27 листопада – всесвітній день розпродажів Black Friday, який започаткували у США. Проте деякі світові та українські бренди не підтримують таку традицію через те, що знижки стимулюють надмірне споживання та імпульсивні покупки. До того ж невеликі локальні бренди, на відміну від глобальних масмаркет-брендів, просто не можуть дозволити собі знижувати ціну на товари.

Ми запитали в українських виробників, які не влаштовують знижок, чому вони проти такого формату розпродажу.


Ми відмовилися робити знижки на Чорну п’ятницю. І ось чому:

Знижка – це маркетинговий інструмент. І ризик, у першу чергу, для самого клієнта. Необдумані покупки, емоційні рішення, незадоволення, компроміси. Цим для багатьох закінчується Чорна п’ятниця. День, коли знижки є практично в усіх. Важко зібратися й не відчувати провини за свій вибір. Не жаліти про придбання товару за знижкою або не шкодувати про те, що купив щось до знижок. Ми не хочемо асоціюватися у клієнта з такими емоціями.

Нам би хотілося, щоб тумблер «хочу» включався не від надпису про знижку, а від справжнього бажання носити саме наш бренд.

В умовах нашого виробництва такий крок можна назвати нераціональним.

Ми шиємо рівно стільки, скільки потрібно. Нема потреби позбавлятися (жахливе слово) в сезон від зайвого взуття чи сумок. Перевиробництву ми говоримо: «Ні». І добре його контролювати допомагає наша модель збуту. На даному етапі взуття й сумки Hvoya можна купити тільки в нашому магазині. Це дозволяє чітко регулювати наявність, швидко та ефективно відстежувати попит, підлаштовуватися під зовнішні зміни.

Ця ж модель збуту допомогла піти нам від зайвої націнки. Тому часто доводиться відмовлятися від привабливих пропозицій топових ритейлерів України, тому що зазору для такої знижки зі збереженням ціни «для всіх» у нас просто немає.

Відверто кажучи, ми вважаємо, що цілий рік даємо справедливу ціну, а не тільки в останню п’ятницю листопада.

Здається, що з часом це «свято» дещо спотворилося. Масмаркети-ритейлери пропонують знижки не на минулі колекції/сезони, а на поточні, так знецінюючи їх. Клієнт, своєю чергою, починає чекати й готуватися ще за місяць до дня «Ч». Часто – за два. Чи впливає це на нас? Так, як мінімум, демотивує. Гонитва знижок – це змагання, де локальний бренд точно буде у програші.

Тому що все впирається в масштаби виробництва. Коли швачка робить один і той самий шов упродовж дня (конвеєр) й коли вона одна збирає цілу сумку – це різного рівня навички та майстерність. А вони повинні оплачуватися. Ручна робота повинна мати цінність. А покупка – приносити задоволення абсолютно всім у цих взаєминах – виробнику та клієнту.

Але п’ятницю ми все-таки проведемо. Не чорну, а свою, благодійну. 2020 рік однозначно був непростим для багатьох. Особливо потрапили під удар самотні старенькі бабусі й дідусі. Їм точно потрібно допомогти зустріти цю зиму краще.

Спільними зусиллями ми б змогли зібрати частину необхідної суми на такі важливі зараз у боротьбі із COVID концентратори кисню.

Як це буде працювати? У нас, людей, не завжди знаходяться час, ресурси, знання й бажання допомогти. І зараз є відмінна можливість зробити це разом.

Зі свого боку в цю п’ятницю, суботу та неділю ми даємо -10% знижки на взуття та сумки. Клієнти ж цю суму самостійно перераховують до фонду, який їм ближче – Starenki.help або Свої.



Ми ніколи не робили та не робимо розпродажів на Чорну п’ятницю. По-перше, ми за усвідомлене споживання й прагнемо, щоб нашу білизну та купальники купували тому, що вони справді потрібні, а не тому, що вони зі знижкою. По-друге, у ціну наших речей навіть не закладена можливість робити знижки -70% або -80%. Ми прагнемо триматися справедливої ціни з урахуванням якісних матеріалів і роботи наших талановитих майстринь.

Рік тому ми розказали, що ми проти Чорної п’ятниці клієнткам та отримали велику підтримку. Ми щасливі, що аудиторія розділяє наше ставлення до справжньої вартості речей та обирає нас за стиль та якість, а не за розмір знижки.



Чорна п’ятниця для нас – дійсно день тиші. У нас для сейлу є своя дата – 10 грудня – День прав людини. У такий спосіб ми хочемо, аби придбати речі «з міста» можна було за теплими цінами, але при цьому зробити покупку свідомо, коли спаде ажіотаж навколо.

