Частину Контрактової площі та вулиці Сагайдачного зробили пішохідною наприкінці літа 2017 року. Зокрема, рух транспорту заборонили на ділянці перед Києво-Могилянською академією, просторі на Контрактовій від вулиці Іллінської до Покровської та частині вулиці Сковороди від площі до вулиці Андріївської. Так на Подолі зробили половину вулиці Сагайдачного пішохідною, а систему руху транспорту реорганізували через об’їзди по Набережній і Боричевому Току.

22 травня 2020 року Окружний адміністративний суд міста Києва визнав протиправним і скасував розпорядження КМДА про заборону руху транспорту в зоні. «Органи місцевого самоврядування мають право лише тимчасово обмежувати рух транспорту», – постановив суд. Прохання про скасування розпорядження КМДА подали шість позивачів.

«Рішення суду законної сили не набуло. Місто з ним не погоджується. Рішення суду буде оскаржене в апеляційній інстанції», – прокоментував The Village Україна заступник голови КМДА Володимир Бондаренко. У КМДА додали: «Розпорядження КМДА про обмеження руху транспорту на вулиці Сагайдачного та Контрактової площі та створення пішохідної зони, яке було ухвалено понад два роки тому, продемонструвало, що таке рішення правильне. Кияни та гості міста задоволені режимом роботи Контрактової площі й вулиці Сагайдачного у пішохідному форматі».

The Village Україна поспілкувався з транспортним експертом і радником міської влади Дмитром Беспаловим, місцевими бізнесами, які почали роботу в пішохідній зоні після введення нового транспортного режиму, а також Вадимом Володарським – одним із шести людей, позов яких задовольнив Окружний адміністративний суд.

Підтримай The Village!

Навіщо створили пішохідну зону на Контрактовій площі

Пішохідна зона на Контрактовій площі та вулиці Сагайдачного – перший великий експеримент із пішохідним простором у Києві. Ініціативу запропонували в проєкті «Київська вітальня», який переміг у відкритому архітектурному конкурсі на реконструкцію Контрактової площі від Департаменту містобудування та архітектури КМДА у 2015 році. Частково цей проєкт став основою для проєкту «Нова Контрактова», в якому брали участь міська влада, архітектурні бюро (Synectic A, «Бюро ініціативної архітектури GA», «Студія ландшафтної архітектури Максима Коцюби», Buro-o Architects) та «Агенти змін». Реконструкція та реорганізація вулиці Сагайдачного повинна була стати першим етапом втілення проєкту, розповідав The Village Україна головний архітектор «Нової Контрактової» Антон Олійник. Врешті-решт загальний проєкт поставили на паузу, у бюджеті не передбачили на нього необхідні кошти. The Village Україна запитував у радника міського голови Максима Бахматова про долю «Нової Контрактової», особливо з урахуванням потенційного збільшення навантаження на Поділ після відкриття Подільсько-Воскресенського мосту. «Не можу так глибоко вам сказати, ніхто не може сказати», – відповів Бахматов.

«[Пішохідна Контрактова] – це наша перемога. Це чи не єдиний приклад, чим у Києві тепер можна пишатися», – розповідав у інтерв’ю The Village Україна транспортний експерт Дмитро Беспалов. «Це проєкт, що повністю змінює філософію транспортного планування міста. Сагайдачного і Контрактова створюють запит на такі ініціативи. Люди будуть хотіти екстраполяції цього рішення не тільки на Подолі, а й в інших частинах міста», – додає Беспалов.


Дмитро Беспалов

генеральний директор компанії А+С Україна, радник заступника голови КМДА з транспортного планування

Коли ми показували пішохідну вулицю Сагайдачного німецькому фахівцеві [Торбену Хайнеманну, експертові з транспорту із Лейпцига], то розповідали, що «закрили вулицю і площі для автомобілів». А він відповів: «Ні, ви неправильно говорите. Не треба казати «ми закрили вулицю для автомобілів». Треба казати: «Ми відкрили вулицю для людей». Така дрібниця, але зовсім інша конотація. Адже «закрити вулицю для автомобілів» – це дія з мінусом. Сподіваюся, що ми продовжимо відкривати вулиці для людей.


