Музичне дигерство – це мистецтво знаходити унікальну рідкісну музику. Сучасні меломани вишукують треки маловідомих артистів, збирають їх у плейлісти й діляться ними на своїх платформах.

Спільно з YouTube Music ми створили серію матеріалів «Плейліст дигера» про героїв, які фанатіють від маловідомих жанрів, і розповідаємо, як краще їх слухати.

Олександр Кудрявцев

33 роки

Діджей і промоутер, відомий як Gapon, співзасновник команди

National Distortion, працює у Closer Record Store.

Дрон – гул, що безперервно тягнеться

Дрон – це радше прийом, ніж конкретний жанр у музиці. Звучить, як монотонний, не дуже динамічний саунд, гул. Як термін він, може, і не дуже відомий пересічному слухачеві, але сам прийом використовується мало не від початку цивілізації. Такі звуки можна знайти в шаманській, античній і середньовічній музиці, у фольклорних творах різних народів. Приміром, у Шотландії – це гра на волинці, в австралійських аборигенів цей саунд створює інструмент діджеріду.

Певною мірою ембієнт можна вважати розвитком мінімалістичних ідей дрон-музики – лише більш мелодійним й емоційним. У 80–90-х монотонний гул вплинув також на альтернативний рок (Sonic Youth), шугейз, а ще в 90-х виникла дрон-метал сцена (насамперед гурт Earth). Але знакові фігури дрону варто шукати в 60–70-х роках – це американські композитори Ла Монте Янг і Террі Райлі.

Зараз дрон часто можна почути в саундтреках до фільмів або в музеях, бо така музика, зазвичай, створює фон і настрій, допомагає зробити певні акценти. Я виріс на комп’ютерних іграх 90-х, як 9: The Last Resort, і квестах від розробника Sierra, там часто була якась фонова монотонна музика.

А ще, коли був зовсім маленьким, батьки помітили, що я добре засинаю під звук фена, який працює, тож вони записали цей шум на касету й вмикали, коли треба було мене вкласти. Дрон не треба плутати з нойзом, бо вони насправді полярні. У нойзі багато чого відбувається, він непередбачуваний (як ось цей трек), а дрон –монотонний.

Дрон як прийом використовується мало не від початку цивілізації. Такі звуки можна знайти в шаманській, античній і середньовічній музиці, у фольклорних творах різних народів

Як і в образотворчому мистецтві, у таких неконвенційних жанрах музики важливі також параметри сприйняття. Замість освітленості приміщення тут уже йдеться про його акустику, а замість розміру картини – про гучність звуку тощо. Якщо це якийсь гіг, тобто я слухаю дрон не вдома, то візуальний супровід допомагає краще зануритися в те, що відбувається.

Минулого року мені пощастило відвідати виступ метал-дронового гурту Sunn O))), а позаминулого – одного з класиків дрону Філа Ніблока (у день концерту він, здається, святкував 80-річчя). Там були геть різні саундсистеми, що викликали зовсім різні фізичні відчуття. На Sun O))) відчувалася така сильна вібрація, наче знаходишся в томографі й тебе щось повільно, але постійно штовхає, а концерт Ніблока – це як занурення у воду, звук був дуже гучним, але не втомлював.

Відеокліп чи аудіотрек?
Перемикай одним кліком

У додатку YouTube Music можна обирати зручний формат прослуховування з функцією «Композиція/відео». Послухавши трек, хочеш подивитися кліп? Просто обери зверху «Відео» – музика продовжить грати з цієї ж секунди, проте вже у вигляді кліпу.

Відеокліп чи аудіотрек?
Перемикай одним кліком

Що слухати:

5 рекомендацій від Саші

Valentina Goncharova – Passageway To Eternity

Мені цікава локальна сцена минулого століття, а хлопці з українського лейблу Shukai у цьому професіонали. Це саблейбл їхнього імпринта Muscut, і він концентрується на архівних записах із фільмів 60–90-х років. У червні має вийти новий реліз на Shukai, і дуже раджу послухати весь альбом. Музику Валентини Гончарової можна назвати й новою класикою, й ембієнт-дроном чи просто ембієнтом – залежить від того, з якого боку та на які елементи дивитися, але дрон там точно є.

Pt. Pran Nath – Raga Yaman Kalyan

Пандіт Пран Нат – індійський артист, що досліджував етнічну музику й грав на тамбурі, яка й дає протяжний дроновий звук на записі. Я згадував про Ла Монте Янга, якого вважають батьком сучасного дрону, так ось він захоплювався музикою Пандіта. Ла Монте Янг надихнувся на свої експерименти, почувши платівку 1955-го року, а пізніше навіть познайомився з музикантом, тому той не раз брав участь у спільних джемах на студії Ла Монте.

