачами та дохід із моїх проєктів. Я запустила Patreon у 2019 році, коли я вже чотири роки регулярно публікувала тексти в блозі, півтора року вела розсилання з рекомендаціями та щойно започаткувала свій подкаст.

Я обрала Patreon, а не рекламу для фінансування проєкту, адже мені здається, що так краще та комфортніше для обох сторін – і для мене, і для моєї аудиторії. Майбутнє саме за цим форматом.

У перший місяць на Patreon у мене з’явилося 5 патронів, які донатили мені 15 доларів. Пам’ятаю, що тоді цей результат мене підбадьорив, бо початок завжди найважчий. Зростання на платформі в мене повільне, але стабільне. Зазвичай, щомісяця з’являється 7–12 нових патронів. Інколи – трохи більше.

Що пропонує патронам

Я публікую на Patreon тексти, листи з рекомендаціями, музичні плейлисти, додаткові матеріали до епізодів мого подкасту. Публікую щось нове майже щотижня. Патрони читають і коментують, але багато з них писали мені, що не очікують ексклюзиву весь час, а просто хочуть підтримати мене та проєкти, які я створюю поза Patreon, – блог і подкаст.

Мені важливо створювати щось додаткове для тих, хто мене підтримує. Крім того, Patreon – це безпечний простір, де мені хочеться більше відкриватися, писати та експериментувати. Мої патрони можуть впливати на мій контент. Я завжди відкрита до конструктивного фідбеку та дуже за нього вдячна.

Скільки заробляє на Patreon

У мене 145 патронів, які донейтять трохи більше, ніж 300 доларів на місяць. Цього не вистачає для того, аби не займатися іншими проєктами, але це моя ціль і мрія.


роблю це, коли хочу, щоб креатор продовжував свою работу, незважаючи на рекламодавців, або щоб отримати доступ до унікального контенту


Я вважаю, що донати з Patreon можуть бути основним джерелом доходу для креатора, і бачу, що є такі приклади. Їх досить багато. Думаю, що для цього необхідно довго та регулярно створювати високоякісний контент безкоштовно, вибудовувати гарні взаємини з аудиторією, пропонувати цікаве й унікальне на Patreon.

Зараз я підтримую 8 різних проєктів на Patreon. Роблю це, коли хочу, щоб креатор продовжував свою работу, незважаючи на рекламодавців, або щоб отримати доступ до унікального контенту.