Фільм «Вічні» вийшов в український прокат 4 листопада. Це новий фільм кінематографічного всесвіту Marvel, який продовжує історію після «Месники: Завершення». Редакція The Village Україна у складі Андрія Баштового та Ярослава Друзюка заздалегідь переглянула стрічку та ділиться враженнями (без спойлерів!).

#1 «Вічні» від Marvel: у нас були 10 супергероїв, $200 млн і режисерка з «Оскаром»

СЛУХАЙ, ДЕ ЗРУЧНІШЕ

слухай, де зручно

А ось за цим посиланням можна послухати наш новий подкаст ВЧОМПРИКОЛ – там не тільки про «Вічні», а й про нові серіали на Netflix, перший за 40 років альбом ABBA та нову Call of Duty.

Трейлер фільму «Вічні»

Андрій Баштовий: Сорі, що я буду хейтером. Мабуть, варто було б у цьому подкасті використовувати механіку, коли хтось із нас є адвокатом диявола, але в нас із тобою зараз буде good cop і bad cop органічно. [сміється] Я подивився всі дві години та 37 хвилин фільму, з двома сценами після титрів...

Ярослав Друзюк: Обов’язково залиштеся на сцени після титрів!

Баштовий: Обов’язково залиштеся, бо сцени після титрів інтригують більше, ніж увесь фільм. [сміється] Але окей, давай послідовно: як це все з’явилося, хто всі ці Вічні та про що фільм «Вічні».

Друзюк: Не думаю, що тут треба багато розповідати про зав’язку, тим більше ми всі бачили трейлери. Грубо кажучи, це перша команда супергероїв на Землі, вони живуть тут 7000 років…

Баштовий: Ти вчора вийшов після сеансу та сказав, що це як Старий Заповіт світу Marvel.

Друзюк: У сенсі, що є Новий Заповіт Marvel Studios, який поки закінчується тим, що Ісус-Тоні Старк приносить себе в жертву за наші гріхи, а це – історія про те, що було до цього. Як виявляється, супергерої були на Землі завжди. І проявляється це дуже просто: наприклад, у команді Вічних є Ікаріс, і зрозуміло, що це натяк на Ікара з давньогрецької міфології.

Баштовий: Який є точною копією Супермена!

Друзюк: І вони обігрують це так, ніби Ікаріс надихнув людей на міф про Ікара.

Баштовий: Там насправді кілька героїв нагадують грецьких богів…

Друзюк: Насамперед героїня Анджеліни Джолі – Тена [як Афіна].

Баштовий: Із десяти заявлених героїв щонайменше п’ять є посиланням на богів. Але в коміксах був нюанс: там Вічні конкурували з грецькими богами, між ними були конфлікти. Але то таке, для людей, які читають паперові комікси, а ми зараз про фільм.

Перша ж рецензія, яку я прочитав, починалася з того, що [Marvel Studios] вибрали таку несподівану режисерку Хлою Чжао, яка раніше не знімала такого комерційного двіжа…

Друзюк: Треба проговорити все-таки: Хлої Чжао цього ж року дали «Оскар» за фільм, який в українському прокаті називався «Земля кочівників» (Nomadland). Це історія з великими красивими сценами пустельних Сполучених Штатів, екранізація нон-фікшн книги про людей літнього віку, які живуть на дорозі [у будинках на колесах], не маючи постійного житла. І після цього вона відразу випускає великий 200-мільйонний блокбастер на гроші Marvel Studios. Як на мене, на цьому рівні це крута історія.

Баштовий: Це сміливе рішення, як мінімум. Якщо хочете подивитися Nomadland – це така документалка, яка виявляється ігровим фільмом в естетиці вестерну. Три «Оскари» – це аргумент, аби подивитися. З цих трьох «Оскарів» Хлоя Чжао отримала два: за «Найкращий фільм» і «Найкращу режисерку». І вона перша азійська жінка, яка отримувала цю премію.

Друзюк: І друга жінка загалом, яка має «Оскар» за режисуру – після Кетрін Біґелоу, яка перемогла з «Володарем бурі». Умовно, є два погляди на цю тему. Перший: Marvel Studios дуже сміливі, тому що дають 200 мільйонів інді-режисерці на фільм, який вона дійсно хотіла зробити. Інший погляд: Marvel закінчили одну з фаз у своїй історії, їм треба було придумати щось абсолютно нове, тому для цього вони залучили режисерку, яка б точно зробила фільм, не схожий на жоден інший марвелівський.

Баштовий: Типу «Marvel по-новому». Але читаю рецензії: «Нарешті інді-режисерка зняла фільм Marvel і показала, що ці фільми можуть бути зовсім іншими, що це найменш марвелівський фільм з усіх марвелівських».

