Перший шоу-рум zero waste Ozero припинив роботу. Співзасновниці проєкту Анна Понікарчук, Анастасія Мартиненко та Надія Самаріна закрили шоу-рум в Izone та готуються до відкриття першого в Україні zero waste-простору, що поєднає в собі магазин, кафе, лекторій, коворкінг і маркет із локальними фермерськими продуктами. Простір почне роботу вже в червні.

Для The Village Україна співзасновниці Ozero розповідають, яким буде новий Zero Waste space 0ZERO у Києві, як працюватиме кафе із суто локальними сезонними продуктами, як в Україні вперше запустять оборотну тару та як розвиватимуть українське zero waste ком’юніті.

Підтримай The Village!

Навіщо відкривати zero waste-простір

Надія: У нас давно був запит на новий простір, ми зрозуміли, що нам потрібно рости. Але ми перебували в Izone, де такої можливості не було. Приміщення нашого шоу-руму, а водночас й офісу, мало 30 м² і розташовувалося на другому поверсі у промзоні. Кожен новий гість, який до нас приходив, відразу казав: «Як вас складно знайти!». Плюс, батьки з маленькими дітками в колясках не могли зручно до нас потрапити й туди не можна було прийти із собаками. А ми хочемо бути доступними для всіх.

До того ж наш шоу-рум працює не так, як звичайний магазин, де можна просто купити товар. Окрім покупок, люди приходять ще й за консультацією щодо способу життя zero waste, тому вони залишаються в нас на якийсь час. Ми розуміли, що людям потрібен простір, де можна буде поспілкуватися, отримати якісну консультацію або підтримку.

Анна: У цьому ж просторі в нас уся команда сидить за одним столом і працює. Ми любимо спілкуватися з клієнтами, але в цей час поруч сидять колеги, які роблять сайт, розробляють маркетинг-стратегію тощо, тому ми розуміли, що в цю «рукавичку» вже не поміщаємося.

Надія: У нас три напрямки роботи: магазин, екоосвіта та zero waste-консалтинг. Тому в нашому шоу-румі постійно був такий собі офіс усередині кафе. Проводити зустрічі та брейнштормити було некомфортно. Ми думали шукати додатковий офіс, але це теж створювало б незручності, коли команда розкидана у різних місцях. Тому ми ухвалили рішення знайти один великий простір, де всім вистачить місця.



Ми розуміли, що людям потрібен простір, де можна буде поспілкуватися, отримати якісну консультацію або підтримку



Знайти нове приміщення нам допомогла рестораторка Ольга Помозова, яка закінчила роботу в проєкті ButterGreen як керівниця. Ольга розповіла, що вона знайшла чудове місце на Микільсько-Ботанічній, де хотіла б створити затишне кафе, але сама не зможе його орендувати. А я думаю: «Ми ж уже так давно хочемо новий простір із лекторієм!». Чому лекторій? Бо за 2,5 роки існування ми прочитали понад 100 лекцій на різних івентах, у компаніях і школах. Нас більше сприймають не як магазин, а як команду експертів, яка також допомагає придбати zero waste товари. Тому звідси логічно виходить, що нам потрібен простір, де ми можемо організовувати власні івенти, де люди зможуть здобувати перевірені знання від експертів. Я озвучила це все Ользі, а вона запропонувала зробити проєкт разом. Тому тепер на Микільсько-Ботанічній 7/9 буде наш шоу-рум із лекторієм, кафе й коворкінгом.

Яким буде Zero Waste space 0ZERO

Надія: Хоча наша команда невелика, ідей у нас дуже багато, і тепер ми будемо їх реалізовувати. Наприклад, у нас давно була ідея запустити в Україні оборотну тару. Перший ворог zero waste-концепції – це пластиковий посуд. Деякі власники намагаються знайти якісь альтернативи пластику, наприклад, бамбукові одноразові стаканчики чи стаканчики з кукурудзяного крохмалю, але все це коштує дорожче за пластик та є супернеефективним.

Анастасія: Тому в кафе в нашому просторі ми хочемо запустити систему оборотної тари, яка допоможе уникнути великої кількості одноразового посуду, зокрема, одноразових стаканчиків. Як це працює: людина купує в кав’ярні напій «із собою» та вносить депозит за багаторазовий стакан. Коли вона приходить наступного разу й повертає його, отримує кошти назад. Ми не придумали цю ідею самі, вона вже давно працює в різних країнах, просто потрібно запустити десь пілотний проєкт в Україні, щоби потім до нас приєдналися інші заклади та фестивалі.



