15 березня – Всесвітній день захисту прав споживачів. The Village Україна дізнається в експерта, що робити, якщо вам продали неякісний продукт.

Максим Несміянов


виконавчий директор «Союзу споживачів України»

Закони та правила, які захищають споживачів

Основний закон – «Про захист прав споживачів». Також є постанова Кабміну з переліком товарів, які не підлягають поверненню. Наприклад, якщо ви придбали золоту каблучку, а розмір не підійшов, повернути її не зможете. У кутку споживача варто ознайомитися з індивідуальними правилами в кожній галузі. Якщо ви пасажир автобуса, то вас стосуються правила перевезення пасажирів.

Свої нюанси є в хімчистці. У них є таблиця зносу речей. Наприклад, ви принесли до хімчистки нове пальто. У квитанції написали 75% зносу, а що це – не пояснили. Насправді цим компанія знімає із себе відповідальність, якщо річ зіпсується. Вам повернуть пошкоджену річ: пальто може бути розірване або зіпсований його колір, але хімчистка не нестиме за це відповідальність. У кутку споживача має бути таблиця зносу, обов’язково ознайомтеся з нею.

Також у кутку споживача потрібно ознайомитися з номерами гарячих ліній. У половині випадків людей обманюють. Вказують номера «лівих» організацій захисту прав споживачів. Телефонуєш туди, а тобі відповідають, що не можуть допомогти, бо ви не маєте слушності. Повинен бути вказаний номер Держпродспоживслужби, що захищає права споживачів: +38(044)486-95-85.

До кого звертатися, якщо купили неякісний товар

Берете чек або фотографію чека, товар, повертаєтеся до супермаркету та кличете адміністратора. Він має повернути гроші за товар. У вартість товару входить відсоток повернення, тому вам не мають відмовити. Наприклад, ви купили рибу і вас бентежить її запах. Так і кажете: запах специфічний, тому боюся годувати цим друзів/cім’ю, бо можемо отруїтися, та пропонуєте теж понюхати рибу. Просіть перевірити всю партію, щоб не отруїлися інші покупці. Потрібно запевняти, що продукція небезпечна і для вас, і для інших споживачів. Наприклад, зверталася дівчина, яка купила йогурт, а він виявився з пліснявою. Запропонував, щоб у магазині відкрили ще 1-2 упаковки. Якщо всі інші свіжі, вам просто не пощастило, якщо повсюди пліснява – треба вимагати, щоб партію знімали та віддавали на утилізацію. Все перевірили та повернули гроші. Якщо немає чека, ви можете доводити через свідків, що взаємодіяли з цим товаром. Але без чека це зробити складно.

З вами можуть відмовитися спілкуватися, наприклад, у невеликих магазинах. Там навіть можуть не видати чек або видати підробний (у чеку має бути вказана форма власності). У таких випадках пропоную не конфліктувати, а змиритися, що в цій ситуації вас обманули. Краще більше не ходити в таку крамницю та попередити друзів і знайомих. Якщо викликати поліцію – ви витратите на це не менше години, а результату не отримаєте. Якщо писати в органи контролю – у вас попросять фіскальний чек, а його немає. Тож вам дадуть тільки формальну розписку.

Куди звертатися після адміністрації

Якщо в супермаркеті відмовляються вирішувати питання – дзвоніть на гарячу лінію торгової мережі та залишайте скаргу. Із власного досвіду знаю, що вони швидко реагують. В одному супермаркеті Харкова була прострочена партія продуктів. Я попросив її зняти, а мені заявили, що мають внутрішні правила, які дозволяють продавати прострочені продукти. Тоді подзвонив на гарячу лінію, запитав, на основі яких документів вони вирішили торгувати таким товаром. Протягом 5 хвилин передзвонили, попросили вибачення та зняли партію.

Якщо є чек – можете писати в Держпродспоживслужбу, щоб вони перевірили магазин. На місці вони пояснюють, які документи заповнювати. Можна подати скаргу з метою перевірки товарів до Держпродспоживслужби. Вона пише обґрунтування до Державної регуляторної служби або в Міністерство економіки. Ці органи надають дозвіл, щоб вам допомогли. Перевірка відбудеться не наступного дня після скарги, а мінімум через два тижні або через кілька місяців. Наприклад, у ситуації з йогуртом. Служба має перевірити саме ту партію йогуртів, яку ви купили, через місяць її вже не буде. Наступну партію або інші продукти вони перевірити не можуть. Тому краще намагатися все вирішити з адміністрацією.

Складна ситуація, якщо людина вже з’їла продукт і отруїлася. Через суд це вирішувати довго. Вам треба довести, що ви отруїлися саме цим продуктом. У вас має бути залишок їжі та чек. У день отруєння маєте звернутися до лікаря, щоб він поставив діагноз «харчове отруєння». У суді першої інстанції можете провести рік, а далі по колу. До того ж треба сплатити судовий збір, заплатити юристу, лабораторії, якщо потрібно перевірити продукт. Суди часто переносяться, тому справа може затягнутися на довго.

Віталіна Філоненко


студентка

Була неприємна ситуація з косметичним виробом. Купила туш для вій за знижкою, а вдома побачила, що термін придатності закінчився ще місяць тому. Я повернулася до магазину, взяла туш, чек і вимагала повернути кошти. Спочатку касирка відповіла, що вони нічого не повертають. Але ж як можна продавати прострочений товар? Тоді я знайшла адміністратора, він сказав, що без проблем поверне кошти. Для себе вирішила подивитися, чи є ще туші, у яких закінчився термін. Усі інші були нормальні. Не знаю, можливо, вони вже встигли їх замінити або сховати. Але більше я нічого там не купую.