Чому зону хочуть визнати незаконною

Вадим Володарський – один із шести позивачів, які звернулися до Окружного адміністративного суду з проханням визнати пішохідну частину Контрактової площі. На запитання, хто ще бере участь в ініціативній групі, відповідає: «Я не можу розголошувати персональні дані. Це люди, які теж є киянами та автомобілістами, яким не подобається таке ставлення до автомобілістів».

Адвокат має офіс у районі пішохідної зони, але каже, що мотивувало відстоювати свою позицію в суді його не це. «Це не проблема Подолу, це проблема ставлення до автомобілістів у Києві. Для мене це принципове питання, це питання утискання прав автовласників як соціальної групи», – розповідає Володарський у коментарі The Village Україна. На уточнення, чи вважає адвокат, що права власників автівок у Києві обмежують більше, ніж права пішоходів, він відповідає: «Я вважаю, так. Це відверто дискримінаційна політика»

Володарський називає дві головні проблеми виділення пішохідної зони на Контрактовій площі: «По-перше, через це в усьому районі дуже ускладнилася ситуація з паркінгом. По-друге, дуже ускладнилася ситуація із заторами». На прохання уточнити, які метрики це підтверджують, відповідає: «Це просто очевидно. Як водій відчуваю, що ситуація із заторами погіршилася».

«Будь-яке обмеження транспортної пропозиції для автомобілів може збільшувати затримки. Проте влада розробила таку схему організації руху, щоб їх мінімізувати. Тому в цьому випадку, за умови повної реалізації плану заходів, можна говорити про однакову пропускну спроможність цієї ділянки», – коментує транспортний експерт Беспалов.

Володарський також критикує реорганізацію автомобільного руху на Подолі, внаслідок відкриття пішохідної зони. «Увесь транспорт, що рухався по Сагайдачного, тепер змушений об’їжджати. А це артерія, що з’єднувала район Хрещатика з Подолом, Куренівкою та іншими районами. Тепер цей потік пішов або на Набережну, де і так були затори, або на вузькі вулички поряд, включно із Братською», – каже позивач. Додає: «Якщо раніше ми їхали з боку Вознесенського узвозу Подолом, то тепер треба об’їжджати вузьким Боричевим Током чи Сагайдачного, поки йде ремонт на Боричевому Току. Тепер із району Братської можна виїхати тільки одним шляхом – через Борисоглібську. Якщо ж там стається ДТП, узагалі ніхто нікуди не їде».

Як відкриття пішохідної зони вплинуло на локальний бізнес

«Наші гості здебільшого – пішоходи», – розповідає Володимир Грігорі, власник групи ресторанів Rest Emotion, три заклади якої працюють поряд із пішохідною частиною Контрактової площі. Формати мережі Naprosecco. Oyster & Co і «Рибку з’їсти» працюють на вулиці Сагайдачного, а кафе «Тісто, сир і тітка Белла» неподалік на вулиці Хорива. Грігорі каже, що приміщення для закладів свідомо шукали в цій зоні, зокрема з огляду на пішохідну зону.

Перевагою під час вибору локації пішохідна зона стала й для мережі кав’ярень Takava Coffee-Buffet, яка в січні відкрила перший заклад на Подолі на Сагайдачного. «Звичайно, ми шукали приміщення в пішохідній зоні», – коментує шеф-бариста компанії Дмитро Леник. За час від відкриття пішохідної частини в цій зоні також відкрили триповерховий ресторан «Реберня на Узвозі» від «Холдингу емоцій !FEST» і стріт-фуд WU, а компанія «Ресторани Гусовських» відкрила неподалік перший заклад на Подолі Liberty Diner. Улітку, неподалік Контрактової площі, компанія Food vs Marketing готується запустити першу раменну Ramen vs Marketing на Подолі, а фудзона «Бухта Food Station» – новий сезон роботи.


