Карантин, який продовжили до 24 квітня, вплинув майже на всі бізнеси. Постраждали й українські бренди. Складно стало не лише продавати, а й виробляти щось нове. Розповідаємо як саме карантин повпливав на їх роботу та як бренди планують виходити з кризи.

Ми вже розповіли, як виживають під час коронавірусу київські ресторани, кінотеатри та заклади неформальної освіти, рекламні бізнеси.

Wildwood

Артур Кулаковський та Аня Рибальченко 

засновники бренду 


Що змінилося

Артур Кулаковський: На самому старті сезону нам довелося закрити шоу-руми у Києві та Одесі. Звісно, цей факт та глобальна невизначеність вплинули на продажі. За березень, у порівнянні з минулим роком, замовлень поменшало на 70%. Оскільки куртки-косухи – сезонний продукт, ми розуміємо, що не виконаємо план продажів весняної колекції. Але з глобальною рецесією можна тільки змиритися, тож ми прийняли рішення використати цей час для того, аби зміцнити імідж бренду та зробити внесок у подолання пандемії. Що раніше вона закінчиться, то скоріше вдасться повернутися до повноцінної роботи та продажів.

Аня Рибальченко: Ще напередодні оголошення карантину, зважаючи на ситуацію у світі, ми зупинили виробництво в Одесі та почали шити багаторазові захисні маски. Оголосили у соцмережах, що відправлятимемо їх тим, у кого немає можливості знайти собі маску. Ми навіть не очікували, що ситуація настільки критична, адже отримали близько 10 тисяч запитів у дірект. Зараз ми зупинили приймання нових заявок і відшиваємо й відправляємо маски тим, хто написав першим.

Артур Кулаковський: Нашу ініціативу підтримали медіа, а дописувачі почали пропонувати підтримати проєкт фінансово, «підвішуючи» маски для тих, кому вони потрібніші. На перераховані гроші ми закупили матеріали для пошиття найближчої партії масок та відзвітували про це у сторіз. Не обійшлося і без негативу. Деякі користувачі, не отримавши відповідь на запит у дірект протягом кілька днів (ми досі обробляємо запити), почали у грубій формі вимагати маску, з використанням нецензурної лексики. Це при тому, що ми не модний конгломерат, а невеликий бренд.І відшиваємо маски своїм коштом і зусиллями майстрів, намагаючись хоч якось зарадити ситуації з тотальною відсутністю засобів захисту в країні. Наразі за день у нас виходить виготовляти й відправляти 150 багаторазових масок.

Як ви оптимізували процеси

Артур Кулаковський: Ми зараз оцінили важливість онлайн-магазину, який запустили пів року тому. Адже тепер це наша єдина повноцінна інтерактивна вітрина. Також нам пощастило відзняти лукбук та контент для Інстаграму до карантину. Зараз усі зйомки скасовані й багатьом нашим колегам не вдається повноцінно представляти колекції. З клієнтами підтримуємо зв’язок через соцмережі та відправляємо замовлення безконтактною доставкою або через Нову пошту.

Аня Рибальченко: У роботі наших працівників нічого не змінилося. У них, як і раніше, так само погодинна оплата праці. Виробництво повністю завантажене пошиттям захисних масок, відшиттям кастомізованих клієнтських замовлень і спецодягу для медиків (ми також приєдналися до ініціативи Світлани Бевзи). Робочий час працівників ми оплачуємо з прибутків попереднього сезону.

Як комунікували про зміни зі співробітниками

Аня Рибальченко: Співробітники дуже зраділи нашій ініціативі відвозити їх на роботу і з роботи автомобілем. У нас вісім майстрів, тож вистачає двох машин. В Одесі працює громадський транспорт, але ми вирішили максимально знизити ризики зараження. Звісно, для бюджету бренду це додаткове фінансове навантаження, але ми хочемо бути впевненими, що люди з домашньої ізоляції безпечно дістануться на роботу та не нашкодять здоров’ю одне одного. Обов’язковою для всіх є робота у захисних костюмах, масках та рукавичках.

Що далі

Артур Кулаковський: Думаємо, що карантин продовжать до середини травня, тож готуємо план «Б». На щастя, цього сезону ми розширили лінійку літнього одягу з натуральної шкіри, використавши перфорації та підкладку з легкої бавовни. Завдяки цьому речі важать 300-400 грамів і абсолютно функціональні навіть у +30. Лукбук колекції ми також присвятили самоізоляції, яка охопила зараз увесь світ. Моделі позують у наших косухах вдома у ліжку та використовують ковдру як елемент стилізації. Сподіваємося на те, що щойно стане зрозумілим кінець епохи соціального дистанціонування, клієнти надолужать те, у чому себе обмежували, включно із шопінгом.