Перший ворог zero waste-концепції – це пластиковий посуд



Анна: За форматом наше кафе без масштабної кухні, але з динамічним меню. Кожного дня в кафе гостей буде зустрічати свіжа випічка, печиво та сендвічі, а на вихідних ми влаштовуватимемо бранчі. Головна мета кафе – використовувати локальні та сезонні продукти, органічні інгредієнти для випічки та якісну каву.

Надія: Ми не хочемо зараз будувати велику кухню, адже вона передбачає більшу команду й більшу кількість органічних відходів. Ольга досліджує зараз zero waste-кухню та рецепти, які можна приготувати без обладнаної кухні. Швидше, ми будемо співпрацювати з іншими локальними брендами, які привозитимуть нам свою продукцію. У такий спосіб кафе може бути точкою, де колаборують найкращі українські виробники.

Ольга Помозова планує запрошувати різних шефів, які зможуть розробляти для нас тематичні меню, що будуть доступні лише певний час. Тобто ми плануємо створити заклад, в який постійно буде цікаво повертатися, бо гості зможуть скуштувати щось нове або взяти вже улюблену страву з постійного меню, наприклад, випічку.

Анна: У нашому просторі ми хочемо розв’язати певні проблеми, наприклад, біля мене не продають хорошу свіжу зелень, і з цим стикаються інші містяни. Тому ще один наш проєкт – це невеликий вуличний маркет із локальними фермерськими продуктами та квітами. Їх привозитимуть за запитом раз або два на тиждень у зумовлений час, це будуть саме ті продукти, які потрібні нашим клієнтам. На нашому маркеті, звісно ж, не буде пластику та пакетиків. Точно реалізуємо разом із фермерами оборотну тару. Це трохи незвично, але зовсім не складно. Так ми покажемо містянам, що робити будь-які покупки можна екологічно.



У нашому просторі ми хочемо розв’язати певні проблеми, наприклад, біля мене не продають хорошу свіжу зелень, і з цим стикаються інші містяни



Надія: Ми хочемо створити ком’юніті людей, які розумітимуть, що можна купувати овочі без пластику в класних фермерів, узяти смачну каву із собою в багаторазовій чашці, купити додому печиво без пластикової упаковки, і воно буде з якісних інгредієнтів, які не шкодять здоров’ю.

Як працюватимуть лекторій і коворкінг

Анастасія: Окрема велика зона в нашому просторі виділена під лекторій. Коли ми запускали проєкт 2,5 роки тому, ми вже думали про лекторій, але реалізувати його вдається тільки зараз. Основна наша місія – просвітницька, тому для нас, насамперед, важливо доносити інформацію до людей. А магазин – це швидше інструмент, який у цьому допомагає. Тому наш власний простір передбачає освітні події для дорослих і дітей.

Також ми здаватимемо простір в оренду для тих, хто хоче проводити свої події, релевантні до концепції нашого простору. Ми думаємо про те, щоби періодично віддавати простір під соціальні події тим організаціям, які не мають змоги заплатити за оренду приміщення. Нам теж колись так допомагали, тому ми з радістю будемо допомагати іншим проєктам розвиватися.

Надія: Для лекторію плануємо створити календар подій на пів року наперед і забронювати лекторів з екології та sustainability, будуть лекції, воркшопи та тренінги. Окрім цього, хочемо запустити курс зі створення та ведення сталого бізнесу, адже ми стикнулися з тим, що є люди, які створюють класний продукт, хочуть, аби це стало бізнесом, але не знають як. А ми за 2,5 роки пройшли тернистий шлях: від складів у квартирах і грубо зліплених табличок до справді робочої машини. Ми не будемо вчити людей робити екобізнес, адже бізнеси можуть бути різні, натомість ми будемо показувати, як зробити свій бізнес сталим та ефективним. Для чого це нам? Бо для нас важливо, щоби відповідальних підприємців було більше.



