В Україні 11 липня почали діяти нові обмеження «антитютюнового» закону, які забороняють куріння будь-яких пристроїв для нагрівання тютюну у громадських місцях. Водночас заборона на куріння електронних сигарет і кальянів у закладах харчування існує ще від 2012 року. Разом із Держпродспоживслужбою розбираємося, що змінилося тепер, чи можна курити кальяни на терасах і літних майданчиках ресторанів і коли почнуть притягувати до відповідальності заклади, які дозволяють куріння.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів

Юрій Сахно


головний спеціаліст відділу контролю за рекламою та дотриманням антитютюнового законодавства Держпродспоживслужби

Відколи діє заборона на куріння у закладах?

Заборона на куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів почала діяти ще у 2012 році, тоді були внесені відповідні зміни в законодавство. Закон накладав відповідальність за організацію куріння в ресторанних господарствах на їхніх власників, і Держпродспоживслужба, як орган контролю, здійснювала перевірки таких закладів.

Від 2012 року основна маса скарг від громадян про порушення тютюнового законодавства, яка надходила до нас, це якраз були скарги про куріння кальянів у ресторанах. Якщо, наприклад, узяти статистику за минулий рік, понад 55% виявлених порушень – це саме куріння кальянів у закладах. Ми наклали на порушників штрафи загальною сумою на понад 100 000 гривень.

Раніше в законі був передбачений мінімальний і максимальний розмір штрафу, і коли заклад уперше притягували до відповідальності, застосовували саме мінімальний штраф. Це була санкція в розмірі 1000 гривень.

Тепер, зі змінами в законі, перший раз ми штрафуватимемо порушників на 3000 гривень, а за кожне повторне порушення, здійснене впродовж року, вони сплачуватимуть 15 000 гривень.

Що ще змінює закон?

Також у законі тепер є відповідальність за відсутність у закладі знака про заборону куріння. Вимога встановити його була й раніше, але не було ніяких штрафів у разі відсутності в ресторані такого знака. Тепер буде штрафна санкція в розмірі 1000 гривень.

У закладах для позначення заборони має бути розміщений відповідний знак із таким змістом: «Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їхнього згоряння, кальянів заборонено!»

Крім того, закон від 2012 року дозволяв відводити спеціальні місця для куріння у приміщеннях підприємств, офісів, у готелях, гуртожитках, вокзалах та аеропортах. Тепер із цього переліку спеціальні місця для куріння можна створювати тільки в аеропортах.

Головна мотивація внести зміни в закон полягала в тому, що з’явилися нові електронні пристрої для вживання тютюну, як-от Iqos, Glo й інші пристрої для нагрівання, які не були враховані в законодавстві. Тепер визначили маркування для таких виробів, норми їхнього обігу, продажу та вживання.

Чи можна курити на літніх майданчиках і терасах закладів, а також в ігрових просторах?

У законі вказано, що курити заборонено в «приміщеннях» закладів. Це поняття також зазнало змін. Якщо раніше приміщення визначали як «частину внутрішнього об’єму будівлі, обмежену будівельними елементами», то тепер з’явився новий термін. Так, приміщенням тепер називають будь-який простір, що має дах та/або обмежений щонайменше двома стінами та перегородками, незалежно від матеріалу, з якого вони виконані, і незалежно від того, чи є конструкція постійною або тимчасовою.

Тобто, якщо на літньому майданчику повністю відкритий простір, немає стін або перегородок більше як з одного боку, то там можна курити. Така конструкція забезпечує вільний доступ повітря, щоб не було обкурювання інших людей, які не є споживачами тютюнової продукції.

А якщо на терасі або літньому майданчику є дві або більше стін або перегородок, це вже буде вважатися приміщенням закладу, навіть якщо конструкція є тимчасовою.

Якщо говорити про ігрові кімнати, тобто заклади, які надають простори в оренду, наприклад, для компаній, на них теж поширюється заборона. Такі заклади належать до категорії «підприємства будь-яких форм власності», де також заборонено курити кальяни.

Що робити, якщо заклад порушує закон?

Відповідальність за порушення закону нестимуть як курці, так і власники закладів, де вчиняється правопорушення. Держпродспоживслужба притягує до відповідальності саме заклади, а от фізичних осіб-курців, які курять у приміщеннях ресторанів, має штрафувати поліція.

Щоби поскаржитися на заклад, можна звернутися до Держпродспоживслужби одним із трьох способів:

  1. Надіслати письмове звернення поштою, у якому буде вказана юридична назва закладу (підприємства) та його адреса.
  2. Залишити електронне звернення на сайті, де також потрібно внести інформацію про заклад, поставити електронний підпис, пройти перевірку на бота.
  3. Звернутися електронною поштою, надіславши заяву зі своїми ПІБ, адресою проживання, датою та просканованим підписом, вказати суть звернення й обставини порушення.

Як і коли на скарги реагуватиме Держпродспоживслужба?

У законі є перехідні положення, відповідно до них, зміни до закону остаточно набувають чинності протягом 18 місяців із дня опублікування в січні 2021-го.

Це означає, що з 11 липня 2022-го діє заборона на куріння будь-чого в закладах, однак перевіряти та притягувати заклади до відповідальності почнуть тільки з 11 липня 2023-го. До цього часу в суб’єктів господарювання є можливість перепрофілюватися та розмістити таблички про заборону куріння.

Крім того, через воєнний стан Кабінет міністрів заборонив проведення планових і позапланових перевірок. Тож зараз Держпродспоживслужба проводить швидше просвітницьку роботу, роз’яснює суб’єктам господарювання вимоги законодавства.

Водночас надсилати скарги на заклади можна та потрібно. Держпродспоживслужба буде враховувати надіслану інформацію під час формування планів перевірок на наступний рік. Тобто, якщо споживач виявив порушення, він може про це повідомити, і заклад візьмуть до уваги та перевірять, коли це стане можливим.