Залишати чайові у ресторанах, кафе чи барах – те, що не потребує пояснення. Але як це робити правильно і як бути з іншими працівниками сфери послуг? The Village Україна з перших вуст дізнається – від офіціантів і бариста до кур’єрів, водіїв і працівників готелів.

А тут у розділі «Ділова етика» розповідаємо, чи можна не залишати чайові взагалі (якщо сервіс не сподобався). 

Ярослава Ляшенко

офіціантка кафе Zigzag


Кожен гість залишає чайові на свій розсуд – з огляду на обслуговування, привітність персоналу, атмосферу та смакові якості наших страв. Часто виходить, що сума чайових більша за 10% відсотків від суми чека. Це досить приємно, адже це оцінка не тільки мене як офіціанта, а й усього закладу.

Прийнято залишати 10% чайових від суми чека. Є заклади, які включають цю суму в чек. Ми зазвичай таке не практикуємо – лише у випадках із великою сумою. Переважно це великі святкування з передзамовленнями, тому ми завжди повідомляємо гостей про це заздалегідь.

Ми працюємо командою, тобто в кінці зміни розділяємо всі отримані чайові на рівні частини. Причому розділяємо не тільки між офіціантами – ділимось і з кухнею, і з баром. Тож у нас немає «мого» чи «твого» столу. Усі столи – «наші». Це підвищує рівень обслуговування і рівень підтримки одне одного в команді.

Здебільшого гості залишають 10% на чай, рідко – 5%, а інколи дають і більше 10%. Хоч щось гості залишають майже завжди. Насправді чай залежить не тільки від того, як ти обслуговував столик, а й від самого гостя. Адже є гості, які ніколи нічого не залишають. Неприємно, якщо в тебе велика сума чека (понад 1000 грн), ти увесь час приділяв увагу гостям, обслуговував їх на найвищому рівні, а залишають менше 5% відсотків від суми або взагалі нічого.

Інколи гості просять залишити чайові карткою. Ми практикуємо це лише тоді, коли сума рахунка і чайових велика. У протилежному випадку просто відмовляємося від чайових. Відсотки комісій банку того не варті. Але буває, що гості приходять до закладу ще раз і залишають вдвічі більше.

Олексій Костенюк

бармен і партнер бару S34


Питання чайових залежить від бару. Є заклади, які автоматично включають 10% у рахунок обслуговування. Але в українській системі оподаткування переважна частина цих коштів не доходить до бармена чи офіціанта.

Стандарт – це 10% від чека. Утім, у коктейльних барах і нічних клубах ситуація інша. У цих закладах бармени мають найбільші чайові. У коктейльних барах чайові можуть бути навіть вищі за рахунок. Якщо бармен зробив вечір, провів із гостями кілька годин, грамотно підібрав напої чи навчив гостя чогось нового – чайові будуть високими. У цій справі надзвичайно важливі контакт і персональний підхід до кожного. Коли років п’ять тому я працював у коктейль-барі Good Drink Bar, за вечір на чайових від 3-4 компаній гостей міг заробити чотири денні ставки.

У нічних клубах у бармена немає можливості готувати розкішні коктейлі і водночас розважати гостей жартами. У таких закладах важлива швидкість, сервіс і зоровий контакт. Чайові коливаються в межах 5-20% від рахунка. Але оскільки кількість гостей у рази більша, відповідно виходить співмірна сума з хорошим вечором у барі. Просто в першому випадку це робота на якість, а в другому – на кількість.

Іван Пеньора

бренд-шеф бариста One Love Coffee


На мій погляд, чайові треба залишати за хороше обслуговування – нехай це буде бариста, бармен, офіціант чи хтось ще. Чайові повинні бути не звичкою, а подякою за якісно виконане обслуговування. Бо гроші – це ресурс, і за його допомогою у працівників сфери послуг можна стимулювати професіоналізм. Головне – аби люди робили це свідомо. Адже зазвичай у закладах гості залишають чайові тільки тому, що так прийнято.

Який відсоток від чека варто залишати на чай? Думаю, це кожен може вирішити самостійно. Звісно, є певний орієнтир у межах від 5 до 20%. Але я схиляюся до того, щоб гості залишали чайові так, як вони вважають за потрібне.

Як я ставлюся до того, що в кав’ярнях на банках для чайових інколи вказують, на що бариста збирають гроші? Не знаю, я такого ніколи не робив. Коли залишаю чайові, мені не важливо, хто і як буде використовувати ці гроші. Я даю на чай за якісний сервіс, а не тому, що хтось намалював щось чи поставив якийсь підпис.