Основна наша місія – просвітницька, тому для нас, насамперед, важливо доносити інформацію до людей. А магазин – це швидше інструмент, який у цьому допомагає



Оскільки лекції не будуть проходити 24/7, щоби місце не простоювало, ми хочемо, аби там була можливість запускати pop-up-стори різних українських брендів, які не мають можливості виставлятися в торгових центрах. Якщо їм потрібно зробити дроп колекції, вони зможуть зробити це в нас на умовах суборенди. Так ми будемо допомагати й іншим українським бізнесам. Ми вже списалися з деякими брендами, і їм це цікаво, особливо з огляду нате, що хтось закрив власний шоу-рум під час карантину, бо не міг платити за оренду приміщення.

В інші дні, коли в просторі не буде pop-up-сторів і лекцій, хочемо показувати фільми про усвідомлене споживання, екологію, різні дитячі фільми. Плануємо для цього назбирати суму для покупки проєктора та звукової системи.

Удень у робочі дні тут діятиме невеликий коворкінг, буквально на 5–10 місць. У нас є багато знайомих, які працюють у різних індустріях, але не мають власного офісу. Нещодавно ми спілкувалися на цю тему із засновником Drommel, він також фанат усвідомленого споживання, як і ми. За час карантину він зрозумів, що команду можна ефективніше організувати в онлайні, тому їм не потрібен постійний офіс. Але їм треба раз на два тижні зустрічатися в офлайні й підтримувати живу розмову, більше, ніж на годину. Але в багатьох коворкінгів такої можливості немає або вона нерентабельна. Тому в нашому коворкінгу ми робимо ставку саме на такі команди.

Про фінансування

Анна: Щоби реалізувати проєкт, ми подалися на різні гранти, у тому числі на грант для жіночого бізнесу. Коли почали писати заявку, зрозуміли, що в нас жіночий бізнес, більшість нашої аудиторії – жінки, ми переглянули список наших постачальників, і виявилося, що багато з них – це постачальниці.

Надія: Навіть коли ми аналізуємо продажі, бачимо, що 96% наших клієнтів – це жінки. Але через жінок до нас приходять і чоловіки. Саме тому нам було дуже просто подаватися на грант підтримки жінок у бізнесі. Але ми його ще не маємо.

Анна: Для нас грант – це лише додаткова допомога, більше сподіваємося на власні сили та силу нашого ком’юніті. Ми вирішили переїжджати та підписали угоду про оренду нового приміщення за три дні до початку карантину. Це було наше заплановане рішення та ми вже розуміли, що нам потрібно буде переформатувати свої витрати, щоби відкладати на ремонт. Тому якщо ми отримаємо грант – буде класно, не отримаємо – теж класно.



Навіть коли ми аналізуємо продажі, бачимо, що 96% наших клієнтів – це жінки



Надія: Окрім гранту, ми також хочемо запустити краудфандингову кампанію, бо розуміємо, що робимо цей простір не для себе, а для людей. Ми рідко самі себе хвалимо, але розуміємо, що робимо хорошу справу для країни загалом. Тому запускаємо збір коштів на відкриття простору з акцентом на простір, також будемо звертатися до нашого ком’юніті за підтримкою.

Анна: Усе життя проєкту Ozero – це постійні реінвестиції. Ми займаємося проєктом вдень і вночі: хтось із нас готує лекції о 00:00, хтось – збирає полички о 20:00, а хтось – не може заснути й пише вночі текст для дослідження. Тому всю енергію й кошти, отримані від проєкту, ми направляємо в нього.

Надія: Ми самі себе забезпечуємо у своїй роботі, і це дає нам впевненість у завтрашньому дні. Ми розуміємо, що можемо найняти тільки ось таку кількість людей, орендувати тільки певне приміщення чи закупити певну кількість товару. Ми все прораховуємо так, щоби самостійно покривати витрати й не бути потім комусь винними. Мабуть, тому наш бізнес і росте.

Про роботу на карантині

Надія: Так вийшло, що ми підписали договір про оренду нового приміщення за кілька днів до карантину. Карантин, криза – чому б не відкрити новий простір? [усміхається] Але якогось хвилювання через це в нас не було. Напевно, тому що ми вже давно до цього готувалися. Ще з минулого літа ми з дівчатами починали візуалізувати собі новий простір. У всієї команди взагалі не було страху, просто було цікаво, як усе складатиметься.

