У ніч на 25 лютого за київським часом Академія кінематографічних мистецтв і наук США нагородить найкращі фільми року на церемонії «Оскар».

Чого варто очікувати від цьогорічної церемонії? Запитали у директора українського кінодистриб’ютора «Артхаус Трафік» Дениса Іванова, співвласника мережі кінотеатрів «Планета Кіно» Дмитра Деркача і головного редактора сайту Vertigo Юрія Поворозника.

Обкладинка: Анна Шакун

– «Оскар» – це завжди можливість підбити підсумки року в кіно. Яким, на ваш погляд, був цей рік?

Денис Іванов: Якщо говорити не лише про комерційні досягнення, а й про художні, то для мене очевидно, що багато режисерів цього року шукали так звану нову щирість. Думаю, цей рік також запам’ятається виходом стримінгового сервісу Netflix на територію великого кіно. Фільм «Рома» Альфонсо Куарона відзначили у багатьох номінаціях, великі шанси здобути перемогу він має і в номінації «Найкраща стрічка». І це якраз той випадок, коли Netflix вклав великі гроші у пошук нової щирості.

Трейлер стрічки «Рома»

Фільм «Рома» можна переглянути на Netflix

«Холодна війна» Павла Павліковскі – це суперуспіх східноєвропейського кіно, її номінували не лише як «Фільм іноземною мовою», а й за режисерську та операторську роботу. Вважаю, ми повинні пишатися, що наша культура цього року теж частково представлена на «Оскарі». Це ознака того, що фільми з нашого регіону також можуть пробиватися на настільки престижні премії.

Трейлер стрічки «Холодна війна»

Фільм «Холодна війна» можна буде переглянути у межах програми «Оскар Фест» у «Планеті кіно» 21-27 лютого

– Зрештою, завдяки «Холодній війні» в Голлівуді дізналися, хто такі лемки 😀. Денис розповів нам про підсумки року в авторському кіно, а Дмитра попросимо підбити підсумки в мейнстримному кіно. Цього року в претенденти на найкращий фільм року за версією кіноакадемії вперше пробилася стрічка про супергероя – «Чорна Пантера» Marvel Studios.

Дмитро Деркач: Адаптації коміксів почали знімати вже давно, але щороку їх стає все більше. Мені цей тренд не дуже подобається, тому що блокбастери стають дуже одноманітними: це або сиквели, які з кожним роком заходять усе гірше, або засилля коміксів.

Іванов: Власне, тому «Рома» для мене є маркером того, що Netflix почав уособлювати певну свободу – у виборі тем, у виборі режисерів. Власне, ту свободу, яку за останні роки розгубила голлівудська студійна система. Адже студії продовжують робити ставку на кіносеріали, на великі франшизи.

Деркач: «Чорна пантера» – не зрозумілий для мене феномен. Я не можу збагнути, чому він потрапив на «Оскар» – тим паче як претендент на звання найкращого фільму року. Як на мене, фільм слабкий. Зрозуміло, що цього року чимало стрічок присвячені темі расизму, з масових фільмів це висвітлює саме «Чорна пантера». У США він украй успішно пройшов у прокаті, але в Україні відверто провалився.

Юрій Поворозник: Не варто забувати, що «Оскар» – це американська кіноакадемія. Відповідно, американський контекст завжди превалюватиме при визначенні найкращих фільмів року. «Чорна пантера» важлива якраз у цьому плані: це стрічка, яка вперше порушила тему афроамериканської культури, афроамериканської ідентичності у форматі блокбастеру. Тож це дуже сильно зрезонувало з американським суспільством.

– «Чорна пантера» зібрала в прокаті понад 1,3 мільярда доларів, причому майже порівну в американському та світовому прокаті. Власне, у США про фільм говорять як про проект, який розвіяв міф, що стрічки зі здебільшого акторами-афроамериканцями погано показують себе в прокаті за межами Сполучених Штатів.

Поворозник: Звичайно. Але це якраз приклад, який підтверджує, що в сучасному кінематографі без контексту нікуди. І те саме можна сказати про «Зелену книгу» – тема расизму у фільмі дуже важлива, але водночас він представник жанру найс-кор. Інколи людям просто хочеться почути, що все буде добре – варто тільки поважати і любити одне одного.

Деркач: До речі, цікаво, що в цьогорічному списку номінантів на «Найкращий фільм» більшість – розважальні стрічки, комедії. Навіть якщо вони говорять про проблему расизму, то все одно розважають глядача. Цього року небагато важких фільмів, стрічок на гостру соціальну тематику. На моїй пам’яті на «Оскарі» таке траплялося нечасто.

