На полицях будь-якого супермаркету можна знайти вино різних цінових категорій. Але яким чином виробники формують ціну пляшки вина для кінцевого споживача? The Village Україна розповідає разом із Kyiv Food & Wine Festival.

Сергій Клімов


засновник Kyiv Food & Wine Festival, співзасновник Like A Local’s Wine Bar, керівник Uwines

Умовно складники собівартості вина можна поділити на три категорії: упаковка (те, що поза пляшкою), вино (те, що у пляшці) і маркетинг.

Упаковка


 Капсула або ковпачок

Капсула або ковпачок мають відносно невисоку ціну – від 0,01 до 0,10 євроцента за штуку.

 Корок

Вина почали закривати корками понад 200 років тому. Досі в природі немає аналогічного за якістю замінника цьому матеріалу. Це надзвичайно важливий складник кінцевої пляшки вина – від нього безпосередньо залежить якість напою. Тому вартість корка може сягати 2 євро.

Корок – це кора коркового дуба. 80% посадок цього дерева розташовані у Португалії. Щоб зняти цю кору, потрібно зачекати 30 років, поки дуб виросте. Першу кору можна зняти лише на крихту, яка не підходить для виробництва якісних виробів. Повноцінний урожай готовий ще за десять років. Кора дуба відростає з часом, тому знімати урожай можна кожного десятиліття.

Більш дешевий варіант – гвинтовий корок. Насправді це не найгірший варіант, адже понад 90% усіх вин створені для того, аби їх випили протягом 2-3 років після виготовлення. Своєю чергою, гвинтовий, або пляшковий, корок здатен на 100% зберегти вино таким, яким його створив винороб. Але мінус цього методу – вино у такий спосіб не розвивається. Відповідно, ви не зможете скуштувати його «більш дорослу» версію за 20 років.

 Пляшка

Пляшка не впливає на якість вина – це практичний і естетичний елемент. Утім, пляшка із широкого скла, з барельєфами і різними тонами може коштувати 2 євро.

 Етикетка

Цей елемент часто може відігравати ключову роль при виборі вина на полиці. Та вартість однієї етикетки не перевищує для виробника 0,05 євроцента за штуку.

Вино


 Виноград

Залежно від якості, вартість винограду може коливатися від 0,10 євроцента до 100 євро за кілограм. Грубо кажучи, з кілограма винограду може вийти одна пляшка вина.

 Бочка

Хороші вина обов’язково повинні витримуватися у бочках. В ідеалі – у нових французьких. Вартість такої бочки об’ємом 225 літрів може коливатися від 600 до 1500 євро. Розлити з неї можна 300 пляшок вина – це додасть до собівартості напою ще 2-5 євро за пляшку.

 Технічне оснащення

Технічне оснащення виноробні відіграє важливу роль у процесі виробництва вина. Вартість придбання обладнання і побудови виноробні може становити від десятків тисяч до десятків мільйонів євро, а термін повернення інвестицій подекуди настільки великий, що перспективи вийти у плюс можуть з’явитися вже у дітей винороба.

Маркетинг


 Харизма винороба

Харизма – це те, чого не купиш за гроші й не навчишся на тренінгах. Найбільш харизматичні винороби можуть легко підвищити вартість свого вина завдяки медійності та здатності правильно розповідати історії.

 Обсяги виробництва

У певних випадках попит на вино може перевищувати пропозицію. Умовно – на 100 тисяч охочих може бути 10 тисяч пляшок на рік. За такого варіанту впізнаваний виробник може ставити на вино практично будь-яку ціну.

 Рейтинги

Найбільш відома людина у світі вина, яка зробила собі ім’я на рейтингах – Роберт Паркер із журналу Wine Spectator. Він оцінює вино за 100-бальною системою. Потрапити до його рейтингу – це вже перемога. Різниця у ціні на вино з мінімальною різницею у кількості балів може становити кілька тисяч євро.

 Нагороди

Винні компанії дуже люблять брати участь у конкурсах і колекціонувати нагороди. Ви напевно бачили такі золоті, срібні чи бронзові медалі – їх клеять або безпосередньо друкують на етикетках. Ці позначки є не лише частиною маркетингу, а й показником якості вина. Найбільш відомими конкурсами, на які варто звертати увагу, є Decanter World Wine Awards, International Wine & Spirit Competition, China Wine Awards, Concours Mondial de Bruxelles та American Fine Wine Competition.

 Трендові сорти

Завжди будуть більш популярні й менш популярні вина. Наприклад, з кожним роком в Україні стають усе популярнішими вина з Нової Зеландії: зокрема, совіньйон. Попит завжди підвищує ціну, на цьому й заробляють продавці.

 Маржа продавця

Це найбільш непередбачувана цифра. У найбільш зухвалих гравців на ринку націнка може досягати показника 500%.

 Рік урожаю

Хороший рік урожаю разом із високим рейтингом може підвищувати вартість у два-три рази.

 Податки і логістика

Ці пункти додають до собівартості пляшки ще певну суму – від кількох десятків євроцентів до кількох євро. Пам’ятайте про це, коли бачите на полиці дешеве вино із далеких країн штибу Чилі, Австралії чи ПАР.

Фото: обкладинка – photo-nic.co.uk nic / Unsplash; 1 – John Murzaku / Unsplash; 2 – Elle HughesUnsplash; 3 – Christopher John Pratt / Unsplash