26 червня з України вилетів перший літак до Албанії після відкриття кордонів, а 1 липня для українських туристів відкрилася Туреччина. Ці країни не вимагають обов’язкового тестування чи обсервації, також не потрібна самоізоляція після повернення додому.

Запитуємо людей, які одними з перших полетіли у відпустку, як змінилися правила безпеки в літаку й готелях, чи дотримуються їх туристи й місцевий персонал, чи заважають відпочинку нові обмеження та що буде, якщо захворіти на COVID-19 за кордоном.

Албанія

Наталія Закусіло

операційна менеджерка EvoPay

В Албанії я вже втретє, мені дуже подобається ця країна. Ще з Нового року, а то й раніше, ми з друзями планували тут відпустку влітку, але спочатку в нас не складалося з організацією поїздки, згодом почався карантин, а потім ми побачили, що Албанія все-таки пускає туристів, тому скористалися нагодою й 1 липня полетіли в Саранду – на південь країни. Раніше я була на півночі Албанії на Адріатичному морі, і мені було цікаво потрапити на південь на Іонічне море. До того ж, Саранда розташована близько до Греції, тому й місцевість тут дуже схожа.

Із самого початку ми планували повністю самостійну поїздку, але ближче до подорожі побачили, що в Албанії підготували спеціальний протокол у зв’язку з коронавірусом, тому були не впевнені, чи пускатимуть туди самостійних туристів. Тож вирішили взяти пакетний тур. Обрали не звичайний готель, а окремі апартаменти, придбали тур без харчування, щоб самостійно досліджувати місцеву кухню. На місці орендували авто й подорожуємо самі.

Перед поїздкою в нас було сильне хвилювання, що все скасується. Навіть коли літак уже приземлився в Албанії, у мене все ще було відчуття, що нас можуть не пустити, і ми полетимо назад. Так було аж до моменту, поки ми не сіли в автобус до готелю. Та й зараз ще залишається страх захворіти, бо одна справа, коли ти у своїй країні, інша справа – в Албанії. Однак наш пакетний тур має страхування від коронавірусу, тому нас це трохи заспокоює.

Що змінилося в перельоті

Я помітила лише дві незручності, до однієї з них ми вже всі звикли – це маски. В аеропорту й літаку потрібно постійно бути в масці. Друга незручність – потрібно знімати взуття на проходженні контролю в аеропорту. Не впевнена, що це пов’язано з коронавірусом, але раніше такого не було.

Наш організатор туру порадив приїхати в аеропорт за 3 години до вильоту через великі черги, але я не помітила, щоб черги були більшими, ніж зазвичай. Тому, у принципі, можна приїжджати за стандартним часом. Ми летіли з аеропорту Бориспіль, там працюють не всі магазинчики й заклади харчування, але поїсти та щось купити все одно можна.

Я уявляла собі, що в літаку ми сидітимемо через місце, але він був повністю заповнений. Усі летіли в масках, не бачила, щоб хтось їх знімав, але пам’ятаю, що в аеропорту робили зауваження тим, хто знімав маски.

В аеропорт Албанії нас запускали «порційно», більша частина людей чекала своєї черги надворі. Усередину нас пропускали через рамку, яка чимось нас обприскувала, думаю, це був дезінфектор. В аеропорту Албанії також був обов’язковий масковий режим, проте вже в автобусі маскового режиму ніхто не дотримувався. Після аеропорту я більше не бачила тут людей у масках.

Як виглядає відпочинок в Албанії

Тут не дотримуються маскового режиму, тому відчуття коронавірусу в готелі та в місті є лише через кількість людей – їх дуже мало. В основному, це місцеві, туристів майже немає. Для нашої компанії це плюс, тому що в туристичних місцях, де за відгуками мало б бути багато туристів, ми були б практично самі.

Ми помітили, що на пляжах лежаки розміщують на суттєвій відстані один від одного, але все одно ними не користувалися. Наш гід розповідала, що в Албанії лежаки на пляжах заборонені, тому не рекомендувала орендувати їх. Попри це, я бачу, що люди відпочивають на лежаках.

Іноді ми самі готуємо їжу на своїй кухні в апартаментах, а іноді – їмо в закладах. Вони працюють як на літніх майданчиках, так і всередині, але оскільки людей мало, краєвиди гарні, а тераси незаповнені – люди сидять переважно там і не заходять усередину. Маскового режиму персонал закладів не дотримується, хоча в Албанії ще не скасували карантин повністю. Можливо, це через те, що тут був один із найжорсткіших карантинів у світі, і люди просто втомилися від цього та ігнорують правила. Зараз в Албанії сильно росте кількість захворювань, їхній прем’єр-міністр погрожує тим, що буде вводити жорсткі заходи, якщо люди не дотримуватимуться карантину. Але я бачу, що албанців це не дуже лякає, принаймні на півдні.