Трейлер стрічки «Фаворитка»
Трейлер стрічки «Зелена книга»
Трейлер стрічки «Богемна рапсодія»

Фільми «Фаворитка», «Зелена книга» і «Богемна рапсодія» можна буде переглянути у межах програми «Оскар Фест» у «Планеті Кіно» 21-27 лютого

– Можливо, якраз через це фаворитом гонки все одно називають «Рому» – певно, найменш розважальний фільм із цього списку.

Деркач: Так, на цьому тлі «Рома» якраз і виділяється.

Іванов: Треба також сказати, що поза основною номінацією цього року опинилася ціла низка гідних картин. Це, наприклад, «Тебе ніколи тут не було» Лінн Рамзі.

Поворозник: Думаю, Лінн Рамзі могла претендувати й на номінацію за найкращу режисерську роботу. Адже у списку знову тільки чоловіки. Цього року було чимало хороших режисерських робіт від жінок, це не питання «розмаїття заради розмаїття».

Іванов: Але загалом я задоволений цьогорічним списком. Половина стрічок із нього вже стали моїми улюбленими. Це і «Зелена книга», золотий стандарт Голлівуду в найкращому сенсі, і «Фаворитка» з дуже сильними акторськими роботами, і «Влада», і «Богемна рапсодія» – все це я вважаю хорошими фільмами.

Поворозник: Мені здається, що після скандалу з Гарві Вайнштейном, який тривалий час тримав академію в кулаці, з’явилося багато простору для нових облич. Усі раптом зрозуміли, що є можливості. Саме тому ми бачимо в списку і «Богемну рапсодію», і «Чорну пантеру». Та мене дивує, що цього року академія проігнорувала «Першу людину» Дем’єна Шазелла. Здавалося, він фаворит академіків ще з часів «Одержимості», а це навіть більш оскарівський фільм, ніж попередня робота режисера «Ла-Ла Ленд».

– Хто, на ваш погляд, є фаворитом у номінації «Найкращий фільм»?

Поворозник: Я сподіваюся, що перемогу здобуде «Рома». Це зразок кіно як мистецтва. Це не просто стрічка, яка розважає, а картина, що працює на великій кількості рівнів, розповідаючи дуже складну історію, яка водночас надихає. Це якраз те, чим має бути кіно.

Деркач: Я також за «Рому». Другим претендентом бачу «Зелену книгу». А інші номінанти, на мій погляд, не зовсім гідні «Оскара».

Іванов: Фаворитом мені теж здається «Рома». Але треба пам’ятати, що йдеться про мистецтво, а не про спорт. Зрештою, обирають найкращий фільм року американські кіноакадеміки, а їхні думки можуть здивувати.

Трейлер стрічки «Чорний кланівець»

Фільм «Чорний кланівець» можна буде переглянути у межах фестивалю американського кіно «Незалежність» у кінотеатрі «Київ» з 21-28 лютого або на YouTube

– Наприклад, «Чорний кланівець» Спайка Лі, який уже отримав чимало важливих індустріальних нагород.

Іванов: Хоча, певно, це не найкращий фільм цього режисера. Несподіванкою може стати й «Влада» Адама Маккея.

Деркач: Я ще хотів би згадати про мультфільм «Людина-павук: Навколо всесвіту». Визнаю, що я був дещо скептично налаштований до нього, але мені дуже зайшло. І анімація крута, й історія.

Поворозник: Погоджуюся з Дмитром, це дуже класний фільм. За останні двадцять років ми звикли, що в анімаційному жанрі є лише студія Pixar і ті, хто копіює Pixar. А тут нам показали щось нове – нові межі жанру, як можна використовувати анімацію.

– Своєю чергою, в акторських номінаціях уже традиційно намітили протистояння поколінь: наприклад, виконавець ролі Фредді Мерк’юрі Рамі Малек боротиметься за перемогу із більш досвідченими колегами Крістіаном Бейлом, Вігго Мортенсеном і Віллемом Дафо, а акторка-дебютантка Ялітца Апарісіо – із семиразовою номінанткою на «Оскар» Ґленн Клоуз. Ви кому віддаєте перевагу?

Іванов: Думаю, в номінації за найкращу чоловічу роль очевидним фаворитом є Рамі Малек. На друге місце я поставив би Вігго Мортенсена за роль у «Зеленій книзі».

