Останні кілька років сфера креативу і, так званих, «креативних індустрій» набула піку популярності. З’явилися нові професії й можливості, які сколихнули творчий потенціал багатьох. Сьогодні кожен може стати трішки креатором і з нуля почати продукувати нове – від створення мобільного додатку до зйомки хайпових TikTok-відео.

Однак досі залишаються стереотипи про «творчість», «політ фантазії», «музу» та хаотичність у роботі над креативом. Мовляв: «Я – творчий креатор, тому творю, як хочу». Це не так. Сфера створення чогось нового, як і будь-яка інша, потребує системного підходу й самодисципліни.

Ми разом із брендом ASUS і новою моделлю ноутбука ASUS ZenBook Duo розповідаємо, які ж насправді навички потрібні креатору в сучасному світі та чому старі уявлення вже не актуальні.

«Творча криза» та «Муза» як вимираючі супутниці креативу

Культ творчої діяльності, як такої, що вимагає непересічного таланту, музи й натхнення сформувався ще дуже давно — і не дарма. За допомогою міфів люди намагалися пояснити процес, який неможливо помацати руками. Рубати дрова, готувати їжу, носити воду, продавати спеції – уся ця робота має очевидну цінність – забезпечувати базові потреби людини у виживанні. А як пояснити мотивацію стародавніх людей писати вірші? Або малювати фрески? З’явився новий абстрактний вимір мотивів без очевидного причинно-наслідкового зв’язку. Талант, обдарованість, божий подарунок, вдача, натхнення. Усі ці слова демонструють природу творчості такою, що стається випадково, магічно, майже містично.

У Древній Греції вважали, що всі видатні ідеї поетів, науковців і художників з’являються не завдяки мисленнєвому процесу людини, а даруються богами з небес через поцілунок Музи.

Сьогодні ж символічно-абстрактний вимір усього, чим займається людство, перебуває на піку. Крім цього, будь-який креатив зараз можна монетизувати, здобути завдяки йому соціальний капітал. Чисте уявлення про даровану богом творчість не витримує натиску капіталізму, конкуренції й відповідальності, яка стоїть перед сучасною людиною. Тому й Музи разом із творчими кризами й необхідністю натхнення стали нічим іншим, ніж стародавньою відмазкою, що прикриває погану самоорганізованість.

Кінець синдрому Беґбедера

Реклама принесла в наш світ можливість отримувати гроші за ідеї. А разом із цим романтизований образ креативного директора, який веде вічно розслаблений стиль життя, ходить у червоних кедах, вживає наркотики, грубіянить усім навколо й цитує Сартра. Oh, well. Якщо такі креативні директори десь і залишилися, то в дуже невеликій кількості, і, швидше за все, їхній образ – лише образ, за яким все одно стоять роки роботи та професійної дисципліни.

Можливо, для когось це стане розчаруванням, але будь-яка робота у сфері креативу й реклами – професійна рутина, що складається зі звичних (часто антитворчих) завдань. Проводити дослідження, розбиратися в новій темі, бачити головне й відкидати зайве, ходити на зустрічі, багато комунікувати, систематизувати свої знання, захищати власні ідеї перед щоразу різними людьми – усі ці непрості задачі було б дуже складно виконувати якісно, якби всі креативні директори були як герої «99 франків».

Креативити системно,
а не випадково

Креатив – не талант, а навичка. Його можна навчитися тренувати й застосовувати системно, як знання іноземної мови чи в’язання макраме. Власне, поставити генерування своїх ідей на рейки – головний виклик молодих креаторів. Потрібно багато разів проаналізувати власний творчий політ думок і зрозуміти, з яких частин він складається, скільки часу забирає та що потрібно мати або знати для максимально ефективного креативного рішення.

Якщо підходити до креативної роботи з позиції менеджера, який керує власними ідеями, а не з позиції художника, який час від часу видає щось геніальне, то можна ніколи не пізнати творчої кризи, не перегоріти та, найголовніше, – здобути професіоналізм. Бо так вийшло, що класні речі потребують величезного обсягу роботи. Часто навіть більшого, ніж здається на початку.

Загальний синтез і «надивленість»

Як же навчитися бути креативним? Де знайти тренажерний зал для креаторів? Саме час нагадати відому тезу – усі ідеї вже придумані кимось. Крапка. «Нового» за своєю суттю у природі не існує. Якщо озброїтися цієї думкою, як аксіомою, то можна сформулювати більш досяжне й реалістичне завдання для сучасного креатора – винаходити новий тип знання, генерувати нові досвіди, шукати нові зв’язки між уже відомими речами. Такий підхід розширює поняття креативу в цілому. Усі погоджуються, що «мистецькі» сфери вимагають креативності, однак ті ж програмісти, власники бізнесів і блогери стикаються з не меншою кількістю задач, що потребують креативного підходу.

