Вулицю Петра Сагайдачного, яка сполучає Контрактову й Поштову площі, планують реконструювати. Це не нова ідея – про зміни на Контрактовій площі загалом і вулиці Сагайдачного зокрема говорять із 2015 року, коли відбувся конкурс KONTR/ACT на найкращий ескіз реконструкції локації. У ньому переміг проєкт «Київська вітальня». Кошторис реконструкції повинні були розглянути на початку 2018 року, а зміни на Сагайдачного планували реалізувати в першій половині 2018-го.

У лютому 2020 року Подільська райдержадміністрація повідомила, що береться за реконструкцію вулиці за проєктом «Київська вітальня». Водночас один із розробників «Київської вітальні» Антон Олійник розповідає The Village Україна, що робочий проєкт не розробляли, й офіс Burø цим проєктом не займається.

При цьому відсутність проєкту – не єдина проблема в цій історії. Ми з’ясували, що відбувається навколо реконструкції вулиці Сагайдачного.

Що кажуть про реконструкцію в Подільській райдержадміністрації

У лютому 2021 року Подільська РДА повідомила, що в Києві наприкінці весни 2021 року почнеться реконструкція вулиці Петра Сагайдачного. Зокрема, планують замінити дорожнє покриття та всі інженерні мережі під ним. Реконструкцію почнуть із пішохідної частини вулиці. Також у РДА уточнили, що реконструкцію проведуть за проєктом-переможцем «Київська вітальня».

Станом на 2021 рік готова проєктна документація стадії «П». Далі має відбуватися виготовлення проєктної документації стадії «Р», яка деталізує попередню стадію. Її можуть здійснити на початку будівництва, повідомив The Village Україна заступник голови Подільської РДА Микола Дубовик.

Виконавцем проєктних робіт на Сагайдачного є ТОВ «Інститут комплексного проєктування об’єктів будівництва». Він має виготовити ескізний проєкт, проєкт стадії «П» і робочу документацію.

Загальна вартість реконструкції складає 133 101 884 мільйони гривень. У межах цього кошторису мають порахувати вартість закупівлі будівельних робіт. Подільська РДА складає тендерні вимоги та розпорядчі документи, щоби наприкінці весни почати реконструкцію.

Що передбачає проєкт «Київська вітальня»

Це комплексний проєкт змін. На Контрактовій і Сагайдачного для мощення планують використати єдиний варіант цегли жовтого кольору. Для станції метро, трамваїв і маршрутних таксі запропонували створити спільну зону пересадки. Від старих виходів із метро вирішили відмовитися, замість них пропонують встановити пандус. Завдяки цьому головний пасажиропотік проходитиме під транспортною зупинкою.

Зелену зону на території пропонують збільшити. Наприклад, газони розмістять нижче за рівень мощення, тому під час дощу бруд не потраплятиме на зону для пішоходів. Огорож навколо газонів не буде. Біля трамвайних рейок хочуть висадити 20 морозостійких голландських сакур, на Сагайдачного – 28 червонолистих кленів, а біля церкви Богородиці Пирогощі – шість ясенів.

Рекламу й дорожні знаки, які стануть непотрібними, приберуть із площі, щоб очистити простір візуально. Загалом Контрактова й Сагайдачного повинні стати зоною, вільною від реклами. Окрім того, на площі хочуть розташувати дві інклюзивні громадські вбиральні.

«У питанні реконструкції вулиці Сагайдачного загалом немає зради чи перемоги»

Антон Олійник

головний архітектор проєкту «Нова Контрактова», Burø


У питанні реконструкції вулиці Сагайдачного та Контрактової площі загалом немає зради чи перемоги. Проєкт «Київська вітальня» переміг у 2015 році на конкурсі. Там були одні вихідні дані, потім ми почали цим проєктом займатися. Пізніше з’явилися інші вихідні дані, оскільки почалася партиципація та взаємодія зі стейкхолдерами, РДА, Києво-Могилянською академією, громадою. Проєкт змінився. Він не змінився ідеологічно, проте змінився архітектурно. Тому ми його перейменували з «Київської вітальні» на «Нову Контрактову». Якщо перший проєкт робили близько 10 осіб, то над другим працювали 40. Зокрема, такі учасники: «Агенти змін», девелопер Saga Development, компанія A + C, студія ландшафтної архітектури Kotsiuba й медіа «Хмарочос», а також Synectic A, Luxon, ICDI, CUS і Terra Project.