Але сюжет тут – у стандартній послідовності. Заявили героїв, показали їх у побутових ситуаціях, заявили негативного чувака, показали конфлікт із цим чуваком. Усі фільми Marvel стандартно однакові, ще в кінці має хтось померти, але насправді не померти. Вони всі однаковісінькі, вони всі працюють за цією схемою. І Хлоя Чжао не виняток.

Друзюк: Я зараз дійсно буду, як адвокат диявола, але в цьому з тобою не згоден. Коли ми кажемо, що це фільм не схожий на жоден інший фільм Marvel, я маю на увазі насамперед візуально. Тут мінімальна кількість (ну, крім третього акту) сцен, знятих на фоні зеленого екрана. Більшість краєвидів, які ми бачимо – від Канарських островів до Амазонії – знімали на локаціях. Це круто, такого раніше в Marvel не було, воно дійсно відчувається інакше.

Баштовий: У Marvel вистачило на це грошей! Актори з касту багато говорили про те, що режисерка використовує справжні локації та реальні ефекти на майданчику.

Тут є відразу кілька крутих батальних сцен, на які точно варто піти подивитися, але читати ось це все щастя: «О боже, інді-режисерка розкриває персонажів так, як Marvel ще ніколи не розкривали...». Та ну неправда! У неї є 2,5 години фільму, у які вона намагається впхати 7000 років історії та заявити десять героїв. Не розкрити навіть, вона ледь встигає їх заявити.

Друзюк: Я все-таки на боці Хлої Чжао, тому що, найімовірніше, це те, з чим їй довелося працювати. У Marvel було завдання: закінчилася сага, що робити далі? Введімо нову групу персонажів і покажемо все, що відбувалося у всесвіті до пожертвування собою Тоні Старком.

І в одному фільмі дійсно складно помістити 7000 років історії. Тут є Вавилон, завоювання Америки, тут абсолютно різні історичні епохи. І це було занадто складне завдання – вмістити це в одному фільмі. Ми з тобою після сеансу говорили, що, можливо, у формат серіалу на кілька сезонів ці історії було б розповісти простіше.

Баштовий: Або, можливо, у форматі кількох приквелів. Я зранку намагався перерахувати всіх супергероїв, які були у фільмі, і ледь зміг. І то подумав, що міг когось забути. Ну не може жоден режисер за такий короткий час пояснити мотиви кожного з десяти героїв, які є майже рівнозначно важливими.

Тут хтось когось зненацька починає любити, хтось когось ненавидить, хтось зненацька задумався, чи правильно він робить. Це ніфіга не спойлери, але ми не розуміємо, звідки це з’явилося. Окей, у них було 7000 років на «подумати», а в нас є дві з половиною години фільму. І ти просто не в’їжджаєш, чому вони себе так поводять, це дуже дивно.

Чому це фільм Marvel, який найбільше схожий на фільм DC

Друзюк: Найбільш образлива претензія для фанатів Marvel до цього фільму – це те, що він більше схожий на фільм DC, ніж на фільм Marvel.

Баштовий: Я це почув як комплімент. [сміється]

Друзюк: По-перше, є ця прив’язка до міфології, яка якраз найбільше відчутна в останніх екранізаціях коміксів DC. Ну і Супермена та Бетмена в цьому фільмі згадують частіше, ніж «Месників».

Повертаючись до твоєї попередньої думки, головною перевагою Marvel у цій війні з DC було те, що вони почали з окремих фільмів про окремих персонажів, а тільки тоді об’єднали їх у команду. І феномен «Месників» якраз полягає в тому, що в командному фільмі ми бачили героїв, із якими ми вже пройшли певний шлях, які об’єднуються і б’ють спільного ворога.

У DC вийшло інакше: в «Лізі справедливості» вони заявили відразу команду, тому ми не знали, хто цей новий Бетмен чи Диво-Жінка (Диво-Жінка, певно, меншою мірою, тому що з нею до того був непоганий фільм). Але «Вічні» в цьому дійсно більше нагадують фільм DC.

Тому будьте готові до того, що в цьому фільмі буде дуже багато експозиції, дуже багато інформації про цей світ вам будуть розповідати у довгих сценах. І ти такий: «О, виявляється цей світ працює так».

Баштовий: Це фільм Marvel для всіх, хто критикував фільми Marvel. Тобто для фанатів DC. [сміється] Ти сказав, що це Старий Заповіт Marvel, але це насправді такий Старий Заповіт для дітей, така примітивізована і спрощена версія. Цей хороший, цей поганий, цей літає, а цей літати ще не вміє.

Друзюк: Але знаєш, про що я ще подумав? Дивно звинувачувати цей фільм у наївності чи спрощеності, тому що персонажі, з якими вони граються, це якраз архетипи, це наївні персонажі з міфології. Усі знають історію про Ікара чи міф про Прометея. Чи є це якоюсь базовою інформацією? Так. Чи працює це досі на рівні наративу і сценарію? Так! І кожен із цих персонажів, які косплеять грецьких богів, це все прикольно.