Нас перспектива жорсткого карантину тут частково лякає, але з іншого боку – хто не ризикує, той не п’є шампанського. Як на мене, найгірше, що може з нами трапитися, це самоізоляція на 14 днів після прильоту. Але поки що такої вимоги немає, і в Україні кількість захворювань більша, ніж в Албанії.

Туреччина

Олеся Зінченко

співзасновниця туристичної агенції «Гранат-Тур»

Ми з чоловіком працюємо в туристичному бізнесі, ситуація з коронавірусом була для нас доволі складною, тому ми вирішили полетіти за кордон одними з перших. У першу чергу, це поїздка для сімейного відпочинку, ми хотіли вивезти дитину на море, самим відпочити, а заодно й стати першопрохідцями серед туристів і розповісти клієнтам, з якими формальностями їм доведеться зіткнутися в подорожах у цьому сезоні.

Ми полетіли великою компанією, усього 19 осіб – це наші друзі та клієнти – серед нас 7 дітей від 2 до 8 років.

До останнього ми не були впевнені, чи відкриється той готель, який ми забронювали, тому що готелі отримували сертифікати здоров’я практично день у день. Перевірка в нашому готелі відбувалася 29 червня, 30 червня вони отримали сертифікат, а 1 липня ми заїхали.

Страху щодо коронавірусу в нас немає, ми досить спокійно до цього ставимося, уже змирилися, що доведеться жити з цим.

Що змінилося в перельоті

Ми приїхали в аеропорт «Бориспіль» на 30 хвилин раніше, ніж зазвичай, але цей час нам не знадобився. Виявилося, що окрім температурного скринінгу біля входу в аеропорт, майже нічого не змінилося. Єдина вимога – перебувати в масці дорослим і дітям старше 6 років. Завдяки тому, що зараз рейсів набагато менше, ніж зазвичай, та й людей небагато – усі контролі ми пройшли дуже швидко.

В аеропорту нанесена обмежувальна розмітка, щоб люди зберігали дистанцію, але не всі це роблять. Як і в магазинах чи транспорті – усе залежить від людей. Великих натовпів не було, бо на всіх етапах подорожі туристів ще не так багато, але не можу сказати, що всі суворо дотримуються дистанції у два метри.

Ми приїхали в аеропорт «Бориспіль»
на 30 хвилин раніше, ніж зазвичай, але
цей час нам не знадобився

У літаку потрібно було не знімати маску впродовж усього перельоту. Також просили не брати габаритні валізи в салон як ручну поклажу, а здавати її в багаж. На борт дозволяється брати невелику сумку, яку можна засунути під сидіння.

Коли ми прилетіли в аеропорт Анталії, туди прибували лише рейси з України та місцеві, тому людей також було мало. Ми не раз там бували й знаємо, що цей аеропорт зазвичай заповнений людьми. Там не було жодних проблем: багаж отримали швидко, паспортний контроль теж швидкий. Увесь персонал за склом, а пасажири – у масках.

Як виглядає відпочинок у Туреччині

Увесь персонал ходить у масках і рукавичках, гостей також просять одягати маску в загальних приміщеннях. Якщо із собою у вас маски немає, її можна взяти безкоштовно в готелі. Усюди розставлені санітайзери.

Раніше говорили про те, що можуть скасувати шведський стіл, але він є, змінилося тільки те, що вся їжа за склом, її накладає персонал у масках і рукавичках. Тобто ти просто підходиш із тарілкою до стенда з їжею та показуєш, що тобі покласти й в якій кількості. Як на мене, це не створює дискомфорту, тому що людей поки що не так багато – готелі заповнені наполовину. Якість їжі хороша, асортимент – також. У перший день вибір був менший, адже людей було ще дуже мало, але з кожним днем кількість туристів потрохи збільшується, заселяються нові люди, тому й асортимент шведського столу також поповнюється.

Щодня помічаю, що в готелі є персонал, який контролює чистоту води в басейнах. Окрема людина перевіряє чистоту й дотримання правил у ресторані. Раніше такого контролю я не помічала. На пляжі лежаки стоять одне від одного на відстані. Пляж у цьому готелі великий, тому це досить комфортно. Так само велика відстань між лежаками біля басейну. Я вважаю, що для комфортного відпочинку таке правило – тільки плюс.

Попри те, що готель не повністю заповнений, уся інфраструктура працює: спортзали, дитячі клуби, анімація, дискотека.

Тут я не відчуваю карантину, якихось серйозних обмежень, окрім того, що персонал у масках і дотримується заходів безпеки. Але це не викликає жодного напруження. Ми, напевно, просто дуже скучили за морем, тому просто відпочиваємо й насолоджуємося.

Святослава Попова

Засновниця офісу компанії «Поїхали з нами»

Як змінилися правила безпеки для готелів

Я полетіла в Туреччину на Анталійське узбережжя в робочу поїздку від «Української асоціації туристичних агенцій» на інспекцію мережі готелів, аби побачити, як у Туреччині підготувалися до сезону, які нові правила та нюанси.