Katimo

Катя Тимошенко

дизайнерка бренду


Що змінилося

Ми перейшли повністю на формат роботи online. Місяць тому ми запустили оновлений сайт зі зручним інтерфейсом, який працює в форматі інтернет-магазину, там можна оформити й оплатити замовлення у будь-яку точку світу. Роботу фізичного магазину і виробництва ми тимчасово зупинили.

Як ви оптимізували процеси

Основна мета зараз, крім того, щоб утримати бізнес на плаву, це – зберегти команду. Ми пішли на карантин із 17 березня і залишок місяця всій команді оплатили в повному обсязі. На цей час у компанії працює 14 людей і зарплатна частина – це значна сума у щомісячній статті витрат, тому ми прийняли рішення у квітні виплатити всім частину ставки.

Багато фабрик-партнерів не працюють, але деякі продовжують відшивати для нас замовлення, які ми розміщували до карантину. За планом ми мали до кінця травня випустити 3 капсульні колекції, дві з них технічно стало неможливо зробити, третя зараз у процесі розробки. За можливості постараємося відшити її віддалено на своїх потужностях і у такий спосіб дати можливість додаткового заробітку нашим швачкам.

Як комунікували про зміни зі співробітниками

Ми нікого не скоротили. У нас дуже дружна команда, всі свідомі та закохані у свою справу. Тож новину про зміни сприйняли з вдячністю, готовністю підтримати нас у будь-якому рішенні й прийти на допомогу, якщо буде потрібно. У нас є спільний чат, де ми листуємося й інформуємо команду про зміни.

Що далі

На жаль, зараз неможливо щось планувати у довгостроковій перспективі, тому що ситуація змінюється щодня. Але, звичайно, ми передбачаємо всі можливі ризики й адаптуємо наші дії під ситуацію.

Sayya

Люба Макаренко

засновниця бренду


Що змінилося

Наш формат роботи змінився на 180 градусів. За такої ситуації потрібно знову вигадувати велосипед, адже такого шатдауну в новітній історії ще не було. Фешн-бізнес просто технічно не може перейти виключно в онлайн. Тому ми не зупинили продакшн і продовжуємо відшивати замовлення нової колекції. Зі мною в цеху працює частина команди, усіх працівників я забираю і відвожу зранку на роботу, а ввечері – додому. Ми приєдналися до проєкту Світлани Бевзи, тож більшу частину робочого часу займає пошив захисних костюмів для медиків. Також ми відшиваємо захисні маски, кошти з продажу яких перерахуємо Інституту фтизіатрії й пульмонології ім. Ф. Яновського. Їхні спеціалісти займаються найскладнішими випадками захворювань.

Загалом вважаю, що малому бізнесові простіше адаптуватися до ситуації завдяки гнучкості, але складніше повноцінно функціонувати через відсутність значного оборотного капіталу. У моєму випадку роботи під час карантину роботи стало більше. Зараз ми намагаємося знайти правильні формати для соцмереж, аби трохи відволікти наших підписників від сумних новин, готуємо до запуску проєкт із благодійними худі.

Як ви оптимізували процеси

Ми постійно проводимо оптимізацію та шукаємо шляхи виходу з ситуації. У працівників, які ходять на роботу, в плані зарплати нічого не змінилося. Деяким майстрам я передаю роботу додому, а менеджери з продажів працюють дистанційно. Зарплатну ставку довелося знизити до мінімуму, будемо розв'язувати питання в процесі, за результатами продажів.

З магазинами-партнерами ми працюємо через кур’єрів, так вдалося зберегти невеликий відсоток продажів. Намагаємося максимально безпечно і комфортно продовжувати працювати з нашою аудиторією. У нас ще до карантину був сервіс примірки вдома, і тепер ми робимо доставку до дверей та чекаємо, поки клієнт визначиться з покупкою.

Як комунікували про зміни зі співробітниками

Я пояснила команді все як є і вони, звичайно, розуміють глобальність ситуацію. Мої співробітники зі мною вже багато років і знають, що я зроблю все, аби вони були в комфорті. Напередодні оголошення карантину у мене була можливість поїхати до чоловіка в Тбілісі. Але я прийняла рішення залишитися в Києві, знаючи, що так зможу принаймні забезпечити свою команду необхідним та організувати роботу.

Що далі

Я впевнена, що карантин продовжать до кінця травня, і думаю, що це правильно. Нам потрібно максимально впоратися із загрозою зараження, аби потім не було повторних спалахів. Цей план нашого бренду розрахований до кінця травня.

