Повідомлення про можливий початок військового наступу РФ вдарили по авіаперельотах в Україні. Літак SkyUP не долетів до Києва та сів в Кишиневі через вимогу власника. А авіакомпанія KLM попередила про скасування рейсів до України. Таке ж рішення могли ухвалити й інші міжнародні перевізники. Уряд у неділю вирішив виділити 16,6 мільярда гривень, щоби гарантувати компаніям безпеку польотів. У понеділок у Києві поки без скасованих рейсів. Пояснюємо, що відбувається.

Чому могли закрити польоти

У ніч на неділю, 13 лютого, міжнародні страхові компанії розіслали листи авіаперевізникам, що через військову загрозу не будуть страхувати літаки, що перебувають у повітряному просторі України. Про це повідомив заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм.

Без страховки авіаперевізники могли припинити польоти в Україну. А власники літаків – заборонити використовувати їхні судна в українському повітряному просторі

Що сталося з літаком SkyUp

Окрема проблема полягає в позиції лізингодавців, чиїми літаками користуються українські авіакомпанії. Через повідомлення про можливу військову агресію деякі з них стали вимагати повернути повітряні судна з території України.

У такій ситуації опинився український перевізник SkyUp. Власник літака UR-SQO з Ірландії 12 лютого заборонив йому влітати в повітряний простір України. Сталося це, коли літак уже виконував рейс із Португалії в Україну. Компанія SkyUp просила лізингодавця дозволити літаку сісти в Києві, як планувалося. Але він відмовив. Тому авіалайнеру довелося приземлитися в Кишиневі (Молдова). Звідти для 175 пасажирів організували трансфер до Києва на автобусах.

За даними SkyUp, лізингодавець з Ірландії – не єдиний, хто попросив повернути літак.

«Наразі аналогічні вимоги про повернення літаків надходять від інших лізингодавців», – ішлося в заяві компанії від 13 лютого.

Як пише avianews.com, загалом проблема стосується 23 літаків трьох авіакомпаній України – МАУ, SkyUp і Bees Airline.

Авіакомпанії МАУ на вимогу лізингодавців була вимушена відправити 5 літаків Boeing 737-800 до Іспанії. У компанії пояснили, що зробили це «за умови збереження інших повітряних суден у флоті». Яким чином це позначиться на рейсах, у МАУ не уточнили.

UPD. SkyUp провів перемовини із страховими компаніями і в результаті зміг відновити польоти в штатному режимі. Квитки на всі рейси знову в продажі.

Небо над Україною не закривають

Насамперед варто розуміти, що український авіапростір не закривають. Таке рішення може ухвалювати лише Україна й вона його не ухвалювала, пояснили відразу в Мінінфраструктури. Україна лише рекомендувала авіакомпаніям не літати над відкритими водами Чорного моря з 14 до 19 лютого у зв’язку з навчаннями РФ.

Утім, міністерство відразу в неділю провело нараду з авіакомпаніями, керівництвом Офісу президента, Державіаслужби та ДП «Украерорух», щоби знайти вихід із ситуації та не дати зупинити польоти.

Після цього пізно ввечері влаштували засідання Кабінету міністрів, на якому вирішили надати страховим компаніям і лізингодавцям фінансові гарантії безпеки польотів до України. Для цього з резервного фонду держбюджету вирішили виділити 16,6 мільярда гривень. Ці кошти зберігатимуть на окремому рахунку Мінінфраструктури й у разі потреби використовуватимуть для фінгарантій.

«Виділені кошти покривають страхові випадки для не менше ніж 23 повітряних суден», – сказали в міністерстві.

Коли політична ситуація стабілізується, невикористані кошти повернуть до державного бюджету.

Що тепер

Офіційних повідомлень від страхових компаній немає (як не було від них і публічних повідомлень про відмову страхувати літаки в Україні).

Але на сайті аеропорту «Бориспіль» немає скасованих міжнародних рейсів на 14 або 15 лютого, окрім як до Дохи. Як пояснив аеропорт ще напередодні, його скасували, бо QATAR AIRWAYS буде виконувати рейс на більшому повітряному судні за розкладом. Щобільше, авіакомпанія KLM, яка раніше повідомляла про зупинку польотів, відновила свої рейси з Києва до Амстердама.

На сайті аеропорту «Київ» імені Сікорського (Жуляни) немає скасованих рейсів на 14 та 15 лютого.

Але загроза, що деякі компанії відмовляться літати в Україну, все ще існує.

Чи дійсно могли зупинити всі польоти

Як пояснює колишній голова Державіаслужби Денис Антонюк, повністю зупинити польоти не могли, адже українські авіакомпанії мають і свої літаки у власності.

Окрім того, він нагадав, що з країнами, де проводяться бойові дії, теж повністю не закривають авіасполучення. А на більшості території України бойових дій (принаймні поки що) немає.

«У неспокійні країни теж літають – турецькі авіалінії аж бігом літають і в Сомалі, і в Кабул, і в Мазарі-Шаріф, і скрізь, де тільки можна: в Ірак, в Ефіопію (де реально війна з танками, а не, можливо, щось трапиться, як у нас)», – сказав він. Але зауважив, що ціни на перельоти можуть зрости, якщо страхові компанії піднімуть вартість страховки.

«Я вже проходив подібну ситуацію в Грузії 2008 року, коли страхові платежі підняли до 30 тисяч доларів за рейс – зауважте, не зупинили страховки, а підняли до небес. Авіакомпанії, відставивши вбік літаки, власники яких були проти польотів до Грузії, успішно виконали десятки рейсів до Тбілісі та Батумі», – нагадав він.