Перелік державного фінансування українських фільмів визначили на 11-му конкурсі Ради з державної підтримки кінематографії, який відбувся 8 серпня.

Серед проєктів-переможців відбору – новий фільм режисера «Племені» Мирослава Слабошпицького. Стрічка «Антропоцен» – це другий повнометражний фільм лауреата Каннського кінофестивалю і другий фільм про сучасну Чорнобильську зону відчуження режисера після короткого метра «Ядерні відходи». «Це артфільм з унікальним візуальним складником, жанр якого можна визначити як «екологічний трилер», – йдеться у презентації стрічки.

Проєкт здобув 35 голосів членів Ради з державної підтримки кінематографії та отримав державне фінансування в обсязі 48 мільйонів гривень у 2020 році – після того, як продюсери погодилися скоротити обсяг держфінансування на 10 мільйонів гривень і відкласти початок фінансування до 2020 року. Загальний бюджет фільму становитиме 116 мільйонів гривень, половину коштів залучать завдяки двом приватним американським компаніям. «Це дорогий і ризикований проєкт, але ми маємо дати шанс режисеру», – заявили на засіданні Держкіно.

The Village Україна першим повідомив про рішення Ради Слабошпицького – і в форматі бліц-інтерв’ю розпитав режисера про проєкт. Зокрема, про статус виробництва фільму та плани залучення голлівудської зірки.



– Якою була ваша перша думка після оголошення рішення Держкіно?

– Відверто кажучи, я здивувався через наші низькі позиції у конкурсі. Проєкт набрав 35 балів, після другого етапу конкурсу ми були на 14 місці. У мене, звичайно, є синдром самозванця, я схильний себе недооцінювати. Але ж є об’єктивні критерії, у мене тут шафа з нагородами, на які я періодично дивлюсь. [сміється] Зрозуміло, що фінансування поки на теоретичному рівні, у нас ні в чому не можна бути впевненим. Але добре, що так відбулося.

– Чи реалізували б проєкт, якби не було позитивного рішення від Держкіно?

– Я не знаю. Зрештою, коли ти досягаєш певного рівня, фінансування стає лише одним із чинників. Зараз у мене в розробці перебуває кілька проєктів, про певні з них я досі не можу розповідати. Про «Тигр» [фільм, який Мирослав Слабошпицький зніматиме у США і який спродюсують Бред Пітт і Даррен Аронофскі] я мовчав півтора-два роки – і мовчав би далі, але про фільм написали Variety. Окрім фінансування, треба, щоб збігалися розклади.

– Ми знаємо, що «Антропоцен» – це фільм про сучасну Чорнобильську зону. Можете розповісти трохи більше? Як можна описати проєкт?

– Якщо коротко, то «Антропоцен» – це «Космічна одіссея» у зоні відчуження.

– Ви вже не вперше працюєте з темою Чорнобиля. Чому саме ця тема?

– Уперше я потрапив у Чорнобиль 1997 року, коли мені було трохи більше ніж двадцять років. Я літав над ним на гелікоптері, був усередині четвертого енергоблоку, бачив, наприклад, кілька стадіонів із закинутою військовою технікою. Мене це дуже вразило, я написав про це сценарій. Тоді цей сценарій зарубали Держкіно. Після цього я зняв короткометражний фільм про Чорнобиль «Ядерні відходи». Словом, у мене є відчуття, бачення цього світу, яким мені хочеться поділитися.

– Є слон у кімнаті – серіал «Чорнобиль» від HBO. Як вплинув успіх серіалу на ваш проєкт?

– У мене всі запитують про «Чорнобиль», я це розумію. Як член номінаційного комітету Шевченківської премії я маю право висувати твори на здобуття нагороди. І я збираюся висунути шоуранера «Чорнобиля» на Шевченківську премію. Вважаю, що це прекрасний фільм, чудова робота. Я в захваті від цього проєкту, схиляю голову перед його творцями. Дуже добре, що цей серіал вийшов, адже це продукт глобального ринку. Для української культури і держави України вони зробили більше, ніж багато можновладців. Я постійно спілкуюся з людьми з Чорнобиля, і вони кажуть, що потік туристів до зони шалено зріс. Це дуже добре для всієї країни і на економічному рівні. Тому, думаю, наша влада мусить вигадати урядову нагороду для творців. Це був би дуже хороший крок, я всілякого його лобіюватиму і підтримуватиму. Сподіваюсь, долучиться до цього й телеканал «1+1», який транслював серіал в Україні.

Своєю чергою, ми знімаємо фільм про Чорнобильську зону зараз, а не про катастрофу 1986 року. Глядач не зможе порівняти ці проєкти, тому що це різні світи, різні епохи та різні історії. Порівняння просто не буде можливим.

– На якому етапі перебуває проєкт «Антропоцен»?

– Зараз проєкт на етапі препродакшну. Фактично у нас відзнято тестовий двогодинний фільм. Локації, моменти відзняті на відео. Відпрацьовані маршрути. Сьогодні ми вирішуємо організаційні питання, тому що у фільмі будуть використовуватися сучасні технології, наприклад, аніматронна лялька.

Це рутинний процес, але з багатьох частинок збирається астероїд. І коли він нарешті досягне критичної маси, він мусить полетіти, зносячи все на своєму шляху. Як, власне, свого часу фільм «Плем’я», який зніс майже все на своєму шляху. [сміється]

– Як вплине на процес виробництва фільму відкладення фінансування від Держкіно на 2020 рік?

– Думаю, це запитання до продюсерів. Окрім того, у нас є ідея ще одного українськомовного фільму. Тому було б неправильно не запропонувати Україні в особі органів виконавчної влади долучитися до його виробництва.

– Ви анонсували плани залучити в «Антропоцен» «велику голлівудську зірку». На якому етапі цей процес?

– Ми працюємо над цим.

– Це тема для окремого інтерв’ю, але ви можете поділитися новинами про проєкти, які нині розробляєте у США?

– Окрім інформації про «Тигр» із Variety, мені мало є що додати, на жаль. Угоди про нерозголошення – це дуже серйозна історія. Але я залюбки прокоментую, щойно матиму таку можливість.

– Але «Тигр» – тільки один із проєктів, які сьогодні у розробці? Скільки загалом проєктів створюєте в США?

– Поки не можу озвучити цифру. [сміється]

Обкладинка: Antrophocene