Ярослав Рудаков

перукар Firm


Звісно, чайові треба давати, якщо вам сподобалася стрижка. Це дає майстру можливість зрозуміти, чи оцінюють його роботу. Навіть мінімальна сума чайових показує, що людині сподобалася стрижка і роботу перукаря належним чином оцінили.

Але це принциповий момент: як на мене, за погану роботу чайові залишати не варто. Адже таким чином клієнти породжують купу непрофесіоналів – коли дають чай тільки тому, що це звичка.

Оксана Шульц

майстриня манікюру перукарні Haze


Теплого літнього вечора, коли ми куштували фірмову філадельфійську страву, нас обслуговував офіціант віку мого батька. Він порадив нам до страви хороший алкоголь, розповів кілька історій і порадив, що ще подивитися і скуштувати в місті. У ньому було стільки інтелекту, гідності і шарму! Урешті ми залишили йому 30% від чека.

Мені платять за послуги – я плачу за послуги. Я залишаю чайові, мені залишають чайові. Я знаю: коли чайові залишають із легкістю і подякою – це приємно. Водночас змушувати людину залишати на чай ми не будемо.

Віта Ніколаєва

керівниця готельного господарства готелю Radisson Blu Hotel Kyiv


Залишати чайові за прибирання номеру чи ні – це завжди залишається на розсуд гостя. Змусити це робити ніхто не може. Але персонал завжди чекає на знак вдячності за виконану роботу. У нашому випадку це часто залежить від країни, з якої приїхав гість: у певних країнах це прийнято, в інших же це може навіть сприйнятися як образа.

Катерина Щербакова

старша адміністраторка ресторанів готелю Radisson Blu Hotel Kyiv


За рум-сервіс, тобто доставку та обслуговування їжі в номер, чайові офіціантам дають украй рідко – певно, в одному випадку з двадцяти. Люди зазвичай вважають, що чайові включені в оплату за доставку. До того ж рівень сервісу складно оцінити за хвилину, поки здійснюється доставка. Певна річ, якщо гості цікавляться, ми пояснюємо, що трей-чардж – це не чайові.

Uber Україна


Пасажир завжди може залишити чайові, а водій завжди може їх прийняти, проте чайові не є обов’язковими.

Ви можете залишити чайові водію після завершення поїздки готівкою чи за допомогою додатку. Після того як ви оціните поїздку в додатку, вам буде запропонована опція додавання чайових. Окрім того, ви можете додати чайові до попередніх поїздок за допомогою додатку, на сайті riders.uber.com чи через отриману на адресу електронної пошти квитанцію. Це можна зробити не більш ніж за 30 днів після завершення поїздки.

При використанні функції чайових у додатку, на сайті riders.uber.com чи в квитанції сума чайових буде списана з платіжного засобу, обраного для сплати вартості поїздки.

Зверніть увагу, що в поїздках, у яких вартість розділяється між кількома пасажирами, тільки той пасажир, що зробив замовлення, може скористатися функцією додавання чайових. При цьому сума чайових не буде розділена між пасажирами. Збір Uber не застосовується до чайових, тому вся сума чайових буде додана до заробітку водія.

[інформація з довідки Uber]

DHL Express Україна


Хабарництво та корупція – це великий ризик для міжнародної компанії у кожній сфері діяльності. Саме тому найкращим засобом боротьби із цими проблемами є підтримання високого рівня свідомості та обізнаності серед наших працівників.

DHL Express не схвалює чайові та будь-яку винагороду, окрім подяки від клієнта за наш високий рівень сервісу, оскільки є ризик розцінити це як хабар. Кожен наш співробітник проходить обов’язкові тренінги, один із модулів під час них допомагає проаналізувати ризики хабарництва та корупції на всіх рівнях від кур’єрів до топ-менеджерів.

Кожен працівник також підписує кодекс етики, який пояснює важливість етичної поведінки щодо самих себе, компанії та наших клієнтів. Ми також маємо додаткові модулі щодо бізнес-етики та антимонопольного законодавства. Цей тренінг проходять усі співробітники, які працюють із клієнтами та постачальниками. До того ж ми заохочуємо наших працівників повідомляти про випадки, які йдуть усупереч нашим процедурам.

Обкладинка: Fox