Ми підтримуємо ідею свідомого споживання, саме тому намагаємося зробити максимум, аби покупки здійснювалися не імпульсивно й під тиском знижок, а обдумано та заздалегідь. Цим ми не говоримо, що ті, хто проводять Чорну п’ятницю, ведуть неправильну політику, адже в час після локдауну й пандемії знижки дають змогу підтримати тих, хто зазнав великих збитків. Переважно це стосується сфери культури, закладів харчування тощо, які в більшості також впроваджують знижки.



Наш бренд виник із бажання створювати речі зі змістом та історією, речі, які пропагують традиції та сімейні цінності, речі поза трендами та сезонністю. Ми за свідоме споживання та сталий розвиток, за якість, а не кількість. До того ж кожен наш продукт – чи то керамічний виріб, чи комірець – виготовлені вручну, а години роботи майстра не зменшуються відносно кількості. Ми не підтримуємо ідею Чорної п’ятниці, тому що вона суперечить нашим принципам.



Natili, як інші сучасні екологічні та соціально-відповідальні компанії, не підтримує Чорну п’ятницю. Ми користуємося принципами чесної ціни та розумного споживання. Та ціна, яку ви бачите в нас кожного дня, уже є оптимальною. Наша білизна виготовляється з вартісних екологічних матеріалів. Шиють її українські кравчині, які отримують достойну оплату праці, а не діти в Бангладеші за 5 доларів на місяць. Ми додаємо мінімальну націнку й не можемо дозволити собі робити знижок.

Інша сторона Чорної п’ятниці – це неекологічність. Цикл модної індустрії – це переспоживання водних ресурсів, забруднення ґрунту хімічними речовинами та тонни сміття на звалищах. Ми не хочемо брати в цьому участь, тому робимо білизну з екологічної бамбукової тканини та не заохочуємо купувати більше.

Справжня ціна, яку доводиться платити в Чорну п’ятницю, екологічна та соціальна. Ми з Natili не можемо йти на такі умови й упевнені, що наші клієнтки розділяють наші принципи.



Знижки – це заклик до покупки. Тобто, на мою думку, певні продукти або товари просто не можуть продаватися самі по собі й вимагають бути проданими хоча б зі знижкою. Візьміть бренди сегмента люкс, де ніколи не буває знижок. А все чому? Тому що на ці товари є попит за будь-яку ціну, вони мають цінність у будь-якому випадку, для створення цієї цінності виконана величезна робота великої кількості людей, вони просто не можуть дозволити собі знецінити продукт знижкою. Адже тоді буде зрозуміло, що самі творці його не цінують. Плюс, вони виробляють усе в невеликій кількості, їм не потрібно намагатися продати більше. Навіть у Zara в Чорну п’ятницю знижки є лише на певні моделі (найчастіше на те, що й так залежується в залишках) або на товари, відшиті у великій кількості.

Ми – апсайклінг-бренд, у нас усе в єдиному екземплярі. Точно можемо сказати, що рука не підніметься зробити на все -50%, адже кожен виріб тільки один раз переробляється, над кожним ми проводимо багато часу та вкладаємо душу, тому для нас це велика цінність. Ці предмети гардероба повинні бути бажаними й без знижки. Просто потрібно вкладати душу в бренд, тоді ваші клієнти будуть розуміти цінність, ексклюзивність і хотітимуть долучитися до продукту – є на нього знижка чи ні.

І взагалі, моє правило завжди: «Річ повинна тебе залучати навіть без знижки, а якщо радує тільки знижка – значить, не варто її купувати».



Ідеологічно ми не підтримуємо класичну Чорну п’ятницю в тому форматі, який існує зараз. Це стимулювання непотрібних покупок, імпульсивного марного шопінгу, переспоживання й неекологічних витрат. Ми не можемо сказати, що суцільно екологічний бренд, адже для повної екологічності треба просто не існувати, але стараємося максимально відповідально підійти до справи. Намагаємось бути соціально-відповідальними, випускаючи лімітовані колекції, щоб не допускати перевиробництва. При тому, звичайно, як частина маркетингової та дистрибуційної стратегії проводимо розпродажі на минулі колекції, розіграші серед аудиторії, бонуси у вигляді безкоштовного доставлення.

Ми не хотіли б прив’язувати людей тільки до певної дати Чорної п’ятниці, у яку панує атмосфера тиску – купи, бо потім не буде. Це стимулює попит на речі, які людям непотрібні. Так само не підтримуємо, коли бренди відверто спекулюють інфоприводом – підвищують ціни до дати, а потім ніби знижують.


Обкладинка: The Oversized