Віталій Кличко випустив три розпорядження: щодо реконструкції вулиці Сагайдачного, Контрактової площі та транспортно-пересадкового вузла «Контрактова площа», замовником якої є «Київпастранс».

Ми розробили ескізний проєкт. Коли він був готовий, ми здійснили погоджувальну стадію проєкту. Таке погодження мають уже всі три частини проєкту. На ці частини проєкту також є кошторис. Він переданий замовнику – Подільській РДА. На нього й інші дві частини проєкту вже є позитивний висновок. Тобто можна починати робочий проєкт. Але Подільська РДА не може замовити проєкт, тому що Київрада не заклала гроші в бюджет 2021 року на проєктування Контрактової. Тобто у процесу реконструкції має з’явитися джерело фінансування. Можливо, будуть якісь процеси на зміну бюджету, але станом на березень 2021 року грошей там немає. А тому РДА просто не може замовити проєкт.

Ми співпрацювали із РДА, ходили на наради, усе погоджували. Зради тут немає. Райдержадміністрація налаштована конструктивно. Але проблема в тому, що сам Київ складний і має багато рівнів підпорядкування. Тож незрозуміло, хто й чим конкретно має займатися. Взаємодія складна. Це питання реконструкції постійно «висить» між усіма учасниками процесу.

На якому етапі проєкт

З чотирьох стадій три вже готові. Якщо починати з реконструкції Сагайдачного, тут не все просто. Аби повністю зробити Контрактову та Сагайдачного пішохідними, треба повністю змінити автомобільний рух на Подолі. Цей процес складається з п’яти етапів. Щоби звільнити Контрактову від машин, ми перебуваємо на другому етапі. Треба продовжувати.

Водночас Київрада проголосувала за реконструкцію вулиці Андріївської. Після цього з’явилося проєктне рішення щодо змін на Андріївській. Розробники створили такий проєкт, що унеможливлює дотягнути пішохідну зону Сагайдачного до Поштової за схемою, яка нами запланована. Не можна повністю перекрити Сагайдачного. Є можливість замість чотирьох смуг залишити дві. І ці дві смуги віддати пішоходам. Але проєкт, на який виділили гроші, передбачає залишити всі чотири смуги авторуху на Сагайдачного. Тому ми не зможемо це втілити. Якраз це можна назвати зрадою.

Друга зрада – це те, що проєкт Генплану-2040 передбачає вулицю Сагайдачного та Контрактову як магістральні вулиці районного значення. Ми два роки прибирали звідти машини й 40 кіосків. А тепер там знову хочуть запустити авто.

Частину Контрактової площі та два квартали вулиці Сагайдачного перетворили на пішохідну зону в серпні 2017 року. Але шість людей подали позов про скасування такого розпорядження КМДА. У травні 2020 року Окружний адмінсуд міста Києва скасував розпорядження КМДА про заборону руху транспорту на Контрактовій площі й вулиці Сагайдачного. Але рішення суду законної сили не набуло. Міськадміністрація оскаржила рішення. Шостий апеляційний адмінсуд задовольнив скаргу. А тому розпорядження КМДА про створення пішохідної зони на Контрактовій площі та на частині вулиці Петра Сагайдачного до вулиці Андріївської залишилося чинним.

Оскільки почати реконструкцію на Сагайдачного планують із заміни дорожнього покриття та всіх інженерних мереж під ним на пішохідній частині вулиці, то було б краще, щоби цей проєкт розробляли ми або ті, з ким ми взаємодіємо в межах проєкту «Нова Контрактова». Скільки часу потрібно для того, щоби розробити проєкт реконструкції всієї вулиці, невідомо. Це має вирішуватися спільно з усіма учасниками «Нової Контрактової».

«Реконструкція Контрактової площі та її вулиць – це не питання про те, які будуть дерева чи бруківка. Це питання процесів у місті»

Максим Головко

співзасновник «Агентів змін» і школи «Урбанина»


Одна з найбільших проблем в тому, що різні частини адміністрації по-різному ставляться до Контрактової площі загалом. Перша й одна з найбільш грубих розбіжностей полягає в тому, що в новому Генплані вулиця Сагайдачного разом із Контрактовою площею представлена знову як магістральна вулиця. Тобто Генплан планує повернути туди автівки. Незрозуміло, як таке можливо. Оскільки купа грошей, зокрема й бюджетних, уже витрачені на те, щоби зробити цю локацію пішохідною.

