Київ узявся впорядковувати систему паркування: підвищив тарифи, поділив місто на нові зони, ввів електронну оплату та систему контролю. Пояснюємо, що змінилося та що тепер треба знати водію, який хоче залишити машину на муніципальних майданчиках.

Нові паркувальні зони

Тарифи на паркування різняться залежно від зон. У центрі паркування дорожче, у спальних районах дешевше.

У липні в Києві затвердили нові паркувальні зони (востаннє їх оновлювали у 2011 році). Межі зон визначила транспортна компанія «А+С Україна» на основі GPS-даних сервісу Tomtom.

Тепер у Києві такі паркувальні зони:

Зона І охоплює центр Києва та локації з великим скупченням авто – район «Караваєвих дач», радіоринок і частково Деміївську площу. Цю зону збільшили із 66 до 224 паркмайданчиків.

Зона ІІ – прецентр Києва. Зону розширили географічно, доєднавши до неї Сирець, частину Голосіїва, Гідропарк, Деміївку і Лівобережний масив. Також до неї ввійшли окремі території в зоні ІІІ: біля ринків «Троєщина», «Лісовий», авторинку, метро «Лісова» та музею «Пирогово». Кількість майданчиків зменшили з 247 до 123.

Зона ІІІ спальні райони. Межі залишили майже без змін.

Перевірити, які райони віднесли до якої зони, можна на інтерактивній карті.

Нові тарифи

Тарифи на паркування з 1 липня 2021 року збільшили (востаннє їх змінювали у 2012 році). Тепер вартість така:

Зона І – 35 грн на годину (було 10 грн)

Зона ІІ – 25 грн на годину (було 7 грн)

Зона ІІІ – 5 грн на годину (так і було)

Вартість паркування на перехоплювальних майданчиках:

  • 1 година – 5 грн
  • 2 години – 10 грн
  • 12 годин – 11 грн
  • 13 годин – 16 грн
  • 14 годин – 21 грн
  • 24 години – 22 грн

У вихідні, святкові дні, а також у робочі дні з 22:00 до 8:00 паркування на муніципальних майданчиках залишається безкоштовним.

У будь-який день і час безкоштовно можуть паркуватися особи з інвалідністю та ветерани.

Ці тарифи стосуються тільки муніципальних майданчиків, тобто тих, що в комунальній власності. Муніципальних майданчиків у Києві – понад 1000. З них 514 – призначені для денного паркування і розраховані на 14 576 місць. Ще 537 майданчиків на 37 773 місць доступні для нічного паркування.

Окрім цього, водії можуть користуватися приватними стоянками, на яких тарифи встановлюють власники, або залишати машину в місцях, де це не заборонено ПДР. За оцінками КМДА, таких безкоштовних місць для паркування в Києві – приблизно 300 тисяч.

Як оплатити за паркування

На всіх міських майданчиках для паркування тепер встановлюють інформаційні таблички для оплати. На них вказують тариф і QR-код для електронної оплати телефоном.

Платити можна через додатки «Київ Цифровий», «Приват 24», Easy Pay, через сайти ipay.ua або easypay.ua. Готівкою – тільки в терміналі Easy Pay (тут мапа терміналів).

Щоб оплатити стоянку в додатку «Київ Цифровий», потрібно:

  • Вказати номер авто.
  • Перевірити, щоб номер парковання в застосунку відповідав номеру на паркувальному знаку на вулиці. У застосунку «Київ Цифровий» майданчик визначається автоматично за геолокацією. Або його можна вибрати самостійно на мапі майданчиків міста.
  • Натиснути кнопку «Почати паркування», яка вмикає відлік часу.
  • Коли авто виїде зі стоянки, натиснути кнопку «Завершити паркування».

Оплата нараховується за той час, скільки тривало паркування в застосунку. Але, як кажуть у «Київтранспарксервісі», допускається безкоштовна стоянка протягом 10 хвилин після закінчення часу паркування, за який сплачено.

Штрафи за несплату

Якщо не сплатити за паркування, то інспектор із паркування випише штраф і залишить сповіщення про це на лобовому склі. Також повідомлення про штраф прийде в застосунку «Київ Цифровий».

З 1 до 16 липня тривав так званий «період лояльності»: інспектори не штрафували, а лише розповідали водіям про нові тарифи та способи оплати. Але з 19 липня штрафи стали неминучими. Вони складають 20-кратний розмір вартості години паркування:

  • Зона I – 700 грн
  • Зона II – 500 грн
  • Зона III – 100 грн

Якщо встигнути оплатити штраф в 10-денний термін, то доведеться віддати лише половину суми. А от якщо протягом 30 днів ігнорувати штраф, то гроші можуть стягнути примусово.

Сплатити штраф також можна в додатку «Київ Цифровий».

Як це контролюється

З травня 2021 року місто контролює паркування за допомогою електронної системи. Ця система дозволяє інспекторам з паркування перевіряти оплату за номером авто. У разі порушення вона генерує повідомлення про штраф.

У КМДА кажуть, що це спрощує роботу інспекторів, яким раніше доводилося виписувати штрафи вручну. Програма інтегрована з Єдиним державним реєстром транспортних засобів, Реєстром адміністративних правопорушень і застосунком «Київ Цифровий».

