2020 рік став особливо важким для малого та середнього бізнесу в Україні. Велика кількість компаній опинилися в скрутному становищі або взагалі припинили свою роботу. Це, зі свого боку, викликало хвилю підтримки від споживачів: українці роблять донати в медіа та фонди, купують продукцію від українських компаній та інформаційно підтримують бізнес.

Крім того, велика кількість підприємців підтримують зв’язок зі своїми постійними клієнтами та знаходять нових завдяки таким інструментам, як: Facebook та Instagram. Особливо важливо та зручно це стало під час пандемії, коли ми почали проводити все більше часу в інтернеті. Ось чому серед понад 200 мільйонів підприємств по всьому світу, що використовують платформу Facebook, більшість – представники малого та середнього бізнесу.

The Village Україна разом із Facebook дізналися у власників 4 українських брендів про їхні компанії, виживання під час пандемії й ідеї подарунків, які в них можна придбати до новорічних свят.



Бренд подарунків з авторськими ілюстраціями



Оксана Була, власниця бренда

У якийсь момент вийти до людей і розповідати історії моїх персонажів на власноруч зроблених брошках стало найшвидшим способом «запросити когось у свій світ». Навіть зараз, коли є книжки та гра, простір «сувенірної» продукції залишається не менш улюбленим. Речі, які ми створюємо, доповнюють історії світу Tukoni. А події, що відбуваються «поза кадром» книжок, я публікую в листівках, постерах та інших продуктах бренда.


Як пандемія вплинула на бізнес?

Важко визначити, чи пов’язані з карантином ті проблеми, які з’явилися з його початком. У той період у мене були сімейні труднощі. Вони вплинули на все, зокрема на бренд.

Які продукти найпопулярніші серед покупців?

Нещодавно ми зробили магнітні закладки. Вони вийшли саме такими, як ми й хотіли. Через те, що я люблю птахів, візуально мені дуже приємно, коли закладка майже не помітна в книжці, і тільки маленька пташка виглядає назовні. А ще перевага магнітних закладок у тому, що вони добре тримаються за сторінки.

Ще мені дуже цікаво вигадувати тематичні набори зі своєю історією. Наприклад, набір із куріпковими туконі – це не просто три закладки. Разом вони складаються в один малюнок: двоє туконі крутять скакалку, а третій через неї стрибає. А наші сумки з зоряними туконі втілюють маленьку мрію носити з собою зірки, що світяться.

Нам дуже приємно, коли Tukoni відмічають на фото з нашими товарами. Зручно, що у Facebook можна робити альбом і складати такі фото в колекцію.

Які товари бренда обрати як подарунки на новорічні свята?

Я люблю новорічні свята, адже для мене це час магії. На подарунок рекомендую обирати наш календар на 2021 рік. Малюнки до нього я створювала протягом року. Мені важливо було передати особливу красу кожного місяця, його настрій. Наприклад, у липні я надихнулася появою комети. На небі вона була поряд із сузір’ям Великої Ведмедиці. А Велика Ведмедиця – одна з улюблених персонажів світу туконі, тож таку подію не можна було пропустити. Так комета ввійшла в архів вражень року.

А ще я рекомендую значки або сумки з молями Сатурнія й Сирена. Узимку зірки стають ближчими, а для молей це особливий час: ці чарівні істоти притягують добрі дива.



Бренд українських авторських ременів



Андрій Левицький, власник бренда

«Клямра» народилася з мого близького знайомства з технологією художнього литва та створення собі доброго ременя з гарною литою латунною пряжкою. Тоді це було схоже на миттєве захоплення, не більше. На той момент я був співзасновником гарної кав’ярні в центрі Львова, а «Клямру» сприймав як нову цікаву забавку, творче розрядження. Усе закрутилося, коли до справи долучився мій кум і співзасновник «Клямри» Михайло Лєбусов. З того часу до нас долучилася ще велика кількість талановитих людей, разом із якими ми робимо все, що зараз звуть «Клямра».


Як пандемія вплинула на бізнес?

