Бессарабський проїзд зробили пішохідним, перекривши рух автомобілів на ділянці між вулицями Великою Васильківською та Басейною. The Village Україна розпитує ініціатора ідеї, фахівця з транспорту та місцеві бізнеси, що з цим робити.

Що відбулося

Бессарабський проїзд – це провулок, що об’єднує вулиці Велику Васильківську та Басейну. Він протягується між Бессарабським ринком і ТЦ Arena City, у фронтальних приміщеннях із боку «Арени» розташовується низка закладів громадського харчування та центр сучасного мистецтва PinchukArtCentre.

9 листопада проїзд звільнили від автомобілів і зробили там пішохідну зону, встановивши з боку бульвару Шевченка та вулиці Басейної обмеження. Це означає, що тепер рух автомобілів від бульвару Шевченка до Басейної можливий через вулиці Велику Васильківську та Павла Скоропадського. Водночас на Басейній – на ділянці від вулиць Скоропадського до Бессарабської площі – створюють додаткову паркувальну зону.

Бессарабський проїзд у перший повноцінний день в новому режимі – вранці 10 листопада / фото Ярослава Друзюка для The Village Україна

Пішохідну зону облаштували в межах запровадження комплексної схеми організації дорожнього руху на Бессарабській площі, вулиці Басейній і Крутому узвозі, повідомив заступник голови КМДА Олександр Густелєв

Я про це чую вже не вперше, що змінилося цього разу?

Так, дискусія щодо пішохідної зони поблизу Бессарабського ринку триває давно. У 2016 році Бессарабський проїзд уже робили пішохідним. Утім, відбулося це лише на два дні – для експерименту в межах Європейського тижня мобільності в такий спосіб спробували оцінити перспективи реконструкції проїзду.

У 2016–2018 роках у департаменті транспорту КМДА з’явилися три варіанти оновлення ділянки. Урешті-решт підготували кілька висновків:

  • Перекрити проїзд між Бессарабським ринком та Arena City. Облаштувати постійну пішохідну зону.
  • Внаслідок зменшення використання вулиці Басейної (відсутній рух біля ТЦ Mandarin Plaza в бік бульвару Лесі Українки) – облаштувати паркувальний простір для клієнтів ринку та торговельних центрів.
  • Організувати наземні пішохідні переходи для забезпечення зручності й доступності маломобільних груп населення, що сприятиме розвитку місцевої економіки.
  • У перспективі можливе використання Бессарабського проїзду для влаштування розвороту трамвая – продовження швидкісної лінії від Центрального вокзалу.

У вересні 2020 року з’явився ще один потенційний проєкт оновленої Бессарабки. Його розробили на курсі «Урбан дизайн» у школі Projector. Тоді студенти курсу пропонували зробити площу пішохідною, частково відкрити підземний ТРЦ і відновити через площу лінію трамвая. Повну історію пропозицій оновлення простору ми збирали в окремому матеріалі.

Що кажуть ініціатори рішення

«Це був дуже довгий шлях великої кількості людей, нарешті ми перейшли від думок і рефлексії до реалізації – через планування і кропітку роботу», – розповідають у коментарі The Village Україна в Департаменті транспортної інфраструктури КМДА. Серед його переваг перелічують впорядкування руху на ділянці, розвиток велосипедної інфраструктури та покращення ситуації з екологією в районі.

Проєкт рішення заздалегідь перевірили на транспортній моделі Києва, і вплив на пропускну здатність ділянки зафіксували як позитивний. «Ми сподіваємося, що з часом водії звикнуть до нової організації дорожнього руху. Звичайно, незадоволення залишиться завжди, ми це чудово розуміємо. Але намагаємося максимально донести до громадськості та стейкхолдерів наші аргументи», – каже головний спеціаліст Сектору організації веломережі Тимофій Нагорний. Уточнює, що питання подальшого доброустрою проїзду належить до компетенції інших органів, зокрема Департаменту міського благоустрою КМДА: «Ми намагаємося проговорювати це з колегами на рівні КМДА, але поки готового рішення немає».

Тимофій Нагорний

головний спеціаліст Сектору організації веломережі (Департамент транспортної інфраструктури КМДА)


Про переваги. У цього рішення дуже велика кількість переваг. По-перше, воно впорядковує рух, оскільки це частина комплексної схеми організації руху на Бессарабській площі, вулиці Басейній і Крутому узвозі. Створюються нові впорядковані паркувальні зони та велосипедна інфраструктура, адже цей проїзд із часом стане велосипедно-пішохідною зоною, з’єднається з дійсною і новою велосипедною інфраструктурою, зокрема на Хрещатику. Велосипедна доріжка перетинатиме Басейну за Бессарабським ринком: там уже є велосипедний переїзд, але треба, щоб вона заходила і на цю зону, а далі йшла на Хрещатик. І це передбачено проєктом капітального ремонту Хрещатика, який почнуть впроваджувати наступного року.