Дмитро Леник

шеф-бариста мережі кав’ярень Takava Coffee-Buffet

Це вже давно була наша мрія – відкрити кав’ярню на Подолі. Хотілося знайти місце, де великий потік людей. Просто ми хочемо поширювати кавову культуру – і це краще робити в людному місці. Наприклад, учора в нас було нереально багато людей, люди підходять пішки чи під’їжджають на велосипеді, п’ють каву – усім класно.


Володимир Грігорі

засновник групи ресторанів Rest Emotion (Naprosecco, «Рибку з’їсти», «Ой мамо, це було в Тбілісі», «Тісто, сир і тітка Белла», Charles Baker)

Коли ми відкривали Naprosecco, то розуміли, що на Сагайдачного буде пішохідна зона. Власне, увесь формат розрахований саме на це. Наші гості – це люди, які хочуть насолоджуватися пішою прогулянкою Подолом, а дорогою перекусити морепродуктами й випити просеко.

Пішохідна частина впливає на наш бізнес і в закладі «Тісто, сир і тітка Белла» на вулиці Хорива. Багато людей їздять на Поділ за прогулянками. Якщо там не погуляти, то це може стати причиною [обрати інший район]: машини їздять, тротуари вузькі, натовп.


Як потенційне відновлення руху автівок може вплинути на ці бізнеси? «Думаю, це буде велика втрата для міста, – відповідає Леник із Takava. – Зрештою, усі туристи приїздять на Поділ. До мене теж часто приїздять друзі з інших міст, усі кажуть, що це круте рішення влади – перекрити кілька вулиць у місті, щоб людям було вільніше». Додає – якщо кав’ярні заборонять працювати на літньому майданчику, доведеться витрачати додаткові кошти на відкриття літника на задньому подвір’ї закладу.

«Думаю, люди все одно будуть гуляти Подолом. Просто в нас не буде можливості розмістити літній майданчик, бо ми маємо максимально вузький тротуар. На 20% у нас точно просядуть каси», – каже Грігорі з Rest Emotion. Ресторатор уточнює, що в цьому разі має на увазі аудиторію його закладів. Додає, що кілька мережевих ресторанів, розташованих поряд на Сагайдачного, імовірніше, втратили гостей через неможливість під’їхати до входу на машині.

«Для мене дуже дивно, що бізнес може орієнтуватися на людей, в яких, як правило, менше грошей», – відповідає на запитання про вплив пішохідної зони на локальний бізнес позивач Володарський. Додає: «Я часто буваю в цьому районі, часто треба перетнути простір від Сагайдачного до Валів, і більшість часу ця частина порожня. Там немає тієї кількості пішоходів, заради яких це варто робити. Якби я бачив, що це затребувано, що це дає якісь переваги, тоді можна було б зрозуміти. Але цього немає насправді».

Що далі

Наразі Окружний адміністративний суд не оприлюднив рішення щодо законності введення пішохідної зони на Контрактовій площі. Журналісти проєкту «Наші гроші» звернули увагу на постанову в реєстрі суду. Позивач Володарський каже, що поки не отримав рішення. Заступник голови КМДА Валентин Мондриївський заявив, що місто оскаржуватиме рішення Окружного адміністративного суду. «Якщо вони подадуть апеляцію, ми її прочитаємо і [з огляду на це] будемо готувати відповідь. Поки її немає», – коментує Володарський.

«Контрактова – була й буде нашою урбаністичною партизанщиною, відступлення від прийнятих у нас правил, винятком. Вона не є частиною транспортної політики, це послідовність випадковостей і наслідок наполегливості окремих особистостей. Площу та вулицю, звичайно, показово відстоять. Тут ми зайшли занадто далеко, щоб відігравати ситуацію назад. Та чи стане вона від цього зрозумілішою, ближчою та більш улюбленою міським і національним менеджментом? Ні, не стане. У них свої заміські клуби, тусовки та інші «велюрові» атрибути. І туди їх везе не велосипед чи метро, а великий чорний джип», – коментує в блозі транспортний експерт Беспалов.

Обкладинка: Костянтин Гузенко для The Village Україна