Вона вдарила в найвразливіше місце – офлайн-крамницю. Три роки тому ми відкрили її у Львові. Це була наша перша спроба розвіртуалізацї, де можна було «помацати» наші ремені. До цього моменту майже всю торгівлю ми реалізовували через онлайн-магазин. І під час карантину зрозуміли, що нас сильно рятує те, що наша «Клямра» – дитя інтернету.

Яка роль соцмереж у розвитку бренда?

Перше, що ми зробили після створення простенького сайту, – зареєстрували сторінку на Facebook. З того часу це наш головний рупор: тут ми ділимося нашими новинами, планами, процесами, а іноді просто дуркуємо. Тут же рекламуємо наші рукотвори, створюючи платні рекламні кампанії. Майже весь контент для сторінки: від фото до текстів – я створюю особисто. І це кльово!

Які продукти найпопулярніші серед покупців?

Коли питають, який наш улюблений виріб, ми відповідаємо: «Наступний». Маємо в доробку величезну підбірку ременів й інших рукотворів, які несуть на собі частинку української історії та її символів. Окремо пишаємося лінійкою ременів, створених за мотивами символіки нового українського війська. Для нас велика честь бути хоч трішки дотичними до створення цих образів.

Які товари бренда обрати як подарунки на новорічні свята?

Новорічні свята на Галичині розпочинаються з підготовки до Миколая (День святого Миколая – ред.), тому наша головна мета на цей час – мати повні комори краму. Звісно, готуємося старанно, робимо заготовки та запаси матеріалів, щоб усім усього вистачило. Розуміємо, що вже звичний для нас ремінь чи гаманець для когось бажаний та очікуваний подарунок. Тому ми дуже уважні до того, що й як продаємо. А ще пильнуємо, аби все, що виходить із наших рук, було не тільки гарне, а й корисне й ужиткове. Незалежно від того, чи це ремінь, чи свічник, чи ріжок.



екологічна студійна кераміка



Юлія Маклюк, власниця бренда

Для мене кераміка – це не просто ремесло, а справжня пригода. Я постійно досліджую матеріали й експериментую з ними. А моя творча лабораторія не тільки стіни студії, а й ліси, кар’єри, міські ландшафти. Збираючи «дикі» глини або створюючи керамічну поливу з деревного попелу, я творю в співпраці з природою. І, звісно, намагаюсь у відповідь потурбуватися про неї. Наприклад, мій керамічний посуд і декор має менший екологічний слід і допомагає людям жити екодружньо. А ще відсоток від прибутку йде на місцеві природоохоронні проєкти.

Кожна серія кераміки від Here&Now особлива. Мене цікавить пошук, тому я постійно щось змінюю й не тиражую якийсь один виріб. Наприклад, зараз розробляю колекцію ваз, виготовлених на 100% із перероблених відходів.


Як пандемія вплинула на бізнес?

Мене надихає розвивати Here&Now як перший бренд екологічної студійної кераміки в Україні. Звісно, на початку карантину мені було тривожно. У той час партнери скасували проєкти, також маркети, а фізичні магазини закрили. Проте саме тоді в мене з’явилося більше часу на творчість. Перші декілька місяців я майже не виходила зі студії і, не думаючи про продажі, працювала над новими серіями кераміки, читала фахові журнали, фотографувала вироби.

А з осені я почала активно розвивати бізнесовий бік Here&Now. Орендувала більшу студію для роботи та відкрила міжнародний онлайн-магазин, щоб менше залежати від карантинних обмежень.

Яка роль соцмереж у розвитку бренда?

Першим майданчиком, на якому з’явився проєкт Here&Now, був Facebook. Я відкрила сторінку бренда у свій день народження й запросила на неї друзів. А незабаром почали надходити питання й пропозиції щодо придбання кераміки. Так почалися продажі, а спільнота прихильників зростала.

Я, можна сказати, пишаюся нашою аудиторією на Facebook, бо це дуже тепле й позитивне товариство. Люди активно ставлять лайки та залишають коментарі, завжди дають зворотній зв’язок і підтримують. Продажі важливі для будь-якого бізнесу, але реакція небайдужих, близьких за духом людей – це те, що справді дає сили рухатись і не опускати рук.

Які продукти найпопулярніші серед покупців?

