Фахівці «Довженко-Центру» виявили в кіноархівах Румунії та Німеччини «дивом збережені» прокатні копії чорно-білої німої стрічки «Кіра Кіраліна» виробництва Всеукраїнського фотокіноуправління.

Скан-копії позитивних плівок довжиною 1538 і 1510 метрів проаналізують і в разі потреби зроблять реконструкцію, щоб показати найповнішу версію фільму.

«Кіра Кіраліна» – одна з перших українських радянських стрічок, присвячених сучасному рабству та жорстоким порядкам «капіталістичного світу». Фільм знятий за романом румунського письменника Панаїта Істраті. У 1927 році «Кіра» стала однією з тринадцяти картин ВУФКУ, які закупили для прокату країнами західної Європи. Імовірно, саме завдяки цим комерційним зв’язкам стрічка збереглася донині, кажуть у «Довженко-Центрі».

Це остання та єдина збережена кінострічка авангардного театрального режисера Боріса Ґлаґоліна, а також одна з небагатьох робіт в українському кіно художника Роберта Шарфенберґа, що працював із Бертольдом Брехтом.

Головну роль зіграла акторка харківського театру імені І.Франка Олена Валерська. Наразі це єдина відома її поява на кіноплівці, що збереглася до наших днів. Також у картині з’являється зірка кримськотатарського кіно 1920-х Хайрі Емір-заде, відомий за фільмом «Алім» (1926).

Прем’єра «Кіри Кіраліної» відбулася 23 квітня 1928 року в Києві. Репрем’єра стрічки з сучасним саундтреком запланована на 2021 рік.

Раніше «Довженко-Центр» уже повернув в Україну німі фільми «Тарас Трясило» (1926) і «Людина та мавпа» (1928).

 Читайте «Нормальні новини» в телеграмі