Баштовий: Наступного разу поставимо між нами відро, у яке Ярик буде щоразу кидати десять гривень за використання слова «наратив». [сміється]

Різноманітність та Анджеліна Джолі

Друзюк: Я ще на сеансі згадував про серію ігор Assassin’s Creed. Тому що, зрозуміло, це псевдоісторична фігня в стилі Дена Брауна, але загалом вона дає базові уявлення про історію. Якщо ти грав у другий Assassin’s Creed, ти знаєш якісь основи про епоху Ренесансу, якщо ти грав у третій – ти знаєш про Американську революцію. І «Вічні» – це десь так само з міфологією, для суперюної аудиторії. Це якраз спосіб зумерам розповісти історію про Ікара.

Баштовий: Або про репрезентативний і гендерний баланс у кіно. Давайте так: це очевидна тема – це слон у кімнаті, який залишатиметься тут, поки ми його не проговоримо.

Це найбільш різноманітний з точки зору вибору супергероїв фільм Marvel: в контексті й раси, і гендеру, і сексуальності, і віку, і здібностей. Там не було хіба що героя, який може силою думки генерувати макарони.

У команді щонайменше троє персонажів стали жінками, а не чоловіками – в порівнянні з оригінальною командою з коміксів. Тут навіть не посперечаєшся, це просто гендерно збалансований каст. А ще тут є перші гей-стосунки в фільмах Marvel – і це перші ЛГБТ-стосунки у всесвіті, які виглядають щасливими та збалансованими.

Друзюк: Мені дуже сподобався цей персонаж, Фастос, як на мене, є емоційним центром фільму. Грає його актор Браян Тайрі Генрі, якого ви могли бачити в «Атланті» Дональда Ґловера, це класна акторська робота.

Баштовий: Але я не буду мною, якщо не кину камінець навіть у цю гендерну репрезентативність. Хай пробачать мені люди, але я не люблю, коли такі штуки роблять тільки для протоколу. Десь це добре, а десь має вигляд стереотипізації персонажів. Якщо має бути brown skin персонаж, то вони беруть Кумейла Нанджіані (Silicon Valley).

Він сам себе описує як «мікс Брюса Вілліса з «Міцного горішка» і боллівудського суперстара». Але це дуже дивний стьоб: візьмемо чувака пакистанського походження, ким же цей супергерой маскуватися? Два варіанти: або ІТ-шником, або зіркою Боллівуду! Якщо людина з Індії, то вона обов’язково має бути зіркою Боллівуду?

Друзюк: Мені здалося, що в фільмі це було органічно. Але це один із персонажів, яких найбільше побив український дубляж. По-хорошому це треба дивитися в оригіналі, тому що саме від Кумейла багато жартів, які, найімовірніше, імпровізаційні і які складно адаптувати. У мене були претензії до інших героїв… Знаю, що тобі сподобалася героїня Анджеліни Джолі.

Баштовий: Я взагалі вважаю, що це найкраща героїня в фільмі. Один із небагатьох персонажів, яких треба було розкрити і яких вдалося розкрити режисерці. Я щасливий, що я живу у світі, у якому Анджеліну Джолі не видають за 30-річну, вона виглядає так, як виглядає. Вона суперорганічна в цій ролі й у неї реально драматичний персонаж, якому є, що пережити. І з часом ти розумієш, чому вона у такому стані. У фільмі її рівномірно розкривають, вона не тягне на себе ковдру.

Друзюк: І це дуже крутий кастинг, тому що ти дивишся на Джолі й віриш, що вона могла жити вже 7000 років, ній є щось неземне. І Нанджіані я теж у цьому вірю.

І про музику

Баштовий: І ще одну річ хотів проговорити – Рамін Джаваді написав музику до цього фільму. Ви знаєте його, навіть якщо не впізнали на ім’я: він відповідав за «Гру престолів» і «Світ Дикого Заходу», тому вчити його епічності точно не треба.

Я йому супервдячний за один трюк: він не оригінальний, але дуже класно працює в цьому фільмі. Зверніть увагу, якщо будете дивитися: коли головних героїв показують у сценах як супергероїв, на фоні звучать епічні оркестровки, але коли вони перебувають у побутових ситуаціях, звучить нормальна людська музика, яку ми слухаємо щодня.

Друзюк: Ну а ще це перший фільм Marvel Studios, у титрах якого прописана Lizzo. Це одна з головних переваг цього фільму, як на мене. [сміється]

Баштовий: Словом, якщо ви звикли до того, що фільми Marvel – це фільми про білих чоловіків у трико, то в цьому випадку це фільм про різних чоловіків і жінок у трико.