John Cage – Organ2/ASLSP (As Slow As Possible)

Я додав до плейліста композицію Джона Кейджа «As Slow As Possible», але обрав дуже пришвидшений варіант її виконання. Адже в найвідомішому своєму варіанті вона звучатиме понад 600 років. «ASLSP» почали грати на органі в середньовічній церкві німецького містечка Гальберштадта в 2001-му, а завершити мають у 2640-му році. Одна нота звучить буквально кілька років, і щоразу, коли її змінюють на наступну, у церкві збирається натовп туристів. Звісно, тут уже не стільки сама музика має значення, скільки ідея, як, наприклад, і в іншому відомому творі Кейджа «4′33″».

Sunn O))) – Between Sleipnir's Breaths

Sunn O))) я згадав, бо вони досить відомі – такі собі рок-зірки від дрону. Я, як і багато хто, уперше почув про дрон як явище саме у контексті цього гурту. Це дрон, який виконується на електрогітарах, і завдяки дуже повільним гітарним рифам ми маємо цей статичний гул майже без ритму. Я обрав саме цей трек із їхнього недавнього альбома, бо на ньому можна почути жіночий вокал — це Гільдур Гуднадоттір, відома композиторка, яка, наприклад, написала саундтреки до серіалу «Чорнобиль» і до фільму «Джокер».

Це великий концептуальний проєкт музиканта Джеймса Лейленда Кірбі, у якого дуже цікава історія. Ще років 20 тому він почав випускати музику під іменем The Caretaker, досліджуючи тему втрати пам’яті у хворих на Альцгеймер та деменцій іншого генезу. Там багато саунд-колажів, дарк-ембієнту, musique concrète і семплів із музики 20-х. Постійні повторення й шуми на записах мають передавати, як себе відчуває людина, що марно намагається щось пригадати. Оскільки раніше я працював психіатром, концепція цього проєкту викликає в мене й професійний інтерес.

Якщо ранні альбоми Джеймса здебільшого схожі між собою за звучанням, то останні шість прогресивно змінюються, символізуючи поступову втрату когнітивних здібностей. Завершальні частини звучать досить тривожно. Шостий елемент твору складається з гулу, шуму, зовсім коротеньких і змінених до невпізнання клаптиків музики та закінчується хоральною кульмінацією.

Як слухати й знаходити дрон

Коли тільки з’явився інтернет, знайти потрібну музику було цілим квестом, ще й треба було обрати, що саме завантажити, бо трафік був доволі дорогим. Тепер практично що завгодно можна знайти за кілька кліків. Це зручно, однак раніше пошук нової музики приносив більше задоволення.

Зараз у мене в закладках у браузері десь 20–30 різних музичних сайтів, які регулярно перевіряю в пошуках платівок. Деякі більш загальних форматів (Redeye Records, Boomkat, Sounds of the Universe), а деякі (Discreet Music, Seance Centre, All Night Flight) уже з конкретною музикою, яка мені подобається. Тобто зазвичай моя мета – придбати музику на фізичному носії, тому шукаю таку, за яку мені хочеться заплатити.

Знайшов на YouTube – продовжуй
слухати на YouTube Music

Увесь музичний контент, який ти переглядаєш у YouTube, автоматично додається в твою бібліотеку музичного додатка YouTube Music – лайки, перегляди та плейлисти. Перевір сам!

Знайшов на YouTube –
продовжуй
слухати на YouTube Music

Онлайн найчастіше слухаю музику на YouTube. Коли обираю щось на Discogs, знайти й прослухати фрагменти з платівок найкраще вийде саме там. Переважно слухаю музику з навушників, часто під час роботи (працюю в IT).

Під дрон добре працювати, хоча є небезпека заснути. Але під щось інше я часто відволікаюся, починаю дивитися, а що саме грає, шукати схожі треки чи розбиратися, де можу купити цей. Тому й намагаюся ставити або добре знайомі композиції, або щось ембієнтне чи дронове. Під дрон ти не рухаєшся, пульс не прискорюється, мультитасковість відключається й стає легше сконцентруватися на роботі. Завдяки статичності такої музики можна взагалі втратити відчуття часу.

Я діджею із 2008 року, але не пишу музику, не записую мікси, узагалі не дуже часто виступаю. Від самого початку мені хотілося хоча б чимось відрізнятися від людини, яка прийшла й ставить треки з умовного «вінампа». Так я почав грати з платівок і збирати вініл. Не знаю, чи можна сказати, що я колекціонер, бо колекція наразі в мене не дуже велика — десь 500 платівок. А нещодавно я почав збирати касети. До речі, багато ембієнту чи того ж дрону виходить лише на касетах.

Слухай музику без перерви на рекламу

Підписка на YouTube Music Premium вимикає рекламу під час прослуховування музики онлайн. Слухай музику зручно й легально.

Слухай музику без
перерви на рекламу

YouTube Music Premium.

Слухай музику без реклами, офлайн та у фоновому режимі з Music Premium

Спробувати безкоштовно

1 місяць безкоштовно • Потім 79,00 грн./місяць
Скасувати можна будь-коли


Матерiал пiдготовлено за пiдтримки