Деркач: Найімовірніше, Малек має перемогти. Але мені хотілося б, аби статуетку отримав Мортенсен. Просто для мене Фредді Мерк’юрі завжди був ідолом, і хоча Малек правдоподібно його втілив на екрані, у мене це виконання викликало дисонанс. А Вігго можна було б відзначити просто за вислугу років – ще з «Володаря перснів».

Трейлер стрічки «Влада»

Фільм «Влада» можна буде переглянути в українському прокаті з 21 лютого

Поворозник: Я все-таки дуже хотів би, щоб «Оскар» пішов до Бейла. У нього, звичайно, вже є статуетка за роль другого плану. Але перетворення Крістіана на Діка Чейні – це надто добре, щоб його проігнорувала академія.

Іванов: Так, це видатне перевтілення.

Поворозник: Ми знали, що він великий актор методу, але у цьому випадку Бейл перевершив самого себе. Малеку, звичайно ж, щастить із загальним хайпом. Але за проробленою роботою він поступається всім іншим номінантам. Хіба що за винятком Бредлі Купера.

– А в жіночих номінаціях?

Поворозник: Я б дуже хотів побачити статуетку в руках Олівії Колман. Хоча в американській пресі схиляються до того, що отримає її Ґленн Клоуз за «Дружину». Це вже якраз за «вислугу років».

– Колман справді була фавориткою гонки, але не змогла активно брати участь в промокампанії фільму через зйомки третього сезону серіалу «Корона», у якому вона виконує роль Єлизавети ІІ.

Поворозник: Цілком можливо, адже участь в оскарівській кампанії дуже важлива для шансів на церемонії, це здебільшого кулуарна робота. За жіночу роль другого плану хотілося б перемоги Емі Адамс. Це ж уже шоста номінація на «Оскар», тут уже просто пора.

– Водночас цьогорічну церемонію переслідує низка скандалів – від відсутності ведучого до намагань трансляторів скоротити шоу, вирізавши низку номінацій з ефіру. (Академія ухвалила рішення не змінювати формат трансляції, і вручення нагород усім номінантам покажуть у межах прямої трансляції – ред.)

Іванов: Мені здається, що «Оскар» сьогодні переживає кризу. Старий формат церемонії був компромісом між індустріальною премією і великим шоу, яке по всьому світу дивляться мільйони людей. І цей намір зробити з «Оскара» більш рейтингове шоу, звичайно, зменшує його значення як професійної премії.

Поворозник: Академія ніяк не може визначитися з тим, чого вона хоче – хайпу чи професійного нагородження. Адже це дві зовсім різні речі. Якщо метою є зробити трансляцію «Оскара» успішним комерційним продуктом, то є сенс іти шляхом Супербоулу і робити з церемонії повноцінне шоу. Але це неможливо поєднати з професійним напрямком академії.

Деркач: Це природно, що люди, яких визнають найкращими у сфері за рік, хочуть, аби їхній момент слави побачило якомога більше людей. Власне, цим і цінується «Оскар».

– Ну і якщо говорити про глобальні виклики, які нині стоять перед кіно як медіумом – як у 2019 році витримувати дедалі більшу конкуренцію за увагу глядача не лише з боку фільмів, а й відеоігор, музики та інших розваг? Як ви спонукаєте людей виходити з дому і йти в кінотеатр?

Деркач: Якщо говорити власне про бокс-офіс, то в Європі в 2018 році зафіксували помітне падіння відвідуваності кінотеатрів. Падіння за підсумками року ми спостерігали й в Україні. Як це виправити? Передусім важливо створювати умови, за яких людям буде зручно це робити. Треба підтримувати атмосферу, за якої відвідування кінотеатру – це свято, це подарунок собі. Крім того, важливо пропонувати людям нові технології. Наприклад, технологія 4DX – це вже не кіно, а більше як атракціон з переглядом кіно. Такі ідеї і змушують людину встати з дивана і кудись їхати. Зрештою, коли виходив «Аватар», кінотеатри підтягнули технологію 3D, і для глядачів це стало новим досвідом.

Іванов: Кіно – це технологічне мистецтво. Нововведення на зразок звуку, кольору чи широкого формату завжди просували кіно вперед. Але здебільшого це мистецтво про таланти.

– Тобто це не тільки про нові технології і другий «Аватар», а й про те, що Netflix залучає Альфонсо Куарона, а Marvel Studios – Раяна Куґлера.

Іванов: Це і про таланти, і про вибір історій, які вони розповідають.