Чим займаються інспектори з паркування

Інспектори з паркування фіксують порушення, виписують штрафи за неправильне паркування або несплату за нього, ініціюють евакуацію автомобілів, які заважають іншому транспорту або пішоходам. Наразі на весь Київ працює тільки 25 інспекторів, але «Київтранспарксервіс» наймає ще 60 людей.

«Для ефективності контролю дотримання правил паркування та сплати за нього щодня на вулиці міста мають виходити не менше 80 інспекторів. Якщо дивитися на іноземний досвід – Вашингтон, Варшава, Париж – то з розрахунку на площу і населення міста в Києві мають працювати щодня не менше 300 муніципальних інспекторів», – каже в коментарі The Village Україна заступник голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень Костянтин Усов.

Як не потрапити на «чорних» паркувальників

«Чорні» паркувальники – це люди, які видають себе за інспекторів із паркування, показують водіям, де паркуватися, та беруть гроші готівкою нібито за цю послугу. Часто вони захоплюють паркувальні місця, які має контролювати місто в особі «Київтранспарксервісу». Наприклад, таке нелегальне парковання працює біля ТЦ «Гулівер», де її огородили шлагбаумом.

Щоб не потрапити на шахраїв, потрібно перевірити локацію, де ви зібралися припаркуватися, на мапі. Там зазначені всі місця, де можна легально залишити машину – як муніципальні, так і комерційні. Крім того, в Києві створили онлайн-мапу з переліком місць, де працюють нелегальні паркувальники, вона постійно доповнюється.

У КМДА нагадують, що на муніципальних майданчиках у принципі не працюють контролери, а інспектори з паркування не беруть плату з водіїв. Їхні завдання – попереджати водіїв про порушення, виписувати штрафи або ініціювати евакуацію машини, яка заважає руху.

«Чорні» паркувальники, на відміну від інспекторів із паркування, одягнуті в цивільне та просять розрахуватися готівкою. Якщо у вас просять готівку в руки, то ви однозначно маєте справу із шахраєм. Місто приймає оплату лише в безготівковій формі (або готівкою через термінал Easy Pay). Аби не помилитися, варто користуватися додатком «Київ Цифровий».

При цьому в КМДА підкреслюють: якщо ви за стоянку машини віддасте гроші шахраю, а не місту, то потім із вас ще стягнуть штраф. Адже офіційно ви за паркування не заплатили.

Після того, як місто взялося контролювати плату за паркування, «чорні» паркувальники почали вигадувати нові схеми. Так, вони пропонують недосвідченим водіям, які не вміють користуватися додатком «Київ Цифровий», оформити плату через їхній телефон. Але беруть із водіїв за тарифом 35 гривень на годину, а машину оформляють на стоянці десь у спальному районі, де паркування коштує 5 гривень на годину. У результаті: шахраї мають профіт 30 гривень, а водії – збиток 700 гривень (штраф за несплату паркування).

До речі, на думку КМДА, саме «чорні» паркувальники пошкодили інформаційні таблички, які почали встановлювати на паркувальних майданчиках міста. Вони не зацікавлені, щоб водії сплачували за паркування легально в міський бюджет, а не їм.

Що буде з паркуванням у дворах

З посиленням контролю за паркуванням і введенням нових тарифів киян почали лякати, що скоро їм нібито доведеться платити та за стоянку машини біля будинку. Зокрема, депутат міськради Владислав Трубіцин писав, що таку ідею «виношують» у КМДА.

Начальник Інспекції з паркування Дмитро Рахматуллін спростував такі плани. Він сказав, що КМДА готується «упорядковувати» стоянку на прибудинкових територіях: для цього проведуть моніторинг і запропонують мешканцям оформити прибудинкову територію на ОСББ чи ЖБК, якщо вона досі їм не належить.

«Ніякого плану збирати гроші від людей, які паркують свої автівки у дворах будинків, де вони живуть, у КМДА немає. Це була б інтервенція в приватний простір. Ми би хотіли, щоб усі землі у дворах були оформлені в ОСББ, аби люди могли ці землі захищати від автомобілістів, які приїжджають з інших районів. Ця проблема дуже сильно відчувається в центрі міста. Старі будинки, внутрішні двори, а паркують там свої машини сусідні офіси. Люди цього не хочуть, і ми їм пропонуємо оформлювати цю землю в ОСББ або створювати кооператив, і самим вирішувати: хто паркується і на яких умовах», – пояснює в коментарі The Village Україна Костянтин Усов.

Чому паркування в місті має бути платним

Платне паркування – це один зі способів впливати на трафік у центрі міста та зменшувати затори. Якщо зробити використання автомобіля більш дорогим (ввести високу плату за паркування), це стимулюватиме все більше людей відмовлятися від машин на користь інших видів транспорту. Гроші, зібрані від паркування, в такому разі доцільно спрямовувати, наприклад, на розвиток громадського транспорту в місті. Детальніше про це ми писали тут.

Як відзвітували в КМДА, лише за липень 2021 року водії Києва сплатили за паркування більше мільйона гривень. Ще на 600 тисяч гривень за місяць має поповнитися бюджет міста зі штрафів за неоплачене паркування.