Анна: Я думаю, якби ми не переїжджали, нам було б у цей період набагато тяжче. Izone закрився на карантин, знижки на оренду не дають, люди до нас не приходять – ми б опинилися в якійсь емоційній ямі та були б просто обмежені обставинами. А так ми вирішили, що йдемо далі. Це дуже нас надихає, дає нові позитивні емоції.

Надія: Ми знаємо, що під час карантину багатьом людям скоротили зарплати або звільнили, і навіть наші працівниці шоу-руму через два тижні після початку карантину також почали обережно запитувати, що там у нас із зарплатами буде. Але ми не скорочували зарплати, бо для нас комфорт команди – найважливіший пріоритет.



Я думаю, якби ми не переїжджали, нам було б у цей період набагато тяжче



Треба додати, що ми не лише магазин – ми ком’юніті. Тому коли ми оголосили, що закриваємо шоу-рум і створюємо новий проєкт, недарма віддали найбільшу вдячність нашій аудиторії, адже саме ці люди нас драйвлять і підтримують. Наприклад, коли на початку карантину запустили флешмоб #купуйумалих, ми отримали колосальну підтримку, бо всі почали про нас говорити, писати та замовляти. Спочатку ми хвилювалися, бо думали, що екотовари – це не найважливіше, швидше, люди витрачатимуть гроші тільки на «гречку». Але вийшло навпаки: те, що людям потрібно для життя, вони почали замовляти в нас.

На початку карантину ми втратили багато замовлень від компаній. Буквально перед початком карантину вони замовили консалтинг, а в перший його тиждень ми отримали листи про те, що вони відмовляються. Тому почали відразу думати, що ще можна зробити: стали запускати прямі ефіри, вебінари, працювати над курсом. Але деякі компанії робили замовлення на лекції для команди, наприклад, Vodafone замовив вебінар про zero waste. Тому карантин став для нас певним двигуном і змусив рухатися ще швидше.

Про те, як змінилася місія Ozero за 2,5 роки

Надія: Колись казали, що наша місія – навчити людей усвідомленого споживання. Але ми не тільки про споживання, ми – про мислення. Коли випускаємо книжки, організовуємо Fridays for future, консультуємо бізнеси чи привозимо щось дуже естетичне та ефективне у свій магазин – виконуємо просвітницьку місію. Коли людина купує в нас зубну щітку, вона не просто йде від нас із новою річчю, вона отримує масу інформації, яку потім поширює серед інших.

Анастасія: У нас є класний приклад із зубною щіткою. Перед Новим роком до нас прийшов чоловік із дочкою, купив купу подарунків родичам. Я кажу йому: «А я вас пам’ятаю. Ви приходили до нас минулого року також перед Новим роком і купували зубні щітки на подарунки». А він каже мені: «Розумієте, це не зубна щітка, це – ми». Тобто люди мають можливість стати частиною чогось більшого, коли вони купують у нас продукт.



Коли людина купує в нас зубну щітку, вона не просто йде від нас із новою річчю, вона отримує масу інформації, яку потім поширює серед інших



Надія: Останнім часом усе більше людей починає жити за принципами zero waste, але є виробники або компанії, яким це невигідно. Тому в інфопросторі є така думка, що zero waste – це дуже складно й нікому не треба, краще low waste (до речі, саме ось така опозиційна думка надихнула нас написати лист до Беа Джонсон, щоби вона записала для України відео, що надихає). Тобто посмітили, але трішки, купили пластик, але небагато. Це так не працює. Насправді zero waste – це про зміну мислення, що тягне за собою зміну звичок, турботу про своє фізичне та ментальне здоров’я. Ми не говоримо, що треба розірвати на собі сорочку та відмовитися від будь-якого комфорту, ні. Ми говоримо: «Людино, зупинися, видихни й подумай, що тобі дійсно потрібно?» Тобто zero waste – це, насамперед, просто усвідомленість людини щодо себе. Це не про порятунок планети, лісів чи води, це про саму людину. Це про те, що я хочу їсти смачну та безпечну для здоров’я їжу без хімікатів, чи носити якісний одяг, за виробництва якого ніхто не постраждав. Наше основне завдання в тому, щоби змінюючи себе на краще, люди могли змінювати світ. А ми, Ozero, у цьому допоможемо.

Фото: Юлія Василега, Надія Самаріна