Мультфільм «Уперед» виходить в український прокат 5 березня. Це історія про світ, у якому чари сусідять із новітніми технологіями, а два брати намагаються хоча б на день повернути батька, який помер кілька років тому. The Village Україна переглядає стрічку з ведучими подкасту «Простими словами» – видавцем The Village Україна Марком Лівіним та психологом Іллею Полудьонним.

Раніше The Village Україна розповідав про адаптацію першого ЛГБТ-персонажа в історії Pixar в українському дубляжі.

Марк Лівін: У мені відгукнулося багато чого, багато тригерів спрацювало. У цьому й кайф хорошої історії – ти бачиш у ній себе. Сюжет, світ, герої – це все класно. Але головне – те, як історія працює з кожним окремим глядачем. Та кінотерапія – це ж парафія Іллі!

Ярослав Друзюк: Ілле, з тобою історія спрацювала?

Ілля Полудьонний: Ну так, я навіть пустив сльозу в кінці мультфільму. Мені історія здалася дуже зрозумілою, тому що я теж ріс без батька. Якщо сценаристи дали настільки широкий простір для проєкції, значить, вони влучили в добру архетипну історію.

Марк: Усе, що треба було, тут було.

Ілля: Але для мене це фільм насамперед про чоловічу ініціацію. Важливо, щоб у житті хлопчика була фігура батька. Про чоловічу ініціацію говорити сьогодні не модно. Але я віддаю належне сценаристам, які наважилися це зробити.

 Якщо сценаристи дали настільки широкий простір для проєкції, значить, вони влучили в добру архетипну історію

Ярослав: І в фільмі цю ініціацію обігрують буквально: коли старший брат хоче «посвятити» молодшого у чоловіки. В епізоді це має комічний вигляд, але врешті обряд ініціації головний герой проходить через пригоду в мультфільмі.

Марк: І в нього все почало працювати лише в той момент, коли він повірив у себе. Основний меседж фільму для мене в тому, що все йде не від розуму, а від почуття. Коли ти наповнений і справді чогось хочеш – усе так і буде. Чарами зможеш керувати, з’явиться міст під ногами.

Ілля: Це прийоми без якогось новаторства, але це працює.

Ярослав: У кожному фільмі Pixar важливі не тільки історія та персонажі, а й світ, у якому відбуваються події. Перед сеансом у мене не було розуміння, чому для цієї історії обрали саме цей світ – поєднання чарів і новітніх технологій. Але те, про що ви говорите зараз, показує, навіщо це було: фішку з упевненістю в собі найкраще ж демонструвати через чари. Повірив у себе – магічна паличка спрацювала, не повірив – не спрацювала.

Ілля: Так, тому це виправдано.

Марк: Ну, і магія – це старі-добрі часи. А ще це про контакт. У фільмі все відбувається через контакт із собою та своїми почуттями. А через технології люди це втрачають – коли всі втуплюються в гаджети.

Ярослав: І головний герой на початку шляху випадково розбиває свій телефон, щоб вирушити у цей шлях без прив’язки до технологій. Але передусім це історія про пошук батька і старшого брата, який частково може його замінити. Як вам цей аспект?

Ілля: Так, старший брат справді може замінити батьківську фігуру.


У фільмі все відбувається через контакт із собою та своїми почуттями


Марк: У мене є старший брат. Я як дитина завжди шукав приклад старшого – когось, хто вже пережив певний досвід і може правильно зорієнтувати. Роль старшого брата суперважлива. Ясно, що батька він не замінює. Але це все одно приклад, який можна наслідувати. Якщо і його немає, стає значно складніше.

Ярослав: І треба окремо сказати, що це до того ж історія саме про братів. У попкультурі це не дуже поширена тема: з останнього в жанрі згадуються хіба що «Супер шістка» та «Братик ведмедик», який ще на початку нульових вийшов.

Ілля: З погляду психології не потрібен біологічний батько для проходження обряду чоловічої ініціації. Це має бути саме чоловік, бо чоловічу ініціацію не може провести жінка. Батько передає знання сину, матір передає знання доньці. І в мультфільмі, на мій погляд, чоловіча асоціація показана ідеально. Це фільм саме про ініціацію, як на мене.

Ярослав: Окей, Ілле, ми знову повернулися до терміна «чоловіча ініціація», його треба пояснити.

Ілля: Чоловіча ініціація – термін із юнгіанства, класичної психоаналітичної культури. Вона говорить про те, що є чіткий поділ: чоловіча енергія та жіноча енергія. Не важливо, хлопці ми чи дівчата, ми носимо цю енергію усередині себе. Якщо заглиблюватися ще більше, то в [Джеймса] Холліса є книга «Під тінню Сатурна». У ній він твердить, що за останні 200 років обряд чоловічої ініціації зник. Раніше, до індустріальної революції, люди жили в селищах, а хлопчики могли стати чоловіками, наприклад, через полювання і зразок батька в цій ситуації. Зараз цей процес втратився. І в мультфільмі якраз пояснюють, що тепер хлопцям доводиться ініціюватися інакше.

Ярослав: Це ж насправді найкрутіше у фільмах Pixar: вони беруть психологічні терміни та феномени і загортають їх в обгортку історій, зрозумілих і дошкільнятам.

Ілля: Так, ми говорили про це з Марком одразу після сеансу.


Магія – це такий архетипний спосіб ініціації


Марк: Фільм працює і для тих, хто просто стежить за історією, і для тих, хто бачить глибший підтекст – байдуже, юнгіанську теорію чи щось зі свого життя. Тут є все.

Ярослав: Цікавий факт: Pixar – єдина студія, яка проводить фокус-групи не з глядачами, а з психологами. [сміється]

Ілля: У них прекрасне все.

Марк: Це майже давньогрецький сценарій – архетипний сценарій подорожі, майже «Одіссея».

Ярослав: Але у формі блокбастера від Disney, який побачать по всьому світу мільйони людей.

Ілля: Це як цей популярний жарт: Pixar створює світи з монстрами, які лякають дітей для виробництва енергії, живими іграшками та персоніфікованими почуттями. А всі інші виробники мультфільмів такі: «Ну, в нас тварини – і вони говорять!» [сміється]

Марк: Магія – це коли в тебе виходить. І коли ти від цього наповнюєшся. Коли чувак з’єднується зі своїми почуттями, йому все під силу, він уже не сумнівається. І на цьому побудований увесь фільм – немає бути розриву між тим, що ти відчуваєш, тим, що робиш.

 І це все працює в загальній історії фільму: ти просто провалюєшся в цей світ

Ілля: Так, магія – це такий архетипний спосіб ініціації. І в фільмі це обігрують, буквально змушуючи героїв проходити квест. Місцями він наївний, милий. Але врешті це шлях до того, щоб повернути батька. До того ж це лише про образ батька. Буквально – його частину.

Марк: І це все працює в загальній історії фільму: ти просто провалюєшся в цей світ. Знаходити контакт із героями завдяки цьому дуже просто.