Sleeper

Катя Зубарєва та Ася Вареца

засновниці бренду


Що змінилося

Сьогодні 95% наших співробітників вже працюють віддалено. Найближчим часом ми плануємо перевести всіх на домашній графік роботи, у нас для цього вже практично все готово. Весь цей час, з початку оголошення карантину, ми й наші партнери з доставки дотримуємося всіх запобіжних заходів, рекомендацій ВООЗ і Міністерства охорони здоров'я України.

Як ви оптимізували процеси

Зараз ми не оптимізуємо, а скоріше переформатуємо процеси для того, щоб абсолютно всі наші співробітники були здорові й знаходилися у безпеці. Це, як і завжди, наш пріоритет. Всі співробітники Sleeper продовжують отримувати заробітну плату. Також, ми робимо все, щоб наші клієнти отримували свої замовлення вчасно і речі Sleeper продовжували приносити їм радість навіть у такий непростий час. Всі робочі процеси перебудовані з урахуванням усіх санітарно-епідеміологічних вимог, які необхідні в сьогоднішніх умовах для того, щоб максимально мінімізувати ризики поширення вірусу

Як комунікували про зміни зі співробітниками

Оскільки мова йшла в першу чергу про безпеку і здоров'я наших співробітників, вся наша команда сприйняла новину з розумінням. Місія Sleeper – плекати в людях культуру повсякденного побуту, турботи про себе. І зараз, як ніколи, важливо піклуватися, берегти себе і близьких. Ми знаходимося в режимі віддаленої роботи з першої половини березня.

Що далі

Ситуація, яка склалася зараз у світі – це величезне випробування для людства і для нас. Звичайно ж ми не можемо не думати про майбутнє і розуміємо, що перспектива продовження карантину цілком реальна. У такому разі наша команда продовжить вести всі робочі процеси дистанційно.

JUL

Юлія Логвін

дизайнерка бренду


Що змінилося

У JUL кардинальні зміни. Під час карантину та викликаної ним кризи ми повністю перезапустили свій бренд. Попри складні часи, ми рішуче це зробили, майже повністю змінивши бренд. Але з самого початку існування бренду ми були націлені на онлайн-продажі. Тому вибудовували усе навколо цього. Звичайно, є обмеження з доставками та кур’єрськими службами, але лояльність клієнтів та їхня підтримка дуже нам допомагає у цьому.

Як ви оптимізували процеси

Без оптимізації не вижити. Але тільки через те, що ми ще «малі», ми не скорочували персонал. Для клієнтів ми даємо можливість придбати речі за доступною ціною, не спекулюючи можливим коливанням курсу валют. Наразі умови постачальників тканин і фурнітури не полегшились, і саме ця частина є найбільш проблемною.

Як комунікували про зміни зі співробітниками

У нас не критично змінилася структура заробітної платні, яка напряму залежить від продажів. Навіть такі невеликі зміни даються нелегко, але ми усі розуміємо, що у ситуації, в якій ми опинилися, це досить справедливо, адже ми в одному човні.

Що далі

Ми з командою не орієнтуємося на терміни карантину, бо, за досвідом інших країн, його продовжать. Тому розрахували план вперед на 2-3 місяці.

Support by Poustovit та Poustovit

Ліля Пустовіт

дизайнерка брендів


Що змінилося

Ми дуже багато і виснажливо працювали протягом січня та лютого, тому більша частина працівників навіть із задоволенням пішли на карантин, як у відпустку, з метою відпочити та приділити увагу своїм родинам. Частина працює на віддаленому доступі. У березні їхні зарплати були збережені. У квітні доведеться скорочувати.

Як ви оптимізували процеси

Ми зосередились на комунікації й лояльних відносинах із партнерами та клієнтами, запропонували знижки магазинам, які зараз зачинені та в онлайн-продажах. Вважаємо, що головне – підтримати один одного в такі складні часи. Але сам бізнес, звичайно, зараз знаходиться в стані технічного дефолту. Коли ми йшли на карантин 3 тижні тому, таких наслідків не очікували. І дуже важко спрогнозувати ситуацію на літо та осінь. Ми пропонуємо своїм партнерам і клієнтам зменшити обсяги замовлень на колекцію осінь-зима. Вважаю, що можливо всім доведеться поступитися сезонністю в індустрії. Над усе нам важливо зосередитись на унікальності нашої пропозиції. Продукту має бути менше і його ціна буде максимально відповідати його якості.

Як комунікували про зміни зі співробітниками

На сьогодні в нас повне розуміння з командою. Але в майбутньому усе залежить від того, як буде розвиватися криза і які будуть її наслідки саме в fashion- індустрії.

Що далі

Найімовірніше карантин продовжать. І це означає, що нас чекає зовсім інше майбутнє, ніж ми розраховували ще 2-3 тижні тому. Я припускаю, що це на краще для всіх нас.