Комбінація правильного місця, часу й форми – ключовий синтез, який потрібно освоїти креатору. Не створювати щось нове й геніальне у вакуумі, а давати відповідь на запит сьогодення, віднаходити вдалу форму для нового знання, якого потребує аудиторія. Для цього потрібна прискіплива уважність, аналітичний розум, відкритість до нового досвіду та терплячість. Тому що треба багато дивитися, безперебійно аналізувати та робити правильні висновки.

Завжди озброєний – нотатки, диктофон, скетчбук

Спостерігати, помічати й фіксувати – дуже простий, але й дієвий інструмент для створення нового. Ідеї можуть з’являтися непередбачувано: в автобусі, на чиємусь дні народження, на пляжі, у черзі до стоматолога. У таких випадках важливо мати можливість тут-таки щось занотувати, записати на диктофон або намалювати скетч.

Що більш спостережливим і допитливим буде ваш мозок, то більше в ньому буде простору для нових сенсів. Це як постійно тримати відкритою фіранку вдома, щоб навіть із дивана спостерігати за хмарами, бачити птахів, чути вітер. Робити все, щоб нова актуальна інформація потрапляла до вашого поля зору.

Один у полі
не креатор

Оскільки креатор не може собі дозволити бути вільним художником і творити лише для власної насолоди, то важливо не втрачати зв’язок з іншими. Замовник, колеги, конкуренти, аудиторія, фейсбук-експерти та подруга мами – у всіх буде власна думка про чужу роботу.

Є такий метод пошуку ідей «The worst possible idea», в якому члени брейншторму спеціально пропонують найгірші варіанти для розв’язання завдання, щоб усі учасники розслабилися й відчували себе комфортно при обговоренні вже справжніх ідей.

Критика інколи може сильно бити по самооцінці, тому що вона не враховує, скільки сил і часу людина доклала до результату роботи. І не повинна, насправді. Головне для креатора – самому бути впевненим у своїй роботі та знати, чому результат саме такий, тому що 1, 2 і 3. Це дозволяє концентруватися на головному та працювати на максимумі своїх можливостей. Тоді набагато легше в критиці знаходити корисні речі та покращувати результат своєї роботи.

Власні способи
генерувати ідеї

Дослідити власний тип креативності й розкусити горішок ідейного потоку – обов’язок усіх, хто хоче пов’язати своє професійне життя зі створенням чогось нового. Якщо ви помітили, що мозок працює краще на свіжому повітрі, або що думки потрібно проговорювати вголос, або що вас драйвлять наукові фільми про космос – зафіксуйте та повторюйте ці практики. Експериментуйте зі своїми навичками та знайдіть власний спосіб креативити.

І не забувайте, що відпочинок є не менш важливим, ніж практика. Постійні дедлайни, паралельні проєкти й повторюваність завдань виснажують. У будь-якого професіонала перо стає тупішим, а результат посереднім. Тому важливо мати повноцінні вихідні, проводити час з іншими людьми, займатися власними хобі, подорожувати, прокидатися без будильника. Це все створює фундамент для свіжості креативу. А коли в думках мир і свіжий вітерець, то навіть екстразавдання робити приємно й робота приносить купу задоволення.

ASUS ZenBook Duo – потужний ноутбук для креативних людей, який забезпечує безперервну продуктивність і якісну роботу

Модель має унікальний дизайн із двома дисплеями:

• додатковий сенсорний дисплей ASUS ScreenPad Plus, який інтегровано в корпус;

• основний IPS-дисплей формату Full HD.

Розкрити свій творчий потенціал ніколи ще не було так просто!

Купити

Матерiал пiдготовлено за пiдтримки

Обидва мультисенсорних дисплеї підтримують введення інформації за допомогою стилуса. А функція Handwriting дозволяє писати на дисплеї ASUS ScreenPad Plus від руки й автоматично перетворює рукописний текст у діджитал-формат. Робіть нотатки, накидуйте ідеї, виконуйте редагування зображень найзручнішим для вас способом.

У моделі ZenBook Duo встановлений процесор Intel® Core™, дискретна відеокарта NVIDIA® GeForce® MX250 і швидкий твердотілий накопичувач. Це гарантує, що ноутбук із легкістю впорається з редагуванням зображень або відео, рендерингом тривимірної графіки або трансляцією ігор.