Пішохідна зона повинна стати місцем притягнення для відвідувачів закладів і просто місцем для зустрічей, із часом там буде створено благоустрій. Згодом повинно відбутися обговорення щодо облаштування цієї ділянки з відповідним комунальним підприємством і стейкхолдерами.

Окрім того, так ми вирішуємо не лише транспортну, а й екологічну проблему. Бессарабська площа є однією з найбільш проблемних ділянок у Києві за забрудненням повітря. Це не розв’язує проблему з якістю повітря, але принаймні пом’якшує її.

Аргументація. Пішохідна зона стала частиною зміни організації дорожнього руху, а не капітального ремонту або реконструкції. Це відносно дешеве і швидке за реалізацією рішення. Тож теоретично, якщо відбудеться погіршення транспортної ситуації, це можна буде досить швидко прибрати.

Утім, ми моделювали це рішення на транспортній моделі, воно показало не зниження, а підвищення пропускної здатності цього вузла на 11%. Сподіваємося, що так буде і в реальності, адже на другий день «роботи» пішохідної зони візуально немає збільшення затримок руху в годину пік.

Можливість масштабування ідеї. Якщо ініціатива буде розвиватися, то в перспективі Бессарабську площу може очікувати капітальний ремонт або реконструкція, в межах якої повноцінно закріпиться статус проїзду як пішохідної зони.

Чи може подібний експеримент реалізуватися і на інших ділянках на зразок Ярославового Валу? Подивимося, як будуть складатися інші перспективні проєкти. Через Ярославів Вал уже є велосипедна смуга, що є частиною магістрального веломаршруту з Нивок до центру. Але чи перекривати Ярвал – це потрібно заздалегідь обговорювати з великою кількістю людей, моделювати з актуальними даними та прораховувати рішення.

Що кажуть місцеві бізнеси

«Перша реакція – це радість», – коментує Ігор Сухомлин, який разом із партнером Валерієм Гальперіним розвиває на Бессарабському проїзді ресторан Mimosa Brooklyn Burger. Відкриття закладів «Чашка» і Mimosa Brooklyn Pizza свого часу стали поштовхом до розвитку Бессарабки як гастрономічного району, і Сухомлин додає, що важливим для подальшого розвитку може стати та рішення з Бессарабським проїздом.

«Поки неочевидно, як це вплине на бізнес, – продовжує ресторатор. – Якщо вирішать почати якусь перебудову ділянки, то певний час це буде ускладнювати [роботу]. До того ж у нас є певний відсоток гостей, які приїздять до нас на машинах. Та я зараз про це не думаю: якщо людям буде класно на цій локації, це все на краще». Зауважує, втім, що з приводу ініціативи з його командою не радилися: «Я прочитав, що там ніби були якісь обговорення, але з нами ніхто не говорив. Думаю, це правильний крок. Але пам’ятаю, що ми живемо в Україні, тому подивимося, як буде далі».

Загалом схвалюють рішення також у «Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова» і кав’ярні Takava, які працюють на ділянці. Дмитро Борисов, який запустив на ділянці фудхол Gastrofamily Food Market, бачить у цьому рішенні «потенціал перетворення [Бессарабки] на потужний гастрономічний кластер», а Дмитро Леник із Takava – зручність для гостей кав’ярні.

«Ми вітаємо рішення зробити вулицю перед PinchukArtCentre пішохідною», – коментують The Village Україна в PinchukArtCentre. У центрі розповідають, що після пандемії можуть організовувати на відкритому просторі традиційні дитячі фестивалі: «Це дозволить запросити більше учасників і зробити програму ще різноманітнішою». Утім, у команді є занепокоєння щодо впливу на роботу PAC: «Наразі нам не пояснили, як буде організовано доступ транспорту для забезпечення виставкової діяльності артцентру та роботи нашого кафе».

Ігор Сухомлин

співзасновник Mimosa Family (Mimosa Brooklyn Pizza, Mimosa Brooklyn Burger, Fish & Pussycat, «Чайка»)


Ми з колегами вже давно говоримо про те, що цей проїзд треба перекрити. Це була трешова локація, де домінували машини, вони там перемогли людей. Там же не було навіть пішохідного переходу, тисячі люди щодня перебігали через цей проїзд.

Думаю, це має бути територія для людей, а не просто заставлена машинами вулиця. Щоб там не автівки їздили, а люди могли присісти – і не на пластикових стільцях, а на нормальних лавках. Я відчуваю брак громадських просторів у Києві: парків, скверів, дитячих майданчиків, де люди могли б просто присісти, відпочити чи книжку почитати. Якщо такий простір з’явиться на Бессарабці, це буде класний приклад для всього міста.

Наприклад, на Басейній люди впродовж 20 років паркувалися на тротуарах. Але коли нещодавно це заборонили, Басейна нарешті почала виглядати, як нормальна вулиця, а не паркінг. Це просто питання логістики та пошуку правильного місця: я паркуюся на спеціально відведеному паркінгу, сплачую за це гроші та знаю, що в мене потім не буде проблем з евакуатором. У перспективі так може бути й із проїздом: тут можна проводити вуличні фестивалі та будь-які міські заходи. Бессарабка може почати дихати по-новому.

Дмитро Борисов

засновник «Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова» (Gastrofamily Food Market, «Білий налив», «БПШ»)


Думаю, це цілком логічне очікуване рішення. До цього часу на Бессарабській площі був хаос із паркуванням і постійними спробами людей перейти дорогу без пішохідного переходу. Нині ж є шанс, що простір Бессарабки стане безпечним і комфортним для пішоходів місцем. Понад те, з потенціалом перетворення на потужний гастрономічний кластер. Так, як це зазвичай і відбувається в центрах європейських міст.

Я не думаю, що це суттєво змінить кількість гостей – наприклад, у нас у Gastrofamily Market. Але певен, що вони будуть почувати себе більш захищено та комфортно.

Тим більше, що для автомобілістів поряд в «Арені» та ЦУМі є зручні дворівневі паркінги. Тож цілком логічно паркуватися там, а не на тротуарі, сплачуючи гроші людям, які називають себе «паркувальниками».

Дмитро Леник

бренд шеф-бариста Takava Coffee-Buffet


Я за цю ідею, для нас – що більше повітря, то краще. Думаю, нашим гостям тепер буде зручніше.

Та в нас є досвід роботи на пішохідній вулиці на Сагайдачного, тому ми знаємо і переваги, і недоліки таких вулиць. На вихідних там у нас дуже багато людей, до того ж це гарна історія для туристів. З іншого боку, є питання постачання в заклади та потрібної кількості паркомісць для наших гостей.

До того ж ми дізналися про це рішення лише вчора. Поки не зрозуміло, як це все буде влаштовано: чи залишаться літні майданчики, чи буде доброустрій ділянки та як це все вплине на бізнеси.

Що каже транспортний експерт

«Якось у Києві з візитом була людина, відповідальна за міське планування в Лейпцигу. Щоб показати гарний бік Києва, ми повели його на пішохідну Контрактову. Коли показували пішохідну вулицю Сагайдачного, то розповідали, що «закрили вулицю і площі для автомобілів». А він відповів: «Ні, ви неправильно говорите. Не треба казати «Ми закрили вулицю для автомобілів». Треба казати: «Ми відкрили вулицю для людей». Така дрібниця, але зовсім інша конотація. Адже «закрити вулицю для автомобілів» – це дія з мінусом», – розповідає фахівець із транспорту і співзасновник транспортної моделі Києва Дмитро Беспалов. Додає: «Бессарабський проїзд не закрили від автівок, його відкрили для всіх. Адже автомобілісти – це також пішоходи, вони за кермом зазвичай не більше двох годин на день, а решту часу ходять пішки».

Дмитро Беспалов

транспортний експерт, співзасновник «Про мобільність»


Вплив на трафік. Це рішення не збільшує затримку, це підтверджує транспортна модель. На цій ділянці є попит у кілька сотень автомобілів на годину пік, поза годиною пік набагато менше. До того ж затримка зараз і так понаднормова, тому суттєво це не вплине на трафік. Зрештою, це рішення не означає безальтернативне закриття проїзду, бо там є можливість здійснити маневри [через вулицю Скоропадського].

Затримка, найімовірніше, не зросте, але в мене є припущення, що водіям буде здаватися, ніби вона виросла. Ми підлаштовуємося під затримку, коли обираємо маршрути, звикаємо до неї та потім не помічаємо. Коли ж щось змінюється, навіть якщо ми їдемо на роботу за той самий час, можемо думати, що затримка збільшилася. Тут можна дати пораду водіям – увімкнути таймер і зробити кілька замірів часу поїздки.

Вплив на подібні ініціативи. У цього рішення може бути як позитивний уплив, так і негативний. Затори в місті з часом будуть тільки збільшуватися, на це впливає загальна кількість автомобілів і відсоток автомобілекористування, а також пропускна здатність мережі. Будемо ми закривати окремі ділянки чи ні, затори все одно зростатимуть. Окремі водії можуть пов’язувати ці факти. Але роль Бессарабського проїзду в загальній ситуації з рухом надзвичайно мала, він жодної ролі не відіграє. Але цим можуть маніпулювати.

Раніше це був VIP-паркінг, а зараз, якщо це буде сприйнято, може вийти хороший кейс. Однак у мене є застереження, що може повторитися історія з наземним переходом з іншого боку Бессарабського ринку, між магазином Roshen і Бессарабкою, коли про відкриття відзвітували, а потім у коментарі на Facebook прийшов тодішній віцепрем’єр [Павло Розенко] і почав публічно критикувати ініціативу. Дуже важливо, щоб це рішення зараз втримали.