Головне нововведення – сертифікація здоров’я для готелів «Safe tourism». Вона необов’язкова, готелі можуть самі обирати, проходити перевірку чи ні, але я рекомендую обирати для відпочинку лише ті готелі, які пройшли сертифікацію. Вона охоплює 132 пункти, більшість зі них стосується внутрішньої роботи готелю, яку гості зазвичай не помічають. Туристи бачитимуть лише те, що весь персонал готелю – від прибиральника до генерального менеджера – ходять у масках, рукавичках і захисних екранах цілодобово. Гостей не змушують бути в масках, це за бажанням.

Ось перелік основних змін:

• Усюди в готелі стоять санітайзери, а біля входу в готель, ресторан і загалом на всій території – стоять тепловізори, які непомітно міряють температуру. У нас був випадок, коли в дівчини з групи виявили підвищену температуру. Її запросили переміряти температуру, виявилося, що все добре.
  • Поки що в готелях відпочивають українці, білоруси й турки. Ідуть переговори про запуск німецького ринку з 15 липня, росіян точно не пускатимуть до 1 серпня, потім обмеження можуть продовжити. Тому зараз відпочинок у готелі більше схожий на приватний, бо людей небагато.
  • Готелі, які отримали сертифікат здоров’я, не мають права заповнюватися більше, ніж на 70%. Але поки що готелі завантажені десь на 20–30%. І це на краще, бо не відчувається натовпу туристів, відпочивати дуже комфортно.
  • Великі зміни стосуються харчування. Тепер їжа стоїть за захисними екранами, уже не можна підійти й самостійно покласти собі якусь страву, це робить персонал. Але сам шведський стіл та all inclusive залишилися.
  • У ресторанах столи стоять на відстані, так само й лежаки на пляжах – дистанція всюди дотримується. Рушники на пляжі тепер видають не просто в руки, а в окремо запакованому пакетику, пульт від телевізора в номері також у пакетику, стакани у ванній замінили на одноразові, їх кожен день змінюють. Усі ручки, ліфти, закриті приміщення та лежаки на пляжах також дезінфікують.
  • Спа і фітнес-центри працюють, але туди треба записуватися заздалегідь, бо є обмеження за кількістю людей. У спортзалі після кожної людини обробляють тренажери.
  • Туристам пропонують екскурсії переважно в історичні місця, морські прогулянки або на напрямки, де не потрібно перебувати в закритих приміщеннях. Але треба мати на увазі, що в Туреччині ще діє карантин, тому не всі екскурсії та розваги працюють. Наприклад, деякі луна-парки та аквапарки в Анталії не працюють, а деякі – відкриті лише частково.
  • На трансферах та екскурсіях автобуси заповнені на 50%, усі мають бути в масках. Якщо туристи ставляться до обмежень легковажно, ніхто маски не носить, то персонал готелю й трансфермени дуже серйозно до цього ставляться. У Туреччині був жорсткий карантин, у них дійсно штрафували за порушення, тому вони чітко дотримуються правил.

Попри те, що до персоналу зараз дуже багато вимог, вони цілодобово в масках і рукавичках, усе дезінфікують – для туристів таких вимог немає, тому ти не відчуваєш напруження – усі «на релаксі» та відпочивають. Мені здається, що стало навіть краще: менше туристів, персонал більше старається, кожному приділяє увагу.

Що буде, якщо захворіти на коронавірус

Усім туристам зараз роблять додаткове страхування, яке покриває не тільки обсервацію для того, хто захворів на COVID-19, а й для всіх, хто є в страховому полісі – сім’ї чи друзів. Туреччина сказала, що лікуватиме усіх своїм коштом, тому якщо в готелі розуміють, що в туриста підвищена температура та є симптоми коронавірусу – а приховати це неможливо, бо на кожному кроці стоять тепловізори – його відправляють у лікарню на тестування. За новими правилами, у кожному готелі, який отримав сертифікат здоров’я, є окрема територія, відведена для карантину – у когось це окремий блок, у когось – поверх. Поки людина з підозрою на коронавірус чекає на результат, її та всіх, хто живе з нею в номері, відселяють у зону для карантину. Якщо тест негативний, вони повертаються у свій номер. Якщо тест позитивний – вони залишаються на карантині, отримують харчування в номер і не можуть із нього виходити.

Якщо під час самоізоляції, люди пропустили зворотний рейс, страхова може компенсувати вартість нового квитка, проте це залежить від виду страхування. Якщо туристи обрали найдешевше страхування, зворотний переліт компенсують лише тому, хто захворів. Але дорожче страхування компенсує переліт для всіх людей, хто був в ізоляції разом із хворим.

Якщо один турист у готелі захворіє на коронавірус, за протоколом, на карантин поселять лише його й тих, хто жив із ним у номері. Увесь готель при цьому не перебуватиме на карантині, а працюватиме у звичайному режимі.