Наш маленький бестселлер – мандрівні чашки, або, як їх стали називати клієнти, екочашки. Це керамічна чашка з силіконовою кришкою, у якій можна брати напій із собою, відмовившись від одноразових стаканчиків. Таким способом вдається зменшити кількість сміття на звалищах, а ще отримати знижку в багатьох кав’ярнях. Оздоблення мандрівних чашок постійно змінюється: я додаю нові дизайни, тому всі вони не повторні.

Які товари бренда обрати як подарунки на новорічні свята?

Для мене новорічні свята – це час із близькими, а також момент для усамітнення й рефлексії. А ще, звісно, про подарунки – душевні, особисті, зі змістом.

Такою є кераміка Here&Now. Я виготовляю її вручну, тому вона мінімалістична й екологічна. Для тих, хто захоплюється Сходом, я рекомендую піали для чайної церемонії. Любителі стильних інтер’єрів можуть обрати великі ліпні вази. А фудблогери – тарелі для сервірування. І, звісно, не варто забувати про мандрівні чашки.



Бренд курток і хусток із картинами українських художників



Євген Бернос, засновник бренда

Маруся Іонова, креативна менеджерка

Євген Бернос, засновник бренда

Маруся: За освітою я акторка та музикантка, тому все свідоме життя займаюся мистецтвом і культурою в Україні. Бренд Zitkani вважаю теж культурним проєктом. Наша мета – знайомити людей із мистецтвом. Ми цим займаємося, тому що для нас важливо розвивати культуру в Україні.

Євген: Ми хочемо популяризувати мистецтво в Україні. Адже людина, яка купує нашу хустку, також отримує книжечку, у якій описана історія зображеної на ній картини та художника, який її написав.


Як пандемія вплинула на бізнес?

Євген: Якщо порівнювати з 2019 роком, то ми збільшили наші продажі втричі за період карантину. Якби його не було, то, мабуть, показник був у декілька разів більший. Ми почали більше працювати з упізнаваністю бренда, і це спрацювало. Карантин, звісно, став негативним явищем, але результат однаково хороший.

Який інструмент використовуєте для просування бренда?

Євген: Facebook – одна з основних платформ, яку ми використовуємо для реклами. Тонкі налаштування реклами у Facebook дозволяють нам знаходити потенційних клієнтів, яких може зацікавити наш продукт, а також нагадувати про себе людям, які вже з нами знайомі. Через Instagram ми багато взаємодіємо з аудиторією іншого нашого бренда – Bagllet. Щомісяця обираємо найкращу фотографію з продукцією Bagllet і даруємо сертифікат на 1000 гривень. Це спонукає людей робити більш якісні фото з нашими сумками. Таке просування вигідне як клієнтам, так і нам. А для Zitkani ми працюємо зараз над піаром, і соцмережа Facebook нам у цьому допомагає.

Які продукти найпопулярніші серед покупців?

Маруся: У Zitkani наразі всього два продукти: хустки й куртки із зображеннями картин – тож ними ми й пишаємося. А також тим, що в цьому році ми зробили колаборацію з НАМУ й почали популяризувати українське мистецтво.

Які товари бренда обрати як подарунки на новорічні свята?

Маруся: Хустку Zitkani багато хто купує на подарунок. Іноді для себе шкода купувати такі речі, а от комусь на подарунок хочеться обрати щось якісне та гарне. Наші хустки естетичні та приносять багато задоволення своїм власникам. А вперше торкнутися цієї речі – неймовірне відчуття, адже фотографія не може передати якість та естетику шовку.

Ми поважаємо українські традиції, але до свят ставимося спокійно. Через те, що кожен день для нас як свято й нам не потрібний конкретний привід для радості. Так будуємо своє життя, щоб радіти будь-яким маленьким деталям. Пострадянське святкування Нового року з нарізанням олів’є нам не до вподоби. Тож останні декілька років нам вдавалося зустрічати це свято в іншій країні, наприклад у В’єтнамі й Еквадорі. Цього року втілити це важче, але можливо, ми ще потрапимо до Мексики.

Підтримка – це важливо.

Тому як перед новорічними святами, так і в інші дні обирайте подарунки для рідних та друзів від українських виробників. Адже це можливість придбати оригінальний авторський продукт і допомогти локальним брендам у кризу.

Матеріал підготовлено за підтримки