Будівлю «Дитячого світу» на Дарниці реконструюють. Власник торгового центру відмовився від різнокольорових фасадів, які пропонував спочатку. «Дитячий світ» залишить свої металеві сонцезахисні конструкції. Водночас упритул до будівлі зведуть іще одну, фасади для якої обрали на конкурсі. Архітектор оригінальної будівлі, утім, не підтримує і такий варіант реконструкції. Ми розбиралися, що відбувається.

«Дитячий світ» – це модерністська будівля біля станції метро «Дарниця» на лівому березі Києва, головним архітектором якої був Володимир Залуцький. У будівлі вперше в місті застосували алюмінієві сонцезахисні конструкції на фасадах, які виконують ще й декоративну функцію.

Відкрили «Дитячий світ» ще в 1987 році як магазин товарів для дітей. Цю функцію будівля фактично зберегла і дотепер. У торговому центрі можна купити іграшки, одяг і взуття, візочки й автокрісла, канцтовари для школярів.

Але за цей час алюмінієві фасади завісили рекламними банерами, а поряд із головним входом, із протилежного боку вулиці Малишка, виріс цілий ринок із МАФів.

У березні 2021 року стало відомо про наміри власника торгового центру провести реконструкцію будівлі. Відповідно до візуалізацій, які виклав девелопер Edelberg Development, фасади мали зробити різнокольоровими, демонтувавши алюмінієві конструкції. Також планували розширити площу «Дитячого світу», добудувавши поряд нову споруду, відкрити розважальний центр для дітей, кінотеатр, кафе та ресторани й облаштувати паркінг на даху.

Представлений проєкт не сприйняли київські архітектори й урбаністи. Вони вказували на те, що будівля є зразком радянського модернізму, а отже, її треба залишити в оригінальному вигляді.

Перша пропозиція щодо реконструкції «Дитячого світу». Від неї відмовилися

«Ритмічний лаконічний бронзово-золотий фасад виглядає стильно, навіть для сучасної архітектури. Трохи підмарафетити, прибрати рекламу – і буде здаватися, що його запроєктував модний європейський архітектор кілька років тому», – писав голова Ради з урбаністики Києва Віталій Селик, закликаючи дати будівлі статус памʼятки архітектури.

Після цього власники торгового центру та девелопер вирішили провести бліцконкурс на створення концепції фасадів нової будівлі. У ньому переміг проєкт студії Dmytro Aranchii Architects. Журі відзначили «тактовний підхід авторів до будівлі» та сказали, що цей проєкт нібито стане компромісом між забудовником і громадою.

Однак завдання конкурсу передбачало знищення одного з чотирьох фасадів оригінальної будівлі – це потрібно, щоб сполучити оригінальну будівлю з новою. Архітектор «Дитячого світу» Володимир Залуцький відмовився долучатися до конкурсу як член журі.

«Нову будівлю планується впритул з’єднати з історичною. І це означає знищення евакуаційної вежі з коником – символом «Дитячого світу». Вежа є невіддільною частиною споруди», – зазначав засновник проєкту Ukrainian modernism Дмитро Соловйов.

Реконструкцію торгового центру почали в грудні 2021 року. Завершити роботи планують у другому кварталі 2023-го.

Пояснюємо, яким буде оновлений «Дитячий світ» і чому архітектор Володимир Залуцький проти такого варіанту реконструкції.

Про оригінальну будівлю «Дитячого світу»

Володимир Залуцький

головний архітектор будівлі «Дитячого світу»


Фасад торгового центру – це просторова структура, яка складається з декількох шарів. Люди думають, що золота решітка, яку вони бачать, – це головне в будівлі. Але це не так. Насправді головний фасад розташований усередині. Золота решітка – це лише вуаль, за якою і є обличчя споруди.

Насправді між решіткою й фасадом близько півтора метра – там спокійно зможуть пройти дві людини. Також там розташовані навкружні галереї, які призначені для того, щоб у випадку надзвичайної ситуації вбезпечити відвідувачів. До того ж на кожному поверсі розташовані сходи, за допомогою яких можна переміщуватися галереями.

Потрібно наголосити, що «Дитячий світ» має один цільний фасад у вигляді квадрату. Тому не можна визначити, який із них головний – усі чотири сторони однакові за розміром і повторюють одна одну. Таке проєктування дало змогу облаштувати безперервний зовнішній фасад, який обгортає споруду. Він створений для того, щоб перекрити різнобарвність вікон на головному внутрішньому фасаді та тим самим зробити цілісний дизайн будівлі. Завдяки цій решітці в торговельні зали потрапляє денне світло, що дозволяє працівникам і відвідувачам залишати відчуття зміни дня та ночі.

Навіщо реконструювати торговий центр

Сергій Левцов

гендиректор девелоперської компанії Edelberg Development, яка проводить реконструкцію


Років 10–15 тому власники «Дитячого світу» вже планували робити реконструкцію, адже стан і позиції торговельного центру погіршувалися. Ще тоді планували розширити «Дитячий світ». Проте це не було реалізовано. І ось саме зараз настав час розбудовуватися.

Ринок і тенденції змінюються, а ТЦ не розвивається разом із ними й перестає бути цікавим і сучасним для людей. «Дитячому світу» вже складно виживати в конкурентному середовищі столиці.

Ми ж як девелопери займаємося і розвитком житлової нерухомості, і комерційної. Отже, будівництво «Дитячого світу» також входить у наш напрямок. Ми побачили пропозицію на ринку щодо реконструкції цієї будівлі, узгодили умови співпраці, уклали контракт і почали займатися.

Спочатку розробили декілька варіантів фасадів. Проте вони не влаштували громадськість. У нас же не було принципової позиції, якими мають бути фасади, тому ми були не проти піти назустріч і внести правки в проєкт. Домовилися з Національною спілкою архітекторів України про те, щоб влаштувати конкурс на вирішення фасадів і прийти до рішення, яке б влаштувало і замовника, і киян, у тому числі й архітектурну спільноту.

Що пропонував архітектор

Володимир Залуцький


Коли девелопер показав перший проєкт реконструкції, я разом із двома архітекторками, Анною Вікен і Даною Кузьміною, відгукнулися. Ми вважали за потрібне розповісти, як ми бачимо зміни. Під моїм керівництвом ми розробили відповідний проєкт.

Наша ідея полягала в тому, щоб від вулиці Малишка, а саме від готелю «Братислава» до «Дитячого світу», утворити великий, на всю цю відстань, торговельно-розважальний комплекс із єдиною архітектурою. У такому разі це би мало більш цивілізований вигляд. Коли я дізнався, що з’явився інвестор, який має на меті реконструювати ТЦ, то подумав, що варто б направити кошти на територію публічного простору. А саме – прибрати той хаос навколо торгового центру. Зрозуміло, що ділянка розірвана кадастрами й нелегальними побудовами, але це можна виправити.

Анна Вікен

архітекторка


Була надія на те, що власники розглянуть альтернативну пропозицію, яка відповідає баченню автора. Ми запропонували провести зачистку хаотичної забудови, перемістивши незаконні торгові точки на ділянку ліворуч від «Дитячого світу», тим самим їх упорядкувавши. Перед станцією метро ми пропонували створити простору площу, яка б забезпечувала зручний прохід, а зупинки громадського транспорту – перенести ближче до входу на станцію, створюючи компактний транспортний вузол. Ми спробували подивитися на питання ширше, хотіли розкрити реальні проблеми «Дарниці».

Володимир Залуцький


Зараз важливу роль відіграє публічний простір. У проєкті ж хочуть заповнити його суто будівлею до самих червоних ліній. Проте навряд чи таке рішення може принести очікуваний прибуток, адже більшість людей усе купує в інтернеті. Споруди таких масштабів частіше роблять за містом. Тут же потрібно більше піклуватися про людей, щоб їм було зручно й комфортно.

Чому не прийняли пропозицію архітектора

Олександр Барановський

член Національної спілки архітекторів України, координатор проєктів і секретар конкурсу


За планом 80-х, на цій ділянці [на якій пропонував Залуцький] мав бути торговий центр, але зліва від «Дитячого світу». Проте через те, що там уже зведені будинки, розширюватися можна лише в правий бік. До того ж зараз потрібно враховувати, кому і яка ділянка належить.

Сергій Левцов


На території, якою зараз володіє «Дитячий світ», неможливо реалізувати концепцію Володимира Залуцького, адже замовник володіє тільки місцем, де розташована автостоянка й не може розв’язувати глобальні питання на чужих ділянках. Утілити в життя ідею архітектора можливо лише у випадку, якщо скупити половину сусідніх територій. Зараз же кожен власник має власні плани на розвиток своїх ділянок.

Чому Залуцький відмовився долучатися до конкурсу

Олександр Барановський


До прецедентів із «Квітами України» й Гостиним двором замовники розв’язували питання реконструкцій, домовляючись із владою. Так намагалися відсунути громадськість. З «Дитячим світом» сталося інакше. Замовник почув протести містян і почав шукати компроміс. Спочатку він спробував звернутися до автора будівлі Володимира Залуцького.

Володимир Залуцький


Мені запропонували бути в журі конкурсу, і я погодився, адже ця споруда за роки будівництва стала рідною. Мені надіслали програму конкурсу й додаток про вихідні дані, який зобов’язував учасників прилаштовувати нову будівлю девелопера до «Дитячого світу». Коли я це побачив, то зрозумів, що таке рішення порушить квадратну форму будівлі, її цілісність і систему галерей навколо.

Тоді написав листа, що відмовляюся від їхніх умов і не можу офіційно брати участь у конкурсі. Але сказав, що міг би розповісти конкурсантам про архітектурні переваги та нюанси будівлі. До цього девелопери також пропонували цей варіант співпраці. Але врешті-решт далі це не пішло, й мене вже не запрошували.

Конкурс стосувався лише фасадних рішень для нової будівлі

Олександр Барановський


Метою замовника було не зруйнувати будівлю, а зберегти її. Це можливо, тільки якщо «Дитячому світу» дати нову функцію, яка відповідала би сучасним тенденціям.

Наприклад, за радянських часів, коли будувався торговий центр, відділи продажу були розділені за статтю та віком. Зараз же все ділиться за брендами. Проте, щоб реконструювати «Дитячий світ» і із зовні, і зсередини, потрібно всі торговельні функції кудись перенести. Але це буде можливо лише тоді, коли буде побудована нова будівля.

Проєкт переможця конкурсу Dmytro Aranchii Architect

Замовник вирішив обрати шлях конкурсного проєктування. Але конкурс не мав розв’язати питання, де будувати новий торговий центр чи який вигляд він повинен мати, адже будівля вже запроєктована. Конкурс мав розв’язати питання: як розробити фасади нової будівлі так, щоби не зруйнувати образ старої, як влаштувати паркування й з’єднати будівлі.

Володимир Залуцький


Сучасне розуміння архітектури інше. Фасади посідають лише третє-четверте місце. На мою думку, постанова завдання «зробити фасади» є невдалою, адже воно відступає від сучасних світових трендів. А вони полягають у розумінні структури простору, композиції тіла, зовнішньої та внутрішньої структури.

Також умовою конкурсу було те, що проєкт девелопера має прилягати до одного з фасадів «Дитячого світу». Проте таке поєднання має штучний вигляд, адже будівлі мають різні конструкції. До того ж через це безперервна стрічка золотої решітки, яка утворює єдиний фасад, розривається. Більш вдалим рішенням було би запропонувати конкурсантам показати нове бачення «Дитячого світу».

Загалом, як автор, я не вважаю зовнішнє облаштування незамінним. Я не задумував його як щось вічне й вважав, що з часом воно має змінитися. Проте чомусь у проєктах вирішили, що ця золота пірамідка – це головний елемент конструкції. Але в цьому, на мою думку, і є помилка. Зовнішній шар повинен залишитися, але має відповідати часу – стати, наприклад, інтерактивним.

Дмитро Аранчій

засновник студії Dmytro Aranchii Architects, переможець бліцконкурсу


Про конкурс ми дізналися від Національної спілки архітекторів України, оскільки вона була майданчиком-організатором конкурсу. Нас запросили подумати над архітектурою фасадів, адже в попередньому проєкті, який представив девелопер, не було місця для історичних елементів «Дитячого світу».

Ми від самого початку прагнули зберегти фасади наявної будівлі, адже вважали своїм покликанням не зміщувати акцент із модерністського стилю торгового центру.

На мою думку, рішення девелопера зберегти й відреставрувати фасади українського модернізму – значний прецедент у Києві. Уперше в сучасній історії архітектури нашого міста був знайдений компроміс, що зробив можливим зберегти частини модерністської будівлі, яка офіційно не належить до обʼєктів культурної спадщини.

Звичайно, цей компроміс міг би бути більш продуманим. Але для цього нам потрібно покращити стратегії внесення споруд, які ми вважаємо цінними, до реєстру памʼяток. На жаль, часто люди починають щось цінувати лише тоді, коли втрачають.

Як проводили конкурс

Сергій Левцов


У конкурсі було десять членів журі – генеральний директор ТЦ, ми як девелопери й архітектори: Володимир Гусаков, віцепрезидент Національної спілки архітекторів України, Олександр Свистунов, головний архітектор Києва й заслужені архітектори України.

Хочу зазначити, що [першим варіантом реконструкції] обурювалося чимало архітекторів, проте на конкурс надіслали всього пʼять робіт. Оцінюючи конкурсантів, ми враховували візуальне рішення проєкту, концепцію й техніко-економічний показник. Ми хотіли бачити не просто картинку, а проєкт, який дійсно можна втілити в життя. Проєкт команди Дмитра Аранчія абсолютно гармонує зі старим виглядом «Дитячого світу» і відповідає поставленим завданням.

Яким буде оновлений «Дитячий світ»

Олександр Барановський


Рішення команди переможців полягало в тому, що фасад будівлі не буде одноманітним, не повторюватиме наявну будівлю й не намагатиметься домінувати.

Дмитро Аранчій


Наш проєкт передбачає лише вирішення фасаду нової будівлі, який нібито еволюціонує з історії до сучасності.

За планом проєкту об’ємно-просторове рішення та художнє оформлення фасадів нової будівлі базується на ефективному компромісі між забудовником і громадою. В основу лягло збереження модерністського фасаду «Дитячого світу», зокрема, найбільш впізнаваного його елементу – об’ємного модуля з анодованого алюмінію (алюмінію з покриттям – ред.)

Пропозиція полягає в поєднанні сучасної й історичної будівель внаслідок переходу стилю фасаду на нову будівлю шляхом градієнту (розтяжки). У результаті чітко прослідковуватиметься перехід від оригінальної будівлі до мінімалістично оформленої нової.

Проміжок між двома об’ємами пропонуємо виконати монтажем склопакетів без зовнішнього профілю для досягнення максимальної мінімалістичності. Схема ж розміщення склопакетів, за задумом, має наслідувати схему розміщення модулів на фасаді «Дитячого світу», лише в збільшеному масштабі.

Що буде зі старим фасадом будівлі

Дмитро Аранчій


Наскільки нам відомо, деталі реставрації анодованих алюмінієвих конструкцій ще обговорюються, оскільки кріплення зроблено з інших металів, що кородують самі собою та призводять до часткового пошкодження пірамід. Демонтаж стосується лише частини одного з чотирьох фасадів будівлі, яка сполучатиме нову споруду з наявною. Зняті фасадні панелі, що добре збереглися, будуть використані для заміни непридатних панелей на трьох інших сторонах будівлі.

Що буде з територією поряд

Олександр Барановський


Щодо території навколо, то зараз біля «Дитячого світу» базар, який руйнує зелену зону цієї ділянки, розростається й нищить громадський простір. За генпланом, вона має бути вільною. Але все ж різними, можливо, неофіційними, методами люди знаходять можливості для будівництва.

Сергій Левцов


Я думаю, коли «Дитячий світ» стане більш відвідуваним, ці торгові точки навколо почнуть закриватися. Дохід власників почне зменшуватися, тому їм буде вигідніше перебувати на правильній концептуально продуманій території. А вона можлива лише внаслідок збільшення об’єму торгового центру.

Щоби забезпечити зручність пересування й не завантажувати транспортні вузли, ми, по-перше, розв’язали питання з паркуванням. Воно буде на даху. По-друге, біля ТЦ є станція метро «Дарниця», через яку проходить основний потік людей, у тому числі й відвідувачів. Тому я не думаю, що завантаження доріг збільшиться.

Олександр Барановський


До того ж за ініціативи Дмитра Аранчія Національна спілка архітекторів України планує провести воркшоп щодо розвитку публічного простору навколо метро «Дарниця». До нього ми також плануємо запросити архітектора Володимира Залуцького.

фото: Edelburg Development, @dmytrosolovyov@ukrainianmodernism