17 червня Європейська комісія рекомендувала надати Україні статус кандидата в Євросоюз, а 23 червня цей статус підтвердили 27 країн-членів ЄС на саміті в Брюсселі.

До цього 28 лютого президент України підписав заявку на членство України в ЄС, а 1 березня Європейський парламент рекомендував надати Україні статус кандидата на вступ до ЄС. Детальніше про це ми розповідали за посиланням.

Пояснюємо, що означає статус кандидата на членство в Європейському Союзі, які блоки реформ доведеться запровадити Україні, щоб відповідати європейським критеріям, і наскільки тривалою може бути процедура євроінтеграції.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів

Яким критеріям має відповідати Україна як кандидат на членство в ЄС

У своїх висновках Єврокомісія відзначила стабільність політичних інститутів та економічну стійкість України після повномасштабного вторгнення росії, але наголосила, що «необхідно продовжувати амбітні структурні реформи, спрямовані на усунення корупції, зменшення впливу держави та стійкого впливу олігархів, зміцнення прав приватної власності та підвищення гнучкості ринку праці».

Загалом ідеться про сім конкретних блоків реформ, які Україна має запровадити:

  • Україна має ухвалити законодавство про процедуру добору суддів Конституційного Суду. Це включає попередній відбір суддів на основі оцінки їхньої доброчесності та професійних навичок, відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії (дорадчий орган Ради Європи з питань конституційного права, який надає висновки про відповідність проєктів законодавчих актів європейським стандартам і цінностям). Також треба завершити перевірку доброчесності кандидатів у члени Вищої ради правосуддя та відбір кандидатів до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
  • Посилити боротьбу з корупцією. Зокрема, призначити нового директора Національного антикорупційного бюро та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
  • Боротися з відмиванням грошей, забезпечивши відповідність законів стандартам Групи з фінансових заходів (FATF).
  • Реформувати правоохоронний сектор, розробивши для цього комплексний стратегічний план.
  • Має запрацювати «антиолігархічний» закон.
  • Законодавство про ЗМІ треба зробити відповідним до європейських аудіовізуальних законодавств.
  • Необхідно завершити реформу законодавчої бази для національних меншин, яка зараз готується.

Ключовими вимогами є боротьба з корупцією, судова реформа й ухвалення закону про Конституційний суд, вважає головний редактор «Європейської правди» Сергій Сидоренко. І якщо вимоги щодо судової реформи не нові, то вибори голови Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Офіс президента блокує від минулого року.

Щодо інших пунктів, то конкретних претензій до України Єврокомісія так і не висловила. Для того, щоб виконати ці вимоги, треба лише внести точкові зміни в законодавство. Це дасть змогу Україні доволі легко «продемонструвати прогрес», вважає Сергій Сидоренко.

Коли треба виконати ці вимоги та чи можуть Україну позбавити статусу кандидата

З висновків Єврокомісії випливає, що відповідати вищеперерахованим критеріям треба для того, щоб зберегти статус кандидата. Якщо влада ігноруватиме ці вимоги, то ЄС може скасувати кандидатство на вступ. Про початок перемовин про членство в ЄС поки не йдеться.

Фактично це гібридне рішення, яке ще не застосовували до жодної з країн. Зазвичай Євросоюз або відразу рекомендує почати переговори з країною-кандидатом у ЄС, або відтерміновує питання кандидатства та розглядає його пізніше.

Конкретних дедлайнів щодо виконання вимог Україною немає, але Єврокомісія пообіцяла «відстежувати прогрес». Перший звіт про оцінку реформ мають надати до кінця 2022 року.

Що може ускладнити євроінтеграцію України

З одного боку, повномасштабне вторгнення рф прискорило розгляд заявки України на членство в ЄС. Але з іншого, наскільки можливо проводити реформи в країні, де триває війна? Переговори щодо вступу навряд чи можливі до завершення її активної фази.

Крім того, Єврокомісія також рекомендувала надати статус кандидата на вступ Молдові, де є проблема Придністров’я. Це створює певну конкуренцію і тиск на українську владу, яка в разі прогресу Молдови буде прагнути якнайшвидше почати переговори щодо вступу.

Попри заяви міністра закордонних справ про те, що Україні не потрібен статус «кандидатів у кандидати» та «потенційне кандидатство», рішення Єврокомісії однаково вийшло компромісним. З приводу цього висловився прем’єр-міністр Нідерландів Марк Рютте:

  Я вважаю, що Комісія вчинила дуже розумно, знайшовши компроміс між наданням кандидатства та констатацією того, що принаймні в семи сферах є ще багато роботи. І важливо досягти прогресу з цих питань, перш ніж можуть розпочатися перемовини. Нідерланди відстоювали іншу позицію щодо того, що прогрес повинен передувати кандидатству, але перевагу було віддано кандидатству без додаткових умов. Попереду багато домашньої роботи в таких сферах, як економіка, верховенство права, боротьба з корупцією.

За словами віцепрем’єр-міністерки з євроінтеграції Ольги Стефанішиної, «умовне кандидатство» підтримували сім країн-членів Євросоюзу, а три країни взагалі були проти надання Україні статусу кандидата станом на початок червня. Водночас прискорений вступ України до ЄС ще в березні підтримали країни Балтії, Польща, Чехія, Словаччина, Болгарія, Словенія, Угорщина.

Крім того, опитування, яке проводили в червні в Нідерландах, Франції та Німеччині, показало, що суспільство цих країн (понад 65% опитаних) підтримує надання Україні статусу кандидата на членство в ЄС.

Як швидко Україна може стати членом ЄС

Членство України в ЄС неможливе за рік-два суто юридично, і тут немає жодної «забаганки Брюсселя», каже головний редактор «Європейської правди» Сергій Сидоренко. Адже після того, як Україна стала кандидатом на вступ, вона має домогтися офіційних перемовин із ЄС про членство та закрити понад 30 переговорних глав. Конкретних умов до завершення війни не висуватимуть, зазначив президент Франції Еммануель Макрон під час візиту до Києва. Але, по суті, це «квест», де кожна наступна умова буде відкривати наступний етап перемовин.

Лише після запровадження «європейських стандартів» можна буде досягти політичного рішення про підписання угоди, але після цього треба буде ратифікувати цю угоду в Україні й у всіх країнах-членах ЄС. Імовірно, Україні буде потрібно для цього ще й змінити Конституцію.

Тобто швидкість вступу України до ЄС залежатиме від швидкості запровадження реформ. Але навіть у країнах, які потребували мінімуму реформ, щоб стати членами ЄС, цей процес був доволі тривалий.

Наприклад, Фінляндія подала заявку на членство в Європейському Союзі в 1993 році, а в 1995 році стала членом ЄС. У Польщі цей процес зайняв 10 років, а Туреччина, яка отримала статус кандидата, не може стати повноправним членом ЄС уже понад 20 років.

Водночас канцлер Німеччини Олаф Шольц вважає, що, перш ніж приймати нових членів, Євросоюз повинен також провести реформи в зовнішній політиці. Зокрема, змінити правила голосування, щоб окремі країни не блокували рішення (і діяло правило не одностайності, а кваліфікованої більшості).

Але в будь-якому разі є хороша новина: статус кандидата на членство в ЄС, який має Україна, означає те, що Євросоюз продовжить фінансову підтримку під час війни та допоможе відновитися після перемоги.