Рішення про пішохідну зону – це проєкт КМДА. Генплан теж іде від КМДА. Це мала б бути одна структура, але в них чомусь одна рука не знає, що робить інша.

По-друге, пішоходизація Контрактової та її реконструкція передбачали зміну руху автівок на всьому Подолі. Було чотири етапи зміни руху. Але запровадили лише перший, коли перекрили Контрактову площу, і другий, коли змінили рух автівок Верхнього й Нижнього Валів. А третій і четвертий етапи не реалізували. Це ще одне питання. Оскільки так, Контрактова стала пішохідною, але сам комплексний проєкт не втілений.

Візуалізація проєкту «Київська вітальня»

Якщо ж Генплан планує зробити з вулиці Сагайдачного проїжджу частину, то що тоді має статися із третім і четвертим етапами зміни руху на Подолі?

По-третє, реконструкція Контрактової й вулиці Сагайдачного – це єдиний проєкт публічного простору, який відбувався відкрито з комунікацією не лише в інтернеті, але й із громадою Подолу. Тривав процес досить довго – з 2014 року, коли, власне, і провели конкурс KONTR/ACT, де переміг проєкт «Київська вітальня». Це був приклад зразкового для Києва проєкту. А тепер складається враження, наче це все проґавили. Новина про те, що буде реконструкція, є, але незрозуміло, як і ким вона буде реалізована.

Це три основні запитання, котрі назріли після того, як Контрактову перекрили. Місто повинно ухвалити єдине рішення, що площа таки пішохідна. Відповідно, це має вплинути на Генплан, який мають ухвалити. Не може бути різних варіантів в одного міста.

Уже після цього треба допрацювати проєкт зі зміни руху на Подолі, а також сам проєкт реконструкції: насамперед розробити робочу документацію й визначити, хто займеться процесом. Загалом реконструкція Контрактової площі та її вулиць – це не питання про те, які будуть дерева чи бруківка. Це питання процесів у місті.

Стейкхолдер на Сагайдачного: «У період реконструкції багато бізнесу з’їде з вулиці»

Володимир Грігорі

співвласник закладів Naprosecco та «Рибку з’їсти», що працюють на Сагайдачного


Перемовини щодо реконструкції вулиці Сагайдачного з Подільською райдержадміністрацією були. Ініціювали ці переговори саме ми, стейкхолдери.

Ми знаємо, що на Сагайдачного зима – це не сезон, складнощів у роботі нам додавали й карантини. Тому всі ресторани терпіли заради літа. Тому що це час, коли можна добре попрацювати й нівелювати ті збитки, що були взимку. Але трапилася реконструкція: саме влітку й саме на Сагайдачного. Якби ця реконструкція була влітку 2022 року, це було б для нас, власників бізнесу, не так складно, як цьогоріч.

Пропозиція від бізнесу полягала в тому, щоби почати реконструкцію із самої Контрактової площі, де бізнесу й місцевим людям ці роботи не будуть ніяк заважати. Але все-таки реконструкцію почнуть із Сагайдачного. При цьому будуть перекладати магістралі. Підозрюємо, що вся вулиця буде розрита щонайменше до літа 2022, бо Подільська РДА ще навіть не має документа технічного плану, за яким і має відбуватися реконструкція.

Своєю чергою це вплине на пішохідний потік: хто ж захоче прогулюватися вулицею, яка вся перерита, у пилюці й зі спецтехнікою. Тому спілкуючись з усіма ресторанами на Сагайдачного, ми дійшли висновку, що в цей період багато бізнесу з’їде з цієї вулиці.

Ми обговорювали з РДА стандартизацію фасадів. Я навіть процитую: «Ми вам жодний стандарт робити не будемо, просто самі об’єднайтеся та зробіть гарно, як у Європі: щоби парасолі в одному кольорі й у всіх однакові плюс-мінус меблі».

Ми за те, щоби вулиця нарешті стала гарною, мала попит серед місцевих і туристів, але загалом трохи іншим шляхом цього б досягали.

Що далі

Редакція The Village Україна запитала в Подільської РДА про те, чому не було переговорів із розробниками «Київської вітальні», якщо будуть реалізовувати цей проєкт. Також уточнили про перемовини зі стейкхолдерами вулиці Сагайдачного щодо реконструкції. У РДА підтвердили намір розпочати реконструкцію вулиці до кінця весни, але на уточнення не